Lidt fuglebilleder fra Døde Å ved Viby/Bra~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-05-07 01:00

Hvis det skulle interessere nogen, så er her 4 billeder fra en lille
fuglefototur jeg tog om morgenen d .1. maj.

http://frodonifinger.dk/Dodeaa/

Gider du ikke flash eller Simpleviewer så er her et link til HTML-delen:
http://frodonifinger.dk/Dodeaa/index_html.html

De fire billeder er 2 Viber, der slås i luften
En toppet lappedykker
Et blåmejsepar, hvor hannen fodrer hunnen
En fyrremejse, der æder frøet fra et piletræ.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : JB

Dato : 10-05-07 07:49

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En toppet lappedykker
> Et blåmejsepar, hvor hannen fodrer hunnen
> En fyrremejse, der æder frøet fra et piletræ.

Dejlige billeder. Tak for kigget.

Hilsen
Jytte

Fra : vj@danbbs.dk

Dato : 11-05-07 15:24

Meget fine billeder - men - men -er du sikker på det er en fyrremejse. Jeg
har prøvet at sammenligne med andre billeder fra internettet. Og ligeledes
søgt efter observationer af fyrremejsen.
Jeg tror det er en SUMPMEJSE, du har fotograferet.
Andre må hjælpe med denne usikkerhed. Fyrremejsen ses normalt kun i det
sydlige Jylland.
Såfremt det virkelig er en fyrremejse på den anførte lokalitet her i
ynglesæsonen, er det vist en stor nyhed.

Med venlig hilsen
Viggo Jørgensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-05-07 20:05

<vj@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sydlige Jylland.
> Såfremt det virkelig er en fyrremejse på den anførte lokalitet her i
> ynglesæsonen, er det vist en stor nyhed.

Hmmm, nu er jeg ingen stor haj til det med artsbestemmelse, men
1. habitatet passer: Den sad og fouragerede på frøene på et pile træ i et
piletræsbuskas langs åen.
2 overvingen er grå, og kroppen under vingen lys (Borealis)
Iflg min "Fugle i felten " er sumpmejsen svagt brunlig på overvingen.
Synes heller ikke min fugl er glinsende på hovedet.

Dog er hagesmækken forholdvis lille men kantet på min fugl, -en lille
hagesmæk indikerer sumpmejse.
Fuglen sang ikke, men fouragerede kun. Så med lyd kan jeg ikke hjælpe.
Den var bittelille. ca 10 cm.

Nogen, der kan præciserer?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-05-07 20:36

> [...]
> hagesmæk indikerer sumpmejse.
> Fuglen sang ikke, men fouragerede kun. Så med lyd kan jeg ikke hjælpe.

Kig på bagsiden af fotoet, hvis den har en hvid plet i nakken er det en
Sortmejse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-05-07 21:09

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev

> Kig på bagsiden af fotoet, hvis den har en hvid plet i nakken er det en
> Sortmejse.
> --
Der er ingen af de 11 eksponeringer jeg har af fuglen, der indikerer en hvid
nakkeplet.
Sortmejsens hvide kinder er også udtalt mindre end på min fugl, og den har
lissom et ekstra øje i den øvre hvide kant ( en lille kurve i den sorte
hætte.) Dens hagesmæk er også meget større endnu en både sumpmejse og
fyrremejse.
Min fugl har ret lang hætte bagtil, den flanker er beige, og det ser ud til,
men jeg kan ikke entydigt afgøre, om den har et lysere panel i
svingfjerene - Det kan også være solen, der snyder.

Hvis I er interesserede, så kan jeg da godt lave et par stykker til af
billederne klar fra RAW.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ingrid&Hans

Dato : 11-05-07 22:10

>Lidt fuglebilleder fra Døde Å ved Viby/Brabrand sø

Hej Jesper
meget flotte billeder du der har fået i kassen...
Nu skriver du Døde Åen.....
Jeg var for en lille uge siden i det område for første gang
Jeg har på nettet set at der af og til kommer noget interessant forbi med
fjer ...
så jeg fandt frem til det der kaldes Årslev Engsø

og efter en snak med en lokal på stedet
fik jeg anbefalet Døde Åens udløb
ved Brabrand Sø
Jeg kørte efter det og parkederede ved en haveforenign og gik ned til søen
men kunne ikke umiddelbart finde Døde Å ....

kan du beskrive nærmere hvor jeg finder Døde Å
var jeg på rette spor
da jeg var ved haveforeningen
eller helt uden for målet ???
hilsen
Ingrid Sørensen

"

Fra : K

Dato : 12-05-07 09:52

"Ingrid&Hans" <softgen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men kunne ikke umiddelbart finde Døde Å ....
>
> kan du beskrive nærmere hvor jeg finder Døde Å

Hej Ingrid..

Nu er jeg så lidt kendt i området, så jeg vil godt give dig lidt vejvisning.
Mellem Stavtrup og Viby går der en sti, som bl.a. går gennem et
kolonihavehus-område i Viby.
Du har været i den gale ende ved Århus å ved Engsøen.
Du skal ned i sydenden af Brabrand Sø.
Kør ud til Søskrænten i Stavtrup (8260 Viby J) (find det på Krak) og tag så
turen derfra til fods.

Håber det gav dig lidt vejledning.

Mvh.

Fra : Ingrid&Hans

Dato : 12-05-07 18:23

tusind tak for hjælpen
nu ved lidt mere om
hvad jeg skal køre efter
næste gang jeg er på de kanter.....
hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : K

Dato : 12-05-07 18:43

"Ingrid&Hans" <softgen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Selv tak!.. :0)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-05-07 21:53

"Ingrid&Hans" <softgen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> kan du beskrive nærmere hvor jeg finder Døde Å
> [...]
Det letteste var for mig at køre ad Viby ringvej mod Viby og dreje af ved
Ormslevvej. Den følger du bare så langt du kan komme i personbil. Der
starter stien på din højre hånd. Langs stien er der Døde Å og en del
pilekrat (Der hvor jeg fandt fyrremejsen (og en gærdesmutte)
Stien følger åen ind under motorvejen og ud i en løvskov. Man kan pippe ud
på engene ved at gå hen til skovbrynet.
Det var der, jeg fik viberne.
Følger du stien, kommer du ned til et kryds af to gangstier, en fører mod
Stavtrup, følger du den, kommer du til en bro, der fører over Døde Å. Ved
krydset var der et træ, der tiltrak mejserne. Ved broen kan du se gæs til
højre mod Brabrand sø og ænder, råger, toppet lappedykker, viber, skader og
en del mere. lige omkring broen fik jeg den toppede lappedykker.
til venstre fouragerer viber, råger, skader og ænder + et par heste.

Det er en fin lokalitet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : K

Dato : 12-05-07 22:06

> [...]
> og en del mere. lige omkring broen fik jeg den toppede lappedykker.
> til venstre fouragerer viber, råger, skader og ænder + et par heste.

De der heste, er det da søheste? ;0)

> Det er en fin lokalitet.

Og ja, det er et dejligt område.

:0)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-05-07 21:31

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> De der heste, er det da søheste? ;0)

Nejda, man bruger heste til at græsse engarealerne for at holde dem som
enge.
De går på engen ud mod motorvejen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : K

Dato : 13-05-07 22:39

> "K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Nejda, man bruger heste til at græsse engarealerne for at holde dem som
> enge.
> De går på engen ud mod motorvejen.

Det vidste jeg godt.. Jeg har hilst adskillige gange på de heste. ;0) Men
det er mange år siden nu.