NetBeans hjælp
Fra : Simon [2610]

Dato : 05-07-07 15:51

Hej,
Jeg har været væk fra java scenen i lidt over et års tid (blev ansat som
..net koder) men skal nu lave et lille plugin til et andet program, og ville
i den forbindelse lave en frame som jeg kunne teste det panel jeg ville lave
i.
Meeen, hvordan tilføjer jeg et panel fra en der er i en seperat klasse til
min frame ? jeg tænkte lige først at jeg bare kunne lave et "placeholder"
JPanel og så bytte typen ud til min klasses navn. Men så nemt skulle det
ikke være, for NetBeans låser kode det selv genererer (kan det evt slås
fra?), og jeg kan ikke umiddelbart se hvad jeg ellers skal gøre for at kunne
bruge mit eget panel i en JFrame.. what to do?

Jeg hentede også lige en trial af JBuilder 2007 for at se om det var bedre,
og der kan man godt nok ændre i den kode der bliver genereret, og jeg fik
fint lavet mit panel, og tilføjet det. Men da det blev tilføjet bliver alle
komponenterne på panelt vist på 1 linie, dvs at flere ting at faldet oven i
hinanden. Hvorfor sker dette ? Jeg bruger pt. null layout på panelet, men
har også prøvet flere af de andre, og ingen af dem ser ud som de gør når jeg
redigerer direkte på panelet... Hvad gør jeg galt ?

På forhånd tak for hjælpen, tror lige jeg er blevet et par grå hår "rigere"
idag :)
mvh.Simon

Fra : Henrik H

Dato : 05-07-07 22:45

Simon [2610] wrote:

> [...]
> fra?), og jeg kan ikke umiddelbart se hvad jeg ellers skal gøre for at kunne
> bruge mit eget panel i en JFrame.. what to do?

Nej du kan ikke lige fjerne kodebeskyttelsen, men det er heller ikke
nødvendigt for du kan ændre stort set alt det kode netbeans generere.Kig
under "Code" fanebladet i properties for komponenten. Der er masser af
hooks hvor du kan lave egen kode.

Jeg antager at din custom klasse nedarver fra JPanel, og der er så vidt
jeg ved 2 muligheder

1) Træk et almindeligt JPanel ind i din JFrame. Tag derefter Properties
på JPanel'et og under "Code" fanebladet retter du "Custom Creation Code"
til f.eks. new CustomClass();

2) Tilføj dit hjemmelavede panel til paletten af komponenter, i Netbeans
6 gøres det lettest ved at højreklikke på klasser i træ-strukren under
projektet. Vælg "Tools > Add to Palette". Derefter kan den bruges
direkte i form-builderen.

> [...]
> har også prøvet flere af de andre, og ingen af dem ser ud som de gør når jeg
> redigerer direkte på panelet... Hvad gør jeg galt ?

Det kommer helt an på den kode som Jbuilder laver, og det layout der er
valgt.. tror du er nød til at poste noget kode for at vi kan hjælpe

Fra : Simon [2610]

Dato : 07-07-07 07:56

> [...]
> gøres det lettest ved at højreklikke på klasser i træ-strukren under
> projektet. Vælg "Tools > Add to Palette". Derefter kan den bruges direkte

Mange tak, det var præcis den funktionalitet jeg ikke kunne finde frem til.
mvh.SImon