Årsagen til skoleelevers dumhed
Fra : trans

Dato : 23-04-07 04:13

http://politiken.dk/indland/article288933.ece
DANSKE SKOLEELEVER HAR IKKE STYR PÅ GEOGRAFIEN
»Knap en tredjedel ved ikke, at Bagdad er hovedstaden i Irak, og et
stort antal kan ikke placere Nakskov eller Kolding på et landkort.«

Skoleelevernes manglende elementære kundskaber må skyldes for megen og
for lang tids ophold i det usunde skolemiljø. Det virker fordummende
og pacificerende.

Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-04-07 16:39

"trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvad vil du sætte i stedet? tror du at gadebørn ved mere om
sådanne ligegyldigheder end skoleelever?

Det er nyttigt at have en viden om diverse hovedstæder, men ikke
nødvendigt at have dem som paratviden - og at våse om at danske
skoleelever ikke har styr på geografien, er vrøvl.
Geografiundervisningen bygger ikke på bevidstløs udenadlæren og
terperi af navne på byer og floder. Jeg har selv lært en del
remser i min skoletid -remser som er ganske ligegyldige og jeg
har lært navne på lande jeg aldrig vil komme til eller har
udsigt til at skulle beskæftige mig med. Og hvis det skulle ske,
så kan jeg såmænd blot slå dem op.

At Bagdad ikke kendes, er vel kun et problem for dem, der bor i
byen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-04-07 18:29

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så kan jeg såmænd blot slå dem op.
>
> At Bagdad ikke kendes, er vel kun et problem for dem, der bor i byen.

Måske har lærerne - glædeligt - ikke, som frygtet blandt skolelærere,
fokuseret undervisningen på udenadslære for at tilfredsstille tests, men
derimod undervist i geografi, istedet for remser.

Men det var ærgeligt at høre en samling enige skoleelever udtale (DR
nyheder) at faget er kedeligt.
Dét siger nok mere om deres lærer end om faget (der bestemt ikke behøver
være kedeligt).

/Henning.

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-07 20:20

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> udtale (DR nyheder) at faget er kedeligt.
> Dét siger nok mere om deres lærer end om faget (der bestemt

Der mangler i høj grad linjefagsuddannede lærere i faget - og
at blive presset til at tage faget fordi det nu en gang er de
timer der er tilovers, man mangler, er ikke en god idé. Det er
jo ikke alle der brænder for faget.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-04-07 20:52

> [...]
> presset til at tage faget fordi det nu en gang er de timer der er
> tilovers, man mangler, er ikke en god idé. Det er jo ikke alle der brænder

Endnu engang er det et ledelses problem på skolerne og for få ressourcer.
For enhver udenfor skolevæsenet er det jo logisk, at man ikke kan forvente
et godt resultat, hvis man ikke giver sin medarbejder de forhold, der skal
til for at klare opgaven.
Eksempelvis at kun lærere, der er interesseret i dét får lov at undervise i
fag vedkommende ikke umiddelbart har nogen specialviden i samt den tid (mere
forberedelsestid), der skal til for at kunne løse opgaven.

Men, som du er inde på, er interessen vigtig.

/Henning.

Fra : Zeki

Dato : 24-04-07 20:48

> [...]
> presset til at tage faget fordi det nu en gang er de timer der er
> tilovers, man mangler, er ikke en god idé. Det er jo ikke alle der brænder

Jeg er én ud af to uddannede geografilærere på min skole og jeg underviser
ikke engang i faget.

Problemet som jeg ser det er at der er for mange "fælles mål" for faget. For
meget skal nås på for kort tid. Derfor kan det kun blive overfladisk.

Derudover er midlerne til ekskursioner gradvis blevet skåret.

"Man" vil mere og mere for faget, men glemmer (typisk for denne regering) at
afsætte de nødvendige ressourcer

Og ja, liniefagsuddannede geografilærere findes der ikke mange af. Mangel på
interesse fra de seminariestuderende er en årsag. En anden årsag er at det
er hamrende svært at bestå i faget på seminariet, så man vælger det kun hvis
man _virkelig_ brænder for det. Det er folkeskolens fælles mål for faget
ganget med en sværhedsgrad på fem man skal have styr på.

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 22:50

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> At Bagdad ikke kendes, er vel kun et problem for dem, der bor i
> byen.

