Start på vægttab
Fra : XoDeus

Dato : 05-04-07 18:59

Hej. Jeg vil lige starte med at fortælle lidt om mig selv.
Jeg er en fyr på 25 år.
Jeg vejer omtrent 150 kg, er 186 cm høj.
Jeg har altid været lidt større, men for 5 år siden gik det helt ud af
kurs.
Jeg fik mig en kæreste, stoppede med at drikke, feste, gå i byen og
faldt til ro og tog 40 kg på.
Havde det meget fint med at veje de 110, selvom det var en smule for
meget.
NU vil jeg altså ned i vægt igen.
Jeg har så gennem sidste sommer været ved diætist på Fredericia
Sygehus og der fik jeg masser af gode råd til at spise mere fiberrigt
og mere grønt, for jeg kan ikke gøre ret meget ved mængden for jeg
føler sult medmindre jeg er "stoppet"....
Jeg tabte 4 kg, men så tog jeg på igen.... 7 kg.
NU er jeg igen startet til at gå til min læges sygeplejerske og rådene
er stortset de samme... dog har jeg kun tabt 2 kg på de 2 måneder. Jeg
har svært ved at hænge ved, når jeg ikke kan se nogle resultater.
Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde
noget motivation i mig selv?

Vh
Mariusz

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 05-04-07 21:07

On 2007-04-05 19:59:19 +0200, "XoDeus" <xodeus@gmail.com> said:

> Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde
> noget motivation i mig selv?

Jeg har meget glæde af at gå hos de danske vægtkonsulenter. Har gået
der en måned nu, og har smidt 6,4 kg. uden nogen form for lidelse eller
pinsler. :)

--
Hans Tosti Pedersen
Varde * www.h2ns.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-07 21:39

> [...]
>har svært ved at hænge ved, når jeg ikke kan se nogle resultater.
>Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde

Når noget ikke virker, så er der ingen grund til at fortsætte. Jeg tror du
kunne have glæde at Atkins/South Beach/Jacobsens slankekur - kært barn har
mange navne, men fælles er at de kun tillader kulhydrater nok til at du får
dine vitaminer. Du kunne jo give det et par uger og se om det er noget for
dig.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-04-07 06:54

> Når noget ikke virker, så er der ingen grund til at fortsætte.

Jeg er helt enig med dig i din betragtning. Når det gælder slankekur er jeg
derimod ikke så sikker på, at "virker ikke" er lig med, at det er kuren, der
er problemet og en ny kur, der er den bedste eller effektive løsning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-04-07 07:05

"XoDeus" <xodeus@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tabte 4 kg, men så tog jeg på igen.... 7 kg.
> NU er jeg igen startet til at gå til min læges sygeplejerske og rådene
> er stortset de samme... dog har jeg kun tabt 2 kg på de 2 måneder.

Har du nogen fornemmelse af, hvad der er gået galt?
Har du overholdt kuren, som altså bare ikke har virket - eller har du haft
svært ved at holde kuren og har spist anderledes, end kuren foreskrev?

> Jeg har svært ved at hænge ved, når jeg ikke kan se nogle resultater.

Det er helt forståeligt. Det er i høj grad resultaterne, der motiverer.

> Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde
> noget motivation i mig selv?

Spørgsmålet er, hvad du helt præcist gerne vil opnå?

Handler det om problemer med overhovedet at holde en kur - og holde dig fra
bestemte fødevarer - skal du sætte anderledes ind, end hvis det blot handler
om, at du har været på den forkerte kur?

Vil du eksempelvis finde en bedre, sjovere, nemmere og mere effektiv kur -
eller er det din motivation til overhovedet at holde en kur, du vil give et
spark?

Hvad er i øvrigt dit mål. Du skriver "nu vil jeg ned i i vægt" - og det er
et lidt diffust mål. Hvad vil du veje. Hvornår vil du veje det? Hvad er dit
langsigtede mål og hvad er dine delmål.

