elevplaner
Fra : Jakob Jensen

Dato : 26-03-07 16:32

hvor går lærerne overalt ikke i sympatiboycot af lærerplaner.
Hvorfor er det altid buschauffører og DRjournalister der strejker,
mens lærerer finder sig i flere og flere byrder uden ekstra betaling?

Jeg synes simpelthen lærerne skulle tage at reagere nu, og sige nok er
nok, i stedet for at finde sig i den nuværende rolle som prygelknappe.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 26-03-07 21:58

Jakob Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg synes simpelthen lærerne skulle tage at reagere nu, og sige nok er
> nok, i stedet for at finde sig i den nuværende rolle som prygelknappe.

Ikke at de er meget af et svar, men jeg er enig med Jakob Jensen og
undrer mig selv ... den ville ikke gå, som du skriver, i ret mange andre
faglige grupper!
Hans

Fra : F.B.J.

Dato : 27-03-07 18:12

"Jakob Jensen" <Jakkerve@jaske.com> skrev i meddelelsen:
> [...]
> strejker,
> mens lærerer finder sig i flere og flere byrder uden ekstra

Tillad mig lige først at komme med, for en lægmand, tre mavesure
opstød:

1- Lærerne får da løn for deres arbejde, gør de ikke?
Hvorfor opfatter lærerne det som et overgreb og ikke som en del
af en samfundsudvikling med henblik på ønsket om at øge
kvaliteten af deres arbejde?
Der har da i flere år været en nærmest autistisk detaljeret
planlægning af lærernes tid, og det må da være en smal sag for
lærerne at påvise det uhensigtsmæssige i de nye opgaver, og bede
om at få at vide hvad der så ikke skal udføres.
Jeg tænker, at det lærerne skal gøre mere af tages fra den tid
lærerne mindst har lyst til at give afkald på, at elevplanerne
ses som et stykke merarbejde i den kontekst og dermed genstand
for balladen. Lærerne laver da arbejdet i forvejen i og med at de
skal kunne redegøre for de enkelte elever både overfor for
ledelse og forældre. So why the big fuzz?

2- Jeg kunne opfatte lærernes manglende evne til at komme igennem
med deres egne tanker og ideer til moderniseringen af
folkeskolen, fordi de insisterer på at være privatpraktiserende
individer, der ikke skaber reelle kollegiale og faglige
sammenhænge på deres skole OG gennem de faglige kanaler, og på
den måde skaber et fælles ståsted og bud på fremtidens
folkeskole. Det slet ikke med en styrke der får de betydende
parter til at høre efter!

3- På en dårlig dag ville jeg endda påstå at lærernes regide fag
og lønpolitik med de dertil hørende mystiske oplevelser af
læreres forsvinden midt i forældremøder og lignende, har betydet
en stigende ulyst til at tage lærerne alvorligt, og jeg vil endda
gå så langt at påstå, at den før i tiden høje anseelse lærerne
nød, i dag er reduceret til det laveste nogensinde. På den
baggrund ville jeg som lærer frygte at blive fejet til side
uanset hvor gode argumenter man kunne hoste op med, og alene se
alle ændringer som ideologiske korstog rettet mod ens virke.

> Jeg synes simpelthen lærerne skulle tage at reagere nu, og sige
> nok er
> nok, i stedet for at finde sig i den nuværende rolle som
> prygelknappe.

Prygelknappe?
Alle fagområder har udviklet sig og vil udvikle sig på trods af
modstand og træghed hos de berørte....

Karl Popper formulerer at :
-- "Kritik er den eneste måde, hvorpå samfundspolitiske
beslutninger kan forbedres inden de iværksættes, og udpegelsen af
uønskede konsekvenser er den eneste måde, hvorpå de kan
forandres, når de først er iværksat.
Af den grund vil et samfund, der tillader åbne kritiske
diskussioner og opposition ..., næsten altid vise sig bedre at
være i stand til at løse praktiske politiske problemer end et
samfund, der ikke tillader det.
Der vil hurtigere og mindre omkostningsfuldt ske fremskridt....
Inden for politik er man nemlig, ligesom i naturvidenskaben,
tvunget til at erstatte gamle ideer med det, der forhåbentlig er
bedre ideer.
Samfundet undergår til stadighed forandringer, og det sker med
stadigt stigene hastighed. Og netop af den grund er skabelsen
eller fastholdelsen af en ideal stat ikke en mulighed for os.
Det som vi skal prøve at forvalte, er en evindelig foranderlig
proces, der aldrig hører op. Vi er hele tiden involveret i
problemløsninger. Vi skal hele tiden prøve at finde frem til
samfundsproblemer og løse dem." --
(Politikens bog om de store filosoffer - Fra Sokrates til Popper,
Politikens Forlag, 1999)

Så den kritik der rejses og de ændringer der ønskes (og vedtages
politisk) må nødvendigvis være til evig debat, og dermed er det
kun lærernes dokumenterede og saglige argumenter, der kan ud
eller afvikle ude fra kommende betingelser.

Det kunne vel tænkes at de lærerne gør nu bare ikke er godt nok
på den lange bane, at for mange af vores børn og unge simpelthen
ikke får "nok" af både faglige og sociale kompetencer, at der
skal ske en meget større sammenhængende pædagogisk og læring fra
vuggestue og gennem hele uddannelsesforløbet, at lærerne må
erkende at deres arbejde ikke længere er et fag i ophøjet
ensomhed, men dybt afhængige af alle der har aktier i vores børn
og unge.
Så de kompetence og handleplaner der laves i daginstitutionerne,
skal selvfølgelig gå som en rød tråd gennem det samlede forløb og
her er elevplanerne en del af den tænkning. Hvis jeg skulle rette
min kritik mod dem, må det være mod de manglende beskrivelser af
de sociale færdigheder og en alt for ensidig fokusering på
pensum.

Jeg synes at lærerne endegyldigt skal acceptere forløbsmæssige
sammenhænge med dagområdet, ændre praksis, gøre tingene på en
anden måde, åbne for andre læringsstile, acceptere at
arbejdstiden er mere fleksibel, at mødes på en mere ligeværdig
måde med interessenterne... og bla bla bla.

Lærerne ligner mere og mere pædagogerne i halvfjerdserne til
midtfirserne, så tør øjnene og kom op med noget bedre!
--

F.B.J.

Fra : Hindsgaul

Dato : 28-03-07 19:50

On Tue, 27 Mar 2007 19:12:17 +0200, F.B.J. wrote:

> Lærerne ligner mere og mere pædagogerne i halvfjerdserne til
> midtfirserne, så tør øjnene og kom op med noget bedre!

For mig at se har du 2 muligheder:

Enten vise, at du rent faktisk ved mere om lærernes aktuelle løn- og
arbejdsforhold end du kan have fået at vide af en småberuset onkel til en
konfirmationsmiddag, eller at tie medens du læser op på stoffet.

Hilsen
Hindsgaul

--
Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

Fra : wilstrup

Dato : 28-03-07 19:55

"Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejdsforhold end du kan have fået at vide af en småberuset onkel til en
> konfirmationsmiddag, eller at tie medens du læser op på stoffet.

Klart udtrykt, Hindsgaul -men jeg har brugt tid på at svare ham på alle hans
påstande -det skal nok vise sig at det er min skyld´at folk, der ikke er
folkeskolelærere "flygter" fra denne gruppe, på grund af den onde, onde,
Arne H. Wilstrup, der tillader sig at forklare tingene - for han skal da
ikke tro at han er noget, etc. -fortsæt selv.

Du har ret i at det nemmeste er at svare som du gør -og også fristende, og
jeg er godt klar over at jeg er lidt til grin over at jeg forsøger at svare
ham urbant, på trods af den nedladende tone han anvender, men nu har jeg dog
forsøgt- mere end en gang i øvrigt - at forklare hvordan sagerne hænger
sammen. Men se om det hjælper.
Blot for at fortælle at jeg næste gang jeg støder på en sådan person med
sådanne "statements" der bygger på uvidenhed og myter, nok vil svare som
dig - og modtage de sædvanlige hadefulde udfald mod min person med
bemærkninger om "Det er godt at du ikke er mine børns lærer" etc. Ak, ja!

Fra : Hindsgaul

Dato : 29-03-07 20:50

On Wed, 28 Mar 2007 20:55:28 +0200, wilstrup wrote:

> [...]
> Arne H. Wilstrup, der tillader sig at forklare tingene - for han skal da
> ikke tro at han er noget, etc. -fortsæt selv.

Der skal ikke herske tvivl om, at du har min dybeste respekt fordi du rent
faktisk tager "spørgeren" alvorligt og bidrager med noget et åbent sind kan
blive klogere af.

Jeg mener også at det er den rigtige måde at svare på. Ignoranter bekæmpes
med intelligens - og så er vi jo på vores hjemmebane ;)

Når jeg svarede som jeg gjorde skyldes det, at "spørgeren" i den grad lagde
en manglende viden - og lyst til at erhverve sig den - på bordet.

At beskylde hårdtarbejdende folk for at brokke sig over, at der pludselig
kommer en ekstraopgave midt i en planperiode tyder ikke på den store
indsigt i kerneproblemstillingen.

At påstå at det jo bare er noget vi hele tiden har gjort - eller burde have
gjort - kan umiddelbart lyde ganske sandt, men bygger i virkeligheden over
manglende indsigt i, i hvor høj grad en (på papiret) liberal og decentral
undevisningsminister har formået at centralisere og detaljestyre
folkeskolen i en grad vi andre gamle centralister end ikke havde turde
tænke på.

Så alt i alt var det blot de generelle frustrationer jeg lod løbe af med
mig, og derfor valgte den lette løsning.

Skulle så enten din stil eller min betyde at nogle af de klaphatte, der
tror at verdens virkelighed bestemmes af en leder i Jyllandsposten eller en
diskussion blandt ligesindede på det nærmeste vælrtshus vælge ikke at
deltage i denne gruppe vil det nok for de fleste andre være til at leve
med.

Venlig hilsen
Hindsgaul

--
Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

Fra : wilstrup

Dato : 30-03-07 15:51

> [...]
> diskussion blandt ligesindede på det nærmeste vælrtshus vælge ikke at
> deltage i denne gruppe vil det nok for de fleste andre være til at leve

vi er helt enige - jeg henførte blot til nogle tidligere påstande fra disse
underydere om at det var min skyld at folk flygtede fra gruppen for ikke at
skulle risikere at smage "lektor Blommes pisk" - men det er naturligvis ikke
alvorligt ment fra min side. Jeg er fløjtende ligeglad hvor mange underydere
jeg får "skræmt væk" i denne debat - det at være lærer er en hård branche,
men det er det også at udtale sig om noget, man ikke har en roterende
knortekæp forstand på, så hvis underyderne bliver "skræmt væk", så siger jeg
bare: hold jer væk fra debatten, eller tag, hvad der kommer! (med en let
omskrivning af Kristen Bjørnkærs digt fra "Kærestesorg".)

