Så har vi prøvet det også...!
Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-04-07 14:06

I november fik vi en pensionær med en fuldblod, "Dina". Hesten havde været så
grueligt meget igennem kort forinden og havde skader på begge bagben. Staklen
var helt ude af den og havde ikke haft smed længe fordi den var meget nervøs og
ikke kunne stå stille. Efter få dage her, stod hesten stille og den fik besøg af
smeden der beskar uden problemer.

Ejeren havde købt den til sin 14 årige datter, men som det ofte sker med den
slags, (altså døtre), mistede hun interessen til fordel for andre dyr, (drenge),
og moderen stod tilbage med dette flotte dyr

På min anbefaling begyndte hun selv at ride hesten, (jo tilride), og det gik
efterhånden ret godt. Hesten var imidlertid betænkelig tyk og jeg anbefalede et
dyrlægebesøg, for enten var hesten syg eller også havde hun fået to heste til
een pris.

Dyrlægen ankom og stak armen ind i r**en, (på hesten), og udbrød spagfærdigt:
"Der ligger et lille føl".

Vi skålede i champagne og satte os til at vente efter at have sat et webcam op i
boksen og skiftedes til at holde vagt om natten.

Påskemorgen (søndag) checkede jeg som sædvanligt webcam kl. 5:00 og alt så
normalt ud. Jeg gjorde klar til at "vække" hestene for morgenfodring. Da jeg så
ankommer til Dina's boks, ligger der et pjaskvådt lille pinto-føl i et hjørne og
moderen står ved siden af og ser betuttet ud. Født Kl. 6:33. Kun 20 minutter før
jeg ankom. Hvor kan heste dog snyde!

Stor ståhej med at få hevet ejeren ud af dynerne, dyrlægebesøg og flaghejsning.

Se selv mere til begivenheden her: www.soholm.com/dina
Wemcam opdaterer hvert minut.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : liz

Dato : 09-04-07 15:55

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
snip, snip.............
> Se selv mere til begivenheden her: www.soholm.com/dina
> Wemcam opdaterer hvert minut.

Hjertelig tillykke med begivenheden - solstrålehistorier er der aldrig nok
af.

Påskehilsener Liz

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-04-07 13:47

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> writes:

Nu kender jeg ikke meget til heste og specielt ikke til føl. Men er de
normalt så tynde? Jeg mener, man kan da i hvert fald tjekke at alle
ribbenene er der.

Hvor er det hyggelige billeder. :)

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Trolden

Dato : 10-04-07 16:51

On Tue, 10 Apr 2007 14:47:20 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Nu kender jeg ikke meget til heste og specielt ikke til føl. Men er de
>normalt så tynde? Jeg mener, man kan da i hvert fald tjekke at alle
>ribbenene er der.

Nu er det sjældent føl bliver født tykke , specielt ikke hvis
hoppen ikke er blevet fodret efter, at hun var i fol.

Synes den lille ny ser ganske normal ud tykkelsesmæssigt.
--
Knus,

Trolden

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-04-07 17:28

Trolden <usenet@troldepus.dk> writes:

> Nu er det sjældent føl bliver født tykke , specielt ikke hvis
> hoppen ikke er blevet fodret efter, at hun var i fol.

Nej, det er selvfølgelig klart. Og når hun så også ser lidt for rund
ud, så bliver der måske endda skåret ned på foderet.

Mvh Trine

Fra : Kim S

Dato : 10-04-07 22:23

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> Trolden <usenet@troldepus.dk> writes:
>
> Nej, det er selvfølgelig klart. Og når hun så også ser lidt for rund
> ud, så bliver der måske endda skåret ned på foderet.

Hmm... Kunne i så ikke fodre lidt på Ole ... Han er jo ikke
andet end skind og ben

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 11-04-07 07:33

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Hmm... Kunne i så ikke fodre lidt på Ole ... Han er jo ikke
>andet end skind og ben

Nu stopper du altså !!!

Du ved godt at Brutalis godt ka' li' at storme af sted. Det ville da være synd
hvis han skulle slæbe rundt med en flæskesteg på ryggen.

Jeg skal også have bare en lille chanche for at kunne dukke mig ved det
"hattespisende træ".

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Kim S

Dato : 11-04-07 08:17

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i meddelelsen

> Jeg skal også have bare en lille chanche for at kunne dukke mig ved det
> "hattespisende træ".

Nåhh ja... det tænkte jeg ikke på

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 11-04-07 07:33

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

>Nej, det er selvfølgelig klart. Og når hun så også ser lidt for rund
>ud, så bliver der måske endda skåret ned på foderet.

Hoppen er desværre ikke for rund. Der kan man tælle ribben. Ankom her som en
meget miserabel hest med sår og betændelse i begge bagben. Stærkt afkræftet og
helt "vild i hovedet". Vi har (tvangs)fodret på hende for at få hende til at
tage på, haft dyrlæge flere gange, men lige meget hjalp det. Når hun er "færdig"
med føllet, håber vi på at hun kan tage lidt på.

At hun ser rund ud på billedet var af andre årsager

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-04-07 11:00

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> writes:

> At hun ser rund ud på billedet var af andre årsager

Netop. Når man ikke ved at hun er i fol kunne man måske godt komme til
at tro at hun var lidt tyk og derfor skære lidt i maden.

Godt at hun er kommet til et godt sted.

Mvh Trine

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 11-04-07 07:33

> [...]

>Nu kender jeg ikke meget til heste og specielt ikke til føl. Men er de
>normalt så tynde? Jeg mener, man kan da i hvert fald tjekke at alle

Jeg var nu osse lidt chokeret, men dyrlægen reagerede ikke så jeg tar' det for
at være OK! Har i øvrigt allerede taget på (altså føllet).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Kctm

Dato : 10-04-07 14:41

Mange gange tillykke med det lille broget føl, det er da for sødt.