Vikarer, forsikringer - hvilke - hvordan?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-06-07 17:41

Hej Ng.

Hvordan ligger det med vikarer, og forsikringer?

Hvis jeg hyrer en vikar, i hvilket omfang er han så dækket af bureauets
forsikringer, og i hvilket omfang dækkes han af mine?

Tænker på:
Arbejdsulykke.
Arbejdsskade.
Ansvar - produkt, maskiner etc.

Umiddelbart vurderer arbejdsskadestyrelsen at det er brugervirksomheden der
skal forsikre, da det er brugervirksomheden og ikke vikarbureauet der har
indflydelse på arbejdsmiljø og sikkerhed.

Hvis det står til troende, er der ikke nogen reel forskel på at hyre en
vikar og en fastansat, hvad de spørgsmål angår.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : MAndersen

Dato : 07-06-07 19:09

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:46683535$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvis det står til troende, er der ikke nogen reel forskel på at hyre en
> vikar og en fastansat, hvad de spørgsmål angår.

Hvis du har en arbejdsskadeforsikring i forvejen, skal du blot regulere
vikaren sammen med de andre på det årlige reguleringsskema.

Har du ikke en arbejdsskadeforsikring i forvejen, skal du tegne en.

MAndersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-06-07 22:16

In news:46684a37$0$14039$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
MAndersen <ups@post.uk> Typed:

> [...]
> regulere vikaren sammen med de andre på det årlige reguleringsskema.
>
> Har du ikke en arbejdsskadeforsikring i forvejen, skal du tegne en.

Tak for info.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-06-07 17:36

Petersen_Michael skrev den 07-06-2007 18:41:
> [...]
>
> Hvis det står til troende, er der ikke nogen reel forskel på at hyre en
> vikar og en fastansat, hvad de spørgsmål angår.

Prøv at spørge vikarbureauet hvilke forsikringer de har på deres vikarer.

Som vikar hos Manpower er man forsikret ved fx arbejdsulykke/-skade
gennem manpower hhv. manpowers forsikringsselskab.
Men hvordan Manpower så evt. måtte afregne med brugervirksomheden. Det
ved jeg så ikke.

Og ansvar? hmmmmm, jf. de almindelig erstatningsregler, så er det
arbejdsgiveren (her: vikarbureauet) som har objektiv ansvar, når
lønmodtager kommer til at ødelægge noget dvs. at man skal over i
hærværkslignende situationer før man som arbejdsgiver IKKE er ansvarlig
for noget, der bliver ødelagt i forbindelse med arbejdet.
Jeg kan forestille mig følgende scenarie: Du hyrer gennem bureauX en
vikar, som du så sender ud til en kunde. Hos kunden kommer vikaren til
at ødelægge en genstand, så man pådrager sig et erstatningsansvar.
Kunden skal have genstanden erstattet af dig, da du overfor kunden har
sendt en person ud til kunden, som kan handle på dine vegne.
Du kan så gøre regres mod vikarbureauet, da de har sendt deres
medarbejder ud til dig.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : MAndersen

Dato : 12-06-07 16:03

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sendt en person ud til kunden, som kan handle på dine vegne.
> Du kan så gøre regres mod vikarbureauet, da de har sendt deres medarbejder

Jeg er ikke enig med dig Carsten.
Det er muligt at man som ansat ved manpower er omfattet af en
arbejdsskadeforsikring, men ikke når man arbejder for andre. Det er
arbejdsgivers ansvar at sørge for arbejdsskadeforsikring, også på vikarer.
Virksomheden hvor vikaren er ansat bliver betragtet som arbejdsgiver, når vi
snakker arbejdsskader. Ansvarsproblematikken er jeg heller ikke helt enig i.
Når man ansætter en vikar, betragtes han ansvarsmæssigt som ansat i
virksomheden - og skaden vil blive behandlet som sådan. Dvs. vikaren er
sikret på virksomhedens ansvarsforsikring, hvorfor de skader vikaren laver i
virksomheden ikke er omfattet af ansvarsforsikringen. Ej heller
vikarbureauets ansvarsforsikring. Det virker måske også mest logisk, idet
præmien på en ansvarsforsikring betemmes af branchen. Det vil derfor være
umuligt for et vikarbureau at beskrive de forskellige risici de kan komme ud
i.
Kommentarer?

MAndersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-06-07 17:31

MAndersen skrev den 12-06-2007 17:03:

> Jeg er ikke enig med dig Carsten.
> Det er muligt at man som ansat ved manpower er omfattet af en
> arbejdsskadeforsikring, men ikke når man arbejder for andre.

Jeg har ikke udtalt mig om forholdene andre steder end ved Manpower.

De to gange jeg har været vikar hos manpower har jeg fået den forklaring
i forbindelse med arbejdsulykke/-skade.

naturligvis kan det også gælde andre steder.

> [...]
> Virksomheden hvor vikaren er ansat bliver betragtet som arbejdsgiver, når vi

Og det adskiller sig fra det jeg sagde på hvilken måde?

dvs. hvori består din uenighed?

> [...]
> sikret på virksomhedens ansvarsforsikring, hvorfor de skader vikaren laver i
> virksomheden ikke er omfattet af ansvarsforsikringen. Ej heller

Det du skriver giver ingen mening!

Hvis en vikar ansvarsmæssigt betragtes som ansat i virksomheden og en
skade vil blive behandlet som sådan. (din første sætning).
I din anden sætning skriver du så, at vikaren er omfattet af
virksomhedens forsikring, men så får du det til sidst med at vikaren
ikke er dækket alligevel. I hverken brugervirksomhed eller vikarbureauet.

> [...]
> umuligt for et vikarbureau at beskrive de forskellige risici de kan komme ud

Naturligvis kan de det!

Aftalen mellem brugervirksomheden og vikarbureauet beskriver hvad der
skal laves, i hvilket omfang fx tidsbegrænset og hvem man skal have til
at udføre det.
med denne aftale/opgavebeskrivelse i hånden kan man gå hen til
forsikringselskabet og få at vide hvad præmien bliver.

Siden både vikarbureauet og forsikringsselskabet er vant til den type
aftaler, så tager det ikke mange minutter afgøre om vi taler lavrisiko-
mellemrisiko eller højrisiko arbejde.

Fra : MAndersen

Dato : 18-06-07 21:24

> MAndersen skrev den 12-06-2007 17:03:

> De to gange jeg har været vikar hos manpower har jeg fået den forklaring i
> forbindelse med arbejdsulykke/-skade.
> naturligvis kan det også gælde andre steder.

Vejledningen fra arbejdsskadestyrelsen siger, at når en vikar er i arbejde
for en virksomhed, er vikaren omfattet af en arbejdsskadeforsikrnig ved
virksomheden - ikke vikarbureauet.

> Det du skriver giver ingen mening!

Det er nok nærmere et forståelsesspørgsmål. Hvis vikaren i virksomheden
vælter 200 liter maling over gulvet, mener du så at vikarbureauet har
ansvaret?
Hvis du mener det er du forkert på den.

> [...]
> forsikring, men så får du det til sidst med at vikaren ikke er dækket
> alligevel. I hverken brugervirksomhed eller vikarbureauet.

Så skulle du prøve at hente tilbud til et vikarbureau, der vil have
ansvarsforsikret medarbejderne, uanset hvilken jobtype de kommer i - det får
de ikke

MAndersen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-06-07 20:12

-snip-
MAndersen> Det er muligt at man som ansat ved manpower er omfattet
MAndersen> af en arbejdsskadeforsikring, men ikke når man arbejder
MAndersen> for andre. Det er arbejdsgivers ansvar at sørge for
MAndersen> arbejdsskadeforsikring, også på vikarer. Virksomheden
MAndersen> hvor vikaren er ansat bliver betragtet som
MAndersen> arbejdsgiver, når vi snakker

Det mindes jeg at kunne huske noget om og nikker genkendende til det,
ihvertfald ifb. med arbejde hos Adecco (frit fra hukommelsen).

MAndersen> arbejdsskader. Ansvarsproblematikken er jeg heller ikke
MAndersen> helt enig i. Når man ansætter en vikar, betragtes han
MAndersen> ansvarsmæssigt som ansat i virksomheden - og skaden vil
MAndersen> blive behandlet som sådan. Dvs. vikaren er sikret på
MAndersen> virksomhedens ansvarsforsikring, hvorfor de skader
MAndersen> vikaren laver i virksomheden ikke er omfattet af
MAndersen> ansvarsforsikringen. Ej heller vikarbureauets
MAndersen> ansvarsforsikring. Det virker måske også mest logisk,

Det mindes jeg at kunne huske noget om og nikker genkendende til det,
ihvertfald ifb. med arbejde hos Adecco (frit fra hukommelsen).

MAndersen> idet præmien på en ansvarsforsikring betemmes af
MAndersen> branchen. Det vil derfor være umuligt for et
MAndersen> vikarbureau at beskrive de forskellige risici de kan
MAndersen> komme ud i. Kommentarer?

Det jeg mindes at kunne huske fra Adecco, er at vikarbureauet og
arbejdspladsen har en kontrakt der fortæller om hvem der er ansvarlig
og i det tilfælde jeg husker, mindes jeg svagt at de betingelser jeg
læste lænede sig opad det MAndersen skriver.

Men jeg skal ikke på stående fod kunne afvise at Manpower gør det på
en anden måde og at de har aftalt at Manpowers forsikring
dækker... Men jeg syntes at MAndersens/Adecco's model er klart den
bedste og mest logiske model (fordi den er så fleksibel, hvilket jo
netop er formålet med vikar-jobs), umiddelbart.

Var jeg et virkar-bureau, så sørgede jeg for at mine vikarer blev
dækket af virksomhedens (kundens) egen forsikring. Det er da langt det
letteste (MAndersen/Adecco-modellen, hvis jeg husker rigtigt)...

Best regards
Martin Jørgensen