Hvor hurtigt skal det gå for at holde dampen oppe hos dig?
For nogle er det vigtigt, at det går stille og roligt, så de undervejs får
indarbejdet nye spisevaner - de vil være tilfredse med at tabe ½ kilo om
ugen eller mindre. For andre er det vigtigt, at vægttabet hurtigt er
overstået.

Hvor ivrig er du?
Og hvad er du parat til at gøre for at nå målet? Hvor meget tid og energi
vil du sætte ind på det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-07 11:54

XoDeus skrev den 05-04-2007 19:59:
> [...]
> faldt til ro og tog 40 kg på.
> Havde det meget fint med at veje de 110, selvom det var en smule for

Hvorfor vil du det? hvorfor netop nu?
Hvad tænkte du i sekunderne/minutterne inden du skrev: NU vil jeg altså
ned i vægt igen?
Hvad var det for en "cost-benefit-analyse" inde i dit hoved som
resulterede i den konklusion, at nu ville du ned i vægt?

> [...]
> og mere grønt, for jeg kan ikke gøre ret meget ved mængden for jeg
> føler sult medmindre jeg er "stoppet"....

Må man spørge hvordan du spiser?
Jeg tænker her på den tid du tager dig om måltidet og omstændighederne
omkring måltidet.
Er du typen som spiser som en majetærsker, mens du ser fjernsyn? Wller
er du typen, som koncenterer sig om måltidet og tager den tid der skal
til for at nyde den mad du/kæresten har købt ind, tilberedt og
efterfølgende skal rydde op efter?

> [...]
> er stortset de samme... dog har jeg kun tabt 2 kg på de 2 måneder. Jeg
> har svært ved at hænge ved, når jeg ikke kan se nogle resultater.

Jeg syntes det er ok med to kilo på 2 måneder.

Du kan naturligvis gå rundt og bruge en masse negativ energi på, at det
ikke er det berømt berygtede 1 kilo pr. uge. På den anden side:
Faktum er, at det er 2 kilo pr 2 mdr.
Og du kan ligeså godt forholde dig til den virkelighed du står i.

Derudover syntes jeg lige, at du bør have i tankerne, at du altså er
igang med et livstids-projekt.
Jep, læg mærke til, at jeg ikke kaldte det for livsstil, men for
livstid. Den tid du har tilbage af livet!

> Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde
> noget motivation i mig selv?

Motivationen "i dig selv" syntes jeg, at du skal finde i andet end
tallene på en vægt. [[[[at tallene på vægten så er en ekstern ting og
ikke har så meget at gøre med "i dig selv" er en lidt anden snak]]]]
Det ville selvfølgelig være fedt, at resultaterne kommer dryssende. Som
du selv er inde på, så gør de det bare ikke.

Jeg startede i sin tid med 3 hovedspørgsmål [ordene i parentes er til
inspiration til dine svar]:

Hvorfor vil du tabe dig? (helbred, økonomi, tøj, dagligdag, kondition)
Hvordan vil du tabe dig? (nye vaner, ændringer af vaner, undladelse af
gl. vaner)
Hvad du forventer af vægttabet? (følelser, forventninger til livets
øvrige problemer, selvtillid og er svaret i HVORFOR-spørgsmålet gået i
opfyldelse?).

De svar jeg selv lavede på disse spørgsmål har været mit holdepunkt i de
tider, hvor jeg står stille i vægttabet eller har det en smule skidt.
Derudover kommer der hele tiden "nye svar" til spørgsmålene, da man i
løbet af processen vil opdage de oprindelige svar ikke længere er
tilstrækkelige for den videre afvikling af overvægten.
Hvis du vælger at svare på spørgsmålene i et word-dokument for dig selv,
så gør det lige på en måde, så du får plads til nye svar og på en måde,
så du kan se hvornår hvilket svar er givet, da vil du opleve at dine
argumenter flytter sig i karakter fx jeg vil gerne binde mine snørebånd
til jeg vil gerne kunne løbe 2400 meter på 12 minutter.

