Et forslag til en grundlæggende
Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-07 12:11

Fra : Henry Vest

Dato : 05-06-07 12:43

Per Rønne wrote:

> Ja, se selv:
>
> <http://www.math.ku.dk/famos/arkiv/9-1/node7.html>

Det er grundlovsdag i dag, ikke 1. april

--
Henry Vest

Fra : Zeki

Dato : 06-06-07 22:26

> Ja, se selv:

Din overskrift er misvisende.

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 23:04

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Din overskrift er misvisende.

Hvordan ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 07-06-07 06:23

> Hvordan ?

Artiklen er 12 år gammel og handler om gymnasieskolen.

Rent faktisk synes jeg hele artiklen er en gang stor volapyk, men nu er jeg
heller ikke matematiker.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 07:21

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Artiklen er 12 år gammel og handler om gymnasieskolen.

Næh, den handler faktisk om de første 12 skoleår. Jeg citerer:

=
I de første folkeskoleår er det en hæmsko for undervisningen, at
eleverne endnu ikke har lært oldgræsk, så de kan læse værker af de gamle
grækere på originalsproget. Faktisk står det så slemt til, at mange
elever, der starter i 1. klasse, ikke engang har lært at læse. Dette
problem synes umiddelbart svært at omgå, men udvalget har klogeligt
besluttet, at man i faget aksiomatik i de første måneder af 1. klasse
kan gennemgå Freges Grundgesetze der Arithmetik, idet der bl.a. vises
inkonsistensen af aksiomssystemet, der ligger til grund for værket.
Grundgesetze der Arithmetik har ganske vist en titel på tysk (et sprog
som ikke alle elever på det tidspunkt har stiftet bekendtskab med), men
indeholder ellers ingen ord, da formlerne stort set taler for sig selv.

Samtidig med undervisningen i matematik vil eleverne blive grundigt
skolet i oldgræsk, så de bliver i stand til at lære bl.a. elementær
geometri efter Euklids Elementer. Imens vil man i faget latin blive
introduceret til det latinske alfabet, så eleverne kan skrive deres navn
på de opgaver, de afleverer. Som det bløde fag på 2. år finder man
formning, hvor eleverne bliver undervist i den rette kalligrafering af
det græske og det gotiske alfabet.
=

Det foreslås altså at børnene i 1. klasse, som 7-årige, starter med
Freges /Grundgesetze der Arithmetik/. I 2. klasse, som 8-årige, foreslås
det at man gennemgår Euklids /Elementer/, naturligvis på det græske
originalsprog ...

At der hovedsagelig er tale om folkeskolen ses af forslaget for hvad der
skal gennemgås i 7.-9. klasse:

=
De sidste tre klassetrin udgør i den [ revolutionerede] reformerede
folkeskole en særlig enhed; eleverne har her mulighed for selv at vælge
en passende fagkombination bestående af bl.a. følgende fag:
Funktionalanalyse (lærebog: G.K. Pedersen Analysis Now), logik (lærebog:
E. Mendelson: Introduction to Mathematical Logic), sandsynlighedsregning
med anvendelser 1--2 (lærebog: W. Feller: Probability Theory and its
Applications, vol. 1--2), fysik 1--3 (lærebog: R. Feynman: The Feynman
Lectures on Physics, vol. 1--3), Kemi (lærebog: Handbook of Chemistry
and Physicsgif), algebra (lærebog: Rings, Fields and Groups af R.B.J.
Allenby), algebraisk geometri (lærebog: Fulton: Algebraic Curves),
datalogi 1--7 (lærebog: D.E. Knuth: The Art of Computer Programming,
vol. 1--7), historie (lærebog: M. Cantor: Vorlesungen über Geschichte
der Mathematik, vol. 1--4), biologi (lærebog: R. Rosen: Foundations of
Mathematical Biology, vol. 1--3) og geografi (lærebog: Times---Atlas of
The World).

=

> Rent faktisk synes jeg hele artiklen er en gang stor volapyk, men nu er jeg
> heller ikke matematiker.

Næh, og du synes også at mangle en elementær forståelse for - humor .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 07-06-07 16:42

> Næh, den handler faktisk om de første 12 skoleår. Jeg citerer:

Okay, så når der står " fre.1 dec 1995" for neden og hele artiklen er et
forslag til en ændring på skoleområdet i år 2000, så er den ikke 12 år
gammel?

Men fair nok. Det du gør dig til fortaler for er bl.a:

" I de højere klassetrin synges ligeledes aftensang før eleverne tager hjem
kl. 20."

"I de første folkeskoleår er det en hæmsko for undervisningen, at eleverne
endnu ikke har lært oldgræsk, så de kan læse værker af de gamle grækere på
originalsproget." (okay, oldgræsk er normalt noget man lærer på gymnasiet
eller de højere læreanstalter og ikke som 7-årig 1. klasses elev)

[...]
værket." (øhh.....?)

"Når eleverne i faget oldgræsk har lært at skrive de vigtigste bogstaver i
det græske alfabet kan man i faget aksiomatisk mængdelære gå i gang med at
gennemgå Zermelo-Fraenkels aksiomatisering af mængdelæren. Parallelt hermed
vil man i religionsundervisningen blive præsenteret for udvalgsaksiomet og
Cantors kontinuumshypotese"

"Ovennævnte stof burde kunne gennemgås på de tre første skoleår"

Øhh.... er du sikker på at det er et seriøst forslag til noget som 7-8 årige
børn skal lære, og ikke en joke? For:

"På 4. år er det endvidere nødvendigt, at eleverne lærer at brygge te på
korrekt vis, så de vil kunne modstå de mere krævende års arbejdspres. De
forskellige stilarter og skoler for tebrygning gennemgås med hovedvægt på
den britiske stil og den japanske tecermoni"

Hvad er egentlig dit motiv for at bringe det frem?

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 16:54

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-07 13:31

"Per Rønne" wrote:

> Næh, og du synes også at mangle en elementær forståelse for - humor

Der er smurt så tykt at på at det næsten minder om noget vedtaget af
nuværende folketing ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 14:14

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Der er smurt så tykt at på at det næsten minder om noget vedtaget af
> nuværende folketing ...

Zeki tog den dog ganske alvorligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-06-07 09:23

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Zeki tog den dog ganske alvorligt ...

netop derfor!

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-07 12:44

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> netop derfor!

Matematik i de små klasser ved at læse Euklids /Elementer/ på det græske
originalsprog ? DF foreslår kun latin i 7.-10. klasse som tilvalgsfag
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-06-07 22:10

> Matematik i de små klasser ved at læse Euklids /Elementer/ på
> det græske
> originalsprog ? DF foreslår kun latin i 7.-10. klasse som
> tilvalgsfag

sært som du sværmer om DF for tiden - er du ved at gøre mine
forudsigelser til virkelighed og melde dig ind i det parti?

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-07 10:14

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> sært som du sværmer om DF for tiden - er du ved at gøre mine
> forudsigelser til virkelighed og melde dig ind i det parti?

Aldrig i livet. Er det at nævne et forslag om latin fra 7. klasse fra
DFs side i øvrigt udtryk for 'sværmeri' ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-06-07 10:36

Per Rønne skrev:

> Aldrig i livet. Er det at nævne et forslag om latin fra 7. klasse fra
> DFs side i øvrigt udtryk for 'sværmeri' ?

Jeg blev (sammen med en anden lærer) velsignet med vores
super-sjetteklsse to dage i vores særskema (de store går til
eksamen/årsprøver, de 'små' har særskema/fordybelsesdage). Dagene skulle
primært bevæge sig inden for historie og religion.
En del af tiden brugte vi på tre 'workshops': en om enevældens
indførelse i DK, en kunstnerisk, hvor det gik ud på at illustrere en
salme - og så et minikursus i latin for begyndere. Bortset fra, at der
ikke findes egnet begyndermateriale til den aldersklasse på dansk, gik
det rigtig godt. Og ikke kun for de bogligt stærke, som jeg egentlig
havde troet. Latin er _også_ et redskabsfag til hjælp i de moderne sprog!
Så jeg er da bestemt til indførelse af latin i et eller andet omfang i
skolen igen, for min skyld gerne som valgfag.

Venlig hilsen Dikte (som end ikke i de værste mareridt stemmer på DF)

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-07 10:58

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote:

> [...]
> Så jeg er da bestemt til indførelse af latin i et eller andet omfang i
> skolen igen, for min skyld gerne som valgfag.