Fra : Notion

Dato : 30-03-07 16:25

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "skræmt væk", så siger jeg bare: hold jer væk fra debatten, eller tag,
> hvad der kommer! (med en let omskrivning af Kristen Bjørnkærs digt fra

Uden at ville forholde mig til den igangværende diskussion, undres jeg over
mange forældres syn på folkeskolen. Jeg ser det som min pligt, at det er mit
ansvar at opdrage mine børn, så hvordan i alverden kan der være forældre,
som udelukkende vil bruge en elveplan, til at får påvist, at der muligvis er
problemer med "eleven", og derefter først tage ansvar for sit eget barn om
at få løst et evt. problem, når der bliver indkaldt forældremøde. Det må da
være det igangværende forældre / skole samarbejde, som skal være grundlaget
for, at forældrene er ansvarlige og ikke skolen. Hvis der ikke er problemer,
håber jeg da stadigvæk at forældrene indgår med et skole / hjem samarbejde
og kan bidrage med mere end en hygge snak.

Fra : Notion

Dato : 30-03-07 17:25

"Notion" <no@dont.give.me.a.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

Nu svare jeg så på mit eget indlæg, men mit oprindelige indlæg, som jeg
svarede på wilstrup reply på, var for at inddrage forældre i denne debat, I
det wilstrup jo påpeger, at der mangler debat fra forældre. Jeg kan ikke
deltage i den oprindelige tråd, da jeg først har et barn i skolealderen om 5
år, men er meget overrasket over, at der ikke er nogen forældre her inde,
som støtter op omkring boykot af disse elve planer, for som jeg ser det, så
er det en vej hen imod central styring, muligvis en kommende 37 timers uge
for en skolelære, så pludselig, sidder vi som forældre og skal til forældre
møde kl. 10. kl. 11 kl.12 osv.

Fra : wilstrup

Dato : 30-03-07 18:47

> [...]
> timers uge for en skolelære, så pludselig, sidder vi som forældre og skal
> til forældre møde kl. 10. kl. 11 kl.12 osv.

skolelærere har allerede 37 timers-uge - faktisk har vi en ca. 42 timers
uge -således at vi på årsbasis har de 37 timer i gennemsnit.

Fra : Notion

Dato : 30-03-07 19:04

> "Notion" <no@dont.give.me.a.mail.dk> skrev i en meddelelse

> skolelærere har allerede 37 timers-uge - faktisk har vi en ca. 42 timers
> uge -således at vi på årsbasis har de 37 timer i gennemsnit.

Ja "ferien" er undervisnings fri arbejdsuge, men stadigvæk belagt med
arbejde.

Men min pointe var, at først når vores børn skoletid, begynder at berøre
vores arbejdstid, så vågner vi som forældre først op og begynder at kalde
til kamp. Altså når mødetider begynder at berøre vores arbejdstid.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-03-07 08:10

> [...]
> Hvis der ikke er problemer, håber jeg da stadigvæk at forældrene indgår
> med et skole / hjem samarbejde og kan bidrage med mere end en hygge snak.

Hvor har du det fra, at forældre udelukkende vil bruge elevplaner til at
fastslå om der er problemer med deres børn?
Det er ikke mit indtryk, at det er en generel tendens.
Tværtimod véd de færreste forældre (og lærere for den sags skyld) ret meget
om dette nye begreb "elevplaner".
Faktum er (er jeg sikker på), at ansvarlige lærere altid har haft en
elevplan. Nogle er måske "skema-idioter" og har alting nedfældet, mens andre
kan overskue eleverne uden sådanne "værk". Forskellen er, at lærerne nu
*skal* have alle data nedfældet og tilgængelige for forældrene.
Personligt er jeg kraftig modstander af dette - jeg stoler på, at den
ansvarlige lærer nok véd hvem, der skal have hvilken undervisning og
hvorfor. Man kan naturligvis tænke sig, at der i dag findes lærere, der
*ikke* følger nogen plan, men lader undervisningen flyde lidt på må og få,
men det er nu nok de færreste, og sandsynligvis de mest uerfarne, der nok
skal lære det efterhånden. For dem kan dette tiltag måske medvirke til at
give dem retningslinier for sådanne planer.
Men at man til "tre-parts-forhandlinger" (omskrivning af
"tre-parts-samtaler", hvor lærere, elev og forældre mødes 15 minutter 2
gange årligt) skal mødes af lærere, der sidder med hovedet begravet i en
skærm og læse op istedet for den normale øjenkontakt - dét er altså et
tilbageskridt!
Jeg mener, at det er i orden at forvente, at en lærer har planer for sine
elever. Og jeg tror på, at lærerne kunne få meget ud af, at lave sådanne
planer som en naturlig del af deres arbejde. Men det nuværende set-up
baseres på et ønske om at kunne "stemple" læreren - altså at forældre med
elevplanen i hånd kan gå til en skoleledelse og beklage sig over at Bimse
ikke har nået sine mål. Og dét er i mine øjne komplet tåbeligt., og kan kun
skabe modstand blandt lærerne, der naturligvis ikke ønsker at blive målt og
vejet på en sådan måde.

Samtaler om børns individuelle problemer foregår normalvis ikke ved
forældremøder, men derimod ved det daglige skole/hjem samarbejde samt ved
disse "tre-parts-forhandlinger"

En årsag til, at der er ganske få forældre, der blander sig i debatten i
denne nyhedsgruppe kan du finde i Wilstrups indlæg over dit eget.
Hvis man ikke er 100% enig med Hr. Overlæreren, så forsøges man skudt i
stumper og stykker af samme. Men der findes nu andre ganske behagelige
"lærertyper" i gruppen også, så hvis emnet interesserer dig, skal du bestemt
ikke holde dig tilbage. Du vil nok opleve, at du vil blive kaldt
"uprofessionel voksen", "underyder" og andre eksotiske tilnavne, men lad
ikke det stoppe dig.

/Henning.

Fra : Kim2000

Dato : 31-03-07 08:20

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Personligt er jeg kraftig modstander af dette - jeg stoler på, at den
> ansvarlige lærer nok véd hvem, der skal have hvilken undervisning og

Selvfølgelig, eller det ved jeg da ikke om det er, men jeg har i hvert fald
noter om hver eneste elev jeg har, men dels skal jeg altså til at renskrive
dem, dels skal jeg omskrive det i lægmandsprog og endelig er der måske
ligeledes ting som forældrene ikke skal have at vide. Uanset hvordan man
vender og drejer det, så tager det tid. Bertel siger rigtig nok at man ikke
skal skrive ligemeget om alle, men jeg har svært ved at se man kan holde sig
under 15 minutter per elev. I mit tilfælde er det altså over 60 elever af 15
minutter. Den tid må så nødvendigvis gå fra noget andet og det mener Bertel
jo så er forberedelsen til undervisningen, han vil jo ikke fjerne noget af
det andet der er smidt i hovedet på os.

Personligt blev jeg lærer for at undervise, ikke for at skrive forkromede
rapporter.
mvh
Kim

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-03-07 09:24

> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> [...]
> ikke fjerne noget af det andet der er smidt i hovedet på os.
>
> Personligt blev jeg lærer for at undervise, ikke for at skrive forkromede

Akkurat - og det er efter min mening et stort problem, hvis vi ad bagvejen
skal have produktions- og skema- mindede lærere i stedet for humanistiske
ild-sjæle !

/Henning.

Fra : Jakob

Dato : 31-03-07 11:34

On Sat, 31 Mar 2007 10:24:21 +0200, "Henning Sørensen"
<hkksnews@privat.dk> wrote:

>Akkurat - og det er efter min mening et stort problem, hvis vi ad bagvejen
>skal have produktions- og skema- mindede lærere i stedet for humanistiske
>ild-sjæle !

Enig, hvis du fjerner ordet "humanistiske". Det er ikke et vigtigt
nøgleord i min begrebsbog og vil nødigt sættes i forbindelse med de
politiske personer der profilerer sig stærkt på netop "humanisme".

Man kan godt være en borgerlig ildsjæl i folkeskolen. Mit bud er
faktisk at hvis der blev lidt mere pluralisme på lærerværelset hvad
angår politiske overbevisninger ville man også undgå at blive lagt for
had i dele af samfundets briller.
Det er klart hvis man sidder "derude" og har indtryk af at alle lærere
er en flok pladderhumanistiske socialister, så er det nemmere at
fremprovokere hadske reaktioner, end hvis lærerene repræsenterer
befolkningen i almindelighed.

Fra : Kim2000

Dato : 31-03-07 11:02

"Jakob" <ative@cable.com> skrev i en meddelelse

> Enig, hvis du fjerner ordet "humanistiske". Det er ikke et vigtigt
> nøgleord i min begrebsbog og vil nødigt sættes i forbindelse med de
> politiske personer der profilerer sig stærkt på netop "humanisme".

Nu har venstrefløjen vel ikke patent på at være humanist? Hvis man ikke er
humanist kan man slet ikke være lærer, i min begrebsverden er humanisme lig
med at man tager sig af hinanden, holder af sin medmennesker, besidder
empati og indføling, jeg vidste ikke humanisme var det samme som at kaste
brosten mens man råber rød front. I såfald er jeg heller ikke humanist
mvh
Kim

Fra : Henning Sørensen

Dato : 03-04-07 00:26

> [...]
> empati og indføling, jeg vidste ikke humanisme var det samme som at kaste
> brosten mens man råber rød front. I såfald er jeg heller ikke humanist

Jo - det er også ment som sådan jeg skrev det.
Hvad folks politiske ståsted er - er generelt ikke voldsomt interessant,
sålænge læreren er "humanist" sådan som du beskriver det.

/Henning.

Fra : Notion

Dato : 31-03-07 13:21

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

Klip alt.

Men kan du se en situation, hvor der pludselig opstår problemer i en
familie, skilsmisse og barnet får en periode i sit liv hvor der skal laves
kraftigt om på de ting som førhen var normal, men nu ligger der altså en
elevplan og skal den så følges, eller bliver der plads til efterfølgende
"update". Nu hvor 50% bliver skilt indenfor 7 års ægteskab, så en stor del
vil jo have børn som bliver berørt af det, derfor den tid der skal bruges på
denne del, fratages fra en nødvendig samtale mellem forældre og barn, da
tiden jo er væsentligt at have for øje.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-04-07 11:17

> [...]
> på denne del, fratages fra en nødvendig samtale mellem forældre og barn,
> da tiden jo er væsentligt at have for øje.

Nu véd jeg ikke, om du mener i relation til de nu påtvunge elevplaner ?
Men uanset er der jo ingen forskel. En plan er jo hvad man ønsker skal ske,
og om denne er nedfældet eller foreligger som lærerens notater/viden gør som
sådan ingen forskel. Det er - forhåbentlig - ikke et "våben", læreren vil
anvende overfor elever/forældre.
Og det vigtigste bør altid være at eleven skal have så meget ud af
undervisningen som muligt - og hvis der er perioder, hvor indlæringen
begrænses af sygdom, dødsfald eller skilsmisse - så kan det jo ikke
udelukkes, at indlæring i sådanne perioder er naturligt begrænset.

/Henning.

Fra : Notion

Dato : 02-04-07 14:20

> [...]
> gør som sådan ingen forskel. Det er - forhåbentlig - ikke et "våben",
> læreren vil anvende overfor elever/forældre.

Skilsmisse: forældre / børn, som før var en helhed og nu bliver en 2 delt
arbejdsopgave.
Hvis forældrene nu vil have en Elevplan hver, hvor kommer tiden så fra,
forberedelse, undervisning, overarbejde forsæt selv.

> [...]
> begrænses af sygdom, dødsfald eller skilsmisse - så kan det jo ikke
> udelukkes, at indlæring i sådanne perioder er naturligt begrænset.

Og hvis den ene part nu fastholder, at det er fordi andens part af EV-planen
er forkert, hvem skal så bruge tid på at udrede argumentations delen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-04-07 18:04

> [...]
> Hvis forældrene nu vil have en Elevplan hver, hvor kommer tiden så fra,
> forberedelse, undervisning, overarbejde forsæt selv.

Der kan helt sikkert være ekstra arbejde forbundet med elever, der har
skilte forældre.
Det ændrer disse planer nok ikke på, men forældre må naturligvis møde op til
tre-parts-møder og forældremøder
Desuden er det jo hensigten, at skolekom skal anvendes til information
fra/til skolen/elever/forældre - at den så på grund af manglende ressourcer
endnu ikke opfylder dette er en lidt anden diskussion.

> Og hvis den ene part nu fastholder, at det er fordi andens part af
> EV-planen er forkert, hvem skal så bruge tid på at udrede argumentations
> delen.

Hvis elevplaner skal anvendes til andet end som lærerens værktøj og
oplysning til forældre, så er der da noget galt.
Det er skolens opgave at tilrettelægge undervisningen ikke forældrenes.
Hvis der er lærere, der synes det er ok/godt/spændende at involvere forældre
i tilrettelæggelsen, så gør de det nok uanset disse planer.

/Henning.

Fra : Notion

Dato : 03-04-07 14:18

> [...]
>>

> Hvis elevplaner skal anvendes til andet end som lærerens værktøj og
> oplysning til forældre, så er der da noget galt.
Her misforstår du så min pointe.

Jeg henviser jo netop til, at hvis fraskilte forældre, holder fast i at
deres del af aftalen skal være gældende, så bliver læreren jo nød til at
skære argumentationen fra og "overtager" derved det ansvar som forældrene
har, men som de ikke kan finde ud af at påtage sig, begrundet internkonflikt
i familien. Alt andet lige, giver det +tid i forhold til skole /
hjemsamarbejdet og skal vi sige "gratis tid" i forhold til arbejdsindsatsen.

Jeg sammenligner det med min tid som systemudvikler, altså på en given
kravspecifikation, kan der beregnes en sluttid, hvis der så sker ændringer i
kravspecifikationen, ja så bibeholdes sluttiden, men jeg får da selvfølgelig
betaling for den mertid som er brugt. Alt andet lige, hvor skal tiden tages
fra vedr. disse elevplaner? Der snakkes jo med store overskrifter, at de nye
lærer flygter fra skolemiljøet efter kort tid, pga. det store arbejdspres
der ligger i det. Må jo betyde, at den kontrol(elevplan), giver
arbejdsopgaver om mere dokumentation, for eget arbejde og sideløbet med det,
mindre tid til egen læring (udvikling). Sådan ser jeg det, som snart
forældre til skolebarn.

Fra : wilstrup

Dato : 01-04-07 10:11

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bestemt ikke holde dig tilbage. Du vil nok opleve, at du vil blive kaldt
> "uprofessionel voksen", "underyder" og andre eksotiske tilnavne, men lad

Så kom det indlæg, jeg havde ventet på - jeg skrev tidligere at der er nogle
der her mener at jeg skræmmer folk væk, og her ses dit latterlige forsøg på
at defamere mig i endnu et mudderkastningsforsøg, der slet ikke tager
stilling til sagens alvor.

Men jeg er - skal jeg sige dig -ret ligeglad med og du og andre underydere
ikke vil blande sig i debatten her - hvis man som forældre og andre
uprofessionelle voksne vil blande sig i lærernes arbejdstid, så skal de ikke
vente at blive strøget med hårene.

Sagen er nemlig den at dette her er en nyhedsgruppe til debat om
undervisning i folkeskolen (som hovedsigte) -

At du ikke har hjerne nok til at forstå begreber som underyder, og
uprofessionel voksen, er dit problem.

Når en kvajpande som dig udtaler dig på et fuldkommen meningsløst grundlag
og bagefter piber fordi du får nogle smæk, så har jeg ikke den fjerneste
medlidenhed med dig.

Man behøver nemlig ikke at være 100 procent enig med mig eller andre lærere
i denne gruppe, men det er en debatgruppe og her udtaler vi os som lærere om
vores egne arbejdsforhold, og når man altså vover at tale os midt imod, så
må man forvente en reaktion. AT du så ikke kan lide at blive kaldt underyder
(hvad du jo er) og uprofessionel voksen, hvad du jo i denne sammenhæng også
er, bryder jeg mig fejlt om.

Vil nogen postulere noget om mine og mine kollegers arbejdsforhold uden der
er hold i de dele, så må de regne med modstand. Hvis det kreperer dig sådan
at du ikke tør at deltage i denne gruppe, så må du forsvinde -ingen holder
på dig.

Og til Hindsgaul: bemærkede du Hennings kommentarer sammenholdt med hvad jeg
skrev sidst? At han mener at fordi nogle fjolser møder modstand i denne
gruppe (af mangel på argumenter), så vil de sikkert skyde mig i skoene at
det er min skyld at de ikke kan stå distancen, at de flygter fra gruppen?

Men som du selv skrev: vi kan være flintrende ligeglade -og det er "vi" så
-

Hvis Henning og andre fjolser ikke har argumenter, men går over til
personangreb, så må de tage følgerne -og hvis uprofessionelle voksne udtaler
sig om professionelle læreres arbejdsforhold, så må de forvente at møde
modstand, akkurat som hvis vi udtalte os om Hennings eller andres
arbejdsforhold, hvor vi i den sammenhæng også er uprofessionelle. Men
sådanne simple forhold forstår han ikke. Han hænger sig i begrebet
"uprofessionel" fordi han ikke forstår hvad der menes med det, selvom det
turde være lige så selvindlysende som ordet "underyder". Jeg vil ikke sige
at han er dum, men det er ikke studenterhuen der trykker.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-04-07 11:11

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

De sædvanlige personangreb istedet for konstruktivt bidrag til debatten.

Kan vi få et vide hvad "underyder" betyder?
Som du - måske korrekt - påpeger er ikke-lærere uintelligente,
uprofessionelle og underydere.
Uintelligent og uprofessionel kan jeg forholde mig til, men "underyder"...
Betyder det en person, der ikke bidrager,men istedet kræver - altså er en
omkostnig for samfundet?

Eller hvad ?

/Henning.

Fra : wilstrup

Dato : 02-04-07 22:21

> [...]
>>
> De sædvanlige personangreb istedet for konstruktivt bidrag til debatten.
>
> Kan vi få et vide hvad "underyder" betyder?

´Nej - jeg forklarer dig heller ikke hvad idiot betyder - find selv ud af
det.

> Som du - måske korrekt - påpeger er ikke-lærere uintelligente,
> uprofessionelle og underydere.

Det har jeg aldrig påpeget noget steds. Dine fantasier er uovertrufne her.

Regn det selv ud.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 03-04-07 00:17

"wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i meddelelsen

> ´Nej - jeg forklarer dig heller ikke hvad idiot betyder - find selv ud af
> det.

Idiot jvf "Ordbog over det danske sprog":
"2) (især ofte brugt som skældsord) meget dum person; fjols; drog olgn.
Monsieur, det er bekiendt, at I er en Idiot. Holb.Bars.V.5. *man . . kand et
Ord fortale, | . . een, som et Drog og Idiot afmale. FrHorn.PM.149. den
næsten bevægede Tilfredshed, hvormed man - udenlands fra nærmende sig vort
lille Fædrelands Grænser - hilser Mødet med den første danske Idiot.
Esm.I.96. Tænke kan han jo ikke, Idiot som han er. AndNx.DM. IV.25. ||
undertiden i ssgr. om person, som i overdrevent høj grad (egl. paa en
taabelig maade) beskæftiger sig med, er optaget af en ell. anden speciel
virksomhed ell. interesse (men viser mangel paa evne, forstaaelse ell. viden
paa omraader af mere almen natur). jf. Sportsidiot samt: (det forlød) om
Terman, at han var Talidiot eller, om De hellere vil, et Regnegeni! Fleuron.
Skovgangsfæller.(1925).41. "
Jeg antager du mener i betydningen skældsord?

Underyder finder jeg ike umiddelbart i nogen ordbog, og som næste forsøgte
jeg en søgning på google.
Her finder man 8 tilfælde hvor ordet forekommer - i alle tilfælde i
forbindelse med at du har skrevet det i en nyhedsgruppe.
Søgning på Google Groups giver 36 tilfælde, hvor du har skrevet ordet i et
indlæg.
Jeg antager derfor, at det er et ord du frit har opfundet til lejligheden,
og at din mening med at bruge ordet er, at nedgøre en anden person, eftersom
det er det indtryk man får af den måde du anvender ordet på.

> Det har jeg aldrig påpeget noget steds. Dine fantasier er uovertrufne her.

Det fremgår ellers med al tydelig i mange af dine indlæg gennem de seneste
snart 10 år.
Men véd du hvad - så siger vi da bare det, jeg vil da bestemt også have det
bedre med, at du ikke skærer alle ikke-lærere, der er ueninge med nogle af
dine holdninger over én kam og der skal også mere til førend jeg gider finde
10 års ahw citater frem.

> Regn det selv ud.

Allright - af de ialt cirka 35 indlæg, hvor du kalder folk for underydere
fremgår det ikke tydeligt hvad du faktisk mener med ordet, og jeg finder det
ikke i nogen ordbog, så jeg regner mig frem til, at du primært bruger ordet
fordi det "ligger godt i munden" og samtidig har en klang af noget negativt
og derfor er anvendeligt i forsøg på at nedgøre andre.

Er det derfor du ikke bryder dig om at blive betegnet "underviser"?

/Henning.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 03-04-07 09:15

> [...]
> munden" og samtidig har en klang af noget negativt og derfor er
> anvendeligt i forsøg på at nedgøre andre.

"Underyder" nævnes f.eks. i et papir fra KVIS i et
vejledningspapir omkring PPR`s rolle vedr. placering af børn med
særlige vanskeligheder under folkeskolens §20.1 og §20.2

I afsnit 12 skrives bl.a.: ...Det vil sige, at barnet ud over
tilpasningsvanskelighederne også bliver underyder i de formelle
skolefag."
(http://www.kvis.org/servlets/kvisremote/servlet/Show?i=vejledokumentrummelighed%20i%20skolenKim%20Foss%20Hansen&l=kvis)

Som jeg forstår ordet "under-yder" må det være i omegnen af, at
eleverne på et givent klassetrin, på et givent tidspunkt skal
have erhvervet pensum, forstået det og kan bruge det aktivt i
opgaveløsning. De børn der ikke har denne kvalifikation, så at
sige yder under hvad der måtte kunne forventes... Bingo bongo:
Underyder.

Well well well, med min nye status som underyder vil jeg begive
mig ud i det danske forårsvejr og tænke lidt over om hvordan jeg
kan erhverve summen af al viden, og på den måde hæve standarden
for mine synspunkter, holdninger og argumentationsform, så jeg
ikke længere anses for at være en ...(gys)... underyder.

Det fis drenge....I ka´ ta´ det, ka´ I!

--

Fl. Baumann

Fra : Henning Sørensen

Dato : 03-04-07 14:04

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> holdninger og argumentationsform, så jeg ikke længere anses for at være en

Underydere er altså børn af "multiproblemfamilier".
Vi skal lære noget hver dag.

/Henning.

Fra : Jakob

Dato : 04-04-07 18:35

On Tue, 3 Apr 2007 15:04:07 +0200, "Henning Sørensen"
<hkksnews@privat.dk> wrote:

>Underydere er altså børn af "multiproblemfamilier".

Ofte nærmere "multietniskefamilier"

Fra : Notion

Dato : 04-04-07 18:09

"Jakob" <ative@lable.com> skrev i en meddelelse

> Ofte nærmere "multietniskefamilier"

Så du mener, fordi min kone er fra Filippinerne, så er mine børn underyder:
Nu skal du vist lige forklare den påstand, hvis du tør, at stå ved din
påstand.

Der er sat FUT dk.politik.indvandring

Fra : Steen Johansen

Dato : 04-04-07 23:02

> [...]
>
> Så du mener, fordi min kone er fra Filippinerne, så er mine børn
> underyder: Nu skal du vist lige forklare den påstand, hvis du tør, at stå

Hvilken nyhed

Fra : Notion

Dato : 07-04-07 19:21

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Notion" <no@dont.give.me.a.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken nyhed
Og vil du forsætte, jeg regner med at du vil uddybe hvorfor der er en nyhed?

Fra : Notion

Dato : 07-04-07 19:28

> [...]
>
> Så du mener, fordi min kone er fra Filippinerne, så er mine børn
> underyder: Nu skal du vist lige forklare den påstand, hvis du tør, at stå

Du havde kun en ubrugelig udtalelse at komme med, konklusion vil være, du er
(u)viden.

Fra : pm

Dato : 09-04-07 10:19

Notion wrote:
> " en hel masse

Jeg har spurgt ordets ophavsmand om betydningen af UNDERYDER, uden dette er
besvaret.
Som jeg opfatter det, må det være personer, som er i underskud
indbetaling/udbetaling på offentlige kasser.

Om din familie er underyder ved du bedst selv. At du så må hente en kone på
Philipinerne, soger lidt om dine muligheder her i landet. Lidt synd er det,
som jeg ser det for dine børn, hvis de iøvrigt alene ved udseendet slåes i
hartkorn med indvandrerbørn.... du har valgt for dem og lur mig om du ikke
lige der har valgt forkert.
pm

ps. Havde børne været født på hilipinerne så var det nok en hjælp for dem,
at indvandre, men det er en anden sag

Fra : Notion

Dato : 09-04-07 10:44

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> besvaret.
> Som jeg opfatter det, må det være personer, som er i underskud
> indbetaling/udbetaling på offentlige kasser.

Og du er sikker på, at du ikke er underyder?

> [...]
> hartkorn med indvandrerbørn.... du har valgt for dem og lur mig om du ikke

Af misundelse kan skade ske, så skal vi sige, at dine drømme, er min
virkelighed, søg da hjælp og du vil modtage hjælp, for alle som kun ønsker
at drømme opnår ikke den lykke andre tilkommer. Hvis jeg hjælper dig på vej,
kan jeg bruge et ord om dig. (jaloux). Det er ikke rart at have den prikken
i øjet, i hjertet i sjælen, men hvorfor have det så dårligt, når du kan
spørge om hjælp her.

> ps. Havde børne været født på hilipinerne så var det nok en hjælp for dem,
> at indvandre, men det er en anden sag

Se der er du helt forket på den. Jeg vidst at du styres af dine fordomme, at
du med det samme mente noget om mig og min familie, ene og alene på baggrund
af dine fordomme, hvis jeg nu oplyser, at jeg mødte min kone i Danmark, at
hun har Dansk uddannelse og at hun ligger i toppen af viden indenfor hendes
uddannelse, hvis jeg fortæller at hun fik 11 i Dansk i afsluttende prøve, HF
niveau hvad vil du da sige? Da mit barn er født i Danmark og derved ikke
kan tilskrives som indvandring, kan jeg kun sige til dig, at du indeholder
alt for meget uviden, nu ved jeg så allerede, at du ikke ved hvad ordet
betyder, men jeg hjælper dig gerne på rette vej. Det er op til dig at
spørge. DU kan ikke påføre andre dine fordomme, altså må du selv stå med din
uviden og gøre noget ved det.

Fra : Wilstrup

Dato : 04-04-07 20:19

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke har denne kvalifikation, så at sige yder under hvad der måtte kunne

Præcis - godt at der er en der forsøger at forstå det.

> [...]
> holdninger og argumentationsform, så jeg ikke længere anses for at være en

en rigtig god idé - men du yder dog en hel del for at finde ud af det,
så jeg vil ikke just betegne dig som en underyder. Men du har ret -
udtrykket benyttes ofte i skolevæsenet om elever, der ikke lever op til de
krav som skolen stiller og end ikke forsøger derpå - derfor er der ikke
langt til at udstrække det til andre, der heller ikke lever op til de
krav,der må stilles for at være en fornuftig voksen.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 04-04-07 21:33

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det til andre, der heller ikke lever op til de krav,der må
> stilles for at være en fornuftig voksen.

Hmm, jeg oplever lidt at ordet bruges i forbindelse med at
diskussioner hvor fagpersoner diskuterer med lægmænd, og den
slags kan aldrig være jævnbyrdige, men derfor kan de godt være
ligeværdige.
I mange af livets sammenhænge må og vil jeg påberåbe mig
inkompetence, men det betyder forhåbentlig ikke at jeg er
ikke-værdig og at mine synspunkter derfor er implicit
diskvalificerende for enhver debat, men netop oplysning af
individet er et af de ædle formål der må ligge til grund for
enhver diskussion.

Derfor har jeg det lidt svært med ordet underyder.

Forøvrigt synes jeg at formuleringen i vejledningspapiret fra
KVIS rejser et etisk spørgsmål om ordets betydning og brug i
forhold til børn med særlige forudsætninger, igen synes jeg det
har en diskvalificerende klang.
Jeg ville blive svært trist hvis en af mine unger benævnes som
underyder i nogle af skolens mange krævede færdigheder, hvis de i
andre forhold er motiverede, inspirerede og klar til læring, men
pga. en generaliserende statement, må henslæbe deres (skole)-liv
som underyder.

Gør barnets gode historie tykkere og gør mere af det gode, så får
vi ikke brug for ordet underydere og alle kan leve med at der
ikke er fuld skrue i alle fag.

Og det kan vel dybest set også bruges i forholdet til voksne,
hvor den enkeltes narrativer bruges til at afsøge et svar og evt.
gendrivelser, men aldrig at kloge sig, når det må formodes at den
anden part ikke umiddelbart kan sætte svaret i perspektiv til
selvet, og dermed erhverve mere kvalificerende kompetencer.

Desværre falder jeg selv fra tid til anden i den fælde, men så er
jeg glad når mennesker på tålmodig pædagogisk vis, forklarer
deres synspunkter og giver mig mulighed for, ud fra mine egne
evner, at tilegne og forstå på sådan en måde at det giver mening,
for jeg hører ekstremt dårligt når jeg bliver "manuduceret"
--

Fl. Baumann

Fra : Wilstrup

Dato : 04-04-07 20:16

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Underyder finder jeg ike umiddelbart i nogen ordbog, og som næste forsøgte
> jeg en søgning på google.

Det er ikke alle ord, der står i ordbogen.

På dansk kan vi sammensætte ord næsten som vi vil og stadig kalde det
dansk - hvis du ikke kan regne ud hvad en underyder er, så har du et problem
med det danske sprog.

> [...]
> forbindelse med at du har skrevet det i en nyhedsgruppe.
> Søgning på Google Groups giver 36 tilfælde, hvor du har skrevet ordet i et

Og...?

> Jeg antager derfor, at det er et ord du frit har opfundet til lejligheden,
> og at din mening med at bruge ordet er, at nedgøre en anden person,
> eftersom det er det indtryk man får af den måde du anvender ordet på.

Det må du om - enhver kan sammensætte ord på dansk - vi kan fx næppe finde
en sammensætning som "tåbenakke" eller "skidespræller" eller "godmorgenfrue"
eller "delikatesseæg" eller "jordomsejlingsidë" eller
"regnvejrsbeskæftigelse" eller "folkedansker", men iflg. DSN er det altså i
orden at sammensætte en række ord, blot de overholder nogle ganske få
spilleregler vedr. disse sammensætninger.

Underyder er altså et sammensat ord, hvis betydning er ligetil at forstå for
folk, der kan dansk.

> Det fremgår ellers med al tydelig i mange af dine indlæg gennem de seneste
> snart 10 år.

aldrig i livet- du vil ikke kunne finde et eneste indlæg hvor jeg skriver at
folk, der ikke er lærere er uintelligente eller underydere. Men ikke-lærere
er i forhold til lærergerningen altid uprofessionelle voksne. Det siger sig
selv. At du ikke kan forstå det heller siger mere om dit sproglige niveau
end om mine ord.

> [...]
> det bedre med, at du ikke skærer alle ikke-lærere, der er ueninge med
> nogle af dine holdninger over én kam og der skal også mere til førend jeg

Det må du selv om - jeg kunne sagtens påstå at du har sagt at alle lærere
higer efter at slå eleverne, at de allesammen er pædofile etc. Det kan jeg
så affeje med at jeg ikke gider at finde 10 års Henning citater frem.

Det er altså hamrende useriøst det du påstår -men det er jo dig i en
nøddeskal. AT du ikke kan lide en klar melding fra en professionel der
fortæller dig at du våser, kan jeg sådan set ikke gøre noget ved. Det er og
bliver din egen sag.

