Multi boot, hvorledes ?
Fra : Peter Plys

Dato : 02-06-07 16:14

Hej
Hvorledes laver man en opsætning på sin harddisk så den kan boote fra en
menu hvor man vælger hvilken partition. Jeg inddeler de tre første
partitioner til bootpartitioner med XP og den sidste til datalager.

Jeg vil så kunne boote skiftevis på en af de første, og det skal ske
således at de to andre bliver skjult og ikke får bogstav, så den aktive
bootpartition altid får bogstav C og man altid alene kan se
systempartitionen C + datapartitionen D.

De skal ligeledes være muligt at kopiere og klone (ghost)
systempartitionerne, UDEN at skulle redigere en bootmenu eller boot.ini

Systemet skal anvendes til test af software, men der skal altid være en
bootpartition som fungerer og som man ikke spiller harzard med.
Håber I forstår og har kompetencen til at forstå, uden at skrive en hel
roman

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-06-07 16:27

Peter Plys <pp@.> crashed Echelon writing news:f3s20b$ku7$1@aioe.org:

> [...]
> bootpartition som fungerer og som man ikke spiller harzard med.
> Håber I forstår og har kompetencen til at forstå, uden at skrive en hel

Der er muligvis et problem hvis OS kan krydse partitionerne. Dvs. du booter
op på din safe partition, men den kan sagtens læse og skrive til test
partition og omvendt.

Er det så ikke nemmere med virtualiserings software? VmWare ESX server
eller VirtualPC?
Problemet her er selvfølgelig ressourcer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Leo Korsager

Dato : 03-06-07 06:34

Du installerer GRUB, som ligger på sin egen partition (/boot).

http://www.gnu.org/software/grub/

Med GRUB kan du skjule partioner, boote NT/W2K/XP hvor NTLoader ligger på
i den samme partion som Windows.

/LeK

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-06-07 17:20

On Sun, 2007-06-03 at 05:34 +0000, Leo Korsager wrote:
> Med GRUB kan du skjule partioner, boote NT/W2K/XP hvor NTLoader ligger på
> i den samme partion som Windows.

Hvordan får man GRUB til at skjule partitioner således
operativsystemerne ikke kan se dem?

Fra : LeK

Dato : 05-06-07 07:35

On Mon, 04 Jun 2007 18:20:00 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Hvordan får man GRUB til at skjule partitioner således
> operativsystemerne ikke kan se dem?

Man bruger hide, se

http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/DOS_002fWindows.html#DOS_002fWindows

/LeK