Mig bekendt ligger latin stadig i folkeskolens fagrække, men sådan at
den enkelte skole ikke har pligt til at udbyde faget.

Så du må bare snakke med din inspektør om det. Men selve 'den lille
latinprøve' forsvandt tilsyneladende i 1977, i forbindelse med
afskaffelsen af realeksamen:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/32973>

> Venlig hilsen Dikte (som end ikke i de værste mareridt stemmer på DF)

Arne Wilstrup taler om /medlemskab/ af partiet. Og her siger jeg altså:
»Aldrig i livet«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 19-06-07 18:00

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Så jeg er da bestemt til indførelse af latin i et eller
> andet omfang i skolen igen, for min skyld gerne som valgfag

Det er en gammel myte. Det er korrekt at latin danner et vist
grundlag for vort sprog - fx i sætningen "doktoren skrev
recepten gratis" har vi en hel sætning udrundet af latin. Og
det er også korrekt at i og med at man anvender latinske
betegnelser for grammatikalske forhold - hvilket i øvrigt er
sjældent i den danske folkeskole (lærerne kender dem ikke - i
hvert fald benytter de dem ikke i vidt omfang (jeg gør
dog)) -men ellers er det så som så med redskabet.

I øvrigt løber det mig koldt ned ad ryggen når jeg hører den
med latin som redskabsfag. Det minder lidt om en hedengangen
dannelsesdiskussion i forhold til Klafkis
kategorialdannelsesaspekter som jeg mente vi havde forladt
udover i en snævner faglig kreds. Når det løber mig koldt ned
ad ryggen skyldes det at jeg en gang havde en præst - et
rigtig dumt svin i øvrigt -som var folketingskandidat for
partiet "de Uafhængige", netop foreløberen for DF (samme
meninger, samme holdninger, samme fascistsiske
grundopfattelse), og da han smed mig ud af sin latintime (og
dermed hindrede mig i at få "den lille latinprøve" og
blokerede for min adgang til gymnasiet) så var det begrundet i
at når jeg ikke havde latin, kunne jeg heller ikke få fransk
året efter. Han havde altså den opfattelse at man kun kunne
lære fransk hvis man havde haft latin (eller i hvert fald
kunne man lettere lære fransk med latin end uden.)

Da jeg så senere blev student fra et studenterkursus
(sproglig) lærte jeg både fransk og latin sideløbende og fik
den såkaldte "store latinprøve" -men jeg lærte at tale et
udmærket fransk uden egentlig at kunne latin, så det var altså
ikke en korrekt udlægning.

Senere blev jeg også matematisk student -mere af nød end af
lyst - så med to studentereksaminer i baghånden - med en store
latinprøve i bagagen (i øvrigt undervist af en fremragende
lærer i sproget - også et dumt svin, men fremragende til at
undervise i det fag) som endte med topkarakterer, så har jeg
sidenhen haft megen fornøjelse af at kunne en smule latin - fx
når jeg skal forsøge at oversætte gravstene i diverse kirker i
forbindelse med historieundervisningen.

Men det betyder ikke at jeg går ind for at vi skal indføre det
igen i folkeskolen som et fag. Det er jo også afskaffet i
gymnasieskolen, udover at man har noget med sprogkundskab, som
også kan omfatte prøver med hollandske tekster.

Jo, grammatik giver en mening når man har det med latinske
termer, men ikke som fag i sig selv.

Hvad skal eleverne dog med vilde historier om Cæsars
gallerkrige på latin? "Jeg ilede i store dagsmarcher" - det
kan højst være for de særligt interesserede Og ja, det kan
godt tilbydes som valgfag i de større klasser, men der vil
næppe være nok "nørder" til at det kan trække en latinlærer.

..

