Skærme
Fijala 3554
Min skærm vil ikke slukke
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 14-04-07 08:39

Hej

Jeg har en skærm (Philips Brilliance 200W6CS), som har problemer med at gå i
powersave/standby tilstand.

Når styresystemet (Kubuntu) slukker skærmen, eller jeg bare slukker
computeren kommer der en fejlmeddelelses fra skærmen "Attention: Check
cable connection", som så flakker rundt på skærmen i 20 min inden skærmen
så endelig går i standby tilstand. Træls.

Det virker fint, hvis jeg har forbundet skærmen via VGA, men jeg har nu
forbundet dem via DVI-D og så er det det bøvler, og jeg kan ikke lige
gennemskue hvor problemet ligger.

"Grafikkortet" er intern grafik (Intel 945G) på et Gigabyte GA-945GM-S2
bundkort, som kun er født med VGA. Men jeg har så købt et "add on"
DVI-kort, som så kan sende signalet via DVI.

Nogen der har et forslag til hvad problemet kan være?

Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 20:12

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> computeren kommer der en fejlmeddelelses fra skærmen "Attention: Check
> cable connection", som så flakker rundt på skærmen i 20 min inden skærmen

Det er din skærm alene der skriver det - den advarer dig om at kablet
måske er faldet ud.

Check manualen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 15-04-07 08:04

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er din skærm alene der skriver det - den advarer dig om at kablet
> måske er faldet ud.

I know.

> Check manualen.

Der står ikke en tøddel. Fejlmeddelelsen er hverken beskrevet i manuellens
troubleshooting-sider eller på produktets FAQ på philips' hjemmeside.

Det eneste der står der har relevans her er at skærmen understøtter VESA
DPMS.

Nu ved jeg ikke hvordan DPMS virker, fx. om skærmen skal have et bestemt
signal når den skal gå i suspend. Men under alle omstændigheder når jeg
*slukker* PC'en og der derfor ikke er noget signal op igennem kablet, så
*burde* skærmen vel gå i power-off ad sig selv... eller kræver det også et
signal?

Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-07 09:01

> I know.

Det lød ikke sådan.

> [...]
> *burde* skærmen vel gå i power-off ad sig selv... eller kræver det også et

Skærme plejer som regel at sige intet-signal=slukke-tid.

Har du været alle skærmens menuer igennem for at se hvad dens opførsel
er sat til og kan ændres til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 22-04-07 11:12

> Skærme plejer som regel at sige intet-signal=slukke-tid.

Jeg har været igennem support hos Philips, så mener at det enten må være
grafikkortet eller BIOS'en den er gal med.

Jeg spurgte også ind til om ikke skærmen burde slukke automatisk, når PC'en
er slukket (ie. "intet-signal=slukke-tid"), hvortil jeg fik:

"Det er dit grafikkort der skal give signal til skærmen om at den skal
slukke, det er ikke noget der sidder i skærmen."

Så det fik jeg ikke meget ud af.

> Har du været alle skærmens menuer igennem for at se hvad dens opførsel
> er sat til og kan ændres til.

Der er intet i skærmens menu'er og der er intet i BIOS'en jeg kan pille ved.
Tilbage er så kun linux der kan gøre noget, med mindre det er mit DVI-addon
kort som er i udu og ikke sender signalet videre til skærmen.

Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-07 11:32

> [...]

> Tilbage er så kun linux der kan gøre noget, med mindre det er mit DVI-addon
> kort som er i udu og ikke sender signalet videre til skærmen.

Allerførst synes jeg du skulle hitte en PC der opfører sig som du
gerne vil have, og så finde ud af hvad forskellen er.

Jeg har selv kun kørt kortvarigt med DVI men mindedes også det opførte
sig anderledes, men kan ikke huske hvorfor.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-07 11:55

Den Sun, 22 Apr 2007 12:11:35 +0200 skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> [...]
>
> "Det er dit grafikkort der skal give signal til skærmen om at den skal
> slukke, det er ikke noget der sidder i skærmen."

DPMS indeholder tre powersave-modes, du kan prøve en af de andre:

xset dpms force standby
xset dpms force suspend
xset dpms force off

Mvh
Kent

Fra : daniel

Dato : 03-05-07 13:17

tror det er dit add on kort prøv og fjerne det og prøv på onboard vga

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-07 20:28

Den Thu, 3 May 2007 14:17:15 +0200 skrev daniel:
> tror det er dit add on kort prøv og fjerne det og prøv på onboard vga

Hvordan knokler du et DVI-kabel i et VGA-stik uden at ødelægge
noget? Og hvis det lykkes, hvordan får du så VGA-stikket til at
levere et digitalt signal?

Mvh
Kent