Ah, jeg må nu sige at hvis børn i 9. klasse ikke kender til Bagdad, så
er den for gal. Prøv at tænke på hvor meget der tales om netop den by i
dag. Prøv at tænke på at vi har danske tropper dernede.

Nakskov? Man lærer vel en dansk provinsbys navn at kende, hvis man har
været der .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 30-04-07 15:40

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> netop den by i
> dag. Prøv at tænke på at vi har danske tropper dernede.

Det er fuldkommen ligegyldigt at vide hvor Bagdad ligger som
paratviden. I dag er det Bagdad i morgen er det Beijing og i
overmorgen er det New York, der er central, akkurat som
statsministeren i dag hedder Anders Fjogh Rasmussen, medens
det i morgen er Helle Thorning Schmidt og i overmorgen en helt
tredje. Ting skifter -navne skifter - det væsentligste er om
eleverne med adgang til kilder, kan finde ud af at benytte
disse på en ordentlig måde, således at de kan finde ud af de
spørgsmål der stilles hvis de stilles.

Det er fint at vide hvor Nakskov eller Kolding ligger, hvis
det er nødvendigt, men det er ikke nødvendigvis en nødvendig
paratviden. Hvis jeg ikke vidste hvor Bagdad lå og det
interesserede mig, så skulle jeg nok finde ud af det via
nettet eller via et atlas - det er fuldkommen ligegyldigt med
al den hovedstadsparatviden, hvis man drømmer om at være
automekaniker eller sygeplejerske eller læge.

Jeg levede i lykkelig uvidenhed om hvor fx Kolding lå indtil
jeg en dag skulle derover. Så tog jeg et atlas og fandt det -
no big deal.

> Nakskov? Man lærer vel en dansk provinsbys navn at kende,
> hvis man har
> været der .

måske! Jeg har været i Nakskov og endda arbejdet der på
sygehuset og min søster bor der, så jow, jeg ved hvor det
ligger.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-07 17:24

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er fuldkommen ligegyldigt at vide hvor Bagdad ligger som
> paratviden. I dag er det Bagdad

Og det er i dag det det er afslørende, når børn i 9. klasse ikke ved
hvor Bagdad ligger. Læser de aldrig avis, eller ser tv-avis?

Da jeg gik i folkeskolens store klasser læste jeg da Berlingske Tidende
hver morgen, lige efter at min far havde læst den [og var sendt af sted
af mor på arbejde]. Jeg vil tro at det dengang var det almindelige ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 30-04-07 19:14

> [...]
> hver morgen, lige efter at min far havde læst den [og var sendt af sted
> af mor på arbejde]. Jeg vil tro at det dengang var det almindelige ...

Og i dag er det almindelige at hverken mor eller far læser avis, de ser
nyhederne i tv, mens ungerne ser film eller spiller PS3 på deres værelser.
Når lærerene så tillader sig at undervise efter den mere eller mindre
planlov politikerne har stoppet ned i hovedet på os, så skriger alle lærde
at det også er for galt, naturligvis rettet mod lærerstanden, ikke mod
forældrene, ikke mod politikerne, men mod lærerstanden. At kun de færreste
vælger geografi på linie kan jeg sgu godt forstå, det er komplet urimelig
krav der stilles til eksamen. I biologi (som jeg gerne ville have valgt) var
kravet at man kunne 200 fugle udad, 200 planter og en masse andet
udenadslære, som jeg er forfærdelig til at lære.

Det kan da ikke være mere ligegyldigt hvor en tilfældig provinsby ligger,
hvis man skal dertil så slår man op på et kort og finder den, og det er den
evne der er langt vigtigere end udenadslære. Ligesom det er meget vigtigere
at eleverne lære hvordan de finder en bestemt plante i leksika og databaser
end om de kan 50 udenad. Det bliver sikkert det næste, spørg eleverne om at
skrive navnet på 50 fugle, så kan vi slå fast at det kan de heller ikke
udenad.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-05-07 04:24

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> kravet at man kunne 200 fugle udad, 200 planter og en masse andet
> udenadslære, som jeg er forfærdelig til at lære.

Dengang skulle vi lære samtlige landes navne med hovedstad og enkelte
andre data. Udenad.

Og naturligvis er det ikke lærerne man skal skyde på her.

