Mindre server til hjemmebrug
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-06-07 11:45

Jeg skal et par servere til at køre lidt Linux på, i første omgang
Ubuntu.

Performancekravene er begrænsede, men funktionelle krav er:
- Rackmontérbar
- Plads og controller til min. 2 SATA-diske, gerne flere
- Plads og controller til min. 2 IDE-diske (+ DVD)
- Mindst ét Intel-NIC eller plads til at sætte et i
- Billig (det er privat)
- Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)

Jeg er ligeglad med mere traditionelle server-krav som redundante
strømforsyninger og iLO.

Forslag?

-A

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 30-06-07 13:56

> [...]
> - Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)
>
> Jeg er ligeglad med mere traditionelle server-krav som redundante

Jeg er helt sikker på der er nogen der har noget i overskud de vil sælge dig
billigt, men vis det skal være nyt er der lidt lidt inspiration at hænte på
f.eks:
www.danbit.dk
som har en del muligheder, samt
www.linuxshoppen.dk
der har nogle små dejlige bokse - opfylder nok ikke alle dine krav, men
kunne måske være et kik værd.

/Lars

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-06-07 22:37

> [...]
> - Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)
>
> Jeg er ligeglad med mere traditionelle server-krav som redundante

http://www.rect.coreto-europe.com/detail.php?action=detail&id=224

Sådan en her?
Prisen er ganske fornuftig og har en makker der fik en server derfra. Det
spiller vist bare

Det bliver ihvertfald svært at finde noget fornuftigt der kan matche den
pris :)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-02-08 16:30

On Sat, 30 Jun 2007 23:37:12 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote:

> http://www.rect.coreto-europe.com/detail.php?action=detail&id=224
>
> Sådan en her?

Jeg endte med at købe en server af dem. Deres produkter matchede mine
ønsker om plads til mange IDE/SATA-diske. De handler kun med firmaer,
så man skal have et CVR-nummer.

-A

Fra : QBIC [6400]

Dato : 04-07-07 10:36

Mindre server til at køre linux på ?

Hvis du kan bruge noget af det her ???

Compaq Prolliant

ML 350 G1
ML 370 G1
DL 380 G1
DL 360 G1

Alle med mindst 256 mb ram og 2 X 9 gb diske i raid, dual cpu undtagen i DL
360 på 1 GHz P3
Netkort, ingen mus/ tast. ( bruger stand. ps2 )

Lidt mere

CL 380 G1 ( Note med 2 komplette servere i samme kabinet
Dual 1GHz P3, 2 X 512 mb ram, 2 X 18 gb disk

/ Niels Pedersen nhwp3126@mail.dk hvis det har int.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-07 11:56

"QBIC [6400]" <niels.henrik@pedersen.mail.dk> writes:

> Hvis du kan bruge noget af det her ???

Hvor ligger vi cirka henne i prisleje?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bent Nielsen

Dato : 13-07-07 09:45

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> - Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)
>
> Jeg er ligeglad med mere traditionelle server-krav som redundante

http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10267

1U 19" Rackmount Quad Motherboard 800 MHz CV860A 3 NIC

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-07-07 09:51

Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10267
> 1U 19" Rackmount Quad Motherboard 800 MHz CV860A 3 NIC

Det ser satme kræmmeragtigt ud.

--
-René

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-07-07 17:18

On Fri, 13 Jul 2007 10:44:34 +0200, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

> http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10267
> 1U 19" Rackmount Quad Motherboard 800 MHz CV860A 3 NIC

Så vidt jeg kan se, er det beregnet til 2½" diske, og mine er 3½".
Desuden er det vist ikke plads til at fylde mindst 4 diske i.

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-07 10:19

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> - Billig (det er privat)
> - Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)

Afhængigt af dine prioriteter er der mange Linuxbaserede routere med
USB-2.0 som kan fås for omkring 500 kroner og som ikke bruger meget
strøm. Især ikke hvis dine diske går i dvale efter et stykke tid (de
skal så forbindes med en USB-dimmer).

