Help !- kørt fast..
Fra : Niels K.

Dato : 03-04-07 16:34

Hej NG
Jeg er lidt ny i VB6 ,så jeg kunne godt bruge lidt hjælp.
Jeg har lavet et lille "lottoprogram" der skal finde 7 tilfældige tal .I kan
få de første linier her :

Private Sub Command1_Click()
Label1.Caption = Int(Rnd * 36 + 1)
osv.
Så langt så godt - men hvordan undgår man dubletter ; altså at tallene
forekommer mere end 1 gang ??

Mvh. Niels Kristensen

Fra : Desserten

Dato : 03-04-07 17:53

"Niels K." <nielsb132@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv.
> Så langt så godt - men hvordan undgår man dubletter ; altså at tallene forekommer mere

Opret et nyt projekt

Lav en command button og en listbox og sæt denne kode ind

Den giver 7 unikke tal hver gang du trykker på knappen !

Private Sub Command1_Click()
List1.Clear
Dim Tal(36) As Integer, Gem As Integer, Rand As Integer, Fra As Integer
For x = 1 To 36: Tal(x) = x: Next x
For x = 36 To 1 Step -1
Rand = Int(Rnd * x) + 1
Gem = Tal(x): Tal(x) = Tal(Rand): Tal(Rand) = Gem
Next x
Fra = Int(Rnd * 30) + 1
For x = Fra To Fra + 6
List1.AddItem Tal(x)
Next x
End Sub

Fra : Desserten

Dato : 03-04-07 17:57

> [...]
> osv.
> Så langt så godt - men hvordan undgår man dubletter ; altså at tallene forekommer mere

Glemte lige at sige du skal bruge denne linie inden du bruger rnd da rnd giver et
tilfældigt tal men altid vil starte med samme tal hver gang med mindre du bruger denne
linje i dit program......den skal KUN bruges en gang

Randomize (Timer)

Fra : Niels K.

Dato : 04-04-07 19:44

"Desserten" <FuckOff@SpamFucker.Zero> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver et tilfældigt tal men altid vil starte med samme tal hver gang med
> mindre du bruger denne linje i dit program......den skal KUN bruges en

Tusind tak for hjælpen - det havde jeg aldrig selv fundet ud af !
Mvh. Niels K.

Fra : Desserten

Dato : 05-04-07 09:20

> "Desserten" <FuckOff@SpamFucker.Zero> skrev i en meddelelse

> Tusind tak for hjælpen - det havde jeg aldrig selv fundet ud af !
> Mvh. Niels K.

Glad for at kunne hjælpe..............