> [...]
> ordet fordi det "ligger godt i munden" og samtidig har en klang af noget
> negativt og derfor er anvendeligt i forsøg på at nedgøre andre.
'

Du må selv om hvordan du tolker det.

> Er det derfor du ikke bryder dig om at blive betegnet "underviser"?

Næ, jeg har intet imod den betegnelse, men den er upræcis, fordi enhver kan
kalde sig underviser, men ikke alle og enhver kan kalde sig folkeskolelærer
hvor det er en rimelig betegnelse. En folkeskolelærer er defineret som en
der har en læreruddannelse fra et seminarium - alle andre er enten vikarer
eller meritlærere. At nogle altså arbejder som folkeskolelærere gør dem ikke
pr. automatik til ægte folkeskolelærere. Desværre er titlen ikke beskyttet,
men det er der så mange titler der ikke er - en af dine venner her i
gruppen, P.N. kalder sig fx for psykoterapeut, men det skal man nu ikké tage
så tungt. Man kan ikke sige at man har en uddannelse som psykoterapeut her i
landet, for det er ikke en beskyttet titel og det kan dækker over alt fra
ingen til en større uddannelse. En uddannet folkeskolelærer er imidlertid en
officiel betegnelse, hvor det offentlige har sat rammerne for hvordan
undervisningen og kravene skal være. Deri ligger en stor forskel.

Før i tiden kunne enhver kalde sig for psykolog - den går heller ikke
længere.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-04-07 23:40

> [...]
> spilleregler vedr. disse sammensætninger.
>
> Underyder er altså et sammensat ord, hvis betydning er ligetil at forstå

Allright - jeg forstod nu også på et indlæg lidt højere oppe i tråden, at
"underyder" er et i skolevæsenet anvendt fagudtryk betegnende elever, hvis
erhvervede kundskaber ikke lever op til hvad de burde.
Desuden kan jeg udlede, som beskrevet i et indlæg højere oppe i tråden, at
samme primært stammer fra "multiproblemfamilier" (endnu et sammensat ord).
Kan man konkludere, at med "underyder" mener du børn, primært fra
multiproblemfamilier, der pga denne baggrund eller andre forhold, har
vanskeligt ved at følge med på et acceptabelt niveau og derfor ikke lever op
til det de burde i skolesammenhæng ?

I så fald er det rart, at definitionen er på plads - for så véd alle jo hvad
du mener, når du anvender ordet.

Nogle gange er det nødvendigt at forklare hvad men mener, for det er
optimistisk at antage, at "uprofessionelle voksne" skulle kunne forstå
udtrykket.
Det ville jo svare til, at jeg antog at du, som "uprofessionel voksen",
ville kunne forstå hvad "indiceret middeltryk", "strømværditabel",
"feedback", "hækrulle", "krucifix", "centerhøjde" eller "pitch" betyder.

> '
>
> Du må selv om hvordan du tolker det.

Javel - men jeg har det nu bedst med at kunne forstå hvad folk kommunikerer
til mig - og kan jeg ikke forstå det, så spørger jeg såmænd bare en gang
til. Desværre får man ikke altid et svar, men så er det jo rart at Fl.
Baumann kan finde ordet anvendt andre steder end i dine indlæg, og dermed
bidrage med viden til alles bedste.
Nu véd jeg så, at det du mener med underyder er børn - eller voksne der, da
de var børn - ikke har fået nok ud af deres skolegang.

> [...]
> er - en af dine venner her i gruppen, P.N. kalder sig fx for
> psykoterapeut, men det skal man nu ikké tage så tungt.

Aner ikke hvem P.N. er - jeg har ingen venner med initialerne P.N. og ej
heller nogen, der kalder sig "psykoterapeut" i min vennekreds. Så skulle det
være en af mine venner, kan du trygt regne med, at vedkommende udgiver sig
for noget han/hun ikke er.

> [...]
> undervisningen og kravene skal være. Deri ligger en stor forskel.
>
> Før i tiden kunne enhver kalde sig for psykolog - den går heller ikke

Du bekriver definitionen af en "folkeskolelærer" (jeg antager dog du mener
"skolelærer"), men "folkeskolelærer" kan man altså alligevel godt kalde sig,
hvis man er ansat til at undervise i en folkeskole?

/Henning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-04-07 06:24

> [...]
> Nu véd jeg så, at det du mener med underyder er børn - eller
> voksne der, da de var børn - ikke har fået nok ud af deres

Jeg mener ikke eksplicit børn!

> [...]
> vennekreds. Så skulle det være en af mine venner, kan du trygt
> regne med, at vedkommende udgiver sig for noget han/hun ikke

Du og han deler mange ens synspunkter så vidt jeg kan skønne.

> Du bekriver definitionen af en "folkeskolelærer" (jeg antager
> dog du mener "skolelærer"), men "folkeskolelærer" kan man
> altså alligevel godt kalde sig, hvis man er ansat til at
> undervise i en folkeskole?

ja, det er en normal betegnelse for lærere (uddannede) der er
ansat i folkeskolen - en skolelærer kan være
hvem-som-helst -også en ansat på en privatskole.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 18-04-07 07:33

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener ikke eksplicit børn!

Ok - det kan naturligvis også udvides til VUC elever (der nok går dér fordi
de netop som børn ikke fik nok ud af deres skolegang).

> Du og han deler mange ens synspunkter så vidt jeg kan skønne.

Nå - men jeg kalder nu ikke alle, jeg deler meninger med venner - tværtimod
har mine nærmeste venner og jeg ofte ikke samme meninger, hvorfor der kan
diskuteres lidenskabeligt.

> ja, det er en normal betegnelse for lærere (uddannede) der er ansat i
> folkeskolen - en skolelærer kan være hvem-som-helst -også en ansat på en
> privatskole.

Jeg kan forstå, at kommunerne nu kalder "uuddannede lærere" "lærere med
særlige kvalifikationer".
Men Kommunerne vil nu nok ikke begynder at tildele disse
"kvalifikationstillæg"...

/Henning.

Fra : struer

Dato : 16-04-07 18:01

On Apr 9, 11:43 am, "Notion" <n...@dont.give.me.a.mail.dk> wrote:

> [...]
> spørge. DU kan ikke påføre andre dine fordomme, altså må du selv stå med din

Jeg lugter lidt racisme også, hvad mener knolden om min søn på 7 der
er dansk statsborger, født i Thailand og har aldrig været i Danmark.

Erik

Fra : wilstrup

Dato : 28-03-07 19:50

"F.B.J." <flebau@husk at fjernegmail.com> skrev i en meddelelse

> Tillad mig lige først at komme med, for en lægmand, tre mavesure opstød:
>
> 1- Lærerne får da løn for deres arbejde, gør de ikke?

naturligvis - vi arbejder jo ikke gratis.

> Hvorfor opfatter lærerne det som et overgreb og ikke som en del af en
> samfundsudvikling med henblik på ønsket om at øge kvaliteten af deres
> arbejde?

fordi disse tiltag tager tid - vi har intet imod at lave elevplaner, hvis

1. de får konsekvenser for vores arbejde med eleverne og bidrager til en
bedre undervisning
2. vi får den nødvendige tid til det. Det er altså politikerne der forlanger
mere og mere af os, men for samme pris - og den går ikke. Ingen anden
faggruppe ville acceptere at skulle lave ekstraarbejde uden at blive lønnet
for det.

Vi har en overenskomst, hvor arbejdsopgaverne og arbejdsbyrden er nøje
optalt - man kan altså ikke pludselig fra Folketingets side lave nye tiltag
og mene at det skal lærerne også tage sig af, med mindre vi får mere i
løn/flere timer til at lave opgaverne.

Du vil jo heller ikke arbejde gratis, vel?

> [...]
> lærernes tid, og det må da være en smal sag for lærerne at påvise det
> uhensigtsmæssige i de nye opgaver, og bede om at få at vide hvad der så

javist, men det har vi så sandelig gjort i årevis, men politikerne sender
"aben" videre til kommunerne, der IKKE vil rykke ud med, hvad vi så IKKE
skal påtage os. Og husk at det stadigvæk er sådan at de flerste lærere er
tjenestemandsansatte - derfor kan de ikke strejke eller presse politikerne
mere - og når vi har haft overenskomstproblemer, så har mange lærere -
desværre flest i det jyske område -stemt ja til overenskomsten - måske jyske
lærere er mere føjelige end sjællandske/københavnske? En hel del jyske
lærere er jo "gift" med partiet Venstre eller de konservative - muligvis
fordi mange af dem bor på landet og af traditionelle grunde stemmer som de
pågældende partier vil have de skal stemme.

Vi kan i hvert fald konstatere at da den sidste overenskomst kom i hus, da
havde 98 procent af de københavnske lærere stemt nej, og selvom der var
mange jyske lærere, der havde stemt nej, var det ikke nok til at
overenskomsten faldt. Desuden må du ikke glemme at vi på grund af
sammenkædningsreglerne er i gruppe med sygeplejersker (eller var) og visse
andre kommunalt ansatte. Når de kommunaltansatte får så meget i løn at de er
tilfredse, vil de sagtens kunne stemme så mange ja'er hjem, at vi - som
lærere - tvinges til at følge flertallet.

Så selvom det er mærkværdigt, så betyder sammenkædningsreglerne det at en
stor procentdel af lærerne skal stemme nej hvis overenskomsten for området
skal falde - og da vi jo kan konstatere at mange jyske lærere er meget
tilfredse med deres overenskomster - også af ovennævnte partimæssige
grunde - så er det svært eller umuligt at få et nej til en dårlig
overenskomst.

Tænk, hvis du og dine kolleger på din arbejdsplads blev udsat for helt
urimelige forhold, og stemte nej til et overenskomstforslag, men at en
ladning pølsemænd på nogle pølsefabrikker stemte ja. Det ville så betyde ,
med reglerne for hvor mange procent der skal til før en overenskomst kan
blive forkastet, at nogle pølsemænd skulle bestemme DIN overenskomst, selvom
du måske arbejdede i en helt anden branche.

Med mindre vi altså skal ud i ulovlige strejker (=strejker der fortsætter
EFTER at regeringen har grebet ind med en lov) - så vil det altid være sådan
at nogle konservative lærere og andre lavtlønsgrupper fra andre fag, vil
kunne bestemme om vi skal have en overenskomst på de betingelser.

