Pedalkajak til fiskeri
Fra : Svend

Dato : 02-04-07 09:05

Jeg har set en genial kajak tror jeg nok
Er ivrig jæger og fisker og kan se fordelen i at have hænderne fri under
sejlads

http://www.kajaksalg.dk/hobie.php
Er der nogen her der kender til denne kajak?

Vh Svend

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-07 09:27

Svend skrev:

> Er der nogen her der kender til denne kajak?

Den ser sjov ud. Gad vide om "lufferne" kan
tåle sammenstød med sten?

Peter Schrøder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-07 21:53

Svend wrote:

> Jeg har set en genial kajak tror jeg nok
> Er ivrig jæger og fisker og kan se fordelen i at have hænderne fri under
> sejlads

Hmm... den er da ikke særlig genial, det er faktisk en temmelig dum
konstruktion.

Det smarte ved en traditionel kajak er netop, at man har et dækken om
livet som lukker af, så der ikke kan komme vand ind i kajakken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bigfoot

Dato : 04-04-07 23:02

Konstruktionen er på sine præmisser god, idet man bruger benene med deres
muskler som er langt kraftigere end armenes, til fremdrift.
Derudover har man hænderne fri til diverse gøremål. Jeg kan f.eks. nævne at
kaste med en fiskestang, at drikke "læskedrik", osv..

Kajakken er åben og selvlænsende. Derfor behøver du ikke dækken. Desuden er
der ingen pagaj til at dryppe på brugeren.
Dermed så også sagt at brugeren skal være iført passende beklædning, eller
holde sig til den varme tid af året og/eller stille vand.

Den virker meget interessant på mig og jeg ville overveje at prøve den, hvis
jeg stod for at skulle have en fiske-kajak.

Hvor meget har du roet i kajak, Ebbe?

Mvh

Ole Christensen
Vanløse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-04-07 07:49

Bigfoot wrote:

> Konstruktionen er på sine præmisser god, idet man bruger benene med deres
> muskler som er langt kraftigere end armenes, til fremdrift.

Det er da noget sludder, for det er en kæmpe stor ulempe, at
fremdriftsmekanismen er placeret under kajakken, det forhindrer at man
kan søsætte den fra en strand, eller gå i land ved at sejle ind på kysten.

Og hele ideen med en kajak er netop, at mand og fartøj hænger sammer, og
hvis man i hård søgang kæntrer, så kan man nemt komme på ret køl igen.

Hvis man vil ha' noget pedaldrevet, så skal man købe en vandcykel, og så
skal man kun sejle ud i magsvejr.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bigfoot

Dato : 05-04-07 08:31

> [...]
> hvis man i hård søgang kæntrer, så kan man nemt komme på ret køl igen.
>
> Hvis man vil ha' noget pedaldrevet, så skal man købe en vandcykel, og så

Kære Ebbe.

Hvis du havde undersøgt hvad denne kajak kan, ville du vide at det ikke er
noget problem at søsætte den fra en strand eller sejle ind til kysten og gå
i land.
Der er endda en video som viser at lige netop det kan man også.

Du behøver ikke svare på hvor meget du selv har roet i kajak, det er ikke så
svært at regne ud efterhånden.
Kun en tåbe vil tage på fisketur i kajak i hård søgang, lige meget hvad.
Ikke desto mindre vil det være langt lettere at komme på ret køl i denne
kajak end en konventionel, hvis den skulle kæntre. Jeg synes at du denne
gang selv bør undersøge hvorfor det er sådan, selv om jeg har givet tips nok
ellerede, til at du burde kunne regne det ud. Siger ordet "selvlænsende" dig
ikke noget? Skal måske også lige indskyde at jeg er en af de få, som har
præsteret at udføre en grønlændervending i en konventionel motions-kajak, så
jeg ved hvad jeg skriver om.

Jeg er for så vidt enig med dig i at du nok bør holde dig til vandcykler og
ønsker dig nogle gode ture!

Mvh

Ole Christensen
Vanløse

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 09:17

On Thu, 5 Apr 2007 09:30:40 +0200, "Bigfoot" <otc69@hotmail.com>
wrote:

>Jeg er for så vidt enig med dig i at du nok bør holde dig til vandcykler og
>ønsker dig nogle gode ture!

LOL

Game, set and match

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-04-07 18:51

Bigfoot wrote:

> [...]
> præsteret at udføre en grønlændervending i en konventionel motions-kajak, så

Det må jeg sige, jeg tager virkelig hatten af for dig, for du har godt
nok en fantastisk stor viden om et helt nyt produkt, som slet ikke er
testet og gennemprøvet i en længre årrække af mange brugere.

Jeg kan også oplyse dig, at jeg er opvokset ved Farum Sø, og jeg har i
mange år været medlem af Værebro Kano & Kajak Klub, så jeg har en del
praktiske erfaringer med hvordan det er at sejle i kajak under
forskellige vind og vejrforhold.

Og jeg kan altså godt se, at man får et meget højt tyngdepunkt i sådan en
pedalkajak, og det samtidigt med at man mister den afballancere virkning
fra pagajen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 09:21

On Thu, 5 Apr 2007 00:02:12 +0200, "Bigfoot" <otc69@hotmail.com>
wrote:

>Den virker meget interessant på mig og jeg ville overveje at prøve den, hvis
>jeg stod for at skulle have en fiske-kajak.

Skriv lige her i gruppen hvis du gør dig nogen erfaringer med
"tingen", gode som dårlige.

At dømme efter billederne skulle man tro at den kunne have et problem
med et for højt tyngepunkt, hvilket ikke er specielt ønskværdigt hvis
man får en stor fisk på krogen. Man er positioneret lidt som i en
single sculler, uden at have to lange årer til at holde balancen med
synes jeg.

/Alex