Lys & alger
Fra : Mogens Christensen

Dato : 11-06-07 15:42

Hej
Jeg har en del trådalger i akvariet, og jeg mener at have læst her i gruppen
at man skal skifte neonrør jævnligt bla. andet for at modvirke dette.
Hvorfor det? Vil et svagt lys (gammelt lysstofrør) give flere alger end et
nyt som giver bedre lys?
Og vil et kraftigere lys så også give færre alger end et svagere som også er
nyt. Mine er ca. 2 år gamle men virker jo da udmærket.

MVH
Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-07 18:48

Mogens Christensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Og vil et kraftigere lys så også give færre alger end et
> svagere som også er nyt. Mine er ca. 2 år gamle men virker
> jo da udmærket.

Det er ikke kun blevet svagere med alderen - lyssammensætningen
er også ændre, og det gavner efterhånden mest algerne.

Jeg kan ikke give en videnskabelig forklaring på det - blot
konstatere "at sådan er det bare"

De eneste rør, som jeg kender, der ikke har det på den måde er
Triton/Triplus - de kan godt køre til de brænder ud. da de holder
lyskvaliteten til sidste glimt.

Men alle andre bør skiftes efter et år, hvis man ikke ønsker
trådalger og lign.

Du kan evt prøve anskaffe nogle "Siamesisk Algeæder" eller
algerejer hvis det er selskabsakvarie - de kan æde
trådalgerne.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : sjp

Dato : 11-06-07 19:57

"Mogens Christensen" <mogenschristensen@stofa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og vil et kraftigere lys så også give færre alger end et svagere som også
> er nyt. Mine er ca. 2 år gamle men virker jo da udmærket.

Har du planter?. Planter ( de allerfleste ) kræver meget lys og der er alm.
rør også næsten i underkanten. Alger behøver ikke så meget lys som planter
og da planterne ved svage gamle lysstofrør ikke vokser forbruger de ikke
mikronæringsstofferne i vandet, men det gør algerne der ikke er hæmmet på
samme måde af det svagere (mindre antal fotoner ) lys som gamle rør
udsender.
Jeg ved ikke helt hvad du mener med et svagere lys som også er nyt? er det
farven (Kelvin) du mener så er det min erfaring at et rør med naturlig
dagslysfarve (ca 6000-7000 K) giver mindst algeproblemer, planterørene giver
for mange problemer efter min mening.
Skift rør en gang hver 9-12 måned, gød meget gerne med co2 udover den
normale gødning,og dine planter vokser og vokser, så du må tynde ud, og så
der ikke er næring til algerne.
Jeg havde i "gamle dage" jævnligt algeproblemer, men har efterhånden fundet
frem til at det her er det eneste der dur.
CO2' en behøver såmænd ikke være andet end en sodavandsflaske med lidt gær
og sukker og et stykke slange med en luftsten. Se div. links på nettet.
Fungerer lige så godt som købe CO2 . Tilførsel af CO2 medfører planter kan
vokse ved svagere lys.

Har du derimod ikke planter / vil ikke ha , må du eksperimentere med
lystider og meget doseret foder så de overskydende næringsstoffer bliver
minimeret. Sidst og ikke mindst vandskift ugentlig. Det er den letteste måde
at fjerne uønskede stoffer, og de allerfleste fisk sætter ligefrem pris på
det når de først er vænnet til at leve i rent vand

Mvh. Stig

Fra : Mogens Christensen

Dato : 14-06-07 15:40

Tak for rådene, det er altså nye rør der skal til, så det må jeg prøve.
Problemet hænger måske også lidt sammen med at solen rammer den ene ende af
akvariet om formiddagen, algerne er også mest koncentreret i den ende, det
samme er planterne som bare gror som besat og jævnligt bliver
høstet/udtyndet.
Jeg skifter ca 10-15% af vandet hver 14 dag. Ved samme lejlighed ryger der
en god klat trådalger ud, så det kan jo være at det bliver nødvendigt med
nogle algeædende fisk/rejer

MVH
Mogens

Fra : sjp

Dato : 14-06-07 18:04

"Mogens Christensen" <mogenschristensen@stofa.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg skifter ca 10-15% af vandet hver 14 dag. Ved samme lejlighed ryger der
> en god klat trådalger ud, så det kan jo være at det bliver nødvendigt med
> nogle algeædende fisk/rejer

Øg dine vandskift til 10-15 % ugentlig og fortsæt med at fjerne trådalger.
Pludselig er dine trængsler ovre (indtil næste gang
En håndfuld vandpest i vandet kan også virke hæmmende på algerne.

Mvh. Stig