Hvis du omsætter svarene på ovennævnte spørgsmål til dagligdags tiltag,
så vil du mærke at resultaterne kommer "dryssende". Bemærk: Det er
ikke svarene som giver resultaterne, men tiltagene Svarene er kun
en slags "mellemregninger", så du forstår mekanikken bag tiltagene.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-04-07 18:20

On 5 Apr., 19:59, "XoDeus" <xod...@gmail.com> wrote:
> [...]
> har svært ved at hænge ved, når jeg ikke kan se nogle resultater.
> Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde

Hej det der med at spise store mængder er noget du kan vænne maven
til og - heldigvis også fra. Men du må hgennem en periode hvor det er
lidt hårdt.

Jeg kan kun give de råd videre jeg selv benytter.

Det er faktisk meget langt hen af vejen de gængse kostråd. fiberigt,
fedtfattigt. Fisk sundt fedtstof, masser af frugt og grønt.
Har dog skåret ned på pasta, ris og kartofler.

Bevæglese og mange små måltider.

LN

Fra : Mariusz C.

Dato : 08-04-07 10:52

KLIP
> Jeg har meget glæde af at gå hos de danske vægtkonsulenter. Har gået
> der en måned nu, og har smidt 6,4 kg. uden nogen form for lidelse eller
> pinsler. :)
KLIP

Hej.
Det skal så siges at jeg har forsøgt mig med vægtkonsulenterne. 150 kr
for en vejning og kostplan for en ugen der kun gælder mig og koster
omtrent 500 kr er lidt meget når kæresten og barnet de også skal spise
noget, er normalvægtige og ikke er til denne slags mad.
Ville helst vi alle kunne spise omtrent det samme...
Men tak for tilbuddet.

Fra : Dorthe

Dato : 08-04-07 10:55

Hos vægtvogterne(WW) spiser man det samme som alle andre.....Jeg synes
det er nemt (har tabt 15 kg) , men det koster selvfølgelig også.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-04-07 11:07

"Mariusz C." <xodeus@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget, er normalvægtige og ikke er til denne slags mad.
> Ville helst vi alle kunne spise omtrent det samme...

Jeg har en bekendt, der har betalt 500 kr for et klippekort til 10
vejninger.
Hun følger kostplanen - og familien har ingen problemer med at trække fra og
supplere op, så de spiser anderledes end hun gør.

Fra : Anette

Dato : 08-04-07 12:40

"Mariusz C." <xodeus@gmail.com>

[...]

----
"Denne slags mad"????

Bortset fra at der er rigtig meget grønt, hvad er det så lige, der gør
vægtkonsulenternes plan til noget man ikke "er til"?

Nå, bortset fra min undren deromkring kan jeg kun anbefale dig at prøve
Atkins eller South Beach ( den sidstnævnte er nok den du nemmest får
familien med på). Atkins var det første der virkede for mig, men det er
altså en helt anden livsstil.

Anette

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-07 13:24

Anette skrev den 08-04-2007 13:39:

> [...]
> Atkins eller South Beach ( den sidstnævnte er nok den du nemmest får
> familien med på). Atkins var det første der virkede for mig, men det er

Livsstil? Atkins er vel i bund og grund vel kun en (alternativ) måde
at sammensætte sin mad på.

Ens livsstil afhænger forhåbentlig af andet end mad

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-04-07 18:55

> Bortset fra at der er rigtig meget grønt, hvad er det så lige, der gør
> vægtkonsulenternes plan til noget man ikke "er til"?

Det er stort set kun grøntsager og masser af dem. For mig er det mad, jeg
ikke "er til" - jeg føler mig aldrig mæt, hverken i maven eller
smagsmæssigt. Så kunne jeg lige gå godt være på NUPO.

