Tilride hest selv
Fra : Familien Juul

Dato : 04-04-07 07:19

Er det svært selv at tilride en hest?
Jeg har redet i 10 år, men har ikke redet siden 2004.

Hvor kan jeg finde noget om at tilride heste/ponyer?

Mvh. Charlotte

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 04-04-07 09:38

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> wrote:

>Er det svært selv at tilride en hest?

Det spurgte jeg også mig selv om da jeg begyndte at ride!

Jeg havde aldrig redet før, men efter 3 måneder på en rideskole hvor jeg ikke
lærte noget, tog jeg selv fat med tilridning af min hest.

"Onde" tunger påstår at han er tilredet forkert (og ødelagt hesten), men ingen
hest er i stand til at starte, stoppe, dreje og snurre, for ikke at nævne hans
"CapriOle" øvelse, lige så flot som han. Og det er lige det han skal bruges til.

Jeg bruger Gitte Naldals teorier om at vige for tryk. (Ja andre bruger dem atså
osse) og metoden kan anbefales. Kort går det ud på at hesten belønnes ved at et
pres forsvinder når den lystrer. Start med en finger i siden på hesten. Når så
hesten rykker sig ophører presset og hesten har lært første lektie. Det tager
kun et minut at lære hesten at rykke uden at man skal skubbe til den. Gør så det
samme med grime og træktov. Træk i tovet og når hesten går fremad, så letter du
trykket og hesten har nu lært at gå frem.

Kan du se fidusen? Når du nu lægger et pres i biddet og slipper når den drejer,
så har hesten lært at dreje. Hvis du har redet i 10 år så har du sikkert
allerede lært at sidde rigtigt, så du fortsætter bare derfra med vige for tryk.

Skal du tilride for brug ved konkurrencer, så skal du nok have professionel
hjælp. Ellers spurgte du ikk' ! Skal du derimod bare ha' en go' hest til dig
selv, så op i sadlen og kom i gang, men husk: Hav goood tid og gør hele tiden
dine signaler mindre. Til sidst drejer hesten af sig selv bare du bevæger
øjnene. (altså DINE øjne).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Juul

Dato : 04-04-07 16:14

Jeg skal ikke bruge den til vilde konkurrencer, vil have undervisning 1 gang
om ugen og med til lokale konkurrencer

Fra : john

Dato : 04-04-07 21:00

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er det svært selv at tilride en hest?
> Jeg har redet i 10 år, men har ikke redet siden 2004.
>
> Hvor kan jeg finde noget om at tilride heste/ponyer?
>
> Mvh. Charlotte

Nej det er ikke svært, det tager bare tid, og som Ole skriver, så gør man
det sikkert "forkert" i forhold til nogle faste regler, men vi har gjort det
en gang er nu i gang med nr. 2.

Der er nok ingen af dem der vinder i Reining, men ude i skoven eller på
stubmarken hvor det jo egentlig gælder, der gør de hvad vi vil have dem
til - hver gang!!!.

Vi rider konsekvent til uden bid, og bruger en blanding af Gitte
Naldahl/Mothy Robert/XX og hvad vi ellers har "stjålet" hist og her.

De første år er det jo fra jorden, stop, bak, vige for tryk. En tur i Round
pen for lige at få hirakiet på plads, og få respekten.

Efter et par år, så er hesten klar, på med sadlen og lade den gå med den, og
så lidt vægt i stigbøjlen, og pludselig sidder man på ryggen af den. Hvis
forarbejdet har været i orden, så kigger hesten lidt betuttet på dig, der nu
istedet for at gå på jorden sidder oppe på den, men det accepterer den
lyhurtigt, og så er det bare i gang med de samme øvelser igen og igen og
igen.

Nej det er ikke svært - sund fornuft og tålmodighed.

Og så det med biddet, når hesten så bliver 5-6 år og er færdig med
tandskiftet, så får den sit første bid, og efter et par år, så er det
stangbiddets tur, og så kan den også rides overalt med en hånd.

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 04-04-07 20:33

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote:

>Der er nok ingen af dem der vinder i Reining, men ude i skoven eller på
>stubmarken hvor det jo egentlig gælder, der gør de hvad vi vil have dem
>til - hver gang!!!.

Nej, hverken i Reining eller Teining, men når de så buldrer af sted i skoven og
rytteren siger "til højre om 10 meter" og hesten springer elefant til højre det
rigtige sted og den professionelt tilredne (dressur)hest der følger lige efter
bare render ligeud, så får man lidt oprejsning for den forkerte tilridning

Ved godt at der kan være tale om "rytterfejl" men det er afprøvet adskillige
gange og det går "galt" hver gang for den "dygtige". Det skulle være klart for
enhver at når den første hest skifter galoppen, så har rytteren "ondt" i sinde,
men det er sjældent at forfølgeren opdager det. Medmindre at rytteren selv har
tilredet sin hest

Så gå bare i gang med tilridningen. Det kan ikke gå andet end galt! (citat).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : taina

Dato : 08-04-07 18:03

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er det svært selv at tilride en hest?
> Jeg har redet i 10 år, men har ikke redet siden 2004.
>
> Hvor kan jeg finde noget om at tilride heste/ponyer?

Gå ind på www.heste-nettet.dk under træning, skriv "ride til", "tilridning"
eller "tilride" i søgefeltet og læs løs de næste mange uger

Er det svært? Det kommer vel an på, hvem man er. Min veninde rider mange
heste til, og det tager typisk højest en måned. Men hun er også rigtig
dygtig. Hun er god til at læse hesten og kan mærke, hvornår det er ved at
være for meget for den, og samtidig er hun hurtig, så hun kan nå at afbryde
/ hoppe af _inden_ det er for meget for hesten. Så får hesten en lang række
gode oplevelser, og så går det hurtigt. Jeg er selv tung i måsen, så jeg
skal bruge længere tid på tilvænning af de forskellige trin, så jeg er
sikker på, at hesten er ok hele vejen igennem.

Men det kommer jo også utroligt meget an på hesten. Vi har en hest i
stalden, som blev redet til på fire dage, den var bare cool. Mens min nye
hest tog en uge om at vænne sig til at blive trukket inde i ridehallen - og
da jeg derefter prøvede at trække den den anden vej rundt derinde, var det
også galt. Det kommer nok til at tage liiiidt længere tid at komme på nakken
af den

mvh. tina

Fra : Leif Neland

Dato : 08-04-07 22:14

Familien Juul wrote:
> Er det svært selv at tilride en hest?
> Jeg har redet i 10 år, men har ikke redet siden 2004.

Tjae, da ex'en sad på jorden og tre gange i træk havde sagt "Hvad er det for
en hest? Hvorfor sidder jeg her?" kørte jeg hende på hospitalet, og hesten
blev senere sendt til tilridning

Leif

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-04-07 13:42

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote:

>Tjae, da ex'en sad på jorden og tre gange i træk havde sagt "Hvad er det for
>en hest? Hvorfor sidder jeg her?" kørte jeg hende på hospitalet, og hesten
>blev senere sendt til tilridning

Den hest kender jeg. Den er sjov

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen