Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvilken lånetype + tinglysningsafgift ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-07 11:34

Hej NG.

Vi skal have lagt lån om snart og er i tvivl om hvilken type lån vi
skal vælge.
Vi har F3 nu.
Vi skal have ca. 1.600.000 i hånden til indfrielse af det gamle lån +
pantebrev + boliglån + lidt anden gæld.
Resten skal bruge til modernisering, lidt forbrug og opsparing.

Vi have allerførst tænkt på 5 % obligationslån, men jeg kan se at
kurstabet er ret stort.
Vil 6% obligationslån eller måske et FX med renteloft være bedre ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-07 12:15

On 12 Jun., 12:33, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> kurstabet er ret stort.
> Vil 6% obligationslån eller måske et FX med renteloft være bedre ?

Ups
Glemte det med tinglysningsafgiften.
Jeg har hørt noget om at tinglysningsafgiften skulle bortfalde eller
ændres her snart, er der noget hold i det ?

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-06-07 21:07

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Glemte det med tinglysningsafgiften.
> Jeg har hørt noget om at tinglysningsafgiften skulle bortfalde eller
> ændres her snart, er der noget hold i det ?

Efter 1. juli 2007 kan realkreditlån og SDO-lån sikres med ejerpantebreve.
Dette giver en besparelse på langt sigt.
Prøv at google med "tinglysningsafgift SDO" for yderligere nfo.

Mvh poul christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-07 13:44

> [...]
> kurstabet er ret stort.
> Vil 6% obligationslån eller måske et FX med renteloft være bedre ?

Tingene sker hurtigt derude i virkeligheden
Nogle gode råd om SDO / SDRO lån ovenstående taget i betragtning ?

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-07 18:16

> Vi har F3 nu.

Og det har i haft i 3år ?
Hvad var grunden til at vælge det ?

Bare for at gætte lidt på hvordan du vægter tingene ...

Tror du på at renten falder om et par år (efter måske at have været højrere
en periode)kan der jo være ide i at optage et 6% med lille kurstab. Det kan
så måske konverteres ned i et 4% om nogle år.

Tror du på at renten ikke stiger meget mere så måske F1 eller et
prioritetstlån

Jeg har selv en blanding af 4%, F1 og en kassekredit med sikkerhed i huset.
Fordelt ca 50% 10% 40% - Obligationslånet blev optaget som et 6% i 2002 og
et par år senere konverteret til et 4% da kursen var meget tæt på 100 med en
passende løbetid.

Så selvom det måske koster dig lidt mere på stiftelsesomkostninger kan det
også være at du skulle overveje en halvgardering ....

/A

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-06-07 20:31

>Vi har F3 nu.

Det var også fint for 3 år siden - vi hoppede desværre også med.

>Vi have allerførst tænkt på 5 % obligationslån, men jeg kan se at
>kurstabet er ret stort.
>Vil 6% obligationslån eller måske et FX med renteloft være bedre ?

Enten obligationslån eller F1. De øvrige er blot forsikringer i
forklædninger, og så kan man lige så godt selv beholde præmien. Er man til
det sikre og kendte - og kender sit liv 30 år frem - så vælg obligationslån,
ellers vælg F1.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-07 10:05

On 12 Jun., 19:16, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Og det har i haft i 3år ?

Nej omkring 2 år.

> Hvad var grunden til at vælge det ?

Renten var lav, stort set intet kurstab og man kunne spare mange penge
i forhold til obligationslån.

> Bare for at gætte lidt på hvordan du vægter tingene ...

Det var dengang
Nu er renten på flexlån højere og usikkerheden større.

> Tror du på at renten falder om et par år (efter måske at have været højrere
> en periode)kan der jo være ide i at optage et 6% med lille kurstab. Det kan
> så måske konverteres ned i et 4% om nogle år.

Nej det tror jeg ikke.
Desuden så sagde hun i banken at 6% ikke er attraktiv da
obligationerne bagved mister interessen pga SDO lånene.

> Tror du på at renten ikke stiger meget mere så måske F1 eller et
> prioritetstlån

Jeg tror den stiger lidt, og holder niveauet i noget tid.

Lyder i hvert fald spændende.

--

Christian

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-07 19:18

>Nej omkring 2 år.

Hvorfor så ikke vente til det udløber ?
Der skal du jo holde det næste års besparelse op mod hvad du tror du kan få
om et år ...

>Det var dengang
>Nu er renten på flexlån højere og usikkerheden større.

Det at tage et F3 er jo lidt som ikke at kunne beslutte sig - eller vide at
man vil få glæde af låse i 3år. Det har du jo betalt mere for end hvis du
havde taget F1

>Jeg tror den stiger lidt, og holder niveauet i noget tid.

Vil F1 så ikke være mere attraktivt end fastforrentet ?

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-07 10:07

On 12 Jun., 21:30, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> det sikre og kendte - og kender sit liv 30 år frem - så vælg obligationslån,

Noget andet som jeg vil sige kan spille ind at man har et meget stort
kurstab pt. på 5 %. De penge er vel i og for sig mistede, og kunne
ligeså godt bruges til at imødegå en rentestigning på et FX lån, er
det rigtigt forstået ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-07 08:33

On 14 Jun., 20:17, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Hvorfor så ikke vente til det udløber ?
> Der skal du jo holde det næste års besparelse op mod hvad du tror du kan få
> om et år ...

Fordi vi gerne vil have nogle penge til videre modernisering +
omlægning af dyre pantebrev og boliglån.

> Det at tage et F3 er jo lidt som ikke at kunne beslutte sig - eller vide at
> man vil få glæde af låse i 3år. Det har du jo betalt mere for end hvis du
> havde taget F1

Ja, men det ved man jo først bagefter.
Men har da haft en vis sikkerhed.

> Vil F1 så ikke være mere attraktivt end fastforrentet ?

Måske, men nu er muligheden der for at kunne få vished for fremtidens
udgifter og det tiltaler os da lidt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-07 16:09

>Måske, men nu er muligheden der for at kunne få vished for fremtidens
>udgifter og det tiltaler os da lidt.

Nu kender jeg ikke jeres økonomi, men her i huset er realkreditlånet under
35% af vores samlede udgifter, så det giver ikke mening at holde den del
fast, når vi her og nu kan spare penge på at lade være. Og den lange rente
er stadig lav.

Mvh Maria