Hjørnepælelængde, hvor dybt?
Fra : Leif Neland

Dato : 11-06-07 06:26

Vi skal til at lave hegn, med 3 rækker ståltråd og stolper af telefonpæle.

Det skal være 120-140 højt, siger en artikel fra poda.

Men hvor langt ned skal man lade pælene gå?

Og hvor langt skal man lave mellem solide pæle?
Regner med at bruge pinde af isultimber, der blot står på joden imellem de
solide pæle.

Leif

Fra : Bjarne K.

Dato : 11-06-07 22:16

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvor langt skal man lave mellem solide pæle?
> Regner med at bruge pinde af isultimber, der blot står på joden imellem de

Jeg har fået at vide at pæle skal ned til 80-90 cm. Har dog nogle pæle
(lærkestammer) som kun er nede i 60 og de har stået fint et par år nu. Tror
dog alle mine hjørnepæle er nede i 80. Nu er mit hegn 2 meter højt, så
derfor er det nok mere nødvendigt at komme i dybten.

Grunden til de 80 cm skulle vist være at frost i jorden skulle kunne arbejde
pælene op ad. Om det passer ved jeg dog ikke.

Bjarne ¨K.

Fra : Anet

Dato : 13-07-07 19:29

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har også poda hegnet som du beskriver og har haft det til mine heste i
de sidste 10 år. Vi sætter en hjørnepæl i hvert hjørne og den skal 1 meter
ned. Så bruger vi enten hængeinsultimber eller der hvor det er lidt bakket
der bruger vi de insultimber der kan slåes ned i jorden. Det fungerer
perfekt. Eneste vedligeholdelse er at man vinter skal slække lidt på
hegnstråden og så stramme lidt op igen når det bliver sommer. Ellers et
rigtig godt hegn der er stort set vedligeholdelsesfrit. Kan klart anbefales.

--
Hilsen
Annette