Plan B
Fra : Zeki

Dato : 22-05-07 20:41

Serie på TV2 om et eksperiment hvor ni svage 8.klasses folkeskoleelever
bliver "indlagt" i tre uger for at modtage intensiv undervisning i dansk
læsning, stavning og grammatik ud fra deres helt egen læringstil.

Her i aftes fandt vi så ud af at alle 9 "overraskende" havde rykket sig mere
eller mindre markant. Det kom helt bag på elever såvel som forældre, for i
skolen lærte de jo ikke noget.

Okay...

I folkeskolen er der én lærer til et sted mellem 20 og 28 elever. Fagene er
spredt ud over et skema og eleverne kan pjække, gå på tanken, drive den,
skabe konflikter af hvis de ikke lige føler sig motiverede. Og læreren kan
ikke udforme sin undervisning på 21 forskellige læringsstile.

Men hjælpen er nær. F.eks fra én af de forældre til de ni elever i
udsendelsen som nu vil "tage en snak" med dansklæreren på skolen. For
hvorfor skulle barnet ikke kunne rykke sig på samme måde i skolen, som når
han deltager i et eksperiment med ni andre hvor de kommer på TV under
omgivelser hvor der ikke er andet at lave end at terpe dansk?

Konklusionen må være at der er noget i vejen med skolen. Og at læringsstile
er en mirakelkur som sikrer at alle børn lærer noget.

Mvh
Zeki

Fra : Kim2000

Dato : 22-05-07 21:28

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Konklusionen må være at der er noget i vejen med skolen. Og at
> læringsstile er en mirakelkur som sikrer at alle børn lærer noget.

Nemlig.

I dag ringede jeg til en forældre efter hans dreng havde pjækket de sidste
to timer, og hvad var svaret, "så måtte mine timer jo være for
kedelige....". Det er naturligvis klart at jeg reagerede lettere negativt
ved at forklare forælderen at det ville jeg så notere i hans papir, så hvis
han om nogle år skulle sagsøge skolen for ikke at give ham god undervisning,
så havde vi jo det at forholde os til.
mvh
Kim

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-05-07 21:39

Følgende er skrevet af Kim2000:

> [...]
> skulle sagsøge skolen for ikke at give ham god undervisning, så havde vi jo

Kim, jeg tager hatten af for dig, og bøjer mig ydmygt i støvet.
Ofte kommer du med nogen virkelige guldkorn, og jeg er ved at begynde
at tro på at nogen skolelærere alligevel forsøger at gøre drenge til
mænd, osv.
Kai

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 23-05-07 05:46

> [...]
> hvis han om nogle år skulle sagsøge skolen for ikke at give ham god
> undervisning, så havde vi jo det at forholde os til.

Heh - 1-0 til dig - kom der nogen reaktion i den anden ende? (mit gæt er
nej, da jeg næsten kan regne ud hvilken forælder-type vi har med at gøre i
tilfældet).

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Stig Christensen

Dato : 23-05-07 11:19

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> wrote in message

> Heh - 1-0 til dig - kom der nogen reaktion i den anden ende? (mit gæt
> er nej, da jeg næsten kan regne ud hvilken forælder-type vi har med at
> gøre i tilfældet).

Næææ, de 'shopper' vel bare over på en anden skole,
og når lærerens undervisning der bliver for 'kedelig' så
shopper de vel bare videre igen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-05-07 12:02

> [...]

hvis
> han om nogle år skulle sagsøge skolen for ikke at give ham god

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/kent/6675627.stm

Med udgangspunktet i ovenstående artikel, så kunne jeg godt tænke mig at
høre hvordan man kunne beskrive en sådan situation. Det er ikke sådan at de
udtryk, som nævnes i rapporten er helt ved siden af for nogle elever, men
pakker vi det mere ind.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-05-07 08:19

> [...]
> hvis han om nogle år skulle sagsøge skolen for ikke at give ham god
> undervisning, så havde vi jo det at forholde os til.

Det var da en ualmindelig arogant måde at fralægge sig sit ansvar som lærer
på.

Godt vi ikke harnogle af den slags lærere på de 2 skoler vores børn går på

Peter

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-05-07 11:38

Den 25-05-2007, skrev Peter K. Nielsen:
> [...]
> på.
>
> Godt vi ikke harnogle af den slags lærere på de 2 skoler vores børn går på

Jeg synes Kims svar er imponerende, og forælderens svar afskyeligt.
Det viser tydeligt at han er ligeglad med den lort der i dag er hans
unge, senere er lorten samfundets lort
Kai

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-05-07 14:05

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Jeg synes Kims svar er imponerende, og forælderens svar afskyeligt.
> Det viser tydeligt at han er ligeglad med den lort der i dag er hans unge,
> senere er lorten samfundets lort
> Kai

Ja bortset fra 2 ting.

i følge lovginingen så har Kim PLIGT til at samarbejde med forældrene

Derudover så synes jeg at Kim udviser en meget lav professionalisme ved at
opgive samarbejdet SÅ hurtigt

Peter

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-05-07 14:18

Peter K. Nielsen formulerede fredag:
> [...]
>
> i følge lovginingen så har Kim PLIGT til at samarbejde med forældrene
>
> Derudover så synes jeg at Kim udviser en meget lav professionalisme ved at

Jeg synes mere at det viser at Kim bruger tiden på dem der er værd at
bruge tiden på.
Nu kender vi ikke hele historien, baggrunden og de implicerede, men i
generelle termer synes jeg at det Kim her giver udtryk for, er sådan
som jeg gerne ser lærere være.
Jeg skal nok opdrage mine børn, og sørge for at de møder op i skole,
lærene skal sørge for at de får en basal viden, og hvis de ikke får
det, så skal han reagere.
Jeg har tidligere kritiseret Kim for noget han skrev, på sit fags vegne
(husker ikke hvad) men her synes jeg virkelig vi ser en mester inden
for sit fag.
Kai

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 18:32

In article <4656def3$0$13953$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
ikketaleom@.dk says...

> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Ja bortset fra 2 ting.
>
> i følge lovginingen så har Kim PLIGT til at samarbejde med forældrene

Det har intet at gøre med deres "svar" at gøre.

> Derudover så synes jeg at Kim udviser en meget lav professionalisme ved at
> opgive samarbejdet SÅ hurtigt

Fordi de tydligvis har signaleret at lærer kan rende og hoppe, det kan
man vel så ikke bebrejde ham.

Iøvrigt, hvor gammel er den lov som siger de har pligt til at
samarbejde?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-05-07 15:36

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <4656def3$0$13953$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> ikketaleom@.dk says...

> Det har intet at gøre med deres "svar" at gøre.

joda

> Fordi de tydligvis har signaleret at lærer kan rende og hoppe, det kan
> man vel så ikke bebrejde ham.

joda

> Iøvrigt, hvor gammel er den lov som siger de har pligt til at
> samarbejde?

gider ikke slå den efter, men den er fra 06 eller 07

Peter

Fra : PerX ...

Dato : 01-06-07 01:45

In article <465c3a54$0$14009$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
ikketaleom@.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> joda

Nej.

Og nej, tak for ikke at spille med.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-05-07 08:34

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> meddelelse

> Ja bortset fra 2 ting.
>
> i følge lovginingen så har Kim PLIGT til at samarbejde med
¨
Det er fuldkommen korrekt, Peter - men du bliver også nødt til
at forholde dig til at der findes forældre der ikke VIL
samarbejde med skolen, forældre som altid finder på
undskyldninger for hvad deres børn går og laver uanset
rimeligheden i det. Disse forældre signalerer at deres afmagt
over for opdragelsen af deres børn er centralt.
De allerfleste forældre er udmærkede til at opdrage deres børn,
men børn, som fx ustandselig forsømmer skolen fordi forældrene
ikke gider at have konflikten med dem, børn der hele tiden skal
have fri fx fordi mor skal ud og købe nyt tøj og skal have
datterens velsignelse til valget, er desværre også noget vi ser
jævnligt.
Vi har sågar elever der ikke må komme med på en faglig lejrskole
fordi elevens forældre hævder at han har græsallergi, selv uden
for græssæsonen eller på områder hvor græs slet ikke forekommer.
I virkeligheden er begrundelsen at disse forældre er bange for
at deres sønner kommer i uføre, får lært nogle dårlige vaner at
kende etc. (selv om det kun drejer sig om en uges ophold på et
sted på Sjælland)

Og der er såmænd ingen grund til at holde hånden over de
forældre, der hele tiden saboterer samarbejdet med lærerne.

> Derudover så synes jeg at Kim udviser en meget lav
> professionalisme ved at opgive samarbejdet SÅ hurtigt

Sådan ser jeg ikke på det - der er tale om en forældre, der
tydeligvis ikke ønsker dette samarbejde, som mener at det kun er
lysten der skal drive værket -måske fordi den pågældende
forældre godt er klar over at den er gal, men ikke vil erkende
sit manglende styr på barnet. Det vil jo afsløre vedkommende som
en dårlig forældre.

Jeg har såmænd selv været ude for en forældre, der mente at jeg
skulle bevise med fotos og lydoptagelser at eleven havde kastet
en stol tværs gennem lokalet - og han tilføjede oven i købet, at
jeg jo ikke kunne bruge klassekammeraterne som vidner, da de var
under 18.

Hvori ser du muligheden for samarbejde her?

Jeg deltog i en sportsklub, hvor en far med sort bælte i
jiu-jitsu, truede mig fordi han sagde at skolelærere i
folkeskolen er uduelige, hvorfor han havde sat sin søn i en
privatskole. Da jeg indvendte at det var lovligt
generaliserende, truede han mig med øretæver og understregede at
han havde sort bælte i pågældende sportsgren, så jeg skulle bare
holde min kæft og tilføjede "--var der ellers noget?" - det var
der selvfølgelig ikke

Fra : PerX ...

Dato : 26-05-07 13:18

In article <4657e2f0$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
nix@invalid.com says...

> [...]
> han havde sort bælte i pågældende sportsgren, så jeg skulle bare
> holde min kæft og tilføjede "--var der ellers noget?" - det var

Du godeste - det er jo lige til en politi anmeldelse.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-05-07 15:22

PerX ... wrote:
> In article <4657e2f0$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> nix@invalid.com says...

> Du godeste - det er jo lige til en politi anmeldelse.

Nogen burde fortælle den far, at straffen for vold er betydeligt strengere,
hvis man har sort bælte i karate. Det takseres som væbnet overfald.

Per V.

--
"Everybody here is wearing a uniform, so don't kid yourselves."
(Frank Zappa)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-05-07 09:37

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nogen burde fortælle den far, at straffen for vold er
> betydeligt strengere, hvis man har sort bælte i karate. Det
> takseres som væbnet overfald.

som sagt: jeg skulle ikke have noget klinket - og da han sagde
det uden for vidners påhør, så var der ikke ret meget at gøre.
Jeg henvendte mig til instruktøren, som fortalte mig at
vedkommende havde et meget anstrengt forhold til politiet, så
jeg gjorde klogest ikke at gøre mere ved den sag, da det kunne
blive temmeligt ubehageligt for mig i resten af kursusforløbet.
Og det var ikke ment som en trussel, men som et"godt råd" hvis
jeg skulle kunne gå sikkert hjem efter forløbet.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-05-07 09:35

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i meddelelsen
> In article <4657e2f0$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> nix@invalid.com says...

> Du godeste - det er jo lige til en politi anmeldelse.

ja, men her er det bevisets stilling, der er afgørende - han var
klog nok til kun at sige det til mig når ingen andre hørte på.
..-(

Fra : mr

Dato : 26-06-07 18:52

> [...]
> sort bælte i pågældende sportsgren, så jeg skulle bare holde min kæft og
> tilføjede "--var der ellers noget?" - det var der selvfølgelig ikke

Arne Wilstrup!
Vi er slående enige i denne sag. Afslutningen her lyder godt nok som en sang
af De Nattergale, men mod dumhed kæmper selv lærere forgæves. Der bør være
en grænse for hvor meget selv lærere skal finde sig i - Kim fandt en klar
grænse her. Denne forælder (ikke denne forældre) kæmper vel tilnærmelsesvist
bevidstløst mod sin egen uduelighed, og der kan selv den bedste
folkeskolelærer ikke hjælpe.

Vh
Martin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-06-07 04:42

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen
Denne forælder (ikke denne forældre) -

hmm! trykfejl?

Fra : mr

Dato : 30-06-07 09:09

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> "mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen
> Denne forælder (ikke denne forældre) -
>
> hmm! trykfejl?
ja, det må det absoltu være. Både hos Kim og Aren

Fra : Kim2000

Dato : 26-05-07 08:58

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> i følge lovginingen så har Kim PLIGT til at samarbejde med forældrene
>
> Derudover så synes jeg at Kim udviser en meget lav professionalisme ved at

Hvilket samarbejde ser du? Forældrene informeres om at deres barn pjækker og
deres svar er ganske enkelt at det er de komplet ligeglade med, faktisk er
det mit problem at han ikke møder op, det er det ikke.
mvh
Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-05-07 15:41

> [...]
> og deres svar er ganske enkelt at det er de komplet ligeglade med, faktisk
> er det mit problem at han ikke møder op, det er det ikke.

Nu har vi jo kun din side af historien, men imho kan man ikke give op så
let. Når det så er sagt så ved vi jo også at lærerne ikke har ubegrænsede
ressourcer, og det stiller naturligvis nogle hindringer i vejen for at
efterleve lovens krav.

men ud fra det du skrev mener jeg stadig du var enormt hurtig til at give
op, og der er masser af muligheder for at samarbejde - igen ud fra det du
skrive

Peter

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-05-07 07:52

> [...]
læringsstile
> er en mirakelkur som sikrer at alle børn lærer noget.

Konklusionen må være at vi skal til at se på om vi ikke skulle indføre
sommerskoler hvor at elever - SOM VIL GØRE EN INDSATS - kan få den fornødne
opmærksomhed til at rette et fag op, som de føler sig sat tilbage i.

Vi har forskellige sportsskoler hele sommeren, så hvorfor ikke have nogle
faglige skoler, men heldagsundervisning afbrudt af pauser, hvor eleverne kan
få energien brændt af? Det må gerne være noget rigtigt alternativt. Det kan
være en vandretur med pauser hvor at der er undervisning. Det vigtige er at
eleverne bliver revet ud af den dagligdag, som de lider nederlag i og
egentlig føler sig tryg ved på trods af nederlagene.

På en eller anden måde, skal begge parter yde noget, for at få det optimale
ud af det. Jeg havde f.eks. grundkursus i Tysk i folkeskolen, men tysk som
førstesprog da jeg tog HH og jeg faldt ikke i gennem. Årsag: På en eller
anden måde fangede jeg ikke rigtigt tysk i 7. klasse, men fik så en anden
lærer i 10. klasse, som ellers gik for at være uhyggelig streng, men som
kunne servere tingene så godt, at jeg egentlig blev indstillet til at jeg
kunne vælge udvidet eksamen i tysk hvis jeg ville, på trods af min status på
grundkursus - lidt usædvanligt, men historien stopper ikke her.

En af mine kammeraters storebror havde den tysk lærer, som jeg havde i 7.
klasse til matematik. Han kom hjem med bundkarakter, men hans evner ud i det
matematiske ændrede sig markant efter folkeskolen og er nu bogholder i et
boligselskab.

Men som sagt - alt handler om eleven og måske skulle vi tage brud på
undervisningspligten alvorlig, således at man konfronterer de elever, som
bliver væk med et væk fra skolen med et krav om at finde alternativ
undervisning, sågår hjemmeundervisning eller møde op og bede om hjælp til
specialundervisning. Nogle børn bliver dovne - ikke fordi at de er det af
natur - men på grund af gentagne nederlag. De skal måske have et skub for at
de kan række hånden ud efter hjælp.

Fra : PerX ...

Dato : 23-05-07 13:02

In article <4653e4a0$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
info@carstenovergaard.dk says...
> Konklusionen må være at vi skal til at se på om vi ikke skulle indføre
> sommerskoler hvor at elever - SOM VIL GØRE EN INDSATS

Alle vil gøre end indsats hvis de motiveres rigtigt.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-05-07 13:40

> In article <4653e4a0$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
> info@carstenovergaard.dk says...
> >
> Alle vil gøre end indsats hvis de motiveres rigtigt.

Desværre kan skolen ikke gøre arbejdet alene. Barnet og forældrene skal også
gøre deres. Motivation kommer tildels indenfra. Da jeg havde mine år, hvor
at jeg prøvede mig af med marathon og jernmand, så var jeg alene om at pace
mig frem. Jeg var lige flyttet fra mit barndomshjem, da jeg noget
overvægtigt gik igang. Hvis jeg havde fortsat med at bo hjemme, var det ikke
sikkert at jeg ville have kastet mig ud i den livstilsændring.

Det er derfor at nogle børn måske vil have godt af at prøve en sommerskole,
fordi at de måske er kørt fast i deres normale skole. Det kan være at de er
nået til et punkt i deres liv, hvor de er træt af nederlag og måske gerne
vil rette op på en af deres svage sider. Hvis de aktivt vælger dette, så bør
vi have tilbuddet til dem.

De børn, som vi så på Plan B, er nok blevet omhyggelig screenet, så de helt
ugidelige var sorteret fra. Dem vi så, var motiveret inde i sig selv til en
forandring.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-07 18:43

Carsten Overgaard wrote:

> Desværre kan skolen ikke gøre arbejdet alene. Barnet og forældrene
> skal også gøre deres.

Det glæder mig at du kommer fra et sted i Danmark hvor folkeskolen fungerer
i store træk
Men det er så absolut ikke tilfældet alle steder
Ok måsle er specialskole området særligt belastet her i området - ikke
nødvendigvis pga dårlige lærere men i særdeleshed pga for få midler

Nogle meget få uddrag fra skolelivet:
En klasselærer i 2nden klasse til forældrene: "Det er jo bare en
parkeringsplads for børnene"

Der har været perioder hvor knægtene har været svære at få i skole af
forskellige årsager
Det giver jo selvfølgelig nogle problemer
Men når man så endelig får tingene sat i system igen så bliver der ringet at
de bliver nødt til at sende drengen hjem for at få ro i klassen ... der er
fire elever i den klasse ... hmm

Vi får gang i samarbejde med en familiekonsulent for at få løst op for de
mange konflikter og sat nogle fornuftige ting i gang
Når konsulentetn møder op på skolen for at snakke med dreng og lærer så er
beskeden at han ikke er i skole i dag
Dette bliver overhørt af samme dreng der sidder i et andet rum ... hmmm

I dag har vi selv taget hånd om undervisningen og tingene går bare fremad
som en stormvind

NB Jeg er da klar over at det ikke foregår på den måde langt de fleste
steder i landet - og det kan jeg kun glæde mig over

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-05-07 07:16

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ok måsle er specialskole området særligt belastet her i området - ikke
> nødvendigvis pga dårlige lærere men i særdeleshed pga for få midler

Det er trist, som landet står generelt og jeg er godt klar over at vi er
priviligeret her i Egedal. Men måske skal man i erkendelse af at tingene
flyder, måske gøre det acceptabelt at lade et familiemedlem sætte sig
bagerst i klassen i en periode med problemer, så denne kan tage fat i
skulderen på den urolige, så tingene ikke bare kører derudaf. Det kan godt
være at dette familiemedlem skal udstyres med et skema med smileyer osv, men
primært handler det lige om at få revet eleven ud af en privat samtale inden
at denne trækker klassen med.

Opstår der støj i et hjørne og kan læreren ikke slå denne støj ned, når
vedkommende er alene om 20 elever. (Jeg har aldrig holdt kurser for mere end
10 voksne af samme årsag.) så er timen ødelagt. På den anden side kan jeg
godt forstå at der ikke er råd til 2 lærere, så et par udvalgte elever, som
får "overfrakke" på i form at nogle forældre, som hvis tingene glider blot
skal se ud af vinduet, kan hjælpe på sagen.

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 02:51

In article <46543618$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>,
info@carstenovergaard.dk says...
> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

-d

> Desværre kan skolen ikke gøre arbejdet alene.

Nej det er rigtigt.

> Barnet og forældrene skal også gøre deres. Motivation kommer tildels indenfra.

Forældre er jeg enig om (sjov der ikke stille nogen krav fra samfundet
til hvem der kan få børn), men ikke til barnet - det bliver
"programmeret" af omgivelserne. Hvis man kan tvinge sig til at gøre
noget man ikke har lyst til så blev man programmeret.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-05-07 06:50

> [...]
> "programmeret" af omgivelserne. Hvis man kan tvinge sig til at gøre
> noget man ikke har lyst til så blev man programmeret.

Et barn bliver IKKE programmeret af omgivelserne. Et barn kan også motivere
sig selv. Der er børn, som vokser op i alkoholiserede familier, som ikke
bliver alkoholiker. Der er børn, som vokser op i fattige familier, som kan
bryde den sociale arv.

Men de selvmotiverende er få og ligesom mange voksne, som sidder fast i
deres liv, skal de have et lille skub ud af den "comfortzone" af nederlag,
som de er havnet i.

Derfor vil en sommerskole, som kunne ligge ved skov og strand være en
mulighed. Hvad hvis et barn kunne vælge at sige. I sommer vil jeg blive
bedre til dette fag og kunne tage til et sted, hvor at der tilbydes
heldagsskole i et fag og kun dette fag med masser af pauser, vandreture og
frisk luft i løbet af dagen. Ville det så ikke kunne hjælpe alle børn med 3
uger koncentreret om et emne?

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 18:25

In article <4656798c$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
> indføre

> indenfra.

> Et barn bliver IKKE programmeret af omgivelserne.

Det er så din holdning.

