Barn højde og størrelse på pony
Fra : Juul

Dato : 04-04-07 13:23

Hvor store skal børnene være til hhv kat. 1, 11 og 111 ponyer?

Fra : Juul

Dato : 04-04-07 13:26

Hvor stor en pony skal en pige på 130 cm have?
Er en New Forest for stor?

Fra : Kim

Dato : 04-04-07 14:14

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stor en pony skal en pige på 130 cm have?
> Er en New Forest for stor?
Så nemt kan du ikke stille det op. Min datter på 1,30 rider
nemt vores Oldenborger på 1,70, og vore store pige på
1,70 rider fint på kat.1 ponyer...
Så udover det æstetiske, kan du ikke sætte de 2
størrelser op mod hinanden.

Mvh, Kim

Fra : Juul

Dato : 04-04-07 16:18

Når jeres pige rider på en oldenborger er hun vel mere end 9 år (det er min
pige kun), jeg syntes min pige er for lille til så stor en hest.
Hvad er realistisk at sætte hende op på, hun har ikke de vilde erfaringer
med ridning, har gået til ridning 1 sæson for 3 år siden.

Fra : Kim S

Dato : 04-04-07 22:26

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad er realistisk at sætte hende op på, hun har ikke de vilde erfaringer
> med ridning, har gået til ridning 1 sæson for 3 år siden.

Det er ikke størrelsen på hesten / ponyen det kommer an på,
men hovedet på både hesten og rytteren. De skal passe sammen,
både fysisk og psykisk. Med den erfaring hun har, har hun
ihvertfald brug for noget undervisning fra en erfaren rytter.
Hvis hun SKAL have en hest nu, villle jeg vælge en "ældre",
rolig pony, så hun ikke bliver skræmt af en hest hun ikke kan
styre med den erfaring hun har, eller mangler. Se evt. efter en
rolig nordbakke, eller anden pony på 130-140cm i stang.
Men hvis det var min datter, ville jeg lade hende få noget
undervisning først, for at se om hun holder ved.

Mvh, Kim

Fra : Juul

Dato : 05-04-07 06:41

Har faktisk tænkt evt. at købe en nordbagge, islænder, haflinger eller lign,
som jeg også selv kan ride indtil min egen bliver gammel nok til at tilride

Fra : Iben Holst

Dato : 04-04-07 17:50

> [...]
> nemt vores Oldenborger på 1,70, og vore store pige på
> 1,70 rider fint på kat.1 ponyer...
> Så udover det æstetiske, kan du ikke sætte de 2

Nej det vil jeg også mene...

Men jeg mener man plejer at sige at hesten ikke "må"
være mere end 20 cm mindre i stang end rytteren er høj.
F.eks er jeg selv kun knap 1.70 og selvom jeg primært
har redet heste mellem 1.60 og 1.75 i stang passer vi nu
fint sammen jeg og min araberhoppe som er 1.48 i stang.
Men jeg tror nu ikke det ville se så godt ud hvis jeg red på
en der var mindre...

Ibern

Fra : john

Dato : 04-04-07 21:07

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stor en pony skal en pige på 130 cm have?
> Er en New Forest for stor?

Øh for stor og for lille -det afhænger jo fuldstændig af øjenene der ser.

En go' western hest er jo typisk mellem 145 og 155, og med mine 182 synes vi
egentlig at det ser fornuftigt ud med en hest på 155.

En islænder er jo mellem 130 og 150 også til voksne mænd.

Til dressur og spring kan de jo simpelthen ikke blive for store.

Vores datter fik sin første hest (pony) da hun var 8-9 år, det var en hest
på ca. 142 - altså en kategori et eller andet pony.

Det er ikke størrelsen det drejer sig så meget om som temperament - altså
datterens og hestens!!

Så for mig lyder 130 som OK - hvis de trives sammen!!

Hilsen John