Pragt Smerling
Fra : Jens

Dato : 15-05-07 21:36

Hej

Jeg har en del små sorte snegle i mit akvarium. Jeg har nu købt 2 stk Pragt
Smerling efter anbefaling fra dyre-butikken.

De ser ikke ud til at kunne lide mine snegle!

1) Hvornår bebynder de at spise snegle
2) Hvad spiser de så hvis de ikke spiser snegle (de spiser ikke tørfoderet
jeg giver fiskene!)

/Jens

Fra : Bainz

Dato : 15-05-07 22:11

De er nat dyr og de tager den stille hen af vejen. Og hvis du lige har fået
dem er de sikkert heller ikk faldet til det er den opfattelse jeg har fået
af mine og mit akvarie har ikk en snegl og de spiser også flage foder.
Bainz

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-05-07 06:00

Jens wrote:

> [...]
>
> 1) Hvornår bebynder de at spise snegle
> 2) Hvad spiser de så hvis de ikke spiser snegle (de spiser ikke

De kan godt være meget sky, så hav god tålmodighed. De skal nok få spist
dine snegle. Derudover kan de godt lide frosne myggelarver og rejer. I mit
akvarie er der lidt for meget konkurence til at de spiser flagefoder.

Husk iøvrigt på at de bliver ret store (op til 30 cm) og tudse gamle.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : ^FRY

Dato : 17-05-07 08:42

> Husk iøvrigt på at de bliver ret store (op til 30 cm) og tudse gamle.

Men sjældent over 15cm i fangenskab...

Husk iøvrigt også på at Pragtsmerlingen er en flokfisk. Dette forstås
ved, at når man køber denne fisk, så skal man enten købe 5 eller flere
fisk. Køber man mellem 2 og 4 fisk, kan disse begynde at slås i
akvariet.

Og vær meget opmærksom på hvide pletter. Pragtsmerlingen er meget
følsom over for "andet vand".

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-05-07 20:53

^FRY skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Men sjældent over 15cm i fangenskab...

Et alternativ er netsmerlinger - de ligner pragtsmerling meget og
er lige så gode til snegle - men bliver ikke lige så store.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-05-07 22:23

Jan Vestergaard wrote:

> Et alternativ er netsmerlinger - de ligner pragtsmerling meget og
> er lige så gode til snegle - men bliver ikke lige så store.....

Mine erfaringer er også at netsmerlinger er lidt mere hårdføre. Men det kan
bare være dem jeg har fået fat i.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-07 08:45

On 16 Maj, 06:59, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:
> De kan godt være meget sky, så hav god tålmodighed. De skal nok få spist
> dine snegle. Derudover kan de godt lide frosne myggelarver og rejer.

Rejer som i standard frosne rejer fra Netto eller ?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-05-07 19:13

Henrik Stidsen wrote:

> Rejer som i standard frosne rejer fra Netto eller ?

Jeg bruger dem fra Aldi, men ellers ja. De står også i høj kurs blandt
mallerne. Har ikke prøvet dem i lage, da jeg er i tvivl om hvad de er
konserveret med og om fiskene kan tåle det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-07 09:11

On 23 Maj, 20:13, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:

> Jeg bruger dem fra Aldi, men ellers ja. De står også i høj kurs blandt
> mallerne. Har ikke prøvet dem i lage, da jeg er i tvivl om hvad de er
> konserveret med og om fiskene kan tåle det.

Det må jeg prøve :)