kapitalomkostninger ved et rentetilpasning~
Fra : Christian Madsen

Dato : 01-04-07 13:37

Kære NG.

Jeg har brugt for lidt hurtig hjælp. Er der nogen der kan forklare mig
hvordan jeg udregner kapitalomkostningerne ved et rentetilpasningslån?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-07 13:54

Christian Madsen wrote:

> Jeg har brugt for lidt hurtig hjælp. Er der nogen der kan
> forklare mig hvordan jeg udregner kapitalomkostningerne ved et
> rentetilpasningslån?

Jeg antager at du tænker på de rentetilpasningslån, som udbydres af
realkreditinstitutterne (flexlån hos RD, etc).

Men... hvad mener du præcist med kapitalomkostningerne?
Rentebetalingerne?

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-04-07 13:55

Jesper Lund har bragt dette til os:

> Jeg antager at du tænker på de rentetilpasningslån, som udbydres af
> realkreditinstitutterne (flexlån hos RD, etc).
>
> Men... hvad mener du præcist med kapitalomkostningerne? Rentebetalingerne?

Jeg tænker på kapitalomkostningerne (det der er den effektive rente
efter skat)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-07 14:21

Christian Madsen wrote:

> Jeg tænker på kapitalomkostningerne (det der er den effektive
> rente efter skat)

ÅOP?

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-04-07 14:27

Jesper Lund kom med denne ide:

> ÅOP?

skal jeg ikke kunne sige.. det er den effektive rente efter skat
(virksomhedsfinansiering)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-07 15:16

Christian Madsen wrote:

> det er den effektive rente efter skat
> (virksomhedsfinansiering)

Økonomisk teoretisk kan man jo sige at kapitalomkostningen ved et
variabelt forrentet lån ikke kan bestemmes på forhånd, da den fremtidige
rentefastsættelse er ukendt.

Men... normalt vil man basere sin beregning på den antagelse, at de
fremtidige rentefastsættelser svarer til den nuværende. Dvs. du vil
reelt lade som om at det er et fastforrentet lån med den nuværende
"variable" rentesats.

Det er i hvert fald det som en jurist vil gøre i ÅOP sammenhænge

Det er dog ikke den eneste måde. Hvis emnet "rentestrukturteori" indgår
i faget, kunne en alternativ metode være at estimere de fremtidige
rentefastsættelser ud fra forward renter.

--
Jesper Lund