Hornfisk, bedste tidspunkt for fangst?
Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 02-05-07 13:14

Hej i gruppen

Hvilket tidspunkt på døgnet er det bedst at fange hornfisk på og hvordan
skal vejret være for at chancerne er bedst?
Jeg ved godt at der er mange meninger, men lad mig bare høre dem.
Ebbe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-07 13:43

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hvilket tidspunkt på døgnet er det bedst at fange hornfisk på og hvordan
> skal vejret være for at chancerne er bedst?
> Jeg ved godt at der er mange meninger, men lad mig bare høre dem.

Lige nu kan de indtrækkende hornfisk fanges døgnet rundt, men når de har
gydet, så er aften- og natfiskeri det bedste.

Jeg har skrevet flg. artikel om hornfisk:
http://www.niels-ebbesen.net/slfk/artikler.htm#anchor1233170

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 14:25

> Jeg har skrevet flg. artikel om hornfisk:
> http://www.niels-ebbesen.net/slfk/artikler.htm#anchor1233170

linket leder til sild !

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-07 14:31

nobody wrote:

> linket leder til sild !

Få dig en bedre browser der kan forstå et anchor, eller så må du scrolle
manuelt ned på siden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 14:46

lige meget jeg ved alt alligevel så hvorfor kikke

Fra : Smirge

Dato : 06-05-07 01:58

On Wed, 02 May 2007 15:30:58 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Få dig en bedre browser der kan forstå et anchor, eller så må du scrolle
>manuelt ned på siden...
eller lav et anchor så det virker(IE 7.0) - undgå Adobe Pagemill :D
eller få dig et program som KAN finde ud af at lave anchors :D

Smirge

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-05-07 16:36

Smirge wrote:

> eller lav et anchor så det virker(IE 7.0)

Hvorfor dog det, det pågældne anchor er 100% korrekt kodet i henhold til
html-standarden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Olesen

Dato : 22-05-07 20:00

Hej gruppe.

Jeg troede at denne snak handlede om Hornfisk, men et anker er vel også en
vigtig ting, når man vil holde båden placeret et bestemt sted i forhold til
hornfiskene i vandet ??

Er her nogen der ved, hvordan det går med hornfiskene i Roskilde fjord ?

Mvh
Knud

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-05-07 23:26

Knud Olesen wrote:

> Er her nogen der ved, hvordan det går med hornfiskene i Roskilde fjord ?

De har været i fjorden siden slutningen af april måned.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 14:50

> Jeg har skrevet flg. artikel om hornfisk:
> http://www.niels-ebbesen.net/slfk/artikler.htm#anchor1233170

Meget god forklarring om hornfisk.

Men, du skriver "de kan træffes på vanddybder helt ned til 20 cm".

Du mener vel 20 meter.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-07 14:55

kimila wrote:

> Meget god forklarring om hornfisk.
>
> Men, du skriver "de kan træffes på vanddybder helt ned til 20 cm".
>
> Du mener vel 20 meter.

Nej den er go' nok, ved natfiskeri har jeg oplevet horfisk på helt lavt
vand, så 20 cm er helt korrekt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 02-05-07 18:18

> Nej den er go' nok, ved natfiskeri har jeg oplevet horfisk på helt lavt
> vand, så 20 cm er helt korrekt...

Det gør de skam også om dagen.

MVH,

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 19:12

On Wed, 2 May 2007 19:18:08 +0200, "Kent Hald" <daffy@(remove)
finheat.dk> wrote:

>Det gør de skam også om dagen.

Ja mon ikke. Jeg har engang fanget en stor han med hænderne, ½ meter
fra land. Den var ved at svømme mellem mine fødder, men det nåede den
ikke :)

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-07 13:08

> Nej den er go' nok, ved natfiskeri har jeg oplevet horfisk på helt lavt
> vand, så 20 cm er helt korrekt...

Så hedder det vel "de kan træffes på vanddybder helt oppe til 20 cm".

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Kent Hald

Dato : 04-05-07 19:36

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse

> Så hedder det vel "de kan træffes på vanddybder helt oppe til 20 cm".
>
> --
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Kimila.
Det lyder heller ikke rigtigt,
jeg tror det er bedre med:

Helt ind til 20 cm. vanddybde.

Niels har på en måde ret med (ned til),

Fra 100meter ned til 1meter og fra 1m. ned til 20 cm.
så er fra 100 m. (ned til 20 cm) jo rigtigt.

Forøvrigt har jeg diskuteret med mine fiskevenner, de mener
faktisk alle, at hornfisk fanges bedst på solrige ikke for blæsende dage,
fra lidt før middag til aften. Det kan jeg tilslutte mig.
Vi var ude i 2 både i dag, 2 mand i hver, vi landede 8 hornfisk i hver båd.
Vi tog ud kl 11.00 og sejlede ind kl. 17.00.

M.v.h.

