Hvor mange planter?
Fra : Jakob

Dato : 21-05-07 11:02

Hej

Jeg står for at starte et 240 l akvarie op, men jeg er lidt i tvivl om hvor
mange planter jeg skal have i det. Jeg er godt med på at der formentlig ikke
er noget endegyldigt svar, men et bud vil jeg gerne høre.

Det er et almindeligt selskabsakvarie, fiskene kommer fra et par mindre
akvarier, der er som en start cirka 30 neonfisk, 5 pragtsmerlinger og et par
algerejer, der kommer lidt flere fisk til hen af vejen. Der er en Eheim 2028
pumpe til, så cirkulationen skulle være sikret.

Hilsen Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-05-07 11:56

Jakob skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> tvivl om hvor mange planter jeg skal have i det. Jeg er godt
> med på at der formentlig ikke er noget endegyldigt svar, men

Mit bud er "så mange som muligt"

Jo flere der er - jo bedre bedre "balance" og jo bedre kan
akvariet tåle en periode uden pasning.

Mit (jeg har pt kun et 250 liter) er meget tæt beplantet - når
det bliver for voldsomt høster jeg en portion og smider ud - fisk
og planter trives rigtigt god - og rengøring er noget, der sker
med flere måneders mellemrum og vandskifte stort set ikke udover
at erstatte vand fra regøring og fordampning.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jakob

Dato : 21-05-07 21:45

> Mit bud er "så mange som muligt"

Ja, det regnede jeg også med

Men alligevel vil jeg gerne høre hvor mange det er, jeg kan nok godt gå ud
og købe 50 planter og stoppe dem i, men hvis 25 planter gør at akvariet kan
passe sig vel er det jo en god start - planter er jo ikke helt billige...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-05-07 13:24

> [...]
> planter gør at akvariet kan passe sig vel er det jo en god
> start - planter er jo ikke helt billige...

Klart nok - og der er kæmpeforskel på planter - nogle er ret
små - andre er kæmpestore - nogle vokser langsomt - andre breder
sig som ukrudt.

Så der er nok ikke nogen klar tommelfingerregel - jeg plejer bare
at plante til jeg synes, at det ser pænt ud - man kan alligevel
ikke lave et 100% selvfungerende miljø med den brgrænsede plads,
der tros alt er i et akvarie.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jakob

Dato : 22-05-07 22:33

> [...]
> 100% selvfungerende miljø med den brgrænsede plads, der tros alt er i et

Okay, jeg prøver med et par snese og ser hvordan det går

Fra : Jakob

Dato : 22-05-07 23:09

Jeg skal foresten lige høre om du tilfører CO2 til dit akvarie?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-05-07 20:50

Jakob skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg skal foresten lige høre om du tilfører CO2 til dit akvarie?

Nej - det har jeg aldrig prøvet.

Jeg bruger nogle lerkugler med gødning, som puttes ned i
bundlaget omkring planterne - de holder et år, så skal der nye
ned.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard