Demiraliseret vand som akvarievand
Fra : Lars

Dato : 04-05-07 17:03

Hej

Vil høre om der er nogen der har en ide om, om man kan bruge demiraliseret
vand som akvarievand, grunden til at jeg spørger fordi jeg har et utroligt
høj nitrit/nitrat indhold i vandet som kommer ud af vandenhanen og som
bliver endnu højere i akvariet, så jeg overvejet at skaffe demiraliseret
vand og så så tømme det for vandet der er i det nu og så hælde demiraliseret
vand i.

Lars

Fra : Steen Suder

Dato : 05-05-07 10:59

Lars wrote:

> [...]
> bliver endnu højere i akvariet, så jeg overvejet at skaffe demiraliseret
> vand og så så tømme det for vandet der er i det nu og så hælde

Det er en skidt ide at bruge det alene, som jeg ser det.
Du vil få en hyperustabil pH ud af det bl.a.

--
Steen Suder

Fra : Per-Johan Ørmen

Dato : 05-05-07 17:49

Lars skrev:

> ........ og så så tømme det for vandet der er i det nu og så hælde
> demiraliseret vand i.

Det må du altså ikke! - Du slår både planter og dyr ihjel på den måde.
Demineraliseret vand har et meget lavere "osmotisk tryk" end postevand.
Osmotisk tryk er et mål for saltholdigheden i vandet. Både planters og dyrs
celler vil sprænges ved en så pludselig ændring. Hvis du vil skifte, skal
det ske ved langsom udskiftning af vand med demineraliseret vand ( 5 til 10
% af vandet pr. skift).

Inden du gør dette, så undersøg om dine fisk kan tåle det! - Det er typisk
regnskovsfisk, der går godt i demineraliseret vand.

mvh.

Per-Johan

Fra : Kim Adersen

Dato : 07-05-07 11:11

Du kunne også investerer i et omvendt osmose-anlæg.
Skulle du efterfølgende mangle nogle stoffer til dit
akvarium,
så er jeg sikker på, at du selv nemmere kan spæde dette
til,
fremfor at lade vandværket styre det for dig.

Sådan gør vi med saltvandsakvarier!

Mvh
Kim Andersen - www.terrabyte.dk

>>> 04-05-2007 kl. 18:02:50 skrev
Lars<nospam@vilikkehavdespam.nej> i meddelelsen

Fra : Fedtmule

Dato : 07-05-07 13:09

Hej Kim

Mon ikke det ville blive lidt for dyrt og for stort da det "kun" er et 60 L
jeg har.

Men det har også været inde over i mine overvejelser.

MVH
Lars

Fra : Kim Adersen

Dato : 08-05-07 08:24

Hvis det er et spørgsmål om at holde liv i dyr og
planter, så kan det skam hurtigt vise sig at være
en stor fordel. Samtidig skal du jo også betale
for det deminarliseret vand konstant.

>>> 07-05-2007 kl. 14:09:07 skrev
Fedtmule<Nomail@nomail.moon>
i meddelelsen

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 18-05-07 15:35

Hvis du kun skal bruge 60 L, eller lidt under, vil jeg nok vælg at købe
nogle dunke, og så hente vandet et andet sted.

Det må da være den billigste løsning, og så kan det jo være du kan rede dig
en bajer eller kop kaffe, der hvor du så henter vandet.

Hygsom
Leo

Fra : Fedtmule

Dato : 18-05-07 18:38

Er også begyndt at lede efter man kan næsten kun finde dunke hvor indholdet
har været noget som fiskene ikke rigtig bryder sig om, men hvis du kender
nogle steder hvor man kan købe dunke så smid lige en note her i gruppen.

Lars

P.s har været rundt i bygge markeder og kigge men kan ikke rigtig finde
nogen.

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 18-05-07 21:16

Du kan købe nogle 15L foldbare vanddunke hos Harald Nyborg, til 25kr. pr.
stk.

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 18-05-07 21:19

Ellers kan du jo søge på vanddunk på google, så kommer der flere frem kan
jeg se.

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=140206

http://www.camper.dk/commerce/Com_category_products.asp?p_cat_id='49'&p_cat_NAME=Vanddunke&cat_id=2&menuguid=2

http://www.campingpriser.dk/acatalog/Forsiden_Vanddunke_Vaskebaljer__6__33.html

Så er det vist nok for denne gang.

Der ligger sikkert en camping butik i nærheden af dig også.

Hygsom
Leo

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 22:04

"Lars" <nospam@vilikkehavdespam.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver endnu højere i akvariet, så jeg overvejet at skaffe demiraliseret
> vand og så så tømme det for vandet der er i det nu og så hælde

Kunne man ikke forestille sig at bruge opsamlet regnvand - evnt. i et
blandingsforhold med postevandet?
Det kræver naturligvis at man opsamler det fra en flade der er OK.

MvHans