let tun af velo ?
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 10-04-07 12:24

er det muligt at forøge effekten på en velo solex. bare ganske lidt.. jeg
vil bare gerne have at den kan holde de godt 30 km/t stort set hele tiden.
det er lidt træls at bruge pedalerne bare der er den mindste modvind.. så
vidt jeg er oplyst yder den ca 500W eller 2/3hk og en lovlig knallert må yde
1.2hk (såvidt jeg husker) så hvis veloen kan komme til at yde det er jeg
tilfreds
nogen nemme løsninger ? jeg vil gerne have at jeg kan være i fred for
strisserne

mvh klaus nielsen

Fra : Piwo

Dato : 10-04-07 21:22

Hej Klaus

I cylinderen er der ikke så stort et hul for indsugningen som gennemløbet
for "karburatoren", derfor kan man øge dette hul en eller to mm i diameter.
Så vidt jeg husker fra 8 til 10 mm.
Samtidigt kan man "hakke" stemplet, men lad nu være med at skære en ring af
på hele omkredsen, fordi udstødningen ligger ved siden af indsugningen.
Du skal nøjes med at file, med en rundfil, ud for indsugningshullet.og kun
nogle få mm. Jeg kan ikke hske det optimale, det er mere end 30 år siden jeg
rodede med det.

Det er også muligt at slibe/fræse lidt af topstykket, men heller ikke her,
skal der for meget af.

Sidst, men ikke mindst, sørg for at det gummi der sidder som membranpumpe i
"karburatoren" er helt frisk.

Med disse små ting, kan en velo komme op på 40 til 45 km i timen på flad
vej.

God fornøjelse.

PS Husk at få brændt potten godt ud, efter nogen tid så er røret til potten
kun det halve i indvendig diameter og det er noget lort-

Piwo

Fra : Leif

Dato : 10-04-07 22:04

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> wrote in message
> [...]
> vidt jeg er oplyst yder den ca 500W eller 2/3hk og en lovlig knallert må

Næh - din Velo må kun yde det den engang blev typegodkendt til.......

Men lidt tun kan man vel altid komme i tanke om: Let planing af topstykke og
husk så lige at tage toppen af stemplet - jeg husker det som en del "toppet"
og
der er noget med, at det let støder mod topstykket / tændrør.

Prøv lige en samling med lidt blødt modeller-voks på toppen af stemplet
inden du
for alvor starter den igen.

Der er vist også noget med at bore karburatoren lidt op (filen i øverste
halvdel),
men det tør jeg ikke lægge hovedet på............

Her er lige en side med en masse links... www.solex-oldtimer.de/

Søgte efter et sted, hvor jeg engang så lidt om hvordan der køres race på
Veloer - et
sted i Holland / Belgien tror jeg........
(Og kan bare ikke finde den igen her inden sengetid...)

Mvh, Leif
Der er fra den tid, hvor hver anden ældre kørte på dem.

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 11-04-07 20:58

Hej Klaus

Jeg vil også forsøge disse tricks som Pivo har beskrevet (skal lige være
færdig med min Benelli)

Lad mig høre, hvordan det går. Tag evt. lidt billeder og mål op, hvad du gør

Alternativt køb et tunsæt hos Niels Jørgen

Hilsen Michael

micmac01[snabela]pc[punktum]dk

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 11-04-07 17:23

tak for svarene alle sammen.
jeg kører ca 60 km om dagen på den. men det bliver for træls i modvind. den
kører ellers pisse godt..og økonomisk

mvh klaus nielsen

Fra : Preuthun

Dato : 12-04-07 20:26

> [...]
> jeg tilfreds
> nogen nemme løsninger ? jeg vil gerne have at jeg kan være i fred for

Hejsa.
En Velo kommer til at køre godt, ej for hurtigt, hvis man blot sørger for at
alt er grundigt renset, justeret og smurt perfekt. Et meget vigtigt forhold
er desuden, at dækkene skal være hårdt pumpede.
Selvom du vil mere end det, gælder ovennævnte alligevel.

På vores hjemmeside www.veteranknallert.dk linkes der til en fantastisk
udførlig hjemmeside: "www....Veronicas...
om Velo Solex. Herunder også om hvordan man øger effekten.

På vores hjemmeside kan du også læse om, hvordan man f.eks kan rense en Velo
udstødning. Se i Teknik afsnittet.

Mvh.
Jan Preuthun
Dansk Veteranknallert Klub

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 15-04-07 15:14

> [...]
> om Velo Solex. Herunder også om hvordan man øger effekten.
>
> På vores hjemmeside kan du også læse om, hvordan man f.eks kan rense en

tak for svarene. men den der www....Veronicas... kan jeg altså ikke finde
nogen steder.. jeg håber du kan give mig et vink..
det er ellers meget spændene at læse om de andre veteran knallerter

mvh klaus nielsen

Fra : Bertel Haarder

Dato : 15-04-07 21:37

Hej Klaus

Du finder det under "gode links" side 2:
http://www.weronika.freeserve.co.uk/index1.html

Bertel

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 16-04-07 16:31

"Bertel Haarder" <bhaarder@folketinget.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Klaus
>
> Du finder det under "gode links" side 2:
> http://www.weronika.freeserve.co.uk/index1.html
>
> Bertel

hej og tak for det.
mvh klaus nielsen