Mvh Maria

Fra : Jakob Munck

Dato : 28-04-07 07:04

> [...]
>for en vejning og kostplan for en ugen der kun gælder mig og koster
>omtrent 500 kr er lidt meget når kæresten og barnet de også skal spise

De danske Vægtkonsulenter koster 200 kr. i indmeldelse og 60 kr. pr. gang.
De tal du angiver er forkerte.

Glem alt om "kickstart", du har brug for en total omlægning af dine
spisevaner og det kræver vilje og disciplin. DDV er er seriøst bud på,
hvordan det gøre, og de yder effektiv psykologisk støtte. Dem kan jeg også
anbefale. Især hvis du finder en mandlig konsulent, for de er de bedste
(efter min mening).

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-04-07 07:28

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Dem kan jeg også anbefale. Især hvis du finder en mandlig konsulent, for
> de er de bedste (efter min mening).

Hvorfor er de mandlige konsulenter bedst?

Fra : Mariusz C.

Dato : 08-04-07 10:54

> Spørgsmålet er, hvad du helt præcist gerne vil opnå?
Jeg vil gerne tabe mig min 40 kg.

> Vil du eksempelvis finde en bedre, sjovere, nemmere og mere effektiv kur -
> eller er det din motivation til overhovedet at holde en kur, du vil give et
> spark?

Det ville være fedtat få et spark i røven for at kunne finde
motivation til at fortsætte sundt og godt så man langsomt kunne tabe
sig uden de store lidelser.
> Hvad er i øvrigt dit mål. Du skriver "nu vil jeg ned i i vægt" - og det er
> et lidt diffust mål. Hvad vil du veje. Hvornår vil du veje det? Hvad er dit
> langsigtede mål og hvad er dine delmål.
Jeg vil gerne 40 kg ned på et års tid.

Fra : Mariusz C.

Dato : 16-04-07 08:56

> Bortset fra at der er rigtig meget grønt, hvad er det så lige, der gør
> vægtkonsulenternes plan til noget man ikke "er til"?

Problemet er at når man kun har 1 større indkomst i hjemmet, har 2
børn og en kæreste der ikke er til denne slags mad, hvor hun i
forvejen er slank, så kan det være svært at købe ind til
Vægtkonsulenternes diæt, samtidig til kæresten. Børnene er så små at
det kan være næste ligemeget hvad de får...

> Nå, bortset fra min undren deromkring kan jeg kun anbefale dig at prøve
> Atkins eller South Beach.

Jeg har læst lidt om South Beach, googlet lidt osv., men så er
spørgsmålet bare, hvor kan jeg finde retningslinier til denne kur. Den
lyder nem at hoppe med på og kræver ikke det vilde, blot at kigge
bedre efter i køledisken. Det med at spise sig mæt kan jeg også godt
lide...

Mariusz

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-04-07 09:02

> [...]
> forvejen er slank, så kan det være svært at købe ind til
> Vægtkonsulenternes diæt, samtidig til kæresten.

Hvad er det da kæresten spiser, siden hun ikke kan spise "den slags mad"?
Og hvad mener du med "den slags"?

Så vidt jeg kan se er det rimeligt nemt at kombinere vægtkonsulenternes mad
med, hvad folk almindeligvis spiser - medmindre man almindeligvis lever af
færdigkøbte retter. Men så bliver den med "indkomsten" pludselig ulogisk. Så
hvad er det kæresten spiser, der gør vægtkonsulenternes mad (og lignende)
problematisk?

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-07 10:56

Mariusz C. skrev den 16-04-2007 09:55:

> [...]
> Vægtkonsulenternes diæt, samtidig til kæresten. Børnene er så små at
> det kan være næste ligemeget hvad de får...

Hvad med, at I så bare kalder det for sund mad!

Selv slanke mennesker har ikke godt af animalske fedtstoffer og anden
form for fedtet mad. Det kan være, at de ikke tager på, men blodårerne
fedter til ligesom det ville for overvægtige.

