Dyrkning af dafnier
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 17-05-07 11:22

Hej

Er der nogen der har erfaring med at opdrætte dem selv?

Jeg har nogle små akvarier, som jeg forestillede mig at dyrke alger i og
så tilsætte dafnier, som i første omgang kan få lov til at leve og
formere sig.

Men, skal der skiftes vand hos dem? Skal der tilsættes en lille stak
neon for at skabe gødning, skal der foder i en gang imellem eller hvordan?

Erfaringer ønskes

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-05-07 22:22

Karsten Feddersen wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring med at opdrætte dem selv?

Ja. Har en stamme jeg tog fra en sø sidste forår. De lever nu i nogle
syltetøjsglas i køkkenvinduet.

> [...]
>
> Men, skal der skiftes vand hos dem? Skal der tilsættes en lille stak
> neon for at skabe gødning, skal der foder i en gang imellem eller hvordan?

Det eneste vand jeg skifter er det katten drikker. Jeg supplerer op
med "gammelt" akvarievand. Alternativt kan du fodre dem med bagegær, men
jeg har et par gange oplevet at det pludselig slog kulturen ihjel. Iøvrigt
er det en god idë at have havejord i bunden. Ved ikke helt hvad det gør
godt for, men kulturen bliver meget mere hårdfør af det.

Neonfisk vil hurtigt udrydde dafnierne.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Peter

Dato : 19-05-07 13:57

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring med at opdrætte dem selv?

Nedenstående fundet på:
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=581

Dafnier

Større vandhuller eller damme indeholder sandsynligvis dafnier(Daphnia
pulex) i større mængder. Dafnier er let lyserøde og ligner bittesmå kugler
et par millimeter i diameter. Hvis man ser dem helt tæt på, kan man se at de
har store sorte øjne og fjeragtige antenner på deres hoveder. Et vandhuls
indhold af dafnier kan ændre sig kraftigt over et par dage. Når et vandhul
er midt i en dafnie eksplosion(hvilket ofte sker efter at vandhullet er
blevet hvilested for en kokasse, efterfulgt af et regnskyl), kan mængden af
dafnier være helt utrolig. Men efter en sådan pludselig forøgelse, vil
bestanden uundgåeligt falde igen, efterhånden som mængden af rovdyr øges,
vandet tørrer ud, og ilt niveauet falder. Dafnier kan opdrættes derhjemme,
på en kost bestående af gær og fint malet spinat, men de er så lette at
indsamle, at de fleste folk ikke gider at opdrætte dem selv

PeterB

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-06-07 13:31

Hej

Karsten Feddersen skrev:
> Erfaringer ønskes

Jeg kan da lige tilføje mine egne erfaringer nu. Jeg tog et 20 liters
akvarie og fyldte det med akvarievand. Dernæste helte jeg en pose hvide
sten i bunden. Jeg tænkte, at hvid tiltrækker lys og dermed større
grobund for alger. Dernæst tog jeg nogle få afrevne plantedele fra mit
akvarie og smed oven i. Der kom også ca 1/5-del af en gærpakke derned.

Hele herligheden blev stillet i et østvendt vindue, så solen rigtig kan
dyrke dafnierne.

Så blev der hældt 5 poser købte dafnier ned i baljen og her ca 10 dage
senere vrimler det med dafnie-yngel.

Nu er jeg så spændt på om jeg kan holde bestanden gående og om der komme
nok til at jeg kan bruge dem som foder, men indtil videre ser det
aldeles positivt ud.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Frandsen

Dato : 13-06-07 08:33

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i meddelelsen

> Dernæste helte jeg en pose hvide sten i bunden. Jeg tænkte, at hvid
> tiltrækker lys og dermed større grobund for alger.

Det er da vist kun sorte huller, der tiltrækker lys

Hvid reflekterer lys. Sort gør ikke.