Medicin og penge....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-07 21:44

Hejsa...

Tja, det er en lidt kryptisk titel, men kunne lige i farten ikke finde
på noget bedre.

Forleden dag var jeg nede på apoteket for at hente ny forsyning af min
hjertemedicin. - Jeg blev noget overrasket, da jeg opdagede, at
emballagen og pladen, hvorpå pillerne sidder, nu er blevet forsynet med
punktskrift for blinde! Det har jeg ellers kun hidtil set på nogle
ganske få tyskfremstillede preparater, - men aldrig før på
amerikansk-fremstillede.

Samme har jeg bemærket førhen på tyske DMark pengesedler og på de
Euro-sedler, der er trykt i Tyskland. - Jeg kan ikke sige, om det gælder
for alle Euro-sedler fra andre lande også.

Jeg synes, det er en fortrinlig idé, at både pengesedler og medicin
bliver punktmærkede. Det vil klart modvirke misforståelser og det, at
man kan komme til at tage fejl. - Især på medicin kan det jo endda være
livsfarligt, hvis man kommer til at tage forkert

Mht. punktmærkning af danske pengesedler, så har vi fra forskellig side
inden for de danske blindeorganisationer forsøgt at få Nationalbanken
til at gøre det samme herhjemme, men det blev pure afvist med den
begrundelse, at det vil nedsætte sedlens holdbarhed/levetid til 1/10 af
det nuværende. Det er bare det rene sludder. Den Europæiske Centralbank
har faktisk lavet en analyse, der klart påviser, at det ingen betydning
har for en pengeseddels levetid...

mvh. Erik Richard