Desuden er de toneangivende fagforeningsbosser i fagbevægelsen ofte
Socialdemokrater, og de er jo kendt for at mene at vi skal opnå forbedringer
"lidt efter lidt". Det vil sige at de ikke vil være villige til at føre
kampskridt ud i livet der batter noget. Mange socialdemokrater er faktisk
mere borgerlige end de borgerlige selv - man kan sige at en socialdemokrat
er en socialist, hvorfra nerven er trukket ud.
Det er sjældent at vi ser socialdemokrater mene at vi skal til at lave en
lille revolution for at få bedre løn-og arbejdsvilkår - prøv at se på
pamperen Nyrup og hvordan han har teet sig og ter sig i det politiske spil.
Så længe vi i Danmark har et arbejdsmarkedssystem der er så berømt at
udlandets fagforeningsbosser valfarter til landet for at studere "den
danske model" nøje og forsøge at kopiere den til deres egne lande, for her
kan man nemlig holde "styr på" arbejderne - for danske arbejdere og
funktionærer er åh, så pæne og velfriserede og de strejker ikke i regnvejr
eller på søndage/ferier - så længe må nogle af os bevidste lærere altså
finde sig i at forholdene er som de er.

Du kan roligt regne med at hvis lærerne virkelig går i strejke, så er det så
alvorligt at man må sige at nu er bunden nået. Prøv at læg mærke til at det
er de frederiksbergske lærere, der IKKE vil lave elevplaner. Frederiksberg
er befolket af ultrakonservative mennesker.
Vi kan også læse at en advokat er ked af at lærerne ikke vil lave
elevplaner, og slutter at lærerne ikke er særlig omstillingsparate sådan som
man skal være i det private erhvervsliv.

Til det kan man kun sige, at netop advokater forstår at rage til sig. Jeg
har aldrig oplevet at en advokat arbejder gratis - næ, de tager sig rigeligt
betalt for hver eneste gang de sætter en sekretær til at skrive et
intetsigende brev til en klient om hvordan sagen står. Så at netop en
advokat der er far til et barn i 4. klasse mener at lærerne bør lave
elevplaner uden ekstra betaling, viser noget om hvilken forståelse man har
i befolkningen for vores rimelige krav; nemlig ingen! eller så godt som
ingen.

Det er besynderligt at en hel masse mennesker mener at vi skal lave
elevplaner som en del af vort arbejde, fordi de mener at vi har fritid nok-
med andre ord: vi er ikke kommet særlig langt med folks viden om lærernes
arbejde. Rigtig mange tror stadig på myten om de lange sommerferier og fri
kl. 13. og regner ikke vores møder, vores forberedelsestid/retteopgaver og
andre opgaver for arbejde.

Folk kan som regel forholde sig til at en person går 7 timer på arbejde hver
dag, men ikke forholde sig til at vi går 5-6 timer på arbejde og derpå
hjemme skal bruge mange timer til retteopgaver, forberedelse eller fortsætte
efter skoletid med diverse møder, som er os pålagt af politikerne.

En lærers gennemsnitlige arbejdstid er godt 41-42 timer om ugen - men det
ser folk ikke. De ser kun vores undervisning og mener at den tid er
sammenlignelig med dem, der går på arbejde fra 8-15 i det daglige. Det er
meget vanskeligt at udrydde den slags myter og fordomme hos
almenbefolkningen, da de jo allesammen har været udsat for lærere og kun har
opdaget dem på arbejde i undervisningstiden.

> [...]
> da arbejdet i forvejen i og med at de skal kunne redegøre for de enkelte
> elever både overfor for ledelse og forældre. So why the big fuzz?

Vi ´har ikke før i detaljer skullet redegøre for hver enkelt elevs gøren og
laden på samme måde som elevplanerne lægger op til. At lave en elevplan
kræver samtale med eleverne - prøv at forestille dig en klasse med blot 25
elever - prøv at forestille dig at du skal tale med alle 25 elever inden for
en kort tidsfrist, samtidig med at du skal undervise de samme elever _ der
er ikke plads til at man kan forlade en klasse og lade dem passe sig selv
medens du holder elevsamtaler med dem enkeltvis.
Dernæst skal alle planer skrives ind på maskine, der skal kopieres et utal
af planer til hver elevs hjem -og det skal ske for alle fag.
Har en elev fx 10 fag, skal der altså udarbejdes 10 faglige planer for hver
elev. Dernæst skal der også foretages sociale vurderinger, som også skal med
i disse planer. Forældrene skal orienteres individuelt.
Prøv at forestille dig en lærer, der med den samme klasse har dem i fx 4
fag. Det betyder at hver elev skal vurderes af den samme lærer med fire
forskellige elevplaner og det giver med en klasse på 25 elever 100
elevplaner.
Har læreren så fx flere klasser, så skal læreren altså gange de 100
elevplaner med antallet af klasser - fx i gennemsnit 4 klasser (jeg har selv
7 forskellige klasser med i alt 16 fag - det giver et gennemsnit på i hvert
fald 2 fag pr. klasse. Det betyder at der skal udarbejdes 50 elevplaner x 14
=700 elevplaner - og hvis hver elevplan koster blot 15 minutters arbejde, så
vil det tage godt 175 klokketimer for en lærer. Det betyder mere end 130
undervisningstimer som altså er ren bureaukrati.
Dertil kommer alle de andre bureaukratiske opgaver vi er pålagt, som ikke
fører tíl nóget videre: indberetninger af elever, der pjækker - du aner ikke
hvor mange gange vi skal skrive til kommunen om elever, der bliver væk fra
undervisningen -og hvad gør kommunen? Ingenting.
Er der fx tale om at en elev i 9.klasse har pjækket 3/4 af skoletiden, og er
blevet behørigt indberettet, så satser sagsbehandlerne i kommunen på at diss
elever nok snart er ude af folkeskolen og så er det ikke deres problem
længere. Det betyder at alt det arbejde vi laver er spildt. Du aner ikke
hvor tit vi får at vide, at "nu skal vi lige have et lille møde om sagen, og
så må vi se - om et par måneder eller tre".

Vi har børn i vores klasser, der fx er autister, men hvor forældrene ikke
vil erkende det og derfor får de ikke den behandling og undervisning, de har
krav på - det skyldes at vi ikke er uddannet til det og forældrene kan
trække det ud i det uendelige fordi de kan anke enhver sag og til sidst sige
nej, og så er vi forpligtet til at fortsætte med eleverne.

Selv har jeg været inde i sager, der har taget 3 år før der overhovedet er
sket noget udover et væld af papirer og møder med diverse forvaltninger:
psykologer, sagsbehandlere m.v. og så naturligvis forældrene. Og hvis det
ikke strander på forældrenes vrangvillighed, så strander det på at nogle
sagsbehandlere og psykologer enten skiftes ud p.g.a. jobskifte, barsel eller
sygdom, og de nye beder så om nye papirer som så lægges i bunke til de andre
og vi kan starte forfra igen.

> [...]
> faglige kanaler, og på den måde skaber et fælles ståsted og bud på
> fremtidens folkeskole. Det slet ikke med en styrke der får de betydende

Det er noget værre sludder. Vi lærere har i årevis skreget på
to-lærerordninger og ordentlige forhold for vore svage elever i form af
specialskoler, koloniophold og hjælp på ordblindeinstitutter,
særinstitutioner m.v. Men hver eneste gang er vi stødt på den mur, der
hedder "Den danske folkeskole koster mere end i udlandet, hvor lærerne
arbejder mere" . I Holland var der for nogle år siden en undersøgelse af
lærernes arbejdstid i forhold til antallet af elever. Her kunne man finde
elever, der havde siddet under bordet i årevis, fordi de var sindssyge og
hvor ingen gjorde noget. Lærerne der havde ingen pligt til forældrekontakt
eller de mange bureaukratiske tiltag, som vi har pligt til.
Særinstitutioner findes, men ´prisen for dem er taget ud af det samlede
skolebudget, så de talte ikke med i det samlede billede -det gør det her.
I Danmark havde vi tidligere en hel del iagttagelseshjem og institutioner
for elever, der havde det svært i folkeskolen. Det er blevet nedlagt en for
en til fordel for "den rummelige folkeskole" - her skal vi altså tage os af
alle mulige elever med mere eller mindre vidtgående handicaps UDEN
videreuddannelse og med et konstant pres på os for at levere bedre og bedre
PISA -undersøgelser uden at vi får flere ressourcer i form af tid og
efteruddannelse.

I København har vi netop i sidste uge afsluttet et kursus i den såkaldte
"kvalitetsløft i folkeskolen" - og inden vi overhovedet har nået at
implementere den i vores undervisning, blev vi pålagt at gennemføre en ny
PISA -undersøgelse for at "følge op på vores videreuddannelseskursus". Ærlig
talt: hvor seriøst er det?

> [...]
> side uanset hvor gode argumenter man kunne hoste op med, og alene se alle
> ændringer som ideologiske korstog rettet mod ens virke.

Her udtaler du dig om ting, du simpelthen ikke har forstand på. Du ser
naturligvis ikke at lærere på "mystisk vis" forsvinder fra forældremøder,
men ligesom alle andre lønarbejdere, så har vi altså en begrænset tid til
forældresamarbejde,

Hvis jeg fx skal deltage i forældremøder i hver eneste klasse jeg har så
skal jeg altså bruge minimum 14 timer ud af en maximal pulje på 22 timer.
Det vil sige at jeg i alt har 8 timer tilbage i puljen.

For de 8 timer skal jeg kunne gennemføre skole-hjem-samtaler med 20 minutter
til hver elev - ja, blot 15 minutter pr. elev giver 4 elever i timen - i en
klasse med 25 elever (som er i vores klasser) vil jeg på en klasse skulle
aflevere 6 timer (klokketimer) -og hvad så med de andre klasser jeg har? Jo,
der har jeg så t
2 klokketimer eller 8 elever jeg kan møde sammen med deres forældre. Hvad så
med resten?

Sådan er betingelserne altså. Så når en lærer til et forældremøde forlader
klassen for fx at deltage i en anden klasses forældremøder, der ligger på
samme tid (logistikken siger at man ikke kan lave forældremøder uden at
ramle ind i klasser der på et eller andet tidspunkt skal have det på samme
tid), så må man altså prioritere - enten ved slet ikke at komme eller at
være der kort tid før man går videre til næste klasse.
Og´når skolebestyrelserne forlanger at vi skal have 2 forældremøder og 2
skole-hjemsamtaler om året, så er der altså ikke tid til at lærerne deltager
i alle møderne, når vi ikke ´må bruge mere end 22 timer.

> Prygelknappe?
> Alle fagområder har udviklet sig og vil udvikle sig på trods af modstand
> og træghed hos de berørte....

vrøvl - alle andre fagområder har IKKE udviklet sig mere end lærernes, og
det har intet at gøre med træghed, men har at gøre med at vi naturligvis
ikke vil arbejde gratis. Vi pålægges flere og flere arbejdsopgaver, men af
en eller anden grund mener politikerne og visse dele af befolkningen - dig
fx- at vi skal arbejde gratis- og det vil vi naturligvis ikke.

> [...]
> må nødvendigvis være til evig debat, og dermed er det kun lærernes
> dokumenterede og saglige argumenter, der kan ud eller afvikle ude fra

Din tro på at de bedste argumenter vinder, er naiv - vi har i årevis haft
rigtig gode argumenter, men politikerne ser argumenterne via økonomien, og
derfor vil man som politiker naturligvis kræve mere arbejde for samme penge.