KH

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 17:39

> Jeg har skrevet flg. artikel om hornfisk:
> http://www.niels-ebbesen.net/slfk/artikler.htm#anchor1233170

Du skriver, at hornfisken er en stimefisk. Det er ikke nødvendigvis
tilfældet. Den ankommer til vore farvande i stimer, men er ikke en stimefisk
i resten af sommerhalvåret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-07 21:49

Jens Bruun wrote:

> Du skriver, at hornfisken er en stimefisk. Det er ikke nødvendigvis
> tilfældet. Den ankommer til vore farvande i stimer, men er ikke en stimefisk
> i resten af sommerhalvåret.

Min erfaring er, at hornfisk ihvertfald har flokmentalitet, om man så kan
kalde det at stime er jo bare en diskution om kejserens skæg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 22:13

> Min erfaring er, at hornfisk ihvertfald har flokmentalitet, om man så
> kan kalde det at stime er jo bare en diskution om kejserens skæg...

Sjovt. Min erfaring er, at hornfisken *ikke* er en stimefisk og at den ikke
optræder i flok, når den først et velankommet til de danske farvande.
Hornfisk jager mig bekendt alene i hele maj, juni og juli måned.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-05-07 08:22

Jens Bruun wrote:

> Sjovt. Min erfaring er, at hornfisken *ikke* er en stimefisk og at den ikke
> optræder i flok, når den først et velankommet til de danske farvande.
> Hornfisk jager mig bekendt alene i hele maj, juni og juli måned.

Tja... jeg er indehaver af 12 binds versionen af Danmarks Natur Leksikon,
bind 3 handler om havet, og på side 388 omtales hornfisken som "en
udpræget pelagisk stimefisk".

Og en Google-søgning på "hornfisk stimefisk" giver pænt mange hit, hvoraf
en del må betegnes som rimmelig seriøse.

Jeg kan supplere med at oplyse, at jeg i sommerhalvåret dyrker natfiskeri
med flue efter havørred i Roskilde Fjord, og der oplever jeg tit mindre
flokke/stimer af hornfisk, der på helt lavt vand jagter hundestejler,
fjordrejer og tangopper.

Det er iøvrigt en meget støjende affærre når hornfisk jager, derfor er de
nemme at spotte, og det er smadder sjovt at fluefiske dem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : william

Dato : 13-05-07 16:26

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> Og en Google-søgning på "hornfisk stimefisk" giver pænt mange hit, hvoraf
> en del må betegnes som rimmelig seriøse.

Et rigtig godt - men forkert - argument.
En side indeholdende teksten: " Hornfisk er IKKE en stimefisk" giver vel
også hit på ovenstående søgning?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-05-07 08:34

william wrote:

> Et rigtig godt - men forkert - argument.
> En side indeholdende teksten: " Hornfisk er IKKE en stimefisk" giver vel
> også hit på ovenstående søgning?

Ja... men har jo lov til at læse en stribe af de hit's man får...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : william

Dato : 20-05-07 17:02

Det var IKKE for at betvivle indholdet af hit´s - blot for at påpege din
sædvanligt subjektive argumentation!

EOD herfra.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 16:03

On Wed, 2 May 2007 14:13:37 +0200, "Ebbe Rasmussen"
<ebbe87fup@stofanet.dk> wrote:

>Hej i gruppen
>
>Hvilket tidspunkt på døgnet er det bedst at fange hornfisk på og hvordan
>skal vejret være for at chancerne er bedst?
>Jeg ved godt at der er mange meninger, men lad mig bare høre dem.

Jeg har godt nok aldrig oplevet at aften- eller natfiskeri er særlig
effektivt til hornfisk.

Min erfaring siger at højt solskin og nogenlunde fladt vand er de
bedste betingelser når man vil fange hornfisk.
Sildestykker eller blanke og slanke blink der rigtig kan reflektere
solens lys burde sikre dig et sandt eldorado lige i denne tid.
Fiskene går i stimer helt ind under land.

Når de er færdige med at gyde i slutningen af maj, trækker de ud på
større dybder hele sommeren, indtil de vender næbbet hjemad igen hen i
august/september.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 17:30

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket tidspunkt på døgnet er det bedst at fange hornfisk på og
> hvordan skal vejret være for at chancerne er bedst?

Tidlig morgen eller sen aften er bedst. Vejret spiller ikke den store rolle,
men fuldmåne forringer mulighederen for bid - og så er jeg ikke engang
overtroisk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-05-07 11:26

Jens Bruun wrote:

> Tidlig morgen eller sen aften er bedst. Vejret spiller ikke den store
> rolle, men fuldmåne forringer mulighederen for bid - og så er jeg
> ikke engang overtroisk.

Det er altså simpelthen ikke rigtigt. Hornfisk er mest aktive midt på dagen,
og det skal helst blæse lidt og være solskin. Denne udtalelse er baseret på
fangst af langt over 1000 hornfisk.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-07 11:31

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Det er altså simpelthen ikke rigtigt. Hornfisk er mest aktive midt på
> dagen, og det skal helst blæse lidt og være solskin. Denne udtalelse
> er baseret på fangst af langt over 1000 hornfisk.