> Venlig hilsen Dikte (som end ikke i de værste mareridt
> stemmer på DF)

Jeg mente nu også at Rønne var nærmere dette "slaraffenland"
med sine opfattelser om muslimer, gamle "dyder" og
genindførelsen af realeksamen og den elitære
gymnasieuddannelse.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-06-07 16:05

Wilstrup skrev:

> "Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i meddelelsen
>

> Det er en gammel myte. D

<snip>

Det er så din opfattelse. Min er noget anderledes. Jeg har gentagne
gange oplevet, at elever, der havde svært ved sprog og den slags fik et
løft ved at lære latin.
Det har været lettere for mig selv at lære fransk og italiensk (og få
boostet mit tysk), netop fordi jeg kunne trække på alt det, jeg hvde
lært i mine latintimer.
Jeg er ikke så skrap til at citere alle mulige teoretikere, men jeg kan
se, at det, jeg laver, virker.
Og har i øvrigt undervist i latin on and off de sidste omkring 30 år.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Wilstrup

Dato : 21-06-07 17:21

> <snip>
>
> Det er så din opfattelse.

Og en masse andres -

Min er noget anderledes. Jeg har gentagne
> gange oplevet, at elever, der havde svært ved sprog og den
> slags fik et løft ved at lære latin.
'
Det er en fornemmelse du har -det er ikke noget du kan
underbygge med videnskabelige fakta - der er mig bekendt
aldrig lavet nogen undersøgelse der peger på det forhold - i
gamle dage troede man på at det at lære salmevers udenad ville
styrke hukommelsen og evnen til at lære andre fag som fx
matematik . Men ingen har kunnet påvise denne "transfer-værdi"
på nogen måde. Der er med andre ord ingen beviselig sammenhæng
mellem det at lære latin og så det at skulle lære fx fransk.
Det er en myte.

> Det har været lettere for mig selv at lære fransk og
> italiensk (og få boostet mit tysk), netop fordi jeg kunne
> trække på alt det, jeg hvde lært i mine latintimer.

Igen: jeg har massevis af eksempler på at folk har lært fransk
og italiensk uden at have blot snuset til latin. AT du har
lært latin er da ikke nogen ulempe, men du kan ikke uden
videre slutte at fordi det har været let for dig, så skyldes
det dit kendskab til latin.

> Jeg er ikke så skrap til at citere alle mulige teoretikere,
> men jeg kan se, at det, jeg laver, virker.

Nej, det kan du ikke -det, du kan se er at hvis du underviser
i sprogfag, så vil eleverne alt andet lige udvikle sig
sprogligt, men der findes massevis af teorier og metoder som
er blevet afprøvet over tid, og ingen af dem peger på at netop
latin skulle give eleverne et "løft" på nogen som helst måde.

Skehan, Lightbown, Chomsky m.fl. har alle deres teorier om
læring af fremmedsprog, og ingen af dem har latin som noget,
der skulle styrke tilegelsen af andre fremmedsprog.

> Og har i øvrigt undervist i latin on and off de sidste
> omkring 30 år.

Du har undervist i latin i et år og så har du 29 års
gentagelse - det med "jeg har erfaringen" er et dåseargument.
Det svarer til at du køber en billet til toget der allerede er
kørt.

Jeg har undervist i 21 år - og de fleste af dem i
fremmedsprog. Jeg er ved at afslutte en B.A. på universitetet
i sprogtilegenlse og er cand.pæd. i pædagogik med netop læring
som speciale. Men det betyder ikke at jeg skråsikkert vil
hævde noget som helst alene baseret på erfaringen. Der må
forskning til, gedigen forskning og undersøgelser.

Vi havde i 70'erne de såkaldte sproglaboratorier, men det gav
altså ikke de resultater som man troede, og i det hele taget
har der været adskillige bidrag til hvad god sprogundervisning
er.

Du er sikkert en udmærket lærer, der inspirerer dine elever så
de yder deres bedste. Jeg har gennem årene haft massevis af
elever til afgangsprøverne med fremragende resultater uden at
de har lært et eneste stykke latin, og jeg har kolleger der
har undervist i fransk og tysk på højt niveau med glimrende
resultater selvom eleverne ikke har lært en eneste latisk
glose.

Det er en myte, som ikke er videnskabelig underbygget - men
hvis du er tilfreds med at tro på den, så for min skyld ingen
alarm. :

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-07 18:20

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Skehan, Lightbown, Chomsky m.fl. har alle deres teorier om
> læring af fremmedsprog, og ingen af dem har latin som noget,
> der skulle styrke tilegelsen af andre fremmedsprog.

Heller ikke når det drejer sig om tilegnelsen af sprog, der /nedstammer/
fra latin? Vulgærlatinske sprog som:

Rumænsk.
Italiens.
Fransk.
Castilliansk.
Portugisisk.

