Hvad er disse filendelser
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-07 18:46

Hej.

Jeg kender nogle få filendelser fra Delphi, men et projekt, jeg har fået
tilsendt, har skabt nogle filer, jeg er ukendte overfor.

..map
..dcu
..drc
..res
..idencache
..txypck

Fra : Michael Haase

Dato : 04-04-07 20:00

Knud Bergstein skrev dette den 04-04-2007 19:45:
> Hej.
>
> Jeg kender nogle få filendelser fra Delphi, men et projekt, jeg har fået
> tilsendt, har skabt nogle filer, jeg er ukendte overfor.
>
> .map
I nogle versioner af delphi er det muligt at lave et diagram over
controllerne. Mener det er denne fil.

> .dcu
Delphi Compiled Unit: *.pas filerne i compileret form. Bliver dannet når
projektet buildes. Hvis du har den tilhørende pas fil bør dcu-filen
kunne slettes.

> .drc
Delphi Compiled Ressource File

> .res
Ressource File: Kan åbnes i Delphis Image Editor, indeholder blandt
andet ikoner og cursorer til projektet.

> .idencache
??

> .txypck
??

--
Michael Haase

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 10:11

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> projektet buildes. Hvis du har den tilhørende pas fil bør dcu-filen kunne

Hvad er formålet med dem, når/hvis de alligevel skal/kan slettes? Gør de
nogen gavn (på min eller slutbrugerens) maskine?

Der dannes både dcu-filer til mine pas-filer, der henhører til mine forms,
samt til de forskellige units, hvor diverse komponenters kode ligger.

> Delphi Compiled Ressource File

Men hvad gemmer sig så under dette?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-04-07 22:09

"Knud Bergstein" <.> wrote in message

> Hvad er formålet med dem, når/hvis de alligevel skal/kan slettes? Gør de
> nogen gavn (på min eller slutbrugerens) maskine?

Hvis de er slettet, bliver de gendannet. Gendannelse (=rekompilering) tager
tid, evt. rigtigt meget tid, hvis du har mange units.

De skal ikke med på slutbrugeren maskine - kun din.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-04-07 20:24

> .dcu
> .res
Forklaret her:
http://delphi.about.com/od/beginners/a/aa032800a.htm

> .drc
Se Michaels svar.

> .map
En map fil (text format) - genereres under linking, hvis man beder om det.
Bruges til avanceret debugging. Kan slettes.

> .identcache
Oprettes af de senere udgaver af Delphi, men jeg aner ikke hvad den bruges
til. Kan øjensynligt slettes uden problemer.

> .txypck
Aldrig set denne.

Fra : nic@aub.dk

Dato : 10-04-07 12:56

> [...]
>
> Der dannes både dcu-filer til mine pas-filer, der henhører til mine forms,
> samt til de forskellige units, hvor diverse komponenters kode ligger.

Compileren laver en .pas til en .dcu. (og .res til .drc)
Linkeren laver alle .dcu filerne (+.drc filerne) til en .exe fil.

Så straks linkeren har brugt .dcu/.drc filerne kan disse slettes, men
da compileren kun laver dem hvis de ikke findes i forvejen (eller er
ændret) kan der spares compile tid på bare at lade dem ligge.