Kig på http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware efter en Supported der
har de ting du gerne vil have. Så kan du eventuelt lægge openwrt på
hvis du vil have fuld kontrol.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-07-07 17:21

On 13 Jul 2007 11:18:33 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> Afhængigt af dine prioriteter er der mange Linuxbaserede routere med
> USB-2.0 som kan fås for omkring 500 kroner og som ikke bruger meget
> strøm.

Til gengæld er det svært at fylde mindst fire 3½" diske med ATA og
SATA i dem, ligesom de typisk er dumme at rackmontere, hvilket også
var et krav.

Men det var da et interessant alternativ, så tak for forslaget.

-A

Fra : QBIC [6400]

Dato : 13-07-07 20:18

Stadigvæk

Compaq DL 380, dual P3 maskine

Har det du søger eller kan isættes, ide er onboard
pris for maskine er ca 1000 kr. måske mindre

Compaq CL 380 ( DUAL ) dual P3 maskine
Alt er dobbelt i forhold til DL 380 ellers er de ens
Pris 1500 kr. - 2000 kr.

/ Niels Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-07-07 10:30

> Jeg skal et par servere til at køre lidt Linux på, i første omgang
> Ubuntu.

Det er formentlig ikke det du er ude efter, men konceptet er interessant.
http://ainkaboot.co.uk/octimod.php

Dog lidt svært at se om det er reelt eller vaporware.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-07-07 20:57

On Sat, 14 Jul 2007 11:30:19 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> Det er formentlig ikke det du er ude efter, men konceptet er interessant.
> http://ainkaboot.co.uk/octimod.php

Er det ikke bare et (noname) blade-system? Overser jeg det smarte?

-A

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-07-07 12:31

> Er det ikke bare et (noname) blade-system? Overser jeg det smarte?

Det er vel det første blade-system beregnet på "billigt" hardware (Mini-itx
og SATA).

Fra : Svend

Dato : 18-07-07 07:39

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> - Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)
>
> Jeg er ligeglad med mere traditionelle server-krav som redundante

Har du overvejet at købe et aic (f.eks. RMC3S2-XP) eller chieftec
kabinet hos deltaco og smække et epia board i ?

Jeg har selv dette board <http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=321543>,
det er ikke det nyeste, men så kunne jeg genbruge en ddr1 stang. Alle de
nye kører med ddr2. Men nu er ram ikke det dyreste i verden.

Hvis du køber en af dem uden strømforsyning kan du bruge de dumme
strømforsyninger på 100 wat, de mister ikke så meget tomgangsstrøm som
en alm. atx. <http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=314104> Er
selvfølgelig en dy strømforsyning, men stor nok. 80watt burde være nok
hvis dine diske max sluger 10 - 12 watt. Epiaboarde sluger 25 watt.

Jeg kan se at epia boardet nok kommer i underkanten på ide siden med
mindre du bruger usb dvd.

--
Svend

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-07-07 22:23

"QBIC [6400]" <niels.henrik@pedersen.mail.dk> writes:

> Hvis du kan bruge noget af det her ???
>
> Compaq Prolliant

Man skal lige være opmærksom på at sådan nogle larmer som en mindre
jetjager og at det er nødvendigt med scsi-diske hvis man skal bruge de
nydelige hotplug-skuffer.
--
mvh Jes Vestervang (med en pensioneret Proliant 2x500 MHz) @ Kubuntu 7.04

Fra : Steen Suder

Dato : 31-07-07 07:24

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> - Lavt strømforbrug (uden at være hysterisk om det)
>
> Jeg er ligeglad med mere traditionelle server-krav som redundante

Mini-ITX-vejen måske?
Travla C146: <http://72.52.100.21/products/Travla/c146/C146.html> (link fra
travla.com). Det kan du nok finde et eller andet sted, måske brugt...

Der kan være fire stk. 3½" diske i. Dertil et VIA-board (Mini-ITX), der har
både SATA og PATA samt et enkelt PCI-slot - hvis du ikke kan nøjes med den
NIC, der sidder onboard.

DVD klares med USB eller et slimline til fast montage.

--
Steen Suder