Harpunering
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-05-07 09:33

Genboens søn hævder hårdnakket det er tilladt og lovligt - når man har
fisketegn - med hjemmelavet harpun at skyde fisk i danske søer og åer.

Har han ret i det?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Søren G. Nielsen

Dato : 26-05-07 13:25

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Genboens søn hævder hårdnakket det er tilladt og lovligt - når man har
> fisketegn - med hjemmelavet harpun at skyde fisk i danske søer og åer.

> [...]

Spørgsmål: Er det tilladt at fiske med harpun i danske søer, dvs. dykke ned
i en sø og harpunere fisk? Så vidt jeg ved er det kun tilladt at fiske med
harpun i saltvand, men desværre har jeg ikke kunne finde noget materiale om
denne type fiskeri nogetsteds.

Svar: Du har fuldstændig ret. Reglerne om hvilke redskaber man må fiske med
i ferskvand findes i Bekendtgørelse nr. 990 af 14. december 1999 om
rekreativt fiskeri i salt- og ferskvand samt redskabsfiskeri m.v. i
ferskvand. Af 35 fremgår det bl.a. at det ikke tilladt at fiske med
spiddende redskaber af enhver art i ferskvand. Spiddende redskaber kan
f.eks. være ålejern, lyster, pil, harpun osv. Eneste undtagelse er brug af
fangstkrog til at lande en fisk fanget med et andet redskab.
Bekendtgørelsens fulde tekst kan f.eks. læses på www.retsinfo.dk.

Søren Berg, seniorforsker, Afd. for Ferskvandsfiskeri.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 09-06-07 09:39

Hej vedrørende harpuner man må IKKE fiske under vandet i
ferskvand i Danmark, der er også en del forbudsområder i
saltvand f.eks det meste af Øresund

Hvis man fisker under vandet, hvor det er lovligt skal man
selvfølgelig have fisketegn og overholde fredninger og
mindstemål.

MVH Svend Erik Østergaard