[MySQL] Finde rækker som ikke er blevet vi~
Fra : KV

Dato : 01-08-07 22:09

Jeg kan ikke helt finde ud af denne.

Jeg skal finde de rækker, som ikke tidligere har været vist til brugeren.

PHP:
$user = 10

MySQL:

Table: item
id_item, INT

Table: item_seen
id_item, INT
id_user, INT

For hver bruger der ser mit varekatalog, har jeg en række i item_seen
tabellen. Jeg vil gerne tydeligtgøre de varer som IKKE har været set - altså
fremhæve alle linier som en given bruger ikke har set.

Det kan selvfølgelig gøres med at læse hele varekataloget i én query og
efterfølgende se om brugeren har set denne vare, i en anden query, men det
er ret langsomt. Det må kunne gøres i én hurtig query?

Fra : KV

Dato : 01-08-07 22:10

> Det kan selvfølgelig gøres med at læse hele varekataloget i én query og
> efterfølgende se om brugeren har set denne vare, i en anden query, men det
> er ret langsomt. Det må kunne gøres i én hurtig query?

Glemte at skrive, at det er MySQL 5.0.x

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-08-07 22:23

KV wrote:
> [...]
> efterfølgende se om brugeren har set denne vare, i en anden query, men det
> er ret langsomt. Det må kunne gøres i én hurtig query?

Uden at kunne huske, om jeg har prøvet det i MySql:

SELECT item.*
FROM item
WHERE item.id_item NOT IN
(
SELECT item_seen.id_item
FROM ite_seen
)

Den virker i Access...

Muligvis lidt hurtigere med

SELECT item.*
FROM item
WHERE item.id_item NOT IN
(
SELECT DISTINCT item_seen.id_item
FROM item_seen
)

/Krabsen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 02-08-07 18:10

Evt kan man tilføje en

WHERE id_user = 'indsæt her brugerens id'

i den inderste select statement. Det afhænger af om det er en konkret bruger
du skal vise items for, eller om det er generelt.

/Sjang

Fra : Kaj Julius

Dato : 04-08-07 00:35

"KV" <nospam@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterfølgende se om brugeren har set denne vare, i en anden query, men det
> er ret langsomt. Det må kunne gøres i én hurtig query?

LEFT JOIN item_seen ON item.id_item = item_seen.id_item AND
item_seen.id_user = 30
WHERE item_seen.id_item IS NULL

Fra : Bjørn G

Dato : 06-08-07 20:36

> [...]
> efterfølgende se om brugeren har set denne vare, i en anden query, men det
> er ret langsomt. Det må kunne gøres i én hurtig query?

Da der ikke skal noget data ud fra item_seen, men kun tjekkes for om en
værdi findes,
så ville jeg bruge EXISTS (eller rettere NOT EXISTS), teoretisk burde det
være hurtigere, og overheadet er minimalt

select id_item
from item
where NOT EXISTS( select null
from item_seen
where item_seen.id_item = item.id_item
and item_seen.id_user = $user)

Jeg er ret sikker på at MySQL 5.x kan klare den, men om den subqueryen evt
skal hedde select 1 istedet for null, kan du prøve dig frem med

Mvh Bjørn