Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
arve hus eller sælge det først?
Fra : poul

Dato : 24-04-07 19:21

Far skal på plejehjem, sidder i uskiftet bo efter mor.

Hvis børnene (3) køber gården i fællesskab, kan det så vidt jeg kan se, ske
til 15% under den seneste offentlige vurdering, uden der skal "afregnes
gaveafgift" af det.

Kan far derudover give de ca 50kkr i gave til hvert barn?

Gården ser ud til at være vurderet ret lavt, billigere end naboen, men der
har ikke været en ejendomsmægler at se på den.

Hvor længe skal huset ejes, før der skal betales skat af fortjenesten?

Skal huset bebos af en ejer, eller kan det lejes ud?

Hvordan er evt skat af fortjenesten i forhold til arveafgift?

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-04-07 19:39

poul wrote:
> Far skal på plejehjem, sidder i uskiftet bo efter mor.

Brug din tid, og lidt penge, på kvalificeret hjælp, istedet for at
spørge her.

Nyhedsgrupper er udmærkede, men til seriøse spørgsmål ville jeg ikke
turde bruge dem seriøst.
Tro ikke for meget på de svar du får.

Kig f.eks. i tidligere spørgsmål i gruppen. Eller i gruppen vedr. jura.

Eller søg på nettet. Eller læs aviser, eller skriv til en brevkasse i en
avis. Dine spørgsmål er helt sædvanlige, og ses ofte.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : alexbo

Dato : 25-04-07 00:47

"poul" skrev

> [...]
>
> Skal huset bebos af en ejer, eller kan det lejes ud?
>
> Hvordan er evt skat af fortjenesten i forhold til arveafgift?

Jeg svarer lidt blandet.
Arveafgiften, som hedder boafgift fordi det er boet og ikke arvingerne der
betaler, er 15% af det beløb der overstiger 250.000 kr. pr arvelod.
Der er to gange arvelod, fra far og mor, d.v.s at der betales ikke for de
første 500.000 kr.
Jeg går her ud fra at de 3 børn alle er børn af både far og mor, ingen
papbørn.
Arveafgiften er som du kan se langt billigere end en skat på et hussalg.

Din far kan afgiftfrit give hvert barn og barnebarn 55.300 kr pr år.
Jeres ægtefæller kan modtage 19.300 kr.

Huset skal været beboet af ejeren for at kunne sælges uden skattemæssige
konsekvenser.
Hvad et køb i fællesskab kan have af konsekvenser angående beboelse og evt.
salg tør jeg ikke byde på.

Huskøbet har ikke noget med gaveafgift at gøre, han kan bruge pengene fra
salget til gaver, eller belåne huset og give gaver, eller bruge sin
opsparing til gaver, det har ingen betydning.
Huskøbet ændrer principelt ikke din fars økonomiske situation, han har bare
kontanter i stedet for et hus.

mvh
Alex Christensen

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-04-07 19:11

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> [...]
> skattemæssige konsekvenser.
> Hvad et køb i fællesskab kan have af konsekvenser angående beboelse og

Der er tale om en gård, som ikke kan sælges skattefrit i sin helhed.

Det er muligt at råde på det foreliggende grundlag.

mvh poul christensen