Hook til keyboard
Fra : Lars HT

Dato : 25-04-07 13:28

Hej

Er der nogen, som ved, hvordan jeg laver en global keyboard-hook, som kan
opsnappe følgende tastetryk:

Tryk på V når Ctrl er trykket ned
Tryk på G når Ctrl er trykket ned

samt når Ctrl slippes igen

Bruger Delphi 7, hvis det er vigtigt

Lars

Fra : Harald

Dato : 25-04-07 14:14

"Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen, som ved, hvordan jeg laver en global keyboard-hook, som kan
> [...]

Og hvis det ikke er vigtigt hvad bruger du så?

/HK

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-04-07 14:25

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote in message

> Og hvis det ikke er vigtigt hvad bruger du så?

måske vb?

Fra : Lars HT

Dato : 25-04-07 14:26

> Og hvis det ikke er vigtigt hvad bruger du så?

Papir og blyant!

Lars

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-04-07 14:16

> [...]
> Hej
>
> Er der nogen, som ved, hvordan jeg laver en global keyboard-hook, som

Hvor "global"? Kun i din applikation eller i hele windows? Der er
forskel...

Hvis det er lokalt i din applikation:
Lav en funktion:
function TForm1.AppHookFunc(var Message : TMessage) : Boolean;
begin
if Message.Msg = WM_KEYDOWN then
begin
//En tast blev trykket...
//Undersøg "Message" for at finde ud af hvad det er for en
tast....eller kombiner dette indlæg med google
//Se evt. de andre message-typer i "messages.pas" i din Delphi...man
kan "fange" mange ting...
end;
end;

Funktionen aktiveres så f.eks. i
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
Application.HookMainWindow(AppHookFunc);
end;

Hvis det skal være globalt bliver det lidt mere klistret, men det er
muligt:
http://www.q3.nu/trucomania/truco.cgi?408&ing

Hjalp det?

MVH
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-04-07 14:18

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@hest.notaplan.com> skrev i en meddelelse
> Funktionen aktiveres så f.eks. i
> procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
> begin
> Application.HookMainWindow(AppHookFunc);
> end;

....og man skal altid huske at rydde op efter sig selv:
procedure TForm1.FormDestroy(Sender: TObject);
begin
Application.UnhookMainWindow(AppHookFunc);
end;

....min mor ville være stolt

MVH
Thomas

Fra : Lars HT

Dato : 25-04-07 14:25

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@hest.notaplan.com> wrote in message
> Hvor "global"? Kun i din applikation eller i hele windows? Der er
> forskel...

Global - skal virker uanset, hvilket progra, som har fokus!

Lars

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-04-07 14:35

> Global - skal virker uanset, hvilket progra, som har fokus!

Jamen så skal du kigge på det nederste link jeg sendte:
http://www.q3.nu:80/trucomania/truco.cgi?408&ing

MVH
Thomas

Fra : Lars HT

Dato : 25-04-07 15:42

> Jamen så skal du kigge på det nederste link jeg sendte:
> http://www.q3.nu:80/trucomania/truco.cgi?408&ing

Åh, Herregud - det havde jeg overset!

Kigger på linket!

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 25-04-07 15:59

> [...]
> "Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så skal du kigge på det nederste link jeg sendte:

Hej Thomas

Det er vist lige, hvad jeg har brug for!

Tak

Lars

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-04-07 11:55

> Det er vist lige, hvad jeg har brug for!

Du må gerne skrive her hvordan det går...jeg skal selv bruge det på et
senere tidspunkt...

Jeg har dog en ting jeg ikke har fået testet endnu: 32bit DLL fra delphi
indeholdende en hook....kombineret med et 64bit OS(f.eks. nyeste 64bit
XP og 64bit 2003-server)....en svag knirken i mit venstre knæ siger mig
at jeg på et senere tidspunkt vil få meget hovedpine af netop
dette...nogen der kan bekræfte/afkræfte dette?

MVH
Thomas

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 26-04-07 13:16

Thomas Eg Jørgensen explained on 26-04-2007 :

> [...]
> venstre knæ siger mig at jeg på et senere tidspunkt vil få meget hovedpine af netop dette...nogen der kan bekræfte/afkræfte dette?

Jo, det er rigtig nok. Dit knæ knirker

Miv

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-04-07 13:26

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> skrev i en
meddelelse news:mn.d3587d7410c419c7.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...

> Jo, det er rigtig nok. Dit knæ knirker

ØV! Hvad gør man så? Jeg bruger normalt D7pro til udvikling, men har
D2005 stående på hylden hvis det kan hjælpe mig? (ellers må jeg
opgradere til D2006?) Er der nogen af dem der kan kompilere min DLL til
64bit?

MVH
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-04-07 15:08

> ØV! Hvad gør man så? Jeg bruger normalt D7pro til udvikling, men har D2005
> stående på hylden hvis det kan hjælpe mig? (ellers må jeg opgradere til
> D2006?) Er der nogen af dem der kan kompilere min DLL til 64bit?

Nej, og D2007 kan heller ikke. Eller næste Delphi for den sags skyld.
CodeGear er ikke just lige på trapperne med en 64-bit compiler.

Måske freepascal kan. Den har en 64-bit udgave.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-04-07 15:38

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Nej, og D2007 kan heller ikke. Eller næste Delphi for den sags skyld.
> CodeGear er ikke just lige på trapperne med en 64-bit compiler.

Det var da kritisk...Hvem/Hvad kan så kompilere 64bit programmer?
Alternativt må jeg jo skifte sprog til den DLL-fil...?

> Måske freepascal kan. Den har en 64-bit udgave.

Det ser ud til at det kun er til Linux....?

MVH
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-04-07 16:03

> Det var da kritisk...Hvem/Hvad kan så kompilere 64bit programmer?

MS Visual Studio C++ og sikkert flere andre.

> Det ser ud til at det kun er til Linux....?

Så skal du have pudset briller. Det er til MANGE platforme.
http://www.freepascal.org/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-04-07 16:06

> Så skal du have pudset briller. Det er til MANGE platforme.
> http://www.freepascal.org/

Ups, nej, du har ret. win32 men ikke win64.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 20:25

> Ups, nej, du har ret. win32 men ikke win64.

Jo den findes

ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/snapshot/v21/x86_64-win64/fpc-2.1.1.x86_64-win64.zip

Jeg ved dog ikke hvor god den er !

Mvh
Lars G

Fra : Lars HT

Dato : 08-05-07 21:12

> "Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du må gerne skrive her hvordan det går...jeg skal selv bruge det på et
> senere tidspunkt...

Jeg har nu lavet nogle forsøg, og det fungerer fint!
Der er dog et problem, som jeg ikke har kunnet løse:
DLL'en fanger jo alle tastetryk og meddeler hovedprogrammet, hvilken tast,
som bliver trykke/sluppet. Herefter sender DLL'en tastetrykket videre til
andre programmer, som evt. også skal reagere på tastaturet.
Det er også som det skal være - i de fleste tilfælde! Der er dog enkelte
tastekombinationer, som jeg selv ønsker at behandle, og som ikke skal sendes
videre.
F.eks. skal trykken op og ned på tasten "V" behandles af mit program og ikke
sendes videre, hvis Ctrl er trykket ned! Hvordan gør jeg det?

Ligeså vil jeg - efter at have "behandlet" visse tastetryk - kunne sende dem
videre i rækken af Hooks. Hvordan sender jeg. f.eks. "Ctrl-V" videre i
PC-æteren, så windows kan paste text ned i den til enhver tid aktive
applikation?

Lars

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-05-07 12:06

> [...]

Crap....så er linket selvfølgelig dødt...

> [...]
> F.eks. skal trykken op og ned på tasten "V" behandles af mit program
> og ikke sendes videre, hvis Ctrl er trykket ned! Hvordan gør jeg det?

Jeg ville gerne have glo'et linket jeg sendte dig tidligere...men...det
bliver så frit fra hukommelsen i stedet: Så vidt jeg husker skal du blot
sætte result-værdien til enten 0 eller !=0...afhængig af om du vil
"stoppe" trykket eller om du vil lade det fortsætte...? Prøv om det ikke
hjælper hvis du sætter resultatet til f.eks. 1....?

OBS: Så du fortsættelsen af den her tråd omkring "64bit problematikken"?
Såfremt du udvikler software til andre end dig selv så løber du nok
snart panden imod muren her....(Sig endelig til hvis du finder et
trick)

> [...]
> sende dem videre i rækken af Hooks. Hvordan sender jeg. f.eks.
> "Ctrl-V" videre i PC-æteren, så windows kan paste text ned i den til

Prøv at google lidt på "SendKey"...Mener der findes sådan en fætter i
windows api'et...

MVH
Thomas

Fra : Lars HT

Dato : 09-05-07 22:46

> [...]
> panden imod muren her....(Sig endelig til hvis du finder et trick)

> Prøv at google lidt på "SendKey"...Mener der findes sådan en fætter i

Tak for svaret, jeg kigger på det og vender tilbage!

Lars