Fra kasseklade til bogføring. Hvornår?
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 08:11

Jeg har en lille nystartet web-shop, hvor jeg naturligvis holder styr på
bilag m.v.
Hertil har jeg anskaffet SummaSummarum.

Jeg skriver ind i kassekladen på livet løs, men er nu kommet i tvivl om,
hvornår jeg skal bogføre tingene.

Skal det ske hver måned, eller vil det være nok hvert kvartal (når momsen
skal afregnes)?
Eller skal det kun ske en gang om året?

//KS

Fra : SoL

Dato : 09-06-07 09:00

Perioden kommer jo en del an på hvor meget du har at lege med. Det vigtigste
er at du ikke mister overblikket - og har du 100 bilag om dagen vil det nok
hurtigt ske ved månedsvis bogføring.

Du bør altså gøre det så tit at du har fuld kontrol over processen - og i
hvert ved hver momsafregning, hvor du alligevel skal tælle sammen.

Knud

Fra : Karsten H.

Dato : 09-06-07 11:21

KS wrote:
> [...]
> hvornår jeg skal bogføre tingene.
>
> Skal det ske hver måned, eller vil det være nok hvert kvartal (når momsen

Jævnligt. Find nogle retningslinier som f.eks. datil dag. uge til uge eller
måned til måned alt afhængig af bilagsmængde. Vær opmærksom på, at du kan
til enhver tid rette i posteringerne i en kasseklasse.

Ligeledes, hvis der kommer bilag f.eks. ved månedsafslutning, som du først
modtager hen i den følgende måned, kan du altid postere dem med den rigtige
dato, hvorefter de falder på plads i nydeligste kronogiske orden. Det kan du
ikke umiddelbart i bogførte poster uden ved en ompostering.
Karsten H. (7870)