Mærkelig server?
Fra : Michael Guldhammer

Dato : 30-06-07 15:15

Hej.

Er der nogen som kan hjælpe mig med et mærkeligt problem.

For godt 1 uge siden opgraderede jeg min CPU i min DL370 G1 fra 733 til Dual
733 Mhz, og satte i den forbindelse et VRM modul til i maskinen,
men efter der er mit netværkskort begyndt at genstarte,. dette resulterer i
at man kun kan få forbindelse til maskinen periodisk, og det er ret trælst.

Det skal siges at 5 min før jeg opgraderede CPU'en virkede alt fint.

Hvad kan det være?

Michael Guldhammer

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 30-06-07 16:04

On Sat, 30 Jun 2007 16:14:52 +0200, Michael Guldhammer wrote:

> [...]
> at man kun kan få forbindelse til maskinen periodisk, og det er ret trælst.
>
> Det skal siges at 5 min før jeg opgraderede CPU'en virkede alt fint.

Ny skriver du ikke noget om OS...
Er det samme stepping?
Hvad sker der hvis du piller den nye CPU ud?
Hvad sker der hvis du sætter den nye CPU i istedet for den gamle.
Du har selvfølgelig opdateret BIOS mv.
Vil gætte på at 2 CPU udløser "uheldig concurrency" der trigger en fejl.
Og OS er nypatched?
/hjj

Fra : Michael Guldhammer

Dato : 30-06-07 20:06

> Ny skriver du ikke noget om OS...
Det er Debian 4.0

> Er det samme stepping?
Det er jeg ikke sikker på, da jeg ikke ved hvordan man checker dette

> Hvad sker der hvis du piller den nye CPU ud?
> Hvad sker der hvis du sætter den nye CPU i istedet for den gamle.
Det kan jeg forsøge på Onsdag, da jeg først skal ud til den der.

> Du har selvfølgelig opdateret BIOS mv.
Jeg ved ikke om den er up-to-date

> Vil gætte på at 2 CPU udløser "uheldig concurrency" der trigger en fejl.
Hmm, øv.

> Og OS er nypatched?
Jeps.

Mvh
Michael Guldhammer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-06-07 22:02

"Michael Guldhammer" <mivs@krazymail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er Debian 4.0

> Det er jeg ikke sikker på, da jeg ikke ved hvordan man checker dette

Det kan du om end ikke andet aflæse på CPUen fysisk.
Jeg tror ikke debian er et supporteret system så du får næppe nogen man.
værktøjer der kan udlæse det til dig.

> Jeg ved ikke om den er up-to-date

Det er ihvertfald alfa omega det er helt up 2 date.
Det kan jo naturligvis også være et defekt VRM.

Men det oplagte er forkert stepping eller for gammel bios

/Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-06-07 22:22

"Michael Guldhammer" <mivs@krazymail.dk> writes:

> Det er Debian 4.0

> Det er jeg ikke sikker på, da jeg ikke ved hvordan man checker dette

cat /proc/cpuinfo

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 02-07-07 12:32

Michael Guldhammer wrote:
> [...]
> at man kun kan få forbindelse til maskinen periodisk, og det er ret trælst.
>
> Det skal siges at 5 min før jeg opgraderede CPU'en virkede alt fint.

Check også følgende:

1. Strømforsyningen i serveren: Kan den levere nok Watt/Ampere på de
spændinger som den ekstra CPU belaster?

2. Driveren til det pågældende netkort (i kernel source for den
benyttede kernel-version): er denne driver SMP-safe eller ej?

Tip: Der er en kernel boot parameter til at fortælle Linux at den skal
undlade at bruge begge CPU-er (selvom de begge sidder i maskinen). På
den måde kan du teste hvor godt/dårligt det kører når CPU-en kun findes
som hardware. Hvis dette hjælper kan det være en software-issue eller
strømforbruget (som også er lavere når den ene CPU sover). Hvis det
ikke hjælper er det helt sikkert en hardware issue.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : QBIC [6400]

Dato : 04-07-07 12:40

Det skulle være mærkeligt om strømforsyningen er problemet, jeg har
også en ML 370 G1 som ikke har de nævnte problemer

Kører godt nok med INTEL Pro 1000 netkort
Bor du i nærheden af Sønderborg kan vi jo afprøve det i min maskine

/ Niels

Fra : Michael Guldhammer

Dato : 10-07-07 01:17

Jeg tror ikke at det er Strømforsyningen, da der sidder 2 stks
deri........................men derfor kan den ene selvfølgelig godt ha en
fejl.

Fra : Michael Guldhammer

Dato : 25-07-07 22:59

Nu har jeg været i Herning for at se til min server, og resultatet var at
den stod og genstartede hver 10. minut,
jeg pillede det ene VRM modul ud, samt den ene CPU, og nu opfører den sig
ordentligt, bortset fra at netkortet som er integreret på bundkortet stadig
genstarter hele tiden, men jeg har fået et e-tech PCI netkort hjem som jeg
vil montere imorgen.