Transport
Fra : Kim S

Dato : 20-03-07 11:00

Da der verserer masser af rygter omkring transport af heste,
vil jeg godt have lidt klarhed over hvilke regler der er GÆLDENDE
for private transporter af heste.
Af rygter der verserer er bl. a:
1: Politiet uddeler bøder, hvis der ikke er strøelse i traileren.
2: Traileren skal være godkendt til dyretransport.
3: Føreren skal være gokendt til hestetransport, altså have
taget et certifikat hos fødevarestyrelsen

Jeg sendte derfor flg. mail til Førdevarestyrelsen:
---------------
Jeg har efterhånden hørt så mange historier, så nu må jeg lige ha'
styr på et par ting:

1: Hvilke regler m.m. skal der opfyldes, for man som privatperson
kan/må transportere heste i trailer fra ét sted til et andet, ud over
de rent kørekort-mæssige ?

2: Skal bil/trailer være godkendt til dyretransport ?
Hvis ja, hvor store (kat, hund, hest) skal dyrene være før
bil/trailer skal være godkendt ?
-----------------

De kan åbenbart heller ikke hitte ud af det, for her er
deres svar:
-------------------------
Vedrørende dit første spørgsmål, indsætter jeg dette link
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/Autorisation_af_transportvirksomheder/forside.htm,
hvor du kan læse om reglerne for at blive autoriseret transportør.

Vedrørende dit andet spørgsmål, indsætter jeg dette link
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/Autorisation_af_transportvirksomheder/Godkendelse_af_koeretoejer.htm,
hvor du kan læse om godkendelse af biler.

Hvis du finder frem til at du skal have en autorisation eller har yderligere
spørgsmål, skal du kontakte din lokale fødevareregion.
-----------------

Ikke ét ord om privat transport.... Eller er det mig der ikke
kan læse ?

Mvh, Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 15:31

Hej Kim,

Gå ind på Böckmann´s hjemmeside: www.boeckmann.dk
- find "Transportbestemmelser" i fanebladene til venstre.

Der får du svar så du ved hvordan du skal forholde dig.

Iben

Fra : Kim S

Dato : 20-03-07 16:29

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Kim,
>
> Gå ind på Böckmann´s hjemmeside: www.boeckmann.dk
> - find "Transportbestemmelser" i fanebladene til venstre.
>
> Der får du svar så du ved hvordan du skal forholde dig.

Nej... Når man nærlæser det, står der kun reglerne for
"økonomisk transport", altså erhvervsmæssig transport.
Der står ikke hvilke regler der er gældende, hvis jeg skal
kære min hest fra Amager til f.eks. Dyrehaven for en
søndagstur. Altså HELT privat transport uden nogen
økonomisk vinding.

Mvh, Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 17:58

> [...]
> kære min hest fra Amager til f.eks. Dyrehaven for en
> søndagstur. Altså HELT privat transport uden nogen

Der et punkt der netop omhandler privat transport, men
det kan godt være at den ikke omhandler alt det du vil vide.

- men så kan jeg kun anbefale dig at kontakte Bent Neergaard.
info@boeckmann.dk eller tlf. 8793 3700.

I forhold til dit punkt 2. godkendt til dyretransport, så skal alle
trailere, heste transporteres i, være godkendt til dyretransport,
nye regler eller ej. Så hvis der på din originale registreringsattest
står at den er godkendt til godstransport er den synet og/eller
indregistreret forkert.

Iben

Fra : Kim S

Dato : 20-03-07 20:40

> [...]
> nye regler eller ej. Så hvis der på din originale registreringsattest
> står at den er godkendt til godstransport er den synet og/eller

Tak, Iben. Men HVOR finder jeg reglen om, at trailere/biler skal være
godkendt til dyretransport ? Og hvad er dyretransport ?
Hvis man skal være lidt "krakilsk", vil det vel betyde, at 2 hamstere
ikke kan transporteres uden bilen er godkendt til dyretransport, eller
hvor stort skal dyret være før det er et dyr i transportforstand ?
Der er noget galt med reglerne...

Mvh, Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 22:17

> [...]
> ikke kan transporteres uden bilen er godkendt til dyretransport, eller
> hvor stort skal dyret være før det er et dyr i transportforstand ?

Ja *S* Jeg forstår dig godt.

Men jeg mener stadig du kan få fyldestgørende svar hvis du henvender
dig til Bent Neergaard.

Iben

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-03-07 19:55

Kim S wrote:
> [...]
> 3: Føreren skal være gokendt til hestetransport, altså have
> taget et certifikat hos fødevarestyrelsen
1: Nej!
2: ved det ikke, men sikkert ikke sålænge det er "ikke kommerciel
tramsport" - altså privat transport
3: Nej, ikke sålænge der er privat transport...

Generelt kan der siges om regler (lovgivningen) i Danmark, så laver man
ikke love for ting sålænge det ikke skønnes nødvendigt, så der findes
ikke derfor tilsynelandende ikke nogle regler om privat transport af
heste (og andre dyr).
Se evt. http://europa.eu/scadplus/leg/da/lvb/l12052.htm

Thore

Fra : Kim S

Dato : 20-03-07 20:45

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> derfor tilsynelandende ikke nogle regler om privat transport af heste (og

Ikke desto mindre verserer der ryger om, at folk får bøder hvis
der f.eks. ikke er strøelse i hestetraileren, så et eller andet sted
må der ligge nogen regler der skal følges.
På Westernportalen er der godhjælpe mig en der skriver, at
"dyr IKKE må transporteres i trailere MED påløbsbremse." Dén
lader vi lige stå et øjeblik...
Dit link kan ikke bruges, for der står:
"Direktivet finder ikke anvendelse på følgende dyretransporter:
Ikke-kommerciel transport eller transport af enkelte dyr, der
ledsages af en fysisk person, som er ansvarlig for dyret under rejsen"

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-03-07 09:03

Kim S wrote:
> [...]
> der f.eks. ikke er strøelse i hestetraileren, så et eller andet sted
> må der ligge nogen regler der skal følges.

Kunne det tænkes at være fordi at folk opfatter sig selv som private,
men i virkeligheden er de et lille hobby stutteri som er moms
registreret, og dermed bliver de pludselig til erhverv?

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 22:15

> 1: Nej!

Jo, det er faktisk sket op til flere gange!

Jeg kan ikke huske hvem den ene var der måtte igennem en sag
i retten for at få sin bøde eftergivet, men i Hest&Rytter blev der
for nogle måneder siden bragt en stor artikel om Mads Rom der
fik en bøde fordi en betjent og en dyrlæge, standsede ham efter
et ridestævne... Han havde nemlig ingen strøelse i traileren da der
var gummimåtte i denne. Når der er gummimåtte i traileren skal
man nemlig passe på med strøelse da det kan gøre måtten temmelig
glat.

Een af hans kolleger som også blev stoppet efter samme stævne
fik ingen bøde, fordi hun havde et hønet hængt op som hestene
kunne stå og æde af. Derfor var der faldt en smule ned på trailer-
bunden foran hestene og da samme betjent og dyrlæge så dette,
var der efter deres skøn strøelse i traileren og dermed trak hun frisag.

Det er tilsyneladende ikke sket så få gange endda at der er blevet
uddelt bøder pga. manglende strøelse og derfor er der noget med
at alle der har fået bøder for dette før eller efter en bestemt dato
i 2006 (husker det ikke helt), kan få refunderet pengene.

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-03-07 09:04

Iben Holst wrote:

> [...]
> var gummimåtte i denne. Når der er gummimåtte i traileren skal
> man nemlig passe på med strøelse da det kan gøre måtten temmelig

Hvem er Mads Rom? kunne det tænkes at han er moms registreret? og
dermed er han erhverv?

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 21-03-07 10:42

> Hvem er Mads Rom? kunne det tænkes at han er moms registreret? og dermed
> er han erhverv?

Mads Rom er berider så jeg kan ikke forestille mig at han ikke er
momsregistreret...
Men det har jo ikke noget med "dommen" at gøre om han er privat
eller virksomhed. Der er flere private som også er blevet bonnet...

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-03-07 15:27

Iben Holst wrote:

> [...]
> Men det har jo ikke noget med "dommen" at gøre om han er privat
> eller virksomhed. Der er flere private som også er blevet bonnet...

Det kunne have en hel masse med det at gøre. Der er masser af regler
som kun gælder erhverv og ikke private.

En anden som rammer heste folk med en varebil registreret eller
delvist registreret til erhverv er at der skal være fartskriver
i et vogntog på mere end 3500 kilo, hvilket man let kommer over
med en heste trailer og en varevogn (da man tæller total vægt).
Fartskriveren bruges til at registrere om man overholder køre/
hviletids bestemmelserne.

Såfremt at varevognen er 100% registreret til privat kørsel
har man ikke ovenstående problem.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 21-03-07 15:40

> Det kunne have en hel masse med det at gøre. Der er masser af regler som
> kun gælder erhverv og ikke private.

Ja, men som jeg skrev er der også private som er blevet bonnet for
at køre uden strøelse.

Men Mads Rom fik medhold i retten og skulle derfor ikke betale
bøden alligevel. Tværtom skulle staten til at betale for hele sagen og
dermed kostede det staten mere end Mads Rom overhovedet skulle
have betalt i bøde...

Der er ikke noget at sige til at det er svært for "almindelige" mennesker
at læse og forstå lovene, når dem der skal opretholde lovene ikke
selv kan finde ud af dem.

Iben

Fra : Karsten Zirfelt

Dato : 27-03-07 06:20

Vi har lige fået vores trailer synet, og fik et chok, da vi hørte om de nye
regler. ALLE trailere der er synet FØR august 2006 skal i følge synsmanden
synes om i løbet af 2007.
Ja der SKAL være minimum 10 cm spåner i bunden af traileren, der i øvrigt
SKAL være en gummibund. (jeg har godt nok tænkt mig at "glemme" de spåner
selv)
Det er rigtigt at din trailer skal være godkendt til dyrtransport. (det er
ikke noget problem at få gjort) I følge de nye regler skal den være godkendt
til alle de arter dyr du har tænkt dig at transportere. Vi har en hel stak
papir til at ligge i bilen, fordi vores ikke bare er godkendt til hest, men
også lama, geder og får.
På bremserne på traileren skal der være en gasdæmper på.
Jeg har tænkt mig at få det der transport-bevis-papir-noget, så jeg er helt
sikker på at jeg køre lovligt

Hej fra
Irene

www.123hjemmeside.dk/ladylama

Fra : Kim S

Dato : 27-03-07 08:18

"Karsten Zirfelt" <zirfelt@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hel stak papir til at ligge i bilen, fordi vores ikke bare er godkendt til

Så alle køretøjer der bruges til dyretransport skal godkendes ?
Sat på spidsen, må man altså ikke køre med 2 hamstere i en
papkasse på bagsædet af en alm. personbil ? Eller hvad er
dyretransport ?

Mvh, Kim

Fra : Vipse

Dato : 29-03-07 07:47

SKAL det være spåner eller er det al strøelse der menes...f.eks. halm, hør
ell. lign ?
Det bliver da snart en halvdyr fornøjelse bare man skal køre et par gange
ugentlig ! Jeg bruger altså halm og det er faktisk nemmere når man skal gøre
traileren ren efter brug ! Min er heldigvis kun ½ år gammel så der er fast
gummibund, gasbremse o.s.v.
10 cm strøelse er da rimeligt meget.......man kunne godt være lidt bekymret
over om hesten kan stå ordentlig fast under kørsel !

MVH Vipse

Fra : Iben Holst

Dato : 29-03-07 17:07

> 10 cm strøelse er da rimeligt meget.......man kunne godt være lidt
> bekymret over om hesten kan stå ordentlig fast under kørsel !

En gummibund bliver desværre temmelig glat når der benyttes strøelse...

Iben

Fra : Vipse

Dato : 30-03-07 08:25

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> En gummibund bliver desværre temmelig glat når der benyttes strøelse...
>
> Iben

Ja nemlig.......det er der ikke tænkt på da kravet blev godkendt ! Jeg synes
ikke det er så slemt med halm men jeg har prøvet med hørstrøelse og DET duer
bare ikke for mig ! Hesten kan ikke finde ordentlig fodfæste og skøjter bare
rundt derinde.......og det var kun en lille prøvetur på 2 km jeg kørte !

Vipse

Fra : Karsten Zirfelt

Dato : 03-04-07 12:41

Jeg har lige hørt at det skal være spåner. Og grunden skulle at spåner suger
mere, så hvis hesten tisser, kommer der ikke urin på vejene under
transporten??????????? Hvis det er rigtigt, så er de da helt galt på den,
dem der har lavet reglerne. Jeg har aldrig oplevet en hest der tisser under
kørslen

Hej fra
Irene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-07 09:59

On 27 Mar., 09:17, "Kim S" <John...@Falskmail.dk> wrote:

> Så alle køretøjer der bruges til dyretransport skal godkendes ?
> Sat på spidsen, må man altså ikke køre med 2 hamstere i en
> papkasse på bagsædet af en alm. personbil ? Eller hvad er
> dyretransport ?

Det er helt sikkert defineret i de relevante bekendtgørelser.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk