Hvad koster det at holde hest?
Fra : Familien Juul

Dato : 04-04-07 06:42

Jeg vil gerne købe en hest til mig selv og en til børnene, men hvad koster
det at holde heste?
Det er jo ikke bare en engangs invistering, dertil kommer jo også smed,
dyrlæge, foder m.m.
Er der nogle der kan hjælpe mig med at stille et regnestykke op over hvad
det koster?

Mvh. Charlotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-04-07 14:04

Familien Juul wrote:
> [...]
> dyrlæge, foder m.m.
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at stille et regnestykke op over hvad

Hvor i landet bor du? skal du have hesten hjemme? hvilken hest er der
tale om? Hvad skal du bruge den til? konkurrence koster.

Men du skal huske
smed   800 for 4 sko pr. måned
dyrlæge   vacinationer + andet
opstaldning
mad
udstyr

Jeg ville sige at alt fra 1000 til 5000 pr. måned alt efter hvad d vil
og hesten.

Fra : Juul

Dato : 04-04-07 16:06

Jeg bor i nordjylland og kan have begge heste hjemme hos os selv.
Regner med at det bliver oldenborger eller lign. og en lille pony af en
slags til børnene.
Jeg vil selv til undervisning 1 gang om ugen og til stævner af og til, men
kun på hobbyniveau

Fra : john

Dato : 04-04-07 19:41

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slags til børnene.
> Jeg vil selv til undervisning 1 gang om ugen og til stævner af og til, men

Ok et bud udfra egne erfaringer med 4 heste gående her hjemme.

Forudsat du har bokse med alt hvad der hører til, så skal du have 1 tdr.
land græs pr. hest, delt i tre lige store folde, så du kan rotere græsning,
og lægge en fold om pr. år. Det giver sommergræs og vinter stråfoder i form
af wrap og hø.

Udgift - thjae det afhænger af om du har jorden og maskinerne, med lidt
snilde så vil EU betale resten )

Så skal du have strøelse - det billigste og det der giver mest arbejde er
halm. Regn en alm lille balle pr. hest pr. stalddøgn = 200 stalddøgn pr. år.
Sommetider lidt mere, i år noget mindre. Halm koster måske noget, måske
ingenting, måske presseløn afhænger igen af omstændighederne. Skal du købe,
så regn med 3 jydske dollars pr. balle.

Skal det være "finere" og nemmere, så er der spåner, trørvestrøelse, hamp
eller, men det koster - til gengæld giver det mindre mødding.

Møddingen regner jeg med du kommer af med ganske gratis hvis det er halm -
med spåner kan det være lidt mere bøvlet.

2 ltr havre pr. hest pr. stalddag = ca. 200 kg pr. hest på en vinter

tilskudsfoder thjae afhængig af indstilling og behov (din indstilling )
det kan gøres til en kunstart, eller man kan bruge Stenstrup ekstra, lidt
olie, og en saltsten.

Hvad er der så ellers af udgifter - sko, thjae måske - vi har fire, og ingen
af dem går med sko, vi rider næsten aldrig på asfalt, så hovvæksten kan
rigelig følge med. Det betyder hovsmed 3 (max 4 gange pr år) uden sko koster
det - ja igen afhængig af valutaen - fra 200 pr. hest pr. gang.

Dyrlæge thjae, en gang om året skal der vaccineres, og raspes tænder det
koster i omegnen af 700 kr pr. hest, men hvis så ikke der er skader resten
af året, så er det eneste besøg.

Forsikring - har vi ikke.

Udstyr - bestemmer du selv. Du kan ride uden saddel og i en grime, og
snoregrimen laver du selv, så koster det næsten gratis.

En god Western saddel koster fra 5000 og op, hovedtøj - lav det selv, 200
kr. i materialer + bid.

Dressur og springsadler - igen pejling på pris - men såvidt jeg ved er der
ingen overgrænse.

Er der noget jeg har glemt.

Nå ja ridehal om vinteren - vi har en privat aftale 30 kr pr. hest pr. gang.

Undervisning - Western 250 kr/time - Dressur - ingen pejling.

Ridning i naturen - gratis.

Men så kommer hestetrailer hvis du skal flytte hestene, og en bil der kan
trække og alt det lirede udstyr til dig, og hesten og datteren og og
og.......

Hilsen John

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-04-07 10:41

john wrote:

[kliiiiiiiiiip]

> [...]
> kr. i materialer + bid.
>
> Dressur og springsadler - igen pejling på pris - men såvidt jeg ved er der

dressur og springsadler koster i samme stil som en western, men en
sadel er jo stort set en engangs investering.

> Er der noget jeg har glemt.
>
> Nå ja ridehal om vinteren - vi har en privat aftale 30 kr pr. hest pr. gang.
>
> Undervisning - Western 250 kr/time - Dressur - ingen pejling.

Det koster ca. det samme for dressur.

> Ridning i naturen - gratis.

nogle steder koster ridning i naturen penge.

JonB

Fra : Kim

Dato : 04-04-07 14:57

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrlæge, foder m.m.
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at stille et regnestykke op over hvad

Det er en vanskelig størrelse
Hvis det er i hovedstadsområdet kan regnskabet se
sådan ud:
Opstalning 1500kr
Foder 200-600kr
Smed 900kr
Hertil kommer transport, undervisning, udstyr, dyrlæge,
forsikring, stråfoder (hø), og ikke mindst "diverse"....
Hvis hesten skal stå som fuldpas, skal opstaldningen sættes
op til mell. 2500 og 3000kr, men det er så med foder.
Så alt under 3000kr pr. hest pr. måned er for lidt.

Mvh, Kim

Fra : Juul

Dato : 04-04-07 16:13

Er det nødvendigt med smed hver måned?
3000 lyder ret vildt, men så meget er det vel heller ikke når vi kan have
dem hjemme?

Fra : Iben Holst

Dato : 04-04-07 17:39

> Er det nødvendigt med smed hver måned?

Nej det er det som udgangspunkt ikke!
- men det er klart at hvis hesten har sko på skal man være meget
obs på hvornår de skal skiftes. Langt de fleste får dem skiftet hver
2. måned.
I de perioder min hoppe gik med sko kunne det gøres med hver
3. måned. Hun har ikke sko på mere, men bliver stadig beskåret
hver 3. måned da det passer i forhold hvor meget hendes hove
vokser. Det er individuelt fra hest til hest.

Naturligvis skal du have med i dine beregninger at der kan være
faste udgifter til sko, men måske skal den hest du vælger slet
ikke have sko på...
Og måske er det en som skal have sko på og smider 1 sko hele
tiden og så igen og så kan det måske nemt gå hen og blive 1
gang om måneden, men 800-900 pr måned er efter min mening
lige rigeligt at skulle kalkulere med.

Iben

Fra : Kim S

Dato : 05-04-07 09:47

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tiden og så igen og så kan det måske nemt gå hen og blive 1
> gang om måneden, men 800-900 pr måned er efter min mening

Nu regnede jeg så'n i store tal... Vores får hver 5-6 uge, så
hvis man regner udgiften pr. måned gi'r det ikke den store
forskel. Og når man skal regne på om der er råd, er det bedre
at sætte udgifterne højt, så man ikke bliver overrasket.

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-04-07 10:39

Iben Holst wrote:

> [...]
> tiden og så igen og så kan det måske nemt gå hen og blive 1
> gang om måneden, men 800-900 pr måned er efter min mening

Det koster en smed med 4 sko i Københavns området, og det er da bedre
at budgetere med lidt for meget, end at skulle sælge hesten igen fordi
man ikke har råd til den.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-04-07 10:37

Juul wrote:
> Er det nødvendigt med smed hver måned?
> 3000 lyder ret vildt, men så meget er det vel heller ikke når vi kan have
> dem hjemme?

Det kommer da an på hesten og hvilket brugsmønster du har på den. Hvis
du rider meget på asfalt eller evt. på skærver så slides hoven måske
mere. Din hests gang metode kan også have betydning, min gik
klop-skrrrt. Altså den trak hoven lidt hen over asfalten. Det betød at
den sled et par sko op på 4 uger, hvis jeg var heldig, så 5 uger.

JonB

Fra : Kctm

Dato : 12-04-07 19:06

Kommer meget an på, hvor meget undervisning du f.eks. skal have, enetimer,
eller hold timer. Hva skal den have og spise, skal den stå inde eller ude,
skal i købe hø og halm, eller kan i selv lave det er jeres jord. Hesten kan
jo blive syg, den kan tabe en sko, hvis den går med sko, og meget mere..

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 04-04-07 18:02

Mine erfaringstal er 3-3.500 pr måned (lige syd for københavn). Deraf er
2000 opstaldning, så det skal trækkes fra og så skal der lægges
forbrudgsstoffer til. Jeg vil gætte på 2000 kr pr hest for dit vedkommende.

Det er jo ikke billigere at få undervisning på egen hest end på lånt hest.

Mht sko, så har vi haft smed 5 gange siden august. Det er muligt at det kan
klares med mindre, men hvis skoen falder af, så skal de jo skiftes uanset
hvor gamle de er.

Bare regn med: Dyrt !

Bjarke

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 30-04-07 04:44

> [...]
> dyrlæge, foder m.m.
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at stille et regnestykke op over hvad

Jeg har to heste for 2500 her på vestsjælland.
Det er med smed (den ene med 4 sko, den anden uden). Samt "obligatorisk"
dyrlæge (tænder, ormeprøve/kur og vaccination).
Det er også inkl. rudehuskort, men ikke skovkort eller undervisning... det
kommer ud over