?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-06-07 02:17

> Heller ikke når det drejer sig om tilegnelsen af sprog, der
> [...]

Nej!

Der er intet belæg for at det at kunne latin skulle lette
adgangen til at lære levende sprog som de nævnte. Det er en
antagelse der bygger på den formodning at man vil have lettere
ved grammatikken, fordi der er sammenfald - men det har intet
med at lære fremmedsproget at gøre (i samtalepraksis) - latin
tales jo ikke længere, og hvordan skulle et sprog som latin med
faste regler for udtale kunne lette Italiensk med varierende
udtale, spansk med sære regler for trykket, fransk med fast
udtaletryk etc.

Fra : Wilstrup

Dato : 19-06-07 17:38

> Aldrig i livet. Er det at nævne et forslag om latin fra 7.
> klasse fra
> DFs side i øvrigt udtryk for 'sværmeri' ?

Næ, men det er mere din kredsen om DF, jeg bemærker.

Fra : Zeki

Dato : 18-06-07 23:15

> Zeki tog den dog ganske alvorligt ...

Jeg havde nok forventet en smiley et eller andet sted, så jeg vidste hvilke
briller jeg skulle tage på inden jeg læste fagswahili-artiklen.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-06-07 00:38

"Zeki" <Zeki@nope.dk> writes:

> Jeg havde nok forventet en smiley et eller andet sted, så jeg vidste hvilke
> briller jeg skulle tage på inden jeg læste fagswahili-artiklen.

Det er da en del af den gymnasielle almendannelse at kende til de
ting der er blevet nævnt, så det burde vel ikke kalde på en smiley.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Zeki

Dato : 19-06-07 13:38

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da en del af den gymnasielle almendannelse at kende til de
> ting der er blevet nævnt, så det burde vel ikke kalde på en smiley.

Nu er det ikke alle studenter der er valgte den matematiske linje.

Mvh
Zeki

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-06-07 13:57

"Zeki" <Zeki@nope.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det ikke alle studenter der er valgte den matematiske linje.

Nej og?

Jeg går ud fra at du har en gymnasial uddannelse af en art, inden du
blev lærer. Hvis du ikke har det, er det naturligvis forståeligt, men
ellers mener jeg at du må have sovet dig igennem en stor del, hvis du
ikke kunne gennemskue at det var en joke, også hvis du er sproglig
student.

Fra : Zeki

Dato : 23-06-07 07:52

> [...]
> ellers mener jeg at du må have sovet dig igennem en stor del, hvis du
> ikke kunne gennemskue at det var en joke, også hvis du er sproglig

Det var ikke det jeg svarede på. Jeg argumenterer for at man bør være
fritaget for (dybere) matematisk forståelse, jvf punkterne fra linket, hvis
man er sproglig student.

Det er også helt okay at man ikke kan læse noder som lærer. Der er dog en
forventing om at man som musiklærer kan.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-07 08:32

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Det var ikke det jeg svarede på. Jeg argumenterer for at man bør være
> fritaget for (dybere) matematisk forståelse, jvf punkterne fra linket, hvis
> man er sproglig student.

Og du lagde slet ikke mærke til hvordan man ville inkludere 2.300 år
gamle græske tekster [Eukilids /Elementer/] i undervisningen i de små
klasser, på originalsprog, eller fremhævningen af den japanske
te-ceremoni i 6. klasse ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-07 14:44

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu er det ikke alle studenter der er valgte den matematiske linje.

Nu er der heller ingen matematiske studenter, der har gennemgået Euklids
Elementer på originalsprog.

Faktisk gennemgik vi stoffet på dansk, med brug af moderne notation som:

c^2 = a^2 + b^2

på folkeskolens 8. klassetrin - 1. realklasse. Og med hovedvægten lagt
på bevisførelse under brug af kun passer og lineal.

Mon ikke kun en klassisk-sproglige student kunne finde på at læse Euklid
på græsk? Jeg tror dog at mange af de klassiske filologer [og som
naturligvis også er klassisk-sproglige studenter] jeg kender rent
faktisk har gjort det - det er jo trods alt en klassiker. Skrevet for
omkring 2.300 år siden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk