planter .. igen
Fra : strit

Dato : 28-05-07 00:13

hallo hallo
har lige fulgt tråden vedr. hvor mange planter..

Jeg har ikke haft akvarie de sidste 15 år ud over "basin-fisk" uden
planter,,,
nu har min søn fået et 325l hvor han (vi ) skal have mange planter,,,,,
men hvad h... skal vi gå efter eller gøre for at få planterne til at gro ???
i "gamle" dage gik vi efter planter der egnede sig til vandets sur eller
hårdhed,, så var det ikke helt galt,,,
hvad er mulighederne mm. i dag ???

mvh kent

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-07 15:38

strit wrote:
> hvad er mulighederne mm. i dag ???
> mvh kent

Planter i vore dage gror på nøjagtig samme måde som for 20 år siden.

Mine akvarier passes på samme måde som jeg gjorde som dreng for 40 år
siden.

Ellers prøv at kigge lidt her:

http://www.akvarieplanter.dk/

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : strit

Dato : 30-05-07 19:44

> Planter i vore dage gror på nøjagtig samme måde som for 20 år siden.

?? trist der ikke er sket noget nyt, inden for det område,,

> Mine akvarier passes på samme måde som jeg gjorde som dreng for 40 år
> siden.

det vil vi så også prøve,,

> Ellers prøv at kigge lidt her:
>
> http://www.akvarieplanter.dk/

takker,, oser det lige igennem, håber der at finde noget om vandtypen &
plante valget, så knejten ikke starter med at løbe sur iét
kent

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-05-07 21:02

strit skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> ?? trist der ikke er sket noget nyt, inden for det område,,

Det er der vel også - der er "ting" der har udviklet sig lidt -
men det grundlæggende er det samme.

Lysstofrørene er blevet udviklet med specielle planterør - ikke
at det er absolut nødvendigt, men der er dog kommet et utal af
mærker og typer.

Jeg bruger Triton - et lidt dyrt rør - men kraftigt lys og
planterne nyder det.

Gødning - der brugte jeg aldrig noget i "gamle dage" - men
planterne groede fint - i "vore dage" bruger jeg nogle lerkugler
med gødning indeni, der proppes ned i bundlaget og holder et års
tid....

> takker,, oser det lige igennem, håber der at finde noget om
> vandtypen & plante valget, så knejten ikke starter med at løbe
> sur iét kent

Stort set alle planter hos den lokale akvarie-pusher kan vist
gro i et almineligt akvarie uden problemer.

Der er også lidt her:

http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=838_23

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : strit

Dato : 30-05-07 21:54

> Jan
>
> --
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen
nu siger jeg PÆNT TAK
nu har vi lidt at arbejde med,
vi har lige fået et plantorama i aalborg, det ser ud til at trykke
priserene ved de andre store,, tidl. calle, og pet hollywood, til gavn for
os små-folk

kom lige i tanker om et gammel link http://www.tropica.com/default.asp

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-05-07 22:09

> kom lige i tanker om et gammel link
> http://www.tropica.com/default.asp

Åh ja - de gør også en masse i planter - dem havde jeg helt
glemt.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Knuden

Dato : 19-08-07 09:53

"strit" <akita-inu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ??? i "gamle" dage gik vi efter planter der egnede sig til vandets sur
> eller hårdhed,, så var det ikke helt galt,,,

Et supplement til de andre gode kommentarer: Da jeg kom hjem fra ferie
opdagede jeg på den hårde måde at temperatur kan være et problem. Vi har et
nyt hus, der jo er godt isoleret, med varmegenvindingsanlæg - uden A/C
eller sommerfunktion - så hvis der først er varmt i huset tager det pokkers
lang tid før temperaturen falder igen. Anyway: 29,5 gr. C i stuen kl 23 om
aftenen betyder nok trods alt at også akvariet har været oppe på noget
betydelige temperaturer. Resultatet var tilsyneladende at en del at
planterne var gået helt i koma. Jeg havde en kæmpe stor Hornblad (jeg vil
tro det var Ceratophyllum demersum), der simpelt hen var død og alger af
alle mulige slags havde overtaget fuldstændigt. Det er ikke i orden endnu,
men der arbejdes på sagen.

Så mit første råd er: prøv at skaffe planter der har god temperaturmargen
til den temperatur I vælger til akvariet. Hvis I f.eks. vælger 25 gr. C er
der rigtigt mange planter, der har det rigtigt godt. 30 gr. C er straks
meget sværere.

Hvis man ellers synes det er OK at skulle nippe toppen af planterne
regelmæssigt så vil det nok være en fin idé med nogle af de hurtigtvoksende,
idet de tager en masse næringsstoffer fra vandet: Hygrophila polysperma
(Tropica 050) (flere varianter - bl.a. "Rosanervig" (Tropica 050B), der er
rødlig), Hygrophila diformis (Tropica 051), Heteranthera zosterifolia
(Tropica 096), hvis der ikke er for varmt i akvariet tager Egeria densa
(Tropia 058) også rigtigt godt fat. I min bekæmpelse af de alger jeg trækkes
med lige nu er nogle af disse planter mine vigtigste våben.

CO2 - jeg troede først det var hvis man var ekstrem at man gjorde i den
slags - da jeg var barn var det i stedet en luftpumpe man blev prakket på
men jeg tænkte så et en 1,5 liters sodavandsflaske med sukker og lidt
gær nok ikke ville ruinere mig så jeg prøve det af. DET VIRKER! CO2 er er
rigtigt godt og behøver ikke at være svært eller avanceret. Selv leder jeg
bare slangen ind i et hul jeg har boret i mit interne filter og når boblerne
kommer i vejen for rotoren bliver de skudt i bitte små bobler, der for en
dels vedkommende når at blive optaget i vandet før de når overfladen. Pris
for udstyret er under en 20'er, hvilket passer muldvarpen rigtigt godt.

LYS: det rigtige lys er meget vigtigt. Jeg opretter selv en tråd, hvor jeg
spørge lidt ind til lys, da jeg selv er lidt rundt på gulvet efter at have
surfet på emnet...

Hilsen Knud