ang muk og andet i dagligdagen :)
Fra : Britta Trab

Dato : 12-03-07 21:15

Hej alle sammen :)

Som jeg nok ved er jeg jo nok ikke alene om problemet MUK det bør
afskaffes ved lov ;)

Hvordan behandler i andre jeres heste når de har muk.
Dyrlægen han anvist mig VikonS og så bruger jeg zinksalve til at smøre oven
på, men jeg syntes bare slet ikke der skere noget med det. syntes nærmere
bare det bliver værre.

Jeg har bidt mærke i at min hest (lille sød Belgier) går noget snævet bag
til, altså det vil sige at han slår han baghov inde i det andet bagben lige
2-3 cm over hoven.
Jeg ville så høre om det er klokker eller bagbens strygelapper der skal til,
nu her hvor vi skal til at tilride ham, vi har jo nok problemer i forvejen
så vil jo helst ikke skabe flere med små sår.

M.v.h.

Britta Trab

Fra : ST

Dato : 13-03-07 22:40

"Britta Trab" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>sadeltøj hvis det havde tendens til at mugne (før jeg fik opvarmet
>sadelrum), kan også bruges til fodsvamp.

Iøvrigt vil en strygelap være mest holdbar og også nemmere at tage af og på,
har kun brugt klokker når hesten trådte med bagbenet bag forbenet.

Mvh Susanne

Fra : Kim S

Dato : 26-03-07 12:28

"Britta Trab" <britta@trab.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Dyrlægen han anvist mig VikonS og så bruger jeg zinksalve til at smøre
> oven på, men jeg syntes bare slet ikke der skere noget med det. syntes

Du kan får noget penicillincreme som er ret effektivt.
Benyttet sammen med VirkonS plejer det at give et godt
resultat.
M.h.t. bagbenene, er det nok strygeklapper der skal til.

Mvh, Kim

Fra : Vipse

Dato : 31-03-07 08:56

Lidt sjovt ......... jeg har overhovedet ikke haft problemer med muk til
trods for at min vinterfold var en mudderfold i år........jeg valgte at åbne
ind til min ridebane, som er anlagt med sand, så de havde muligheden for at
slippe for mudderet, men de befandt sig lige så meget på mudderfolden
alligevel ! Jeg skyllede IKKE ben på dem, men lod det tørre og børstede det
så efterfølgende af !

MVH Vipse

Fra : Britta Trab

Dato : 31-03-07 09:20

"Vipse" <viha@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at slippe for mudderet, men de befandt sig lige så meget på
> mudderfolden alligevel ! Jeg skyllede IKKE ben på dem, men lod det tørre

Hej Vipse

Tror også mange gange der kommer an på hesteracen, da jeg tror det har meget
at sige om hesten har masser af hår på benet hvor alt fugten og snavset kan
sætte sig.
Min belgier har en meget tyk og tæt/lang hårpragt (havde, er klippet af pga
MUK).
Men håber så også kun at det er denne 1 gan om året jeg skal døjes med det.
da jeg overtog ham i sommer havde han skab Ubehandlet fra tidliger ejer,
måtte prøve mig frem indtil det gik for mig hvad jeg stod over for også fik
han en sprøjte af doktor Dyr. og siden har der så ikke været noget. Så
derfor er jeg meget påpasselig da jeg syntes det vil være synd vi skulle til
at starte for fra med skab.

M.v.h.

Britta Trab

Fra : Vipse

Dato : 31-03-07 09:41

Hej Britta

Ja, det har du ret i......min veninde har jyder og DE har hår på benene ! De
tre af mine har også en del......især min dartmoor, som har en meget tyk
vinterpels ! Der er rigtig mange....også med knap så meget...der har haft
problemer i år pga al den regn vi har været velsignet med !
Det var da rigtig træls at skulle slås med skab ! Det er utrolig at den
tidligere ejer af din belgier ikke har behandlet den, men han/hun havde
måske ikke opdaget det ?

MVH Vipse

Fra : Britta Trab

Dato : 31-03-07 10:32

> [...]
> Det var da rigtig træls at skulle slås med skab ! Det er utrolig at den
> tidligere ejer af din belgier ikke har behandlet den, men han/hun havde

Hej Vipse

Hesten havde selv fået lov at gå ind og ud fra fold uden at blive trykket i
en snor så tviler på det er den hest hun har brugt mest af hendes tid på.
Så da jeg fik ham var han en stor bølle der skulle ned på jorden igen og
opdrages noget kun på og der er stadig en masse at hive fat i, men det går
den rigtige vej :)
Han bliver 3 nu her til maj og så begynder han at blive tilredet :) og det
glæder jeg mig til :)

M.v.h.

Britta

Fra : kiwi.louise

Dato : 02-04-07 09:54

> [...]
> derfor er jeg meget påpasselig da jeg syntes det vil være synd vi skulle til

Hej Britta.

Jeg tror du har ret i det med hesteracerne, men jeg tror også det kan
have noget at gøre med, hvor meget hestene egentlig er ude og deres
immunforsvar.Mine heste går i løsdrift og de har kun en togvogn de kan
gå ind i, alletiders forøvrigt, men de har faktisk gået ude hele tiden
og været våde hele vinteren, men de har aldrig været mere sunde og
raske .Da jeg havde dem opstaldet engang, var de tit forkølede,
hostede, og mange andre småting, men nu er de aldrig syge.Tror det
styrker dem at være ude hele tiden, og min samvittighed har det godt,
for de har jo valget mellem at være ude og inde.

Mvh Louise