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-05-07 15:05

PerX ... wrote:
> In article <4653e4a0$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
> info@carstenovergaard.dk says...
>>

> Alle vil gøre end indsats hvis de motiveres rigtigt.

Ikke hvis deres forældre fortæller dem, at de ikke behøver at beskæftige sig
med noget, der keder dem.

Per V.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-05-07 15:39

Per Vadmand skrev:

> Ikke hvis deres forældre fortæller dem, at de ikke behøver at beskæftige sig
> med noget, der keder dem.
>
> Per V.

Nej, det skal jo helst altid være sjovt, og leges ind, ikke noget med
at tage noget alvorligt, eller koncentrere sig mere end 2-3 minutter.
Shit, det er ulideligt at have lærlinge
Kai

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 02:54

In article <46544a0c$0$48457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> Ikke hvis deres forældre fortæller dem, at de ikke behøver at beskæftige sig
> med noget, der keder dem.

Duh, så hvad du siger var at de ikke blev motiveret rigtigt.

(Hvordan man så motivere folk til at accepter de er ligegyldigt og bare
skal tjene samfundet som droner er en anden historie)

Fra : PerX ...

Dato : 23-05-07 12:36

In article <46534758$0$8214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Zeki@nope.dk
says...

> Her i aftes fandt vi så ud af at alle 9 "overraskende" havde rykket sig mere
> eller mindre markant. Det kom helt bag på elever såvel som forældre, for i
> skolen lærte de jo ikke noget.

Det kom bag på dem? Dvs de er dumme?

> I folkeskolen er der én lærer til et sted mellem 20 og 28 elever. Fagene er
> spredt ud over et skema

Og der er en masse irrelevant fag man skal tvinges til at have.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-05-07 12:47

PerX ... skrev den 23-05-2007 13:35:
> In article <46534758$0$8214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Zeki@nope.dk
> says...

> Det kom bag på dem? Dvs de er dumme?

> Og der er en masse irrelevant fag man skal tvinges til at have.

som hvad?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Lars Christensen

Dato : 23-05-07 12:56

On Wed, 23 May 2007 13:47:24 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>som hvad?

Så vidt jeg ved, så tvinges de stakkels elever til at have alle fag
undtagen kristendomskundskab.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-05-07 13:21

Lars Christensen skrev den 23-05-2007 13:55:

> Så vidt jeg ved, så tvinges de stakkels elever til at have alle fag
> undtagen kristendomskundskab.

hvad er /en masse irrelevante fag/? Hvilke konkrete fag tænkes på om
irrelevante?

Irrelevant i forhold til hvad? Irrelevant for hvem og hvorfor?

Fra : Lars Christensen

Dato : 23-05-07 19:39

On Wed, 23 May 2007 14:21:00 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>hvad er /en masse irrelevante fag/? Hvilke konkrete fag tænkes på om
>irrelevante?
>
>Irrelevant i forhold til hvad? Irrelevant for hvem og hvorfor?

Har jeg sagt de er irrelevante? Så vidt jeg ved så var det PerX der
kom med det postulat at fagene var irrelevante. Jeg siger bare at de
er tvunget til at have fagene uanset hvad Og jeg synes at alle fag
i folkeskolen er relevante.

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 02:46

In article <465431a4$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>,
carsten.riis@gmail.com says...

> hvad er /en masse irrelevante fag/?

Jeg havde lige overset det var folkeskolen, der er de meste vel
nødvendige.

> Irrelevant i forhold til hvad? Irrelevant for hvem og hvorfor?

Men senere hen, i forhold til hvad man skal lave.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-05-07 07:52

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> declared in:
MPG.20c05e371679a3b398bf5e@nntp2.usenetserver.com :
> [...]
> nødvendige.

> Men senere hen, i forhold til hvad man skal lave.

Som jeg så ofte må fortælle eleverne:
Folkeskolens formål er ikke at jobtræne.
Den skal danne til livet.
Og ingen kan sige med sikkerhed, hvad de får brug for sidenhen.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-05-07 08:56

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> Som jeg så ofte må fortælle eleverne:
> Folkeskolens formål er ikke at jobtræne.
> Den skal danne til livet.
> Og ingen kan sige med sikkerhed, hvad de får brug for sidenhen.

Det samme gælder faktisk gymnasiet. Hvor mange ved i 15-årsalderen, hvad de
vil beskæftige sig med resten af livet?

Per V.

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 18:24

In article <RKv5i.13$fr7.8@news.get2net.dk>, pilgaard@tele2adsl.dk.dk
says...
> PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> declared in:
> MPG.20c05e371679a3b398bf5e@nntp2.usenetserver.com :

> Som jeg så ofte må fortælle eleverne:
> Folkeskolens formål er ikke at jobtræne.
> Den skal danne til livet.

Købt de den?

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 18:24

> [...]
> MPG.20c05e371679a3b398bf5e@nntp2.usenetserver.com :

> Som jeg så ofte må fortælle eleverne:
> Folkeskolens formål er ikke at jobtræne.

"køber"

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-05-07 15:04

Lars Christensen wrote:

> Så vidt jeg ved, så tvinges de stakkels elever til at have alle fag
> undtagen kristendomskundskab.

Præciser, hvad du mener med "stakkels". Folkeskolen er for alle, derfor kan
man ikke undlade nogen almentdannende fag.

Per V.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-07 18:21

Per Vadmand wrote:

> Præciser, hvad du mener

Man kunne starte med at sætte "ironi" på skemaet :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Lars Christensen

Dato : 23-05-07 19:42

On Wed, 23 May 2007 19:20:47 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Man kunne starte med at sætte "ironi" på skemaet :)

Det ord har jeg opgivet at bruge ;)

Fra : Lars Christensen

Dato : 23-05-07 19:41

On Wed, 23 May 2007 16:04:15 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Præciser, hvad du mener med "stakkels". Folkeskolen er for alle, derfor kan
>man ikke undlade nogen almentdannende fag.

At de skal trækkes med "dumme" folkeskolelærere"
Dengang jeg var "ung", så var folkeskolelærer noget man blev hvis man
ikke havde et højt nok gennemsnit til at blive noget andet. Ved dog
ikke om det stadig er sådan ude på seminarierne.

Fra : Kim2000

Dato : 23-05-07 20:55

"Lars Christensen" <lars@snot.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke havde et højt nok gennemsnit til at blive noget andet. Ved dog
> ikke om det stadig er sådan ude på seminarierne.

I betragtningen af at under halvdelen rent faktisk består uddannelsen må
kravene nok siges at være høje nok, personligt var jeg yderst tilfreds med
det rent faglige niveau på seminariet, men både praktikken og
didaktikundervisningen var elendig. I det sidstnævnte brugte manden
materialer fra firserne og da vi var til eksamen kom vi op og skændes, da
han brugte en 1. udgave fra 1978, mens jeg brugte 9. udgave fra 2002. Det
endte iøvrigt med at jeg fik 5, rektor tilbød at ændre karakteren til 7, men
jeg ændrede ikke eet eneste komma og fik 10 mindre end 3 måneder senere for
nøjagtig den samme opgave, den samme disposition og de samme lærere (dog en
ny censor), men det lykkes da for idioten at få ødelagt dimisionsfesten for
mig. Læreren er forresten i dag ikke længere på seminariet.... (han modtog
ifølge rektor 34 klager det år jeg var oppe).

Som jeg ser problemet med læreruddannelsen så er det simpelthen at
praktiklærerne ikke er gode nok og seminarielærerne er afdankede lærere der
ikke kunne klare mosten, hvis de da overhovedet har undervist børn, det
havde langt de fleste af dem vi havde ikke og det kunne mærkes. Der var
absolut minimal sammenhæng mellem praksis og teori, og det vi oplevede i
praktikken kunne slet ikke genkendes i teorien og det har da også været
minimalt jeg har kunne bruge fra seminariet de første 3 år som lærer.
mvh
Kim

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 02:47

In article <465449e0$0$48453$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> Præciser, hvad du mener med "stakkels". Folkeskolen er for alle, derfor kan
> man ikke undlade nogen almentdannende fag.

Ah, mon ikke ordet er "almentdannede" - ligesom man har en anden
undskyldningen når folk tvinges til at betale licens (phew, back on
topic)

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 02:44

In article <465429c4$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>,
carsten.riis@gmail.com says...

> som hvad?

For længe siden.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-05-07 19:18

> [...]
> says...

> Det kom bag på dem? Dvs de er dumme?

> Og der er en masse irrelevant fag man skal tvinges til at

Det afhænger så af hvad du mener er irrelevant og hvad der er
relevant - vi uddanner ikke fagidioter, men elever med håb om at
de bliver alsidige mennesker som grundlag. Man kan altid
diskutere forskellige fags bidrag dertil, men det er
uomtvisteligt at der må andet end læsning, skrivning og regning
til det- og det kan også være både kedeligt og uinteressant for
eleverne.

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 02:59

In article <4654854a$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
nix@invalid.com says...
> Man kan altid
> diskutere forskellige fags bidrag dertil, men det er
> uomtvisteligt at der må andet end læsning, skrivning og regning
> til det-

Nå det er det.

> og det kan også være både kedeligt og uinteressant for eleverne.

Åh ja, men jeg havde da meget glæde af læsning, så lige den var god nok.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-05-07 07:12

> [...]
> nix@invalid.com says...
>
> Nå det er det.

> Åh ja, men jeg havde da meget glæde af læsning, så lige den

du hørte sikkert også til de elever der ikke kunne ret meget
andet. ER du ordblind eller har andre handicaps af boglig art?
Når man læser dine indlæg så opstår der den mistanke, og når man
så skal forholde sig til dine indlæg, så virker det også som om
du hørte til de elever der havde det urimeligt vanskeligt i
folkeskolen, for der er jo intet perspektiv i hvad du skriver.

Hvis vi vænnede folk /eleverne til at de kunne vælge frit på
alle hylder, at de ikke behøvede at lave noget der var kedeligt
eller som krævede den mindste anstrengelse eller intellektuelle
udfordring, så ville vi ende med voksne, der simpelthen ikke
ville kunne holde på et job, for hver gang de mødte noget der
var kedeligt eller uinteresssant, så ville de blot vælge det
fra. "Læse vejledningerne vedr. organiske opløsningsmidler til
rengøring"? "Narj - de' ælt fo' ke'øligt" (=det er alt for
kedeligt). "Tage sig af sine børn når de har vanskeligheder?:
Narj - de' må di sæl klarø" (=det må de selv klare). Stave
rigtigt? "Hvoffor de' - vi ka' væl bare stav som vi talår, ik'
sant?"(=hvorfor det - vi kan vel bare stave som vi taler, ikke
sandt?)

"Kende til verden omkring os? Narj¨- hvoffor de'? - lad
omverden' bekømre sig åm sin' proplemår, så ka' vi bekymr ås om
vår ajn" (=lad omverdenen bekymre sig om sine problemer, så kan
vi bekymre os om vores egne) etc.

Samfundet vil som en konsekvens deraf gå fuldkommen i stå - vi
vil blive bombet tilbage til "stenalderen" - nej, almen dannelse
er måske ikke gjort med at have sløjd, hjemkundskab og
håndarbejde, og det kan godt være at idrætstimerne er
ineffektive på mange skoler, men det er dog bedre end
ingenting - og så er der også plads til forbedringer.

Snakken om at forældrene selv må være ansvarlig tyder på at det
er udtalt af folk, der enten ikke har kendskab til folkeskolens
virkelighed eller som har deres på det tørre.

Fra : PerX ...

Dato : 25-05-07 18:30

In article <46567e35$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
nix@invalid.com says...

> du hørte sikkert også til de elever der ikke kunne ret meget
> andet. ER du ordblind eller har andre handicaps af boglig art?

Jeg har aldrig fået at vide jeg er ordblind, mon ikke man ville vide
det? En del fejl her skyldes måske at jeg skriver meget lidt på dansk og
tit skiver i hast, så dermed sjusk.

> [...]
> du hørte til de elever der havde det urimeligt vanskeligt i
> folkeskolen, for der er jo intet perspektiv i hvad du skriver.

Heh, skolen var en krigszone hvor man skulle overleve, ikke meget andet.
> [...]
> omverden' bekømre sig åm sin' proplemår, så ka' vi bekymr ås om
> vår ajn" (=lad omverdenen bekymre sig om sine problemer, så kan

Det ville være væsentlig kortere hvis du kun skrev det på et sprog ;)

> Samfundet vil som en konsekvens deraf gå fuldkommen i stå - vi
> vil blive bombet tilbage til "stenalderen" -

Det kan jeg så ikke se. Måske er det religion i sidste ende?

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-05-07 18:20

> [...]
> bliver "indlagt" i tre uger for at modtage intensiv undervisning i dansk
> læsning, stavning og grammatik ud fra deres helt egen læringstil.

....klip...

Prøv at høre: "Plan B" var en film og lærere og elever var alle
skuespillere. Det kan jo ikke være rigtigt at man får genier ud af
dumskaller på hvad var det... tre uger? !!!

Hvis det ikke var skuespillere, hvordan er forsøget så i virkelighenden
foretaget? Startede de med en test for 10.klasse og sluttede med en test for
7.klasse?

Hvordan var vægtningen blandt deltagerene - og hvordan var de valgt ud?
Udvaglte man de stille i klassen, der bliver trykket og holdt nede af de
resterende 28 i klassen? Dem der ikke selv forstyrer, men som man normalt
overser/glemmer?

Hvis vi antager, at der ikke er "fusk" eller fiktion med i billedet, så
spiller andre faktorer ind - nogle her har pointeret nogle vigtige ting.
Hvordan har eleverne fået præsenteret projektet: "Du slipper for din dumme
folkeskolelærer i tre uger, og får en top-klasses lærer i stedet"? Dette vil
i sig selv motivere, især hvis det også er forældrene, der siger det. Det
kunne lyde som om nogle af forældrene i udsendelsen havde den holdning.

Nogle klassestørrelser, der bare aldrig kommer i nærheden af folkeskolens.
Formodentlig herudover nogle helt andre resourcetildelinger i øvrigt. Og
læreren i Plan B så jo ligefrem motiveret og glad ud! Han har ikke fået at
vide, at han ikke performer, ikke leverer varen, er for dyr, unyttig, faglig
inkompetent, møder for sent, går for tidligt, altid holder ferie... osv...

Jeg er da slet ikke i tvivl om, at man kan komme langt længere med
folkeskolen, hvis man griber den anderledes an - ikke kører undervisning som
i 1975, men rent faktisk vågner op og finder ud af, at omgivelserne rundt
omkring rent faktisk har forandret sig, tager sig langt mere af den enelte
på hans præmisser (og vel og mærke får ressourcer for det), ændrer
kommunistlønnen, så lærere belønnes efter formåen og ikke bare efter, hvor
lang tid de har været lærere. Selvom lærere i dag har Ny Løn eller det, der
skal ligne, minder aflønningsmetoderne mere som østpolitik-aflønningerne.
Ingen økonomisk skulderklap for den dygtige lærer, og den dårlige lærer kan
blive aflønnet efter højeste sats hvis ellers han har sovet tilstrækkeligt
længe i skolesystemet.

Vh, Lars.

Fra : Kim2000

Dato : 23-05-07 20:47

"Lars Bonnesen" <none@none.æøå> skrev i en meddelelse

> [...]
> lærer, og den dårlige lærer kan blive aflønnet efter højeste sats hvis
> ellers han har sovet tilstrækkeligt længe i skolesystemet.

Det absolut største problem der er med "aflønning efter evne" er spørgsmålet
hvad er en god lærer? Hvordan defineres dette og af hvem og endnu vigtigere,
hvem bedømmer om man er en god lærer? Karakterne? Om skolelederen lige
tilfældigvis vader ind i en time hvor alt lykkes eller en time hvor alt bare
ikke spænder ordentlig af? Ny Løn som vi havde i Forsvaret var en klar
fiasko, dem der fik tillæg og bonus var dem der spillede golf med cheffen,
altså et fedterøvstillæg, og det er ingen selvfølgelig interesseret i det
skal blive.
mvh
Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-05-07 08:23

> [...]
>
> Konklusionen må være at der er noget i vejen med skolen. Og at
> læringsstile er en mirakelkur som sikrer at alle børn lærer noget.

glemte du ikke et "ironi off"

JEg har ikke set udsendelserne, men hørt dem omtalt. De er imho endnu et
eksempel på TV2doc afdelingens hamrende useriøsitet.

udesendelsen kan da kun have et formål: at give en fuldstændig forvrænget
opfattelse af hvilke forhold vores regering byder folkeskolen.

Hvis DR er en flok røde lejesvende, så må TV2 være en "regeringskontroleret
station"

En sådan udsendelse kan laves om ethvert fag i ethvert land på denne klode.

Peter

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-05-07 23:14

Peter K. Nielsen skrev:

> [...]
> folkeskolen.
> Hvis DR er en flok røde lejesvende, så må TV2 være en

Som det er beskrevet i tråden, former programmerne sig snarere som en
kritik af folkeskolen og dens forhold. Det undervisningsforløb, der
roses i programmerne, har ikke noget at gøre med folkeskolen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-05-07 08:41

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i
meddelelsen news:46575fac$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Som det er beskrevet i tråden, former programmerne sig snarere
> som en kritik af folkeskolen og dens forhold. Det
> undervisningsforløb, der roses i programmerne, har ikke noget
> at gøre med folkeskolen.

Ganske korrekt- man har udvalgt elever omhyggeligt, for at de
skulle kunne bekræfte ting vi allerede ved, at når man fokuserer
eksplicit på elever med alle til rådighedsstående ressourcer og
med få elever i hver klasse, med de fysiske rammer også i orden
og "coachet" af sagkundskaben som supervisorer, så er det
vanskeligt at det skulle kunne mislykkes.

Jeg forstår godt at de pågældende børn fik det bedre, og det
under jeg dem da, men da en af børnene sagde at man burde gøre
det samme i folkeskolen, knækkede filmen. Det er ikke barnets
skyld at han er så uvidende om de overordnede ting, men det
ville have klædt TV2 at sikre en efterfølgende debat med lærere
og deltagende fagpersoner - for udsendelsen var tenditiøs ud
over alle grænser.

Vi ville som lærere da gerne have samme muligheder, men prøv at
se på tallene: hvis vi nu siger at der var 8 elever og en lærer,
så ville det betyde at vi til blot 24 elever skulle have 3
lærere - og folkeskolen har normalt kun 1 lærer pr. klasse på
24 - også selvom det stiger til 28 elever. Selv med et tal på
blot 16 elever vil vi skulle have 2 lærere - og det bevilges der
ikke penge til.

Fra : Kim2000

Dato : 26-05-07 08:49

> [...]
> debat med lærere og deltagende fagpersoner - for udsendelsen var tenditiøs

Det var der filmen knækkede, man lavede et egentlig ganske udemærket
program, der fremviste at er eleverne motiveret, er forholdene rigtige og er
lærerne uddannet til det, så kan "alle" lære at læse. Fint nok. Men man lod
det stå alene, ingen opfølgende debat med politikerne og fagfolk, det havde
ellers været helt oplagt.
mvh
Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-05-07 15:42

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Som det er beskrevet i tråden, former programmerne sig snarere som en
> kritik af folkeskolen og dens forhold. Det undervisningsforløb, der roses
> i programmerne, har ikke noget at gøre med folkeskolen.

er det ikke også det jeg skriver

Peter

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 29-05-07 19:26

Peter K. Nielsen skrev:

> er det ikke også det jeg skriver

Øh, nej?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-05-07 18:25

Zeki skrev:
> Fagene er
> spredt ud over et skema

Et skoleskema er den næst dårligeste mulige undervisningsform. Hvorfor
ikke give eleverne alle fag i en tilfældig rækkefølige hver dag, så at
man kan være sikker på at eleverne ikke lære noget.

> Konklusionen må være at der er noget i vejen med skolen. Og at læringsstile
> er en mirakelkur som sikrer at alle børn lærer noget.

En hver forandring er en forbedrering. Der er næsten ikke noget som
folkeskolen gør rigtigt.

Børn fra Roskilde Lilleskolen skal på besøg i folkeskolen, og bagefter
under de sig over at man har så mange timer i folkeskolen og aligevel
kan eleverne ikke noget som helst.

Fra : Zeki

Dato : 27-05-07 23:49

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> En hver forandring er en forbedrering. Der er næsten ikke noget som
> folkeskolen gør rigtigt.

Hvad baserer du det på? Fordomme? Eller egne erfaringer?

Mvh
Zeki

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-05-07 23:05

Zeki skrev:
> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad baserer du det på? Fordomme? Eller egne erfaringer?

Min og andres efaring. Man kan tilrettelægge undervisningen på mange
måder, men hvis undervisningen skal passe til eleverne så skal eleverne
have intensiv undervisning til de bliver trætte, efter højst 2 timer
adgangen og de skal have det samme fag hver dag i mindst tre uger.

Fra : Zeki

Dato : 31-05-07 17:25

> [...]
> have intensiv undervisning til de bliver trætte, efter højst 2 timer
> adgangen og de skal have det samme fag hver dag i mindst tre uger.

Og hvornår høstede du og "de andre" så jeres erfaringer? I 1960'erne?

Det er i hvert fald ikke min og andre læreres erfaring her i nutiden. Elever
lærer mere når de bliver motiverede frem for når man "kører dem trætte" som
du anbefaler.

Kender du i øvrigt nogle folkeskoler hvor lektionerne varer mere end to
timer? Hvis ikke, hvordan kan du så påstå at "der næsten ikke er noget som
folkeskolen gør rigtigt"?

Lad mig gætte? Du er ikke pædagogisk uddannet, men er enten forælder eller
har engang selv gået i folkeskolen?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-06-07 13:02

Zeki skrev:
> [...]
> lærer mere når de bliver motiverede frem for når man "kører dem trætte" som

At "køre træt" er når man har engelsk og tysk bagefter. Ikke en fysisk
træthed men en mættede hed i hjernen.

> Kender du i øvrigt nogle folkeskoler hvor lektionerne varer mere end to
> timer? Hvis ikke, hvordan kan du så påstå at "der næsten ikke er noget som
> folkeskolen gør rigtigt"?

Hvis undervisningen var af god nok kvalitet, så sker der en fysisk
proces i hjerne som gør at man ikke lige med det samme kan lære mere.
Hvis man forminsker kvaliteten så eleverne kan klare flere timer, så for
eleverne mindre udaf undervisningen selvom de bliver undervist i længer tid.

Fra : Zeki

Dato : 01-06-07 15:33

> [...]
> forminsker kvaliteten så eleverne kan klare flere timer, så for eleverne
> mindre udaf undervisningen selvom de bliver undervist i længer tid.

Den "fysiske proces" som du tænker på kaldes koncentration, men den er ikke
nødvendigvis afhængig af kvalitet.

Elever kan sidde tryllebundede til en lærer der blot står og fortæller i to
stive timer, hvis det han siger virkelig fanger dem. Samme elever kan miste
koncentrationen og begynde at rumstere rundt efter blot fem minutter hvis
selvsamme lærer formidler et emne som de enten ikke kan se relevansen af,
synes er røvssygt, eller er dårligt formidlet.

Elever kan sagtens have tre forskellige fag på en dag og få noget ud af dem
alle. Der er mange faktorer der spiller ind, bare ikke skolens planlægning.
Børn lærer rimeligt hurtigt at indrette sig på at de har flere voksne, flere
fag og emner på samme dag. Det der er allermest vigtigt er forholdet
elev-lærer samt om eleven kan tage ansvar for egen læring. Naturligvis skal
læreren også have noget at byde på.

Fra : Kim2000

Dato : 28-05-07 00:05

> [...]
> kan være sikker på at eleverne ikke lære noget.

> En hver forandring er en forbedrering. Der er næsten ikke noget som

Så er det sikkert derfor Danmark er et højteknologisk samfund og verdens
rigeste.....

Iøvrigt har en undersøgelse af karakterne folkeskole versus privatskoler
vist at der ikke er nogen forskel, hvilket vel egentlig må siges at være et
nederlag til privatskolerne, da privatskoler kan smide "de dumme" ud, mens
Folkeskolen hænger på dem.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-05-07 23:14

Kim2000 skrev:

> [...]
> nederlag til privatskolerne, da privatskoler kan smide "de dumme" ud, mens

Det er de "dumme" unger som får fripladserne på privatskolerne. Kender
du noget eksempel på at en privat skole har smidt nogen dumme ud?

Dels er karakterne tilpasset til skolens elever. På de gode skoler er
karkaterskalaen forskudt.

> Så er det sikkert derfor Danmark er et højteknologisk samfund og verdens
> rigeste.....

Det er bare være i mange andre lande. Men den nogen skal gå forrest.

Fra : PerX ...

Dato : 01-06-07 01:44

In article <465a0ec0$0$13943$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, kim2000
@surfer.dk says...

> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det sikkert derfor Danmark er et højteknologisk samfund og verdens
> rigeste.....

Hvor folk dør på ventelister.

Det er jo nemt nok bare at sige man er er rig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-05-07 09:40

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvorfor ikke give eleverne alle fag i en tilfældig rækkefølige
> hver dag, så at man kan være sikker på at eleverne ikke lære

??? - rent bortset fra at jeg ikke forstår hvad du egentlig
mener, så er det jo ikke sådan at lærere nødvendigvis underviser
i alt. Jeg underviser ikke i tysk, for det ville være synd for
børnene, da mit gymnasietysk er ganske rustent. Jeg underviser
ikke i fransk af præcis samme grund.
Der er lærere der ikke underviser i matematik, for det kan de
simpelthen ikke godt nok - hvordan mener du det skulle kunne
lade sig gøre at have 70 lærere til at dække de mange fag på en
folkeskole fra 8-15, hvis man ikke havde det skemalagt.
Og naturligvis lærer eleverne da noget i folkeskolen. Hvorfor
mener du ikke det? JO, jeg kan godt se at du ikke har lært ret
meget, men det er jo dit eget ansvar.

> folkeskolen gør rigtigt.

hvad bygger du det på? egne erfaringer? dine fordomme?
videnskabelige undersøgelser?

> Børn fra Roskilde Lilleskolen skal på besøg i folkeskolen, og
> bagefter under de sig over at man har så mange timer i
> folkeskolen og aligevel kan eleverne ikke noget som helst.

'Det er jo ikke korrekt - de kan mindst lige så meget som
Roskilde Lilleskole. Roskilde Lilleskoles karakterer er ikke
bedre end folkeskolen i samme kommune.

Hvis vi fx ser på prøvekaraktererne har Roskilde lilleskole kun
15 elever i klassen i 2005 og tilsvarende har fx en tilfældig
udvalgt skole i Roskilde, nemlig Absolonsskolen samme
karaktergennemsnit i samme fag, nemlig engelsk, på trods af at
de er mange flere i klassen.

Så ærlig talt - alene en sådan oplysning som du selv kan finde,
viser at dit indlæg er noget vrøvl.

Du kan sikkert finde folkeskoler, der har ringere gennemsnit,
men du kan såmænd også finde skoler med bedre, og det samme
gælder for privatskoler, der som regel har et mindre gennemsnit
af elever i klasserne end i folkeskolerne.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-05-07 00:41

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> Og naturligvis lærer eleverne da noget i folkeskolen. Hvorfor
> mener du ikke det? JO, jeg kan godt se at du ikke har lært ret

Jeg gjore mit bedste, men hver gang jeg var igang med noget, så skulle
vi have et nyt fag i næste time. Dette gjore læringe næsten umulig.

Man kunne jo fordele fagene udover alle skoledagene, i stedet for at
gentage de samme fejl hver uge.

> hvad bygger du det på? egne erfaringer? dine fordomme?
> videnskabelige undersøgelser?

Der var en gang en forsker som undersøgte 1500 pædagogiske forsøg i
folkeskolen. De var alle vellykkede. Man skulle mene at 15 til 150 burte
have været mislykkes. Forklaringen er at en hver forandring er en
forbedreing. Så elendig er den nuværende fremgangs måde.

> [...]
> udvalgt skole i Roskilde, nemlig Absolonsskolen samme
> karaktergennemsnit i samme fag, nemlig engelsk, på trods af at

1a. Du starter med en fejlslutning. Der er ingen klar sammenhæng imellem
prøveresutater og elevernes evner.

1b.

RLS: Engelsk Skriftlig 8,3; Engelsk Mundtlig 8,4

alle skoler: Engelsk Skriftlig; 7,8; Engelsk Mundtlig 8,6

2. Man kan målrette undervisningen imod at bestå prøverne og derved få
højere Karakterer. Dels kan man undlade at sende de dårligste elever til
eksamen.

3. Der er 60-70 elever i den ældste klasse, Overbygningen.

http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb

> Så ærlig talt - alene en sådan oplysning som du selv kan finde,
> viser at dit indlæg er noget vrøvl.

Du kan selv være vrøvl.