Man kan sagtens lave "den slags mad"* og det smager sindsygt godt.
Og nogen gange er det bare en lille justering af råvarer og
tilbedredningen som gør hele forskellen fx frikadeller bages i en ovn
uden noget og ikke steges i smør; kødet til kødsovsen vælges den
fedtfattige slags og man øger mængden af grøntsager i kødsovsen.

*: hvad den slags mad så er for en størrelse er jeg lidt nysgerrig
efter at få at vide.

> [...]
> lyder nem at hoppe med på og kræver ikke det vilde, blot at kigge
> bedre efter i køledisken. Det med at spise sig mæt kan jeg også godt

Min helt klare anbefaling - såfremt du vælger SouthBeach - er, at du
lige køber/låner bogen og forstår teorien bag.

De kilder jeg har set på nettet omhandlende south beach er ikke helt så
fyldestgørende som bogen.

Jeg vil ikke rode mig ud i forklaringer om glykemisk indeks, 14 dages
perioden; fase 2 og alle de andre facetter ved south beach. Det må du
læse i bogen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-04-07 20:21

> Selv slanke mennesker har ikke godt af animalske fedtstoffer og anden
> form for fedtet mad. Det kan være, at de ikke tager på, men blodårerne
> fedter til ligesom det ville for overvægtige.

Hmm. Jeg er ikke uenig, hvis vi taler øget risiko for blodpropper, men jeg
bestemt uenig, når vi taler sund hud. Får jeg ikke dyrefedt, så er min hud
så tør, at den sprækker, får jeg for lidt, så ender jeg med store plamager
af eksemlignende hudafskrabninger, og jeg er en krig om at hele op igen ved
småskrammer - som jeg i øvrigt får betydeligt flere af. Fedt skal der til.

Lidt af alting og ikke meget af noget som helst, må være det gyldne råd.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-07 21:45

Maria Frederiksen skrev den 17-04-2007 21:21:

> Hmm. Jeg er ikke uenig, hvis vi taler øget risiko for blodpropper, men jeg
> bestemt uenig, når vi taler sund hud.

Hvor er jeg uenig med dig omkring det med hud?

Jeg end ikke nævner hudproblemer.... Jeg har ikke engang tænkt dem.

Hvor kan du se, at jeg har en holdning end dig?
Ved du hvilken holdning jeg har vedrørende sund hud?

> [...]
> småskrammer - som jeg i øvrigt får betydeligt flere af. Fedt skal der til.

Jamen, så har du vel fundet dig en gylden mellemvej, så du på den ene
side minimerer risikoen for blodpropper og på den anden side har sund hud.

> Lidt af alting og ikke meget af noget som helst, må være det gyldne råd.

Problemet for overvægtige er, at man har fået for meget af lidt af
alting og derfor har taget på.
Og så kan man skære ned.... Animalske fedtstoffer er et "nemt" sted at
starte, da ingen har godt af for meget af det.

Og naturligvis kan der være individuelle faktorer der skal tages højde for.
Du har tilsyneladende brug for en given ingrediens for at din hud ikke
går amok, jamen det er da fint for dig......
Andre kan simpelthen ikke tåle en given ingrediens og kan derfor ikke
indtage denne.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-07 19:41

> Hvor er jeg uenig med dig omkring det med hud?

Jeg reagerede på kommentareren omkring at slanke mennesker ikke har godt at
animalsk fedt. Det har de - de er nødt til at indtage en vis mængde for at
have en sund hud.

> Jeg end ikke nævner hudproblemer.... Jeg har ikke engang tænkt dem.

Nej, men det gør man, når man har været der. Nogle ved det bare ikke, og
deraf kom min kommentar. Det hele er blevet så fedtforskrækket, at vi får
andre problemer.

Mvh Maria

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-05-07 14:49

XoDeus skrev i 1175795959.107439.151190@w1g2000hsg.googlegroups.com
dette:

> Er der en måde man kan kickstarte et vægttab på, så jeg kan finde
> noget motivation i mig selv?

Ja, gør det enkelt!