Jeg har trollefisket i mange år, og hornfisken er klart mest bidelysten
morgen og aften. Midt på dagen har man sin agn i fred, så den bedre kan
fiske det, den er beregnet til at fiske.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-05-07 11:46

Jens Bruun wrote:

> Jeg har trollefisket i mange år, og hornfisken er klart mest
> bidelysten morgen og aften.

Det har jeg selv, og det du beskriver har jeg endnu til gode at se.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 13:07

On Mon, 21 May 2007 12:45:54 +0200, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Det har jeg selv, og det du beskriver har jeg endnu til gode at se.

Et eller andet sted har I begge ret.

Nu i maj, hvor fiskene gyder i store stimer, er det eneste der virker
solskin midt på dagen.
Senere på sommeren når hornfiskene spredes for alle vinde, er det
rigtigt at de er lettest at komme i snak med morgen og aften.

/Alex

Fra : Brian

Dato : 02-05-07 20:52

> [...]
> skal vejret være for at chancerne er bedst?
> Jeg ved godt at der er mange meninger, men lad mig bare høre dem.

Er lige kommet hjem efter en tur i båd på Øresund (Kastrup Havn)
Vi fiskede fra 16.30 til 20.30 og der var masser af hornfisk. På et
tidspunkt gad jeg ikke fange flere og satte derfor en tungere pirk og en
ophænger (blæksprutte) på for at fange torsk, men resultatet blev at
hornfiskene gik amok over den røde blæsprutte og angreb den lystigt.

Sol og ingen eller lidt vind er bedst, synes jeg - og sådan var det jo i
dag!

M.v.h.

Fra : Anders

Dato : 09-05-07 13:29

Hej Ebbe!

I forbindelse med det store træk er alle pynter gode på alle tider af
døgnet.

Senere på sæsonen (fra sidst i maj) er det min helt klare opfattelse
at fiskeriet topper mellem klokken 12 og 14 og klart er bedst i høj
sol med svag vind eller let fralandsvind (= også godt vjer for
lystfiskeren!). På det tidspunkt er der hornfisk overalt, men jeg
fanger især fisk i bugter med (blære)tang. Brug et grønt tobis blink
18-22 gram og spin for fuld skrue - så er der fisk!

Jeg har også ofte oplevet at stå i waders på ½ meter vand og se
hornfiskene svømme forbi indenom...

God jagt!
Anders

Fra : Kent Hald

Dato : 09-05-07 17:10

"Anders" <anders.morup@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det med solskin og roligt vejr, har igen vist sig at være bedst.
De sidste tre dage med blæst og overskyet vejr, har der ikke været
meldinger om een eneste hornfisk i Aggersund.
Sidste uge blev der da taget en del.

M.v.h.

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-05-07 22:21

Kent Hald wrote:

> Det med solskin og roligt vejr, har igen vist sig at være bedst.
> De sidste tre dage med blæst og overskyet vejr, har der ikke været
> meldinger om een eneste hornfisk i Aggersund.
> Sidste uge blev der da taget en del.

Tja... årsagen kunne vel også være, at når det er godt vejr, så er mange
lystfiskere ude at fiske, og når det er dårligt vejr, så hygger de sig
derhjemme...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 09-05-07 23:10

> Tja... årsagen kunne vel også være, at når det er godt vejr, så er mange
> lystfiskere ude at fiske, og når det er dårligt vejr, så hygger de sig
> derhjemme...

Det har du ret i,
men der har dog været nogle, der har trodset blæsten og forsøgt,
undertegnede incl., men der er selvfølgelig flere, når vejret er godt.

M.v.h.

Kent

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-05-07 08:29

Kent Hald wrote:

> men der er selvfølgelig flere, når vejret er godt.

Ja... der mange flere ude med fiskestangen når vejret er godt, og jo
flere der fisker, des større er sansynlighedden for, at der fanges noget.

Og de lystfiskere som kun tager ud og fisker når det er et flot
solskinsvejr, de vil naturligvis fange alle deres fisk i den slags vejr.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 10-05-07 13:03

> [...]
>
> Og de lystfiskere som kun tager ud og fisker når det er et flot
> solskinsvejr, de vil naturligvis fange alle deres fisk i den slags vejr.

Er det ikke på samme måde med spinner, blink og flue,
en spinner man har faft succes med i starten, vil næsten altid være den,
man bruger mest, og derfor også vil fange flest fisk på.
Så har man det klassiske spørgsmål: hvilken er bedst?

M.v.h.

Kent

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 12-05-07 07:38

Men angående tidspunkt , var jeg ude i går fra kl.9 til 10og fik to med hjem
og tre der smuttede af igen.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-05-07 11:25

Ebbe Rasmussen wrote:
> Hej i gruppen
>
> Hvilket tidspunkt på døgnet er det bedst at fange hornfisk på og
> hvordan skal vejret være for at chancerne er bedst?
> Jeg ved godt at der er mange meninger, men lad mig bare høre dem.

Fisk midt på dagen. Solskin er abosolut at foretrække. Blæsevejr ligeså.
Lidt toppede bølger er glimrende. Helt blankt vand er ikke meget bevendt.