Summasummarum 2.9.3
Fra : Mr X

Dato : 04-05-07 13:26

Jeg har netop lånt 100.000kr til en firmabil i banken. De penge skal
jo debiteres banken. Men hvor skal de så krediteres (hvilke konto)? Og
kan man få summa til at trække de månedelig afdrag fra gælden og
indtaste rentesatsen og så dermed løbende følge med i hvor meget man
skylder ?

Hvad angår firmabilen (varevogn på gule plader) så havde jeg tænkt mig
at trække momsen fra. Men hvordan med afskrivningen den er vist 25% om
året. Hvordan gør man lige det i summa. Og på hvilke konto bør man
bogføre køb af firmabil ?

Mvh

Jens

Fra : Bam

Dato : 04-05-07 15:11

Mr X skrev:
> [...]
> kan man få summa til at trække de månedelig afdrag fra gælden og
> indtaste rentesatsen og så dermed løbende følge med i hvor meget man

Opret en konto, kald den f.eks. 'billån' kontonummer 63100, under
LANGFRISTET GÆLD.
Opret også en til renteudgifterne under FINANSUDGIFTER. f.eks.
'renteudgifter billån' kontonummer 43400.
Tilføj eventuelt 'billån' til dine afstemningskonti.

> [...]
> at trække momsen fra. Men hvordan med afskrivningen den er vist 25% om
> året. Hvordan gør man lige det i summa. Og på hvilke konto bør man

Min revisor anviste mig konto 50800 Driftsmidler til bogføring af ny bil.

--
med venlig hilsen
Bjarne