Og hold dig fra alle wannabeeterapeuterne, der vil høre om din onde barndom
og hvad du i øvrigt måtte have oplevet - især, hvis de selv er fede.

Hvis du har det nogenlunde som undertegnede, så handler det om at gøre
vægttabet til noget, man kan holde ud og som man har en chance for at
bibeholde i længden.
Jeg slap af med ca. 30 kg i løbet af et års tid og har nu indtil videre
holdt det.

Min løsning - som er det eneste jeg kan udtale mig kvalificeret om - går på
en form for Atkinsvariant. Dvs. sky hurtige kulhydrater som pesten. Og spis
så uden nogen dårlig samvittighed løs af resten - kød, fedt og grøntsager
med lav glykæmisk index. Og det er hamrende let at finde ud af. Ikke en
masse regnen og slåen op i tabeller. Undgå brød, pasta, kartofler, kage og
sukker. Det er let, det kan gøres velsmagende - største ulempe er nok at
madbudgettet vokser. Kulhydrater er billige (derfor fodrer man dyr med dem)
og kød og fisk er dyrt.

Bøffer og bernaise, morgenæg og bacon får med garanti hele den
fødevarereligiøse flok til at få kvababelse, men faktum er, at jeg ikke på
noget tidspunkt under mit vægttab har oplevet sult. Jeg opsøger ikke
ligefrem fløde, smør anden 'usund' slags fedtstof, men jeg gør heller intet
for at undgå det. Og jeg får min rødvin hver dag. Og så bunker af grøntsager
(men det gjorde jeg nu også før). Spiser en del nødder og af og til en
Rittersport sødet med maltitol (og jeg kender skam godt alle indvendingerne
med at maltitol blot er sukker i forklædning - men virkligheden er for mig
minus 30 kg - og så må tudesøstrene tude alt det, de vil)

Da jeg prøver at bilde mig selv ind, at jeg er et rationelt menneske, greb
jeg min omlægning til Low-carb nogenlunde systematisk an. Herunder ville jeg
have et udgangspunkt, så jeg senere kunne sammenligne min tilstand før og
efter. Og sammenholder jeg de faktorer, der burde være farlige (kolesterol
især), så viser det sig at et år på en Atkinslignende kur har medført hvad
min læge kalder markant bedre indikatorer. Ja han troede faktisk ikke på at
jeg havde gennemført en kostomlægning som beskrevet.

Er du typen, der kan lide at læse om sagerne vil jeg anbefale en bog, der på
glimrende vis gør rede for nogle sammenhænge: Tor Nørretranders
'Menneskeføde'. Bogen er stort set ignoreret af parnasset - jordet af vores
statsansatte fødeindustrilobbyist Arne Astrup - men indeholder for mig en
klar og sammenhængende forklaringsmodel.

Men det er selvfølgeligt ikke så godt, hvis man mener at vejen frem
nødvendigvis må gå gennem lidelse, dybe selvindsigter eller småreligiøse
ritualer. Det er sikkert alt for let bare at droppe kulhydraterne - men det
virker. Og meget vigtigt er, at man bliver fandens godt motiveret, når man
måned for måned kan se at det støt og roligt udvikler sig i den rigtige
retning.

Undgå for enhver pris alle de mange, der mener at vide alt om misæren, men
ikke selv har demonstreret at deres ekspertise fører frem til målet.
Det betyder ikke at jeg mener at low-carb er den eneste vej. Men det /er/ en
vej. Hvorimod de typer, der mener at have oparbejdet ekspertise ved
regelmæssigt at tabe sig for derefter at tage det på igen må kasseres som
dårlige rådgivere.

Jeg læste i øvrigt lige i min sønddagsavis at et amerikansk studie bekræfter
at Atkins var den mest effektive sammenlignet med nogle af de andre
kostråd - herunder brug af noget, der til forveksling ligner den danske
madpyramide med hertil hørende anbefalinger i at spise mest af de såkaldte
basisfødevarer.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm