Skærme
Fijala 3554
Alm. website visning på 16:9
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-07 04:34

Jeg har ikke haft en TFT-skærm før, men overvejer at købe en Samsung
SyncMaster 226BW 16:9.
Men hvordan ser almindelige websites ud på en 16:9 skærm? Får man ellers
problemer med den ekstra bredde skærm ved andre programmer?

MVH Steen
Win XP

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-07 08:08

Steen skriver:

> [...]
> Men hvordan ser almindelige websites ud på en 16:9 skærm? Får man ellers
> problemer med den ekstra bredde skærm ved andre programmer?

Nu har jeg lige investeret i en ViewsSonic 16:9 skærm og kommer fra en
4:3 billedrørsskærm.

Når du køber en WS skærm til din pc, får du "foræret" et antal pixels
mere på tværs. Det vil sige at den hjemmeside der førhen fyldte hele din
skærm i breden nu kun fylder 2/3 af skærmen, eller at siden bliver
"bredere" så der kan stå mere tekst. Det er ikke lige som på tv, hvor
mange "strækker" billedet så cirkler bliver til ovaler.

Faktisk nyder jeg at have fået en WS skærm. Når jeg redigerer billeder i
eksempelvis Photoshop, er der nu plads til alle værktøjspaletterne ved
siden af billederne, da jeg har fået ½ skrivebord "ekstra" ved siden af
det gamle....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-07-07 10:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> værktøjspaletterne ved siden af billederne, da jeg har fået ½
> skrivebord "ekstra" ved siden af det gamle....

Det gælder da uanset om det er en 16:9-skærm eller en 4:3.

Jeg har for nylig købt en Dell 2007FP på 1600x1200 pixels (havde
tidligere en IBM 17" CRT). Jeg har stor glæde af den større højde,
bredden er rigelig til mit brug.

De fleste applikationer kører jeg ikke i fuld skærm, men tilpasser
vinduesstørrelsen til formålet. Så er det let at bladre rundt mellem
vinduerne eller at flytte rundt hvis man vil se to vinduer samtidig. De
eneste applikationer jeg kører fuld skærm, er grafik- og CAD-programmer.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-07 11:37

Erik Olsen DK skriver:

> Det gælder da uanset om det er en 16:9-skærm eller en 4:3.

Jeps, men nu gik spørgsmåler på om en webside ser anderledes ud med
16:9. Jeg formoder at det er på grund af dårlige erfaringer med
forvrængede billeder på 16:9 tv...

> Jeg har for nylig købt en Dell 2007FP på 1600x1200 pixels (havde
> tidligere en IBM 17" CRT). Jeg har stor glæde af den større højde,
> bredden er rigelig til mit brug.

Tjah, havde ikke plads til en 4:3 skærm, så jeg måtte nøjes med en 16:9

> [...]
> vinduerne eller at flytte rundt hvis man vil se to vinduer samtidig. De
> eneste applikationer jeg kører fuld skærm, er grafik- og CAD-programmer.

Jeg kører praktisk taget aldrig noget i fuld skærm - ej heller grafik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-07-07 12:12

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Nu har jeg lige investeret i en ViewsSonic 16:9 skærm

Næppe.

Den er 16:10 med meget stor sandsynlighed.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-07 12:36

Kerim Ellentoft skriver:

> Den er 16:10 med meget stor sandsynlighed.

Okay, så en ViewSonic WS skærm da

1680x1050 er vel mest 16:10

Skummelt, søger man på ViewSonic i google kommer der et sponsoreret link
frem for Dell.....

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-07-07 13:20

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kerim Ellentoft skriver:

> Okay, så en ViewSonic WS skærm da
>
> 1680x1050 er vel mest 16:10

Det er præcis 16:10

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 28-07-07 13:28

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det er præcis 16:10
>
> --

Når vi har gang i emnet, så er 1280*1024 heller ikke 4:3 men 5:4. :)

Mvh Martin.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-07-07 13:36

Martin Sinkjær wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Når vi har gang i emnet, så er 1280*1024 heller ikke 4:3 men 5:4. :)

Mens 1024 x 768 er 4:3.