Vil du gerne betale mere i skat? Næppe. Men uden flere penge til skolerne,
uden bedre forhold for eleverne i form af materialer (bøger, kort m.v.) går
den ikke. Man kan nu en gang ikke spise det samme måltid to gange eller
bruge de samme penge to gange. Din indvending viser at du er uden kendskab
til de faktiske forhold, hvorfor jeg har gjort mig umage med at forklare dig
nogle af dem.

> [...]
> er et fag i ophøjet ensomhed, men dybt afhængige af alle der har aktier i

Igen rummer ovenstående et dybt ukendtskab til vores arbejdsforhold. Der er
intet vi hellere ville end at have to-lærerordninger, ordentlige bøger der
er up-to-date, materialer i form af PC'ere, lokaler der er indbydende etc.
for at kunne opfylde alle de krav vort politiske system forlanger af os, men
politikerne er samtidig døve over for den virkelighed der findes.

Bertel Haarder var ude på vores skole en gang. Vi havde netop færdiggjort et
10.klasse-miljø med forholdvis gode faciliteter i form af elektroniske
tavler og et par computere i klassen. Men vi havde ingen gardiner for
vinduerne, hvorfor vi ikke kunne udnytte tavlerne, da lyset faldt ind på
dem, og gardiner var der ikke råd til.
Det pædagogiske værksted var også blevet renoveret til et flot lokale. Men
de øvrige lokaler lignede noget katten havde slæbt hjem: gamle, tærede
vinduesrammer, som blot fik en gang maling, revnede tapeter, ødelagte borde
og stole - sidstnævnte med så tynde ben at de nærmest brækkede når eleverne
satte sig på dem ( eller vippede, for det kan skoleelever ikke lade være
med)- vægkort fra før DDR-tiden og opdelingen af Tyskland (altså før 2.
verdenskrig) - og utætte vinduer i øvrigt, dårlige varmeanlæg og dårlig
belysning samt hullede tavler.
Óg gæt hvilke lokaler Haarder blev præsenteret for? Ja, korrekt: de to
nyrenoverede klasselokaler - men vi har da haft malere ud i månedsvis for at
male vinduerne, for at de så "godt ud", men der var desværre ikke råd til at
skifte dem ud med mere tidssvarende vinduer.
Skolegården ser ud som for 100 år siden og asfalten er hård og ubarmhjertig
at falde på.
Vi har dog fået bøger - på en tresporet skole som vores fik vi allernådigst
lov til at købe ET klassesæt i fx geografi og biologi (som jo nu er
eksamensfag) og disse bøger skal eleverne nøjes med at anvende i klassen, da
de skal slæbes rundt til samtlige klasser og de kan altså ikke få dem med
hjem til forberedelse.

Vi har til gengæld en masse PC'ere, for det har det politiske system
forlangt opprioriteret- Haarder mente så at man da blot kunne anskaffe
landkort til PC'erne. Javist, men for det første er licenserne meget dyre og
for det andet kan vi jo ikke have et kort til en skærm, der er på 14 tommer
når vi samtidig skal booke lokalerne hvor computerne står - og der er mange
om dem. Vi kan altså fx ikke have geografiundervisning og henvise til et
kort på en computer, når der ikke findes computere i klasserne og de få
klasser der har, kan ikke have 25 børn til at glo på en og samme computer
for at se et landkort.

Jamen, hvad så med atlas'er? Jovist - men dem vi har er fra før krigen og
der er ikke råd til at købe nye -så dem, vi har, er med de gamle grænser, og
efterhånden er tidens tand også med til at gøre disse kort dårlige, så de må
kasseres og der er ikke rigtig råd til at købe nye.

> [...]
> dem, må det være mod de manglende beskrivelser af de sociale færdigheder
> og en alt for ensidig fokusering på pensum.

Igen: du kender intet til det - og det er i orden at spørge, men lad være
med at påstå en hel masse. Du har en lang række statements, men ikke noget
reelt at have dem i. Der skal stå noget om sociale færdigheder i
elevplanerne.

> [...]
> andre læringsstile, acceptere at arbejdstiden er mere fleksibel, at mødes
> på en mere ligeværdig måde med interessenterne... og bla bla bla.

Jeg synes at du og andre med samme indstilling skulle lade være med at
udtale jer så skråsikkert og på et område, hvor I tydeligvis ikke ved hvad
konditionerne er. Det er os der er de professionelle. Vi ved hvor skoen
trykker og vi HAR råbt op til politikerne- foreløbig med ringe gehør. Som
lærer gennem mere end 21 år har jeg altså en vis ballast af praktisk
erfaring med folkeskolen - og det er altså ikke så enkelt som du giver det
udseende af.
Vores arbejdstid er rigelig fleksibel. Ingen andre brancher kræver at folk
møder på arbejdet om dagen, møder om aftenen, møder på lørdage (som man kan
gøre iht. overenskomsten) og desuden skal tage arbejdet med hjem i det
urimelige omfang det vil være med elevplaner i det omfang man ønsker,
samtidig med at vi er pålagt en lang række andre bureaukratiske
arbejdsopgaver hvor vi blot skal skrive, indberette og føre samtaler uden at
der sker noget som helst i den anden ende, i aftagerleddet.
Vi har skrevet læssevis af årsplaner, ugeplaner, elevplaner i det omfang vi
har fundet det nødvendigt og i h.t. de krav der stilles af det politiske
system. Jeg underviser selv i 5 forskellige fag - prøv at forestille dig at
jeg skal lave elevplaner for alle disse fag og for hver elev jeg har i de 7
klasser jeg p.t. har - prøv at forestille dig at jeg desuden skal lave
årsplaner og handleplaner som ingen gider at læse alligevel og hvor jeg lige
så godt kunne henvise til "Klare mål", men hvor det politiske system
forlanger at jeg skal skrive det samme som i "Klare mål" blot mere
uddybende, samtidig med at jeg ved at de aldrig bliver læst -men "de er da
rare at have, hvis ...."
Nej, du - jeg ser gerne at folk uden for systemet stiller spørgsmål -det,
jeg har det svært ved er når folk som dig kloger dig på mit arbejde, især
når du ikke ved noget som helst om hvilke krav der i realiteten stilles.

Jeg ved godt at nogle føler at jeg affærdiger ikke-lærere i denne gruppe,
men de glemmer måske at tage hensyn til at jeg som fagmand faktisk ved hvad
jeg taler om, og de samme mennesker, der klager over os lærere, ville blive
yderst fornærmede hvis jeg som lærer begyndte at kloge mig på deres arbejde
ud fra et blot overfladisk kendskab til forholdene.

> Lærerne ligner mere og mere pædagogerne i halvfjerdserne til midtfirserne,
> så tør øjnene og kom op med noget bedre!

Hvad bestiller du til daglig? Det tør du vel ikke oplyse? for så skal jeg da
gerne - ud fra samme overfladiske betragtning gøre mig klog på dit arbejde.
Det vil ikke tage mig mange minutter at fortælle dig at du laver for lidt,
at du får for meget i løn og at du er doven. Der vil ikke være et eneste
fag, jeg ikke kan kloge mig på - et simpelt opslag i en bog eller på nettet
vil give mig tilstrækkelig overfladisk information til at jeg kan gøre mig
klog på ethvert job, du stiller an med.

Fx er jeg ikke buschauffør - men jeg kan da sagtens hævde at buschauffører
får for meget i løn blot for at sidde på deres flade røv og køre ad på
forhånd fastlagte ruter nogle få timer i døgnet. Eller hvad med
sygeplejersker? Det kan da ikke kræve noget særligt at uddele noget
ordineret medicin eller give nogle ordinerede sprøjter, at skifte et
stiklagen og rende rundt med et bækken. Og de får nogenlunde samme løn som
en lærer.
Og hvad med håndværkere ? Jamen, tilkald en håndværker, hvis han gider at
komme, og lad ham se på et stykke arbejde i en halv time. Prisen er mindst
for to timer og til en timeløn af 800 kr. i timen -mindst.

Vi har haft en elektriker: han kunne ikke løse problemet, men kom dog til
den konklusion at det måtte være pumpen til oliefyret, der kunne være
problematisk. Tid: ½ time og 8 ødelagte sikringer, hvor jeg oven i købet
skulle lave en del af hans arbejde som "hjælper". Pris 1600 kr plus moms.

Dernæst en oliefyrsmand: arbejdstid ½ time - bestilt kl. 13 -ankom kl.
17,00 - 760 kr. plus moms for "aftenarbejde" og dernæst materialer og
arbejdsløn i 2 timer -pris 3500 kr, at betale ved kasse 1.

Eller hvad med en læge? henvendelse om en recept på smertestillende medicin.
Han tager en medicinfortegnelse, slår op på smertestillende, skriver det af
på et stykke papir, arbejdstid 5 minutter: 1000 kr. fra det offentlige -
patienten skal så betale yderligere for medicinen på et apotek, der i øvrigt
også skovler penge ind.

Jo, jo, - det er nemt at kloge sig på andres arbejdsforhold
g -betingelser, men er det fair? Næppe.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 30-03-07 20:50

> "F.B.J." <flebau@husk at fjernegmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, jo, - det er nemt at kloge sig på andres arbejdsforhold
> -betingelser, men er det fair? Næppe.

Jeg laver lige en samlet opsummering her.

Svaret her er særdeles brugbart og helt anderledes end det til
dato er lykkedes mig at få af lærere og andre med tilknytning
(forvaltning ect.) Jeg havde ikke tænkt mig at lave et
karaktermord på lærerne eller lærergerningen i almindelighed, men
alene prøve at snige mig ind på nogle af de problemer jeg som
forældre til børn i folkeskolen oplever i det daglige, og i de
samtaler jeg har og får referet mellem skole og forældre.

Jeg oplever dog at der er en del "uhensigtsmæssigheder" omkring
lærernes virke omkring kommunens sammenhængende børnepolitik,
pædagogisk kontinuitet, mødeaktiviteter og dokumentation af
fælles indsatser mellem skole og daginst/klub.

Jeg har flere gange oplevet at lærere har indkaldt til
forældremøder, rådsmøder mv., og midt i mødet er nogle gået og
senere erfarede jeg at de ikke var gået til andet møde, men
hjem... alene pga. af regler/overenskomster, dette er ikke
isoleret set nødvendigvis lig med dårlig kvalitet, da tid ikke
alene borger for kvaliteten, men de forældre der ikke nåede at
spørge ind til emner, kunne ikke få svar fordi nogle af lærerne
var gået, og det kan være svært at acceptere og opfattes regidt.

I overgangsarbejdet mellem daginst. og indskoling oplever jeg at
der er rigtig mange der giver udtryk for at møderne skal ligge i
forlængelse eller i lærernes arbejdstid, hvilket betyder at det
er pædagogerne der skal gå fra deres arbejde. Det er mig bekendt
en umulighed at få fordelt møderne mere ligeligt/retfærdigt.
Mange pædagoger oplever det som en klar nedprioritering og
disrepekt af deres arbejde. Stort set alle de førskolemøder jeg
som forældre har deltaget i de sidste år (3 børn) har alle været
inficeret af en masse fnidder og stort set altid med lærerne som
den "besværlige" part. (beklager, men det er faktisk sandheden)

Nu er alle offentlige ansatte i skudlinien, og dem med
pædagogiske og læringsforpligtigelser i særdeleshed, og her er
der en del lovstof der skal efterleves. Dette forhold at
regeringen og kommunerne har bestemt særlige ydelser af lærer og
pædagoger er vel en del af samfundsbetingelserne, og da de er
vedtaget, ja så skal vi vel efterleve dem, men vi har vel en
forpligtigelse til efterfølgende at påpege uhensigtmæssigheder og
søge dem ændret... nu da det ikke lykkedes "os" at få vores
synspunkter igennem INDEN (lov)vedtagelserne.

Så, Wilstrup: Fint og informativt indlæg og jeg vil fluks søge at
revurdere mine synspunkter og antagelser.
Hindsgaul, det må du faneme ku´ gøre bedre.... min onkel drikker
ikke!

--

F.B.J.

Fra : Kim2000

Dato : 31-03-07 03:45

> [...]
> lærerne var gået, og det kan være svært at acceptere og opfattes regidt.

Det kan vi godt være enig i at det kan opfattes sådan, men når man har en
arbejdsgiver der spekulere direkte i at vi arbejder gratis af hensyn til
børnene, så ender det præcis man arbejder efter reglerene. Stod det til mig,
så var vi langt mere kolde og kyniske og havde indledt strejkevarsel
forlængst. En avis skrev nærmest hånede at vi kunne jo strejke i vores 7
ugers sommerferie, uden at fatte at hvis vi netop holdt syv ugers
sommerferie så ville næste skoleår faktisk slet ikke fungere. Elevplanerne
er det seneste eksempel på at man spekulere i at her er en målbar skal
opgave som vi derfor laver og så bruger vi da bare fritiden på at forberede
os fordi enhver lærer ved det ubehageligt at møde uforberedt, selvom det
måske er det vi burde gøre. Fx er der godt 10-15 minutter til at forberede
hver time, skal man undervise i en bog i 10.klasse, så kan enhver vel
hurtigt være enig om at det tager de første 5-7 timer bare at læse bogen,
altså burde vi undervise i denne bog i mindst 25-30 lektioner. Eller man bør
kun forberede sig minimalt til andre lektioner.

Undervisningsministeren roser konstant Finland, men vil han tage
konsekvensen? Nej, i Finland er det sådan at man underviser maksimalt 24
lektioner og der er afsat 5 timer til uddannelse per uge. Der er ingen tvivl
om at det ville virke utrolig godt. Fx fik vores 3.klasse bærbare computere
udstyret med Star Office produkter og en række andre spændende freeware
produkter, da jeg tillod mig at spørge efter det pædagoiske IT kørekort (som
man ikke får på seminariet) faldt de ned af stolen, da jeg så kom med en
regning på en bog jeg havde købt omkring Star Office gik arbejdsgiveren
(kommunen) helt i sort. Nej, det skulle vi da selv betale og vi skulle da
også bare lære at undervise med pc i fritiden. Naturligvis....

Alt det ville jeg sådan set ikke brokke mig over, hvis det ikke netop er
fordi man har følelsen af at ministeriet direkte spekulere i at lærere er
gode mennesker der tænker på børnene og det udnyttes groft. Derfor oplever
man altså at vi nogle gange simpelthen siger, det her får jeg ikke penge for
og derfor er jeg der ikke.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : wilstrup

Dato : 01-04-07 09:04

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> man altså at vi nogle gange simpelthen siger, det her får jeg ikke penge

Det er da så mærkværdigt at du netop stemmer på partier, der præcis vil det
modsatte med skolen og dine arbejdsforhold end dig selv. Hvad skyldes den
diskrepans? vanetænkning?

Fra : Jakob

Dato : 01-04-07 11:03

On Sun, 1 Apr 2007 10:04:17 +0200, "wilstrup" <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>modsatte med skolen og dine arbejdsforhold end dig selv. Hvad skyldes den

Det er vel ikke muligt at finde et parti der lever op til alle ens
krav.

Jeg må også erkende at jeg er nødt til at stemme på partier, hvis
skolepolitik, jeg ikke kan fordrage. Men på de resterende områder har
jeg langt mere til fælles med dem end eks. Enhedslisten, og så bliver
det alt andet lige der jeg sætter min stemme.

Politik er jo andet og meget mere end skolepolitik.

Fra : wilstrup

Dato : 01-04-07 10:07

"Jakob" <joakos@fabel.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det alt andet lige der jeg sætter min stemme.
>
> Politik er jo andet og meget mere end skolepolitik.

Men når man stemmer på et parti, der ikke lever op til ens forestillinger om
en ordentlig skolepolitik, burde man så ikke i det mindste holde inde med at
bekæmpe lærerne og i stedet bekæmpe den usaglige skolepolitik i det parti
man stemmer på?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-04-07 15:16

"Jakob" <joakos@fabel.dk> skrev i meddelelsen
> On Sun, 1 Apr 2007 10:04:17 +0200, "wilstrup"
> <nix@invalid.com> wrote:

> Politik er jo andet og meget mere end skolepolitik.

Jeg glemte lige; ikke i denne gruppe

Fra : wilstrup

Dato : 01-04-07 09:03

> [...]
> virke omkring kommunens sammenhængende børnepolitik, pædagogisk
> kontinuitet, mødeaktiviteter og dokumentation af fælles indsatser mellem

Disse uhensigtsmæssigheder har du måske selv været med til at få indført ved
fx at stemme for partier der netop har det sigte at alt skal optælles, at
man ikke stoler på at lærerne laver deres arbejde etc. Så i det omfang du
som sagt har gjort ovenstående, så er du selv skyld i miseren.

> [...]
> lærerne var gået, og det kan være svært at acceptere og opfattes regidt.

Det ER rigidt - du må blot ikke glemme at det var politikerne der forlangte
denne optælling - ikke lærerne. Man stolede simpelthen ikke på at lærerne
lavede så meget arbejde som de gjorde - det betød så at man indførte i
første omgang den såkaldte U, F og Ø-tid. Hvis den bidrog med noget, så var
det at den lærte lærerne at tælle. Så selvom vi nu har Skoletid og anden
tid, (hvis detaljer jeg vil spare dig for), så er det stadig det samme, der
gør sig gældende: vi får en række timer til diverse ting, og dem, der ikke
overholder dem, får med foreningen at bestille - vi har naturligvis en
overenskomst og den skal så holdes- begge veje. Derfor nytter det ikke noget
at vi bilder forældrene ind at de kan få den samme service som før - hvis
forældrene er utilfredse, så må de stemme på andre partier, som har tillid
til at lærerne laver deres arbejde, men det indebærer som regel også at man
kommer til at betale mere i skat, så uhadada, nej -det vil man ikke - så
hellere stemme på Anders Fjogh og andre højrefjolser den ene gang efter den
anden og rette skytset mod os uskyldige lærere, der IKKE har andre
muligheder end at overholde den gældende overenskomst, som er til ulempe for
forældre og børn.

Men når det er sagt, så skal vi naturligvis protestere over at vores
arbejdsvilkår bliver forringet - akkurat som man gør det alle andre steder.

> [...]
> alle været inficeret af en masse fnidder og stort set altid med lærerne
> som den "besværlige" part. (beklager, men det er faktisk sandheden)

Nej, det er ikke sandheden - sandheden er forældre, der kræver maksimalt af
lærerne, men selv yder minimalt. Det er ikke ukendt at vi har elever, der fx
er fuldkommen utilpassede med dårlig opførsel og adfærd, der gør at vi gang
på gang må kontakte hjemmene - og de hjem, der får en sådan opringning
bliver ofte meget fornærmede og rasende og kalder os det værste, for deres
lille guldklump kan der umuligt være noget i vejen med.
Jeg har gentagne gange oplevet at en elev, hvor vi næsten ugentligt (og det
gælder alle lærerne) oplever denne som fuldkommen hinsides pædagogisk
rækkevidde. Når vi så endelig kontakter hjemmet, svarer de at det kan de da
ikke forstå (selvom det er samtlige lærere, der oplever det samme), men at
de nok skal snakke med vedkommende.
Men hvis den pågældende elev så føler sig "uretfærdigt behandlet" så har vi
straks forældrene i røret, der brokker sig over "den uretfærdighed deres
barn bliver tildelt.

Det er ofte de samme højtråbende og højttalende forældre der har så pokkers
travlt med om vi nu gør dette eller hint i vores undervisning -jeg har sågar
oplevet en forældre stå med et stopur kl. 7,50 for at holde øje med om
lærerne nu kom til tiden - vedkommende var medlem af skolebestyrelsen og
jagtede navngivne lærere fuldkommen meningsløst og urimeligt, men det
skyldtes at hendes barn ikke fik lov til at lære at spille på guitar, og det
mente hun var musiklærerens opgave - selvom der kun var 2 guitarer på skolen
og selvom hun fik at vide at det faktisk ikke var lærerens opgave iht.
læseplanerne. Hun blev henvist til musikskolerne, men blev så fornærmet over
dette at hun startede en smædekampagne mod den pågældende musiklærer,
forfalskede underskrifter, klagede til ledelsen og til kommunen over
ledelsen etc.

Så det er meget mærkværdigt, men min "sandhed" er ikke værre end din.

> [...]
> revurdere mine synspunkter og antagelser.
> Hindsgaul, det må du faneme ku´ gøre bedre.... min onkel drikker ikke!

Jeg takker for den uventede ros, men Hindsgaul kunne faktisk sige det samme-
men det er ikke altid at man orker at forklare det hele en gang til, det som
er indlysende for enhver, der har med skolevæsen at gøre: vi er underkastet
nogle politikeres opfattelse af hvad der skal til i skolen, og denne
opfattelse ligger milevidt fra den virkelighed som den maniodepressive
Bertel Bims mener og som han - på trods af møder med lærerne - IKKE fatter
en roterende knortekæp af - eller ikke VIL fatte det.

Mine forsøg på at debattere dette hede emne gør jo heller ikke just lykke
alle vegne- prøv fx at læse Hennings meningsløse personangreb om den sag,
som jeg så svarer igen på passende måde.
Det virker som om du har en vis indsigt og interesse i at debattere nogle
synspunkter- og det tager jeg hatten af for - vedr. Hennings stupide
kommentarer, så håber jeg at de taler for sig selv - for du er vel en
forældre, der gerne vil debatten og ikke angrebene?