Bogføring af import
Fra : Nissen

Dato : 02-04-07 19:52

Hejsa

Jeg er blevet i tvivl omkring bogføring af noget import.

Jeg bruger en "standard" kontoplan i summasummarum og syntes jeg mangler
nogle konti.

Jeg har importet nogle varer fra østen til videresalg, i den forbindelse har
jeg modtaget en faktura fra fragtselskabet. Fakturaen fra fragtselskabet er
uden moms, så spørgsmålet er hvilken konto det skal faktureres under?

Jeg har så også modtaget en faktura fra SKAT på told/afgift. På hvilken
konto skal det faktureres? Skal der oprettes en speciel konto til dette?

Måske banale spørgsmål, men jeg er meget itvivl.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : anette@inloco.dk

Dato : 08-04-07 20:44

Du har ret i, at der mangler nogle konti, meget af det bliver løst med
den nye version3, som kommer snart, og hvor kontoplanen er mere
hensigtsmæssigt opbygget. Men nu er du jo allerede i gang, så:

Ja: Du skal oprette en konto til fragt uden moms (eller bogføre på en
fragtkonto med moms, hvor du så undertrykker momsen i kassekladden).

Der skal også oprettes en konto (f.eks. kontonummer 2500) til
Toldafgifter.

Med venlig hilsen
Anette Sand
PS: Gå ind og stem på http://MitRegnskab.dk

Fra : Nissen

Dato : 08-04-07 21:37

Tak for dit svar.

Jeg troede "aldrig" der skulle komme et svar, så idag stødte jeg på denne
blog: http://anettesand.dk/ , hvor jeg fik også fik oplysningen omkring
version 3 og den nye kontoplan.

Så Anette, hvis du ikke selv vil gøre reklame for din blog, så vil jeg da
godt gøre det. Og jeg var da heller ikke overrasket over at du svarede på
mit spørgsmål, da man støder på dig i mange forbindelser.

Nå så må det være ros nok - Tak for hjælpen.