Køb af bil til enkeltmandsfirma
Fra : Nicolai

Dato : 21-05-07 18:33

Jeg er momsregistreret med en mindre årlig omsætning som står foran nykøb af
bil til fortrinsvis privat kørsel, men også noget firmarelateret.

Er ved at undersøge med forsikringer, hvor jeg et sted falder over "er bilen
registreret i et firma er præmien ikke aldersbetinget".

Så er det jo at spørgsmålet melder sig. Hvad kan jeg som momsregistreret -
hvad må jeg og hvad burde man?

Kan den evt. købes som "firmabil" eller hvad, og er det en fordel eller
ulempe bortset fra forsikringsdelen.

Hvad skal man være opmærksom på? Nogen der vil dele lidt guldkorn?

Fra : HB

Dato : 21-05-07 19:57

Nicolai skrev:
> [...]
> ulempe bortset fra forsikringsdelen.
>
> Hvad skal man være opmærksom på? Nogen der vil dele lidt guldkorn?

Nu skriver du hverken om det er en gulpladebil, hvidpladebil, stor 4x4
eller en ferrari. Så det med forsikring og miljø/ejerafgift springer jeg
lige henover.

Hvis du ikke kører mange km om året i firma regi, så kan du vælge at
trække statens takst fra (3,35kr, pr. km.). Det kræver dog at du fører
kørebog, og at du ikke kører til samme adresse mere end 60 dage på 2 år,
så ryger taksten ned på ~ 1,70kr. km.

Hvis du vælger at købe en firmabil, så kan du trække alle driftsudgifter
fra bilen, men så bliver du beskattet af det du kører privat i den.

Men er du i tvivl om noget, så kontakt dit lokale SKAT kontor, de kan
svare dig på alt hvis der nogen tvivl mht. kørsel.

/HB

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-05-07 22:16

"HB" <h@b.dk> wrote in message news:4651EB7F.2000707@b.dk...

> Men er du i tvivl om noget, så kontakt dit lokale SKAT kontor, de kan
> svare dig på alt hvis der nogen tvivl mht. kørsel.

Og med 75% chance svarer de forkert, jvfr. Penge's undersøgelse.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-05-07 12:21

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er momsregistreret med en mindre årlig omsætning som står foran nykøb
> af
> bil til fortrinsvis privat kørsel, men også noget firmarelateret.

Mon ikke det så bliver for dyrt for dig at købe en firmabil. Du vil bliver
beskattet af "fri bil".
Som HB allerede har nævnt kan det oftest bedre betale sig at købe bilen
privat og så lade firmaet betale dig kørerpenge efter statens takst (det er
iøvrigt ikke et krav at der føres kørebog, men det er en god ide).