Klækning af artemia á la Danmarks Akvarium
Fra : noone

Dato : 09-04-07 13:02

Hej,

På Danmarks Akvariums hjemmeside faldt jeg over følgende korte filmklip:

http://www.danmarksakvarium.dk/video/video_artemia.html

Her forklares det, hvordan man hos Danmarks Akvarium klækker artemia. Ud
over de enorme mængder, de klækker på samme tid i en forholdsvis lille
beholder, så er der to ting, der overrasker mig:

1. De lægger artemiaæggene i blød i vand fra den kolde hane i 10 minutter
før de kommes i saltvand.
Jeg kommer dem normalt direkte i saltvand, så er der nogen, der kan komme
med en god forklaring på, at de skal lægges i blød først?

2. Når de efter et par døgn skal adskille æggeskaller fra levende artemia,
hælder de en spand koldt vand op i beholderen. Det får æggeskallerne til at
samles i et tyndt lag øverst, mens resten af beholderen er fyldt med
levende artemia.
Her plejer jeg at stille beholderen i nærheden af en lyskilde for at få
artemia til at trække mod lyset, så de kan suges ud. Næste gang jeg klækker
artemia, skal denne metode helt klart prøves - er der andre, der har prøvet
denne måde at gøre det på?

I øvrigt en lækker klækkebeholder, de bruger der - måske man skulle bygge
en i samme stil, men i lidt mindre målestok?

noone

Fra : Ole Vandborg

Dato : 10-04-07 19:43

noone wrote:
> [...]

> over de enorme mængder, de klækker på samme tid i en forholdsvis lille
> beholder, så er der to ting, der overrasker mig:

Fedt link - tak for det

> [...]
> Jeg kommer dem normalt direkte i saltvand, så er der nogen, der kan komme
> med en god forklaring på, at de skal lægges i blød først?

For at han ikke skal stå og røre i klækkeren i 10 minutter - er mit gæt...

> [...]
> artemia, skal denne metode helt klart prøves - er der andre, der har prøvet

Måske noget med at saliniteten passer bedst i bunden af klækkeren (da
der er hældt ferskvand for oven) og artemia derfor søger derned?

> I øvrigt en lækker klækkebeholder, de bruger der - måske man skulle bygge
> en i samme stil, men i lidt mindre målestok?

Måske - hvad med en 2 liters colaflaske - den ligner, og størrelsen
passer

/Ole

Fra : noone

Dato : 10-04-07 20:46

> Fedt link - tak for det

Selv tak

> For at han ikke skal stå og røre i klækkeren i 10 minutter - er mit
> gæt...

Jamen de ryger jo i ferskvand i de 10 minutter - det er det, jeg ikke helt
er med på meningen med. det betyder jo, at æggene starter med at absorbere
ferskvand?!?

> Måske noget med at saliniteten passer bedst i bunden af klækkeren (da
> der er hældt ferskvand for oven) og artemia derfor søger derned?

Jeg ville tro, at det blev blandet rimeligt meget, når man bare hælder en
spand vand oveni.

> Måske - hvad med en 2 liters colaflaske - den ligner, og størrelsen
> passer

Tjo, men nu har jeg mine akvarier sammen med nogle andre i en akvariekælder
med 70+ akvarier, så vi kan måske bruge en, der er lidt større.

noone

Fra : Per, Herringe

Dato : 10-04-07 23:10

I meddelelse: Xns990EDD86A42B3noonenowherenet@208.49.82.187
skrev noone bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
>
> Tjo, men nu har jeg mine akvarier sammen med nogle andre i en
> akvariekælder med 70+ akvarier, så vi kan måske bruge en, der er lidt

Hej
Jeg fandt de her. Det er lidt svært at se størrelsen på dem, men det må
forretningen kunne oplyse.

http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=838_5_248

--
MVH Per, Herringe

Fra : noone

Dato : 11-04-07 11:52

> Jeg fandt de her. Det er lidt svært at se størrelsen på dem, men det må
> forretningen kunne oplyse.
>
> http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=838_5_248

Kender den godt. Den indeholder ca. 1 liter. I den størrelsesorden kan det
langt bedre betale sig at bruge en 1½- eller 2-liters sodavandsflaske.

Mener at kunne huske, at jeg på et tidspunkt læste om en, der havde lavet
en række forsøg med forskellige beholdere til at udklække artemia. En af
hans mere overraskende resultater var, at han konsekvent fik større
udbytte, når beholderen var af glas, end når den var af plastic. Er der
andre, der har hørt om noget i den stil?

noone