> [...]
> gælder for privatskoler, der som regel har et mindre gennemsnit
> af elever i klasserne end i folkeskolerne.

Går eleverne kun i skole for at få eksamen? Eller er der noget mere?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 30-05-07 15:21

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> declared in:
dc5ce$465cb9fe$55dab8ab$6017@news.galnet.dk :

> [...]
> vi have et nyt fag i næste time. Dette gjore læringe næsten umulig.
>
> Man kunne jo fordele fagene udover alle skoledagene, i stedet for at

Mine elever brokker sig *når* jeg planlægger undervisningen således.
De siger, og det oplever jeg også, at de bliver trætte af emnet.

Det er muligt at du og andre ville have godt af et sådant miljø,
men min erfaring siger at de fleste elever idag slet ikke har
koncentrationen eller lysten til ét fag i lang tid ad gangen.

Og ja, det kan vi allerede gøre. Skoleskemaet er ikke pålagt. Bare
de får det antal timer de skal have indenfor hvert fag.

Desuden mener jeg at belysning fra så mange sider som muligt
er bedre. Fagene skal ikke skilles ad med djævelens vold og
magt. Det er for overskuelighedens skyld, ikke læringens.

> [...]
> burte have været mislykkes. Forklaringen er at en hver forandring er
> en forbedreing. Så elendig er den nuværende fremgangs måde.

Som fysiklærer vil jeg gerne vide mere om undersøgelsens natur.
Der er noget med at observeringen let kan påvirke resultaterne...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-06-07 12:54

Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> [...]
>
> Mine elever brokker sig *når* jeg planlægger undervisningen således.
> De siger, og det oplever jeg også, at de bliver trætte af emnet.

Undervisere du eller underholder du dem bare?

> Det er muligt at du og andre ville have godt af et sådant miljø,
> men min erfaring siger at de fleste elever idag slet ikke har
> koncentrationen eller lysten til ét fag i lang tid ad gangen.

Der er ingen som kan klare mere end 2½ times seriøs undervisning ud i træk.

> [...]
> er bedre. Fagene skal ikke skilles ad med djævelens vold og
> magt. Det er for overskuelighedens skyld, ikke læringens.

Fagene deles af hensyn til politikkerne.

> Som fysiklærer vil jeg gerne vide mere om undersøgelsens natur.
> Der er noget med at observeringen let kan påvirke resultaterne...

Ja, men det er mennesker du har af gøre med. Bare det at læreren tror at
hun har været med til at bestemme noget, forbedre læringen.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-06-07 18:27

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> declared in:
4fa8a$466008fd$55dab8ab$6258@news.galnet.dk :

> Undervisere du eller underholder du dem bare?

Ingen af delene da.
Det lærer de jo intet af.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-07 16:03

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> [...]
> have været mislykkes. Forklaringen er at en hver forandring er en
> forbedreing. Så elendig er den nuværende fremgangs måde.

Næh, hov, sådan noget har skam en helt anden forklaring.

Frederick Winslow Taylor

<http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Winslow_Taylor>

som er ophavsmanden bag /scientific management/, gennemførte en gang et
forsøg på en sy-fabrik. Man skulle se om sypigerne blev hurtigere til at
sy, hvis de fik bedre belysning.

Så man lavede nogle studier af hvordan de arbejdede, og derefter gav man
dem nogle bedre lamper.

Det viste sig ikke underligt at produktiviteten steg, og mindre
videnskabsmænd havde nok reageret med, at det var konklusionen, pillet
lamperne ned igen, og afsluttet eksperimentet.

Men nu drejede det sig om gode og samvittighedsfulde videnskabsmænd. Så
de de pillede ganske vist lamperne ned igen, men fortsatte med at
iagttage syerskene.

Minsandten om ikke produktiviteten fortsatte med at stige! Konklusionen
var altså, at det var selve eksperimentet der fik produktiviteten til at
stige.

Så selve det at eleverne oplever at de deltager i et forsøg, får deres
indlæring til at forløbe bedre.

Det svarer til hvad man oplevede, da man omkring 1970 indførte
mængdelære i folkeskolen. Forsøgene havde vist at det ville gå godt;
erfaringerne fra hverdagen viste, at en trediedel havde uhyre let ved at
lære det, vi andre først fik i 1g [men da med talmængder, ikke æbler og
bananer]. En trediedel kunne med noget besvær lære det - og den sidste
trediedel var helt /lost/.

Så mængdelære måtte igen droppes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-06-07 12:47

Per Rønne skrev:

> [...]
> lære det, vi andre først fik i 1g [men da med talmængder, ikke æbler og
> bananer]. En trediedel kunne med noget besvær lære det - og den sidste

Var det ikke rimeliget at den del, som kunne lære det hurtigt fik den
mulighed? Eller er der noget om det gamle citat "Hvad ikke alle kan lære
må ingen lære"?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-07 13:39

> [...]

> Var det ikke rimeliget at den del, som kunne lære det hurtigt fik den
> mulighed? Eller er der noget om det gamle citat "Hvad ikke alle kan lære

Det ville jo svare til at genindføre den delte skole, realskolen,
mellemskolen, realeksamen og mellemskoleeksamen - og det får du aldrig
Det radikale Venstre med på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-05-07 08:08

> [...]

læringsstile
> er en mirakelkur som sikrer at alle børn lærer noget.

____

Helt klart. Der er mange mærkværdige mirakelkure. Den anden dag læste jeg
også en artikkel om at børn i klasser hvor der er masser af indvandrerbørn
får de danske børn lige så gode karakterer som i skoler hvor der går går
danske børn.
Mirakelkurer må jo derfor bestå i, at jo mindre tid til den enkelte elev,
fordi så mange indvandrerbørn skal have eksta opmærksomhed for at lære
dansk, jo bedre karakterer får de danske elever.

????????

Hilsen Åge

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-05-07 09:30

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> elev, fordi så mange indvandrerbørn skal have eksta opmærksomhed for
> at lære dansk, jo bedre karakterer får de danske elever.

Der er så meget, Åger ikke forstår.

Per V.

Fra : Zeki

Dato : 29-05-07 20:23

Der er opfølgning i morgen onsdag i 'Dags Dato' hvor spørgsmålet "hvorfor
kan man ikke bruge Plan B i folkeskolen?" debateres.

Jeg forventer at indslaget varer to minutter og at spørgsmålet er besvaret
inden ét.

Mvh
Zeki

Fra : Allan Krautwald

Dato : 29-05-07 21:05

> [...]
> kan man ikke bruge Plan B i folkeskolen?" debateres.
>
> Jeg forventer at indslaget varer to minutter og at spørgsmålet er besvaret

Manglende økonomi?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 30-05-07 15:24

Allan Krautwald <krautwald@yahoo.dk> declared in:
465c878a$0$883$edfadb0f@dread12.news.tele.dk :
> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Manglende økonomi?

Hvor mange elever var i klassen ad gangen i programmet?

Jeg mener også at læreren fik mere end almindelig støtte...

Fra : Jan

Dato : 21-08-07 11:58

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> [...]
> kan man ikke bruge Plan B i folkeskolen?" debateres.
>
> Jeg forventer at indslaget varer to minutter og at spørgsmålet er besvaret

Det er også den undervisningsform der sigtes efter, men ressourcerne er ikke
til det for skal jo have skattelettelser og rentefrie huse osv.

Jan