tørv eller Spagnum
Fra : Vipse

Dato : 17-04-07 16:08

Er der nogen herinde der har forsøgt sig med tørv eller spagnum som strøelse
i stedet for halm ? Jeg har en lille hoster i stalden som ikke tåler halmen
så godt.

--
MVH
Vivian

Fra : Søren

Dato : 18-04-07 11:34

"Vipse" <viha@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde der har forsøgt sig med tørv eller spagnum som
> strøelse i stedet for halm ? Jeg har en lille hoster i stalden som ikke
> [...]

Jeg synes spagnum er lidt upraktisk, fordi det er så mørkt i farven, at det
kan være svært at skelne mellem strøelse, klatter og tissepletter.
Men det skulle være glimrende som start-underlag for hamp strøelse.
Jeg bruger hamp hhv. spåner til mine 2 heste. De har hver deres fordel og
det fungerer fint i praksis.
Hamp komposterer fuldstændigt, og kan bruges i haven/køkkenhaven bagefter.
Jeg fjerner klatter 2 gg dagl. og forbruget er beskedent.
Pæne rene bokse, ingen hoste-heste og mindre mødding end ved anvendelse af
halm. Plus du har bedre styr på hvor meget stråfoder hestene æder.

mvh
Søren N

Fra : Vipse

Dato : 18-04-07 14:55

Hej Søren

Hvor køber du hamp og hvad koster det ?

Fra : Inger

Dato : 18-04-07 20:45

Se mere om Bio hamp og natur tørv.

www.pavo-esbjerg.dk

Fra : Søren

Dato : 19-04-07 15:31

"Vipse" <viha@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søren
>
> Hvor køber du hamp og hvad koster det ?

52 kr + moms hos foderstoffen for en balle på størrelse med ½ balle spåner.
42 kr + moms for en balle spåner.
Jeg bruger 1 balle af hver om ugen til 2 bokse.

Hestene er ude hele dagen hver dag.

mvh
Søren N

Fra : Vipse

Dato : 19-04-07 19:26

Jamen det skal da prøves ! Jeg ELSKER tanken om at kunne genbruge det i
haven ! Er det det der kaldes Biohamp ?

Fra : Søren

Dato : 19-04-07 20:51

"Vipse" <viha@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen det skal da prøves ! Jeg ELSKER tanken om at kunne genbruge det i
> haven ! Er det det der kaldes Biohamp ?

Det ved jeg ikke, men det jeg bruger er det her

http://www.hempflax.com/ml/2Bhempbio.asp

mvh
Søren N

Fra : Maria Kolind

Dato : 23-04-07 14:14

Hej
Har haft hest på tørv og syntes det fungere helt ok. MEN det er efterhånden
godt oppe i pris.
Prøv evt. easy strø det er også en fin strøelse der er til at betale...
/Maria

Fra : Vipse

Dato : 25-04-07 10:49

Hej

Det gør ikke så meget at det er lidt oppe i pris hvis bare det kan genbruges
i haven relativt hurtigt. Jeg har fire heste i øjeblikket....der kommer to
mere efter sommerferien..... så jeg har en pæn stor mødding som min nabo
heldigvis aftager gratis hvert år. Men det ville da være dejligt hvis bunken
kunne blive lidt mindre og jeg selv kunne bruge noget af det i
haven.......jeg har en STOR have ! Jeg er desværre ikke så god til at stakke
møddingen om da jeg har en dårlig skulder, så den komposterer simpelthen
ikke effektivt nok.
Har du evt. erfaringer med hvor hurtigt easy strø komposterer?
Jeg har forsøgt mig med hørstrøelse til min lille hoster, men hun roder for
meget rundt i det ...så virker det ikke så effektivt, synes jeg.
Jeg tror at jeg vil lave to testbokse til efteråret hvor jeg bruger tørv i
den ene og så evt. easy strø i den anden så jeg kan sammeligne de to
produkter.......hold da op, hvor er det da besværligt at være
hesteejer....det er da godt at det er besværet værd når jeg kigger ud på
marken og bare elsker at det er mine muler det trisser rundt derude !

MVH Vipse

Fra : Maria Kolind

Dato : 30-04-07 07:29

Hej VIpse

Ang. kompostering af easy strø så må jeg melde pas...vi køre det i en
container og ud på maken.
men prøv at ringe til dem der fohandler det.
her på sjælland er der mange. men kig evt. ind på www.heste-nettet.dk og
find en hvor du bor som du evt kan lave en godt aftale med.

Vi have lidt problemer med tørven ligesom "klaskede" sammen til tider men
ellers fungerese det fint. Jeg syntes dog at easystrø giver en mere fjederne
bund når den har sat sig. og den ser lidt bedre ud.

hilsen Maria