> [...]
> skrive navnet på 50 fugle, så kan vi slå fast at det kan de heller ikke

Ja, det ville da også være for meget. Der er da også mange plante- og
fuglenavne jeg måske nok kan [også på engelsk], men som jeg ikke ville
kunne sætte sammen med en bestemt plante eller fugl ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-04-07 19:33

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

Nej, det er fuldkommen ligegyldigt. Eleverne ved noget om at
Danmark deltager i en smaskulovlig krig i Irak, og det fortæller
jeg dem gerne og tit. Men jeg går ikke så meget op i om de
ved hvor Nakskov ligger, hvor Randers ligger, eller for den sags
skyld hvor Bagdad ligger - og det er heller ikke et krav i
læseplanen at de ved.

> Og det er i dag det det er afslørende, når børn i 9. klasse
> ikke ved
> hvor Bagdad ligger. Læser de aldrig avis, eller ser tv-avis?

ikke i det omfang de burde imho. Men det er en helt anden snak!
Det kræves ikke at de ved hvor Bagdad ligger- heller ikke i
geografi og det er i sammenhængen fuldkommen ligegyldigt imho.

> [...]
> sendt af sted
> af mor på arbejde]. Jeg vil tro at det dengang var det

Ikke i min skoletid -og da jeg boede det meste af min tid på
kostskole (drenge), så var der slet ikke tid til den slags
morgenlæsning. Mine forældre holdt Politiken om søndagen og
aktuelt når det gik højt.
Den øvrige familie holdt Land og Folk, men dem så jeg sjældent.
Min moster læste kun aviser når hun kunne få den gratis - fx ved
at folk efterlod den et sted.

Og Berlingske Tidende holdt vi kun en overgang, hvor det var
jobsøgning der var på tale.

Fra : Jakob

Dato : 09-05-07 22:13

On Mon, 30 Apr 2007 20:32:39 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Og Berlingske Tidende holdt vi kun en overgang, hvor det var
>jobsøgning der var på tale.

Havde ellers været sundt med noget politisk modspil.

Alt for mange bliver eftersnakkere af deres forældre, holder sig til
de samme politiske kilder, i stedet for at søge informationer bredt -
søge politisk modspil etc.

Personlig er jeg liberalist, men holder Politiken og hører P1. Det er
først ved mødet med andre holdninger og argumenter at man erfarer om
sine egne er stærke nok.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-05-07 07:57

"Jakob" <native@able.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er
> først ved mødet med andre holdninger og argumenter at man

Så du holdt også land og folk da det eksisterede? eller hvorfor
abonnerer du ikke på Arbejderen?
Det er jo "først ved mødet med andre holdninger og argumenter at
man erfarer om sine egne er stærke nok", ikke sandt?

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-05-07 18:42

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
> [...]
> Det er jo "først ved mødet med andre holdninger og argumenter at man
> erfarer om sine egne er stærke nok", ikke sandt?

Skulle man også abonnere på blade udgivet af religiøse sekter, for at
udfordre ens egen ikke-tro?

Selv kigger jeg af og til i Arbejderen, men det er jo så fuldstændig
forudsigeligt hvad de skriver, at man selv kunne gætte det på forhånd. De er
dog ikke så langt ude, at de hævder at diktaturerne i Øst var demokratier, -
det må man lade dem.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-05-07 06:22

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> gætte det på forhånd. De er dog ikke så langt ude, at de
> hævder at diktaturerne i Øst var demokratier, - det må man

Det er ikke at være "langt ude" - det er din sædvanlige
misforståelse af hvad demokrati er. Du vil have at din
opfattelse af demokrati skal være enerådende - desværre - sådan
ser verden ikke ud. At du ikke vil anerkende at der er andre
muligheder for demokrati end din snævertsynede opfattelse,
ændrer ikke på det faktum at landene i øst naturligvis var
demokratiske og ikke diktaturer.

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-05-07 13:32

> [...]
> ændrer ikke på det faktum at landene i øst naturligvis var demokratiske og

Og der er du i en gruppe, som ikke er større end "jorden er flad" - folkene.

Diktatur bliver ikke til demokrati, selv om man bruger ordet, - ordet skaber
ikke det det nævner, - som kommunister ofte troede.

Der var en god lang udsendelse om hvordan menneskene i Øst er blevet
ødelagte af den lange tid med hykleri og mistro til medmennesker under
kommunismen, - det vil tage et par generationer at oparbejde tillid til
medmennesket og til det offentlige.

Utroligt at man kan støtte menneskefjendske styrer, - OG stædigt blive ved
med det, mange år efter de er blevet demaskeret og udstillet for det de var.

Fra : Hindsgaul

Dato : 12-05-07 15:38

On Fri, 11 May 2007 14:31:46 +0200, Knud Larsen wrote:

> [...]
> ødelagte af den lange tid med hykleri og mistro til medmennesker under
> kommunismen, - det vil tage et par generationer at oparbejde tillid til

Sådan cirka på samme måde som her i landet, når der på et tidspunkt igen
skulle komme noget medmenneskelighed, indsigt og viden ind i landets styre?

Hindsgaul
--
Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-05-07 16:38

"Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> skrev i meddelelsen

> Sådan cirka på samme måde som her i landet, når der på et
> tidspunkt igen
> skulle komme noget medmenneskelighed, indsigt og viden ind i
> landets styre?

præcis - men Knud den hellige Larsen har nok forvildet sig over
i det forkerte forum. Dette forum er sidst jeg undersøgte det,
et forum for undervisning særligt med henblik på folkeskolen og
ikke viet til KDHLs kommunistforskrækkelse og anti-øst-ævl.

Fra : Knud Larsen

Dato : 12-05-07 17:28

> [...]
> forkerte forum. Dette forum er sidst jeg undersøgte det, et forum for
> undervisning særligt med henblik på folkeskolen og ikke viet til KDHLs

Så I frit kan udstille hinandens uvidenhed, og glæde jer over den? Ja, det
kan jeg da udmærket forstå.

Fra : Knud Larsen

Dato : 12-05-07 17:26

"Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> wrote in message

> Sådan cirka på samme måde som her i landet, når der på et tidspunkt igen
> skulle komme noget medmenneskelighed, indsigt og viden ind i landets
> styre?

Er du villet dum? Vi har den højeste grad af tillid til vores medmennesker
af alle målte lande. Det er bl.a derfor vi er rige, mens man i lande uden
tillid til medmennesker og til myndigheder, altid vil være fattige.

Jeg håber ikke du er skolelærer, eller i det mindste ikke har noget med
samfundslære at gøre.

Fra : Knud Larsen

Dato : 12-05-07 17:40

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote in message

> "Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> wrote in message

Og lige en lille hjælp med lektierne, som jeg håber du går igang med:

Af Gunnar Lind Haase Svendsen - Lektor ph.d. Syddansk Universitet

Tværtimod viser den ene internationale undersøgelse efter den anden, at
Danmark er et land gennemsyret af tillid borgerne imellem, samt mellem
borgere og vigtige samfundsinstitutioner som politi, retsvæsen og regering.
På den baggrund er det heller ikke mærkeligt, at danskerne i de
internationale undersøgelser optræder som et af de rigeste, frieste og
lykkeligste folkefærd i verden - et land med lav kriminalitet, næsten ingen
korruption og meget høj produktivitet.

--------

I Danmark mener 3 ud af 4, at man kan stole på andre mennesker - til
sammenligning med et land præget af afgrundsdyb økonomisk ulighed som
Brasilien, hvor det er 1 ud af 20, der mener, folk er til at stole på. Den
såkaldte 'institutionelle tillid' i Danmark - dvs. tillid til politiet,
retsvæsenet, administrationen og regeringen - er endog højere, ja uhørt høj,
nemlig på knap 85 procent.

Kort sagt viser alle historiske og nutidige eksempler, at overdreven
statskontrol og statstvang fører til udbredt mistillid og økonomisk
stagnation; mens oplevet borgerfrihed og tillid fører til 'velsmurte'
samfund, også i økonomisk henseende. Eftersom Danmark er kåret som
verdensmester i tillid, kan vi altså antage, at vi her finder en stor
beholdning af en unik samfundsressource.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra : Hindsgaul

Dato : 12-05-07 19:10

On Sat, 12 May 2007 18:26:27 +0200, Knud Larsen wrote:

> [...]
> tillid til medmennesker og til myndigheder, altid vil være fattige.
>
> Jeg håber ikke du er skolelærer, eller i det mindste ikke har noget med

Du kan være helt sikker på, at jeg både er lærer og har med samfundsfag at
gøre.

Men da jeg ikke gider diskutere på det niveau, hvor det bedste modargument
er "Er du villet dum?" stopper jeg den her.

Hindsgaul

Som ikke umiddelbart tror at prøvefacen tidligere på ugen hverken øger
eller fastholder tilliden til offentlige instanser.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-07 19:42

> [...]

> Som ikke umiddelbart tror at prøvefacen tidligere på ugen hverken øger
> eller fastholder tilliden til offentlige instanser.

Nys hjemkommet fra et møde i MacBruger.

Dér var en der mente at vide, hvorfor prøven gik ned.

Undervisningsministeriet har købt software, der tillader et vist antal
samtidige forbindelser, og som stopper, hvis antallet af forbindelser
overstiger dette antal.

Og der var altså flere børn der skulle til prøve samtidig, end der var
indkøbt licenser til .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hindsgaul

Dato : 13-05-07 11:36

On Sat, 12 May 2007 20:42:01 +0200, Per Rønne wrote:

> [...]
> overstiger dette antal.
>
> Og der var altså flere børn der skulle til prøve samtidig, end der var

Den tror jeg roligt kan skydes ned.

For det første var der problemer med at logge på helt fra starten, så i
givet fald skulle de have købt et meget lille antal licenser - og min
manglende respekt for det ministeriums aktuelle gøren og laden til trods
tror jeg ikke på det.

For det andet var der ikke kun login-problemer. Der var også elever der var
logget på systemet, og pludselig ikke kunnne komme længere.

For det tredje tror jeg det ville være det allerførste Cowi ville melde ud.
De har tvært i mod meldt ud., at de da fik det til at virke kl. 12.

For det fjerde - eller måske uden for nummer - synes jeg din smiley er
noget malplaceret. Der er simpelthen tale om den højeste grad af manglende
respekt for først og fremmest de elever der er blevet tvunget til at
deltage i dette cirkus. Det handler ikke kun om de timer, der forsvandt i
sidste uge, men også om hele planlægningen op til deres afgangsprøve. Den
bliver nu forstyrret af en skriftlig prøve d. 22. maj.

Det er simpelthen for ringe, og i andre resorter er jeg overbevist om, at
en fejl af den kaliber ville medføre den ansvarlige ministers afgang. Men
sådan fungerer det såkaldt danske "demokrati" jo ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 12:11

> [...]

> en fejl af den kaliber ville medføre den ansvarlige ministers afgang. Men
> sådan fungerer det såkaldt danske "demokrati" jo ikke.

Nej, og jeg kan heller ikke forestille mig at det skulle være Bertel
Haarders ansvar. Manden er cand.scient.pol., ikke datalog, og ingen
politiker er naturligvis nede i sådanne detailler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hindsgaul

Dato : 13-05-07 15:59

On Sun, 13 May 2007 13:11:14 +0200, Per Rønne wrote:

> Nej, og jeg kan heller ikke forestille mig at det skulle være Bertel
> Haarders ansvar. Manden er cand.scient.pol., ikke datalog, og ingen
> politiker er naturligvis nede i sådanne detailler.

Om han er cand.scient.pol eller avisbud er i denne sammenhæng underordnet.
Han er minister for området og har dermed det politiske ansvar.

Det er selvfølgelig klart, at hvis ministeriet er blevet ført bag lyset af
Cowi er der en anden situation. Men hvis det - som det er blevet hævdet -
er fejl, der kunne være blevet fundet ved ordentlige og tilstrækkelige
tests, og ministeriet ikke har fundet det nødvendigt burde aben placeres på
hans skuldre. Men sådan fungerer det jo desværre ikke med den nuværende
teflonbelagte regering.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 16:18

> [...]

> hans skuldre. Men sådan fungerer det jo desværre ikke med den nuværende

Nej, og selv om det også formelt er ministerens ansvar, hvis yngste
kontorelev har haft fingrene nede i portokassen, så bliver aben heller
ikke hér placeret på hans skuldre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hindsgaul

Dato : 13-05-07 17:01

On Sun, 13 May 2007 17:17:50 +0200, Per Rønne wrote:

> Nej, og selv om det også formelt er ministerens ansvar, hvis yngste
> kontorelev har haft fingrene nede i portokassen, så bliver aben heller
> ikke hér placeret på hans skuldre ...

Kan vi blive enige om, at denne sag har nogle lidt andre dimensioner?

Det er i den grad et politisk ønske, at prøverne skulle finde sted og at de
skulle finde sted på den måde (altså hvis det var lykkedes).

I dette tilfælde har ministeren altså ikke blot det formelle ansvar (hvad
han i øvrigt ikke har, hvis hans ansatte laver kriminelle handlinger der
ikke er beordret af ham og han ingen viden har om), men også det reelle.

Men som sagt har jeg ingen illusioner om at der vil ske andet end at en
konsulent bliver forflyttet eller lignende.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 17:43

> [...]

> Men som sagt har jeg ingen illusioner om at der vil ske andet end at en
> konsulent bliver forflyttet eller lignende.

Næh, for det reelle ansvar ligger længere nede i organisationen, og
muligvis endda i det private selskab, som har været hyret til opgaven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-05-07 19:03

"Per Rønne" wrote:

> Næh, for det reelle ansvar ligger længere nede i organisationen, og
> muligvis endda i det private selskab, som har været hyret til opgaven.

Måske det burde være på tide at genopfriske de forfatningsmæssige rammer?
http://www.fm.dk/1024/visPublikation.asp?artikelID=1708&print=DO

Det er korrekt at ministeren kan delegere opgaver til depardementschfen og
derved frigøre sig for en del af ansvaret

Noget helt andet:
Hvordan gik det sidste år, hvor der var digital eksamen i fysik, kemi og
biologi for nogen skoler?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 19:43

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det er korrekt at ministeren kan delegere opgaver til depardementschfen og
> derved frigøre sig for en del af ansvaret

Lad os så lige skelne mellem to ting:

1. Juridisk ministeransvar. Det er der næppe tilfældet her.

2. Politisk ministeransvar. Om der politisk skal tildeles et
ministeransvar, således at ministeren mister jobbet eller i det mindste
gives en næse, er helt op til statsministeren og folketingets flertal at
bestemme. Tror du at DF vil forlange Bertel Haarder fyret på denne sag?
Jeg har ikke engang hørt Frank Aaen komme med sådanne krav ...

> Noget helt andet:
> Hvordan gik det sidste år, hvor der var digital eksamen i fysik, kemi og
> biologi for nogen skoler?

Det husker jeg ikke. Som regel underviser jeg på det gymnasiale niveau,
selv om jeg dog et år har været lærervikar på en folkeskole.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 12-05-07 22:55

> [...]
>
> Men da jeg ikke gider diskutere på det niveau, hvor det bedste modargument
> er "Er du villet dum?" stopper jeg den her.

Men du svarede ikke på, om du VAR 'villet dum', eller om du ikke kendte de
faktiske forhold. Var det for pinligt?

HVIS du ikke var 'villet dum', hvorfor poster du så sådanne latterlige
påstande, og hvordan kan du forlange, at der ikke kommer et svar, som ligner
dit vanvittige udsagn? Hvis det er måden du præsenterer regeringen på over
for børnene, så har du et problem.

Tag en måned i Karachi og studér "tillid" mellem befolkningsgrupper og
tillid til myndigheder, og glæd dig så over vores utrolig gode samfund.

Fra : Hindsgaul

Dato : 13-05-07 16:02

On Sat, 12 May 2007 23:55:21 +0200, Knud Larsen wrote:

> [...]
>
> Tag en måned i Karachi og studér "tillid" mellem befolkningsgrupper og
> tillid til myndigheder, og glæd dig så over vores utrolig gode samfund.

Hvilken del af "Men da jeg ikke gider diskutere på det niveau, hvor det
bedste modargument er "Er du villet dum?" stopper jeg den her." forstod du
ikke?

Hindsgaul

--
Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-05-07 08:45

> Hvilken del af "Men da jeg ikke gider diskutere på det niveau, hvor det
> bedste modargument er "Er du villet dum?" stopper jeg den her." forstod du
> ikke?

Så du kunne ikke klare at se dine egne voldsomme fordomme i øjnene, men
fordrejede min visning af det, til at mit modargument skulle være: "er du
villet dum" (til din orientering, så er et sådant spørgsmål ikke et
argument).Man må håbe der ikke er mange af din og Arnes type i folkeskolen,
men det er måske et forfængeligt håb.

Jeg ser at meget få af dem der har haft to timers samfundsfag om ugen i
årevis, ved hvad forskellen på "folketinget" og "regeringen" er, mange
lærere har nok for travlt med at dæmonisere regeringen, til at beskæftige
sig med sådanne ligegyldige detaljer.

Håber du HAR læst på lektien mht tillid mellem mennesker, og hvor vi i
Danmark står i den henseende.