Hjææælp, jeg har pludselig mange penge
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 23:15

Vi er igang med opløsning af et langvarrigt papirløst forhold. Vi forventer
et provenue på minimum 300.000 til os hver, måske endda op mod 400, ved
salg af ejerlejlighed.

Jeg har p.t. ingen planer om hvad jeg vil i den nærmeste fremtid, men jeg
tror ikke jeg har lyst til at fare ud og købe hus eller lejlighed lige med
det samme, for hvem ved: i løbet at det næste års tid, etablerer jeg mig
måske i nyt parforhold og hvem ved om det bliver en pige der allerede har
en god bolig o.s.v. Indtil videre beholder jeg nok mit job og finder et
billigt logi.

Jeg har en pensionsordning i Nordea (den beholder jeg som en del af vores
delingsaftale). Halvt rate og halvt kapital. Da den er mindre end 2 år
gammmel (jeg er selv 53), er den indtil nu kun løbet op på 107.000, da jeg
kun har kunnet indbetale 5.000 om måneden. Jeg er lønmodtager med en
årsindkomst omkring 300.000.

Så vidt baggrunden, men hvad gør jeg med provenuet på kort sigt og også
gerne et par bud på det mere langsigtede. Hvis vi med "kort sigt" siger 1
år, hvor og hvordan skal jeg så anbringe pegene? Der må da være noget der
er bedre, end blot at have dem stående på en anfordringskonto i Nordea?

Nu er det jo i god tid at bekymre sig, men hvis jeg nu om et år træffer en
skøn kvinde med egen bolig, skal jeg så smide dele af summen ind i det hus
med henblik på en bekvemmere husleje, eller skal jeg satse det hele på den
kommende efterløns- og pensionisttilværelse?

P.S. Den pensionsordning i Nordea har passet til min/vores økonomi indtil
nu, men er måske ikke ideel til den nye situation? Kan den forbedres i
banken, eller kan jeg få den flyttet til et bedre pensions- eller
investeringsselskab med fremtidige højere indbetalinger fra min side og
måske indskud af en større engangssum? Og hvis jeg helt ophæver den (med
anden investering for øje), så mister jeg vel en hel del i gebyrer og den
hidtil opnåede rentetilvækst?

P.P.S. Er det stadigvæk sådan, at hvis man sælger fast ejendom inden for 3
år, skal man betale skat af fortjenesten? Jeg erindrer noget der hed/hedder
"kapitalvindingsskat".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 27-03-07 08:19

Kurt Hansen skrev i en meddelelse
> Vi er igang med opløsning af et langvarrigt papirløst forhold. Vi
> forventer
> et provenue på minimum 300.000 til os hver, måske endda op mod 400, ved
> salg af ejerlejlighed.

Det er trist, håber det sker som venner

> [...]
> år, hvor og hvordan skal jeg så anbringe pegene? Der må da være noget der
> er bedre, end blot at have dem stående på en anfordringskonto i Nordea?

Først opret en konto hos http://www.northernrock.dk/ overfør pengene og nyd
de 4,75 %

Derefter, hvis du ønsker at investerer dine penge (går jeg ud fra siden du
har valgt denne NG) så brug lidt tid på om du vil være kunde hos Saxo Bank,
Nordnet eller Etrade, og opret dig som kunde

Begynd så at find nogle virksomheder som du synes er spændende uden at være
meget dyre. De danske virksomheder er umiddelbart lettest at følge; men
udenlanske kan være mere spændende. Brug tid på denne del.

Måske vil du gerne spræde pengene, så vil jeg råde at du holder dig til 3 -
5 forskellige som du vil investerer dine penge i mindst tre år. Det kan kun
tilrådes med få handler. Ikke en masse køb og salg for 20.000 kr. i hver
virksomhed.

Måske en tur forbi en forhandler af malerier, det kan være du gerne vil have
noget pænt på vægene i dit nye hjem, og malerier kan også være investering.
Det er rart når man har en investering man kan nyde godt af til dagligt som
fx med et maleri.

> [...]
> med henblik på en bekvemmere husleje, eller skal jeg satse det hele på den
> kommende efterløns- og pensionisttilværelse?

Den tid den glæde. Skriv igen hvis det bliver aktuelt

> [...]
> anden investering for øje), så mister jeg vel en hel del i gebyrer og den

Hvis du hellere vil have en bankfilial du kan komme i, i forhold til et
netbank med bedre rente og færre og lavere gebyrer, så bliv du blot hvor du
er; men hvis du vil have lidt højere rente (3,5%) og færre og lavere
gebyrer, så overvej om du vil være kunde hos Skandiabanken.

--

http://MaxOdds.dk bookmakerguide

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 08:45

On Tue, 27 Mar 2007 09:19:12 +0200, Max wrote:

> Det er trist, håber det sker som venner

Jadda, ingen problemer der.

> Først opret en konto hos http://www.northernrock.dk/ overfør pengene og nyd
> de 4,75 %

En sum på 300.000 til give mig knapt 15.000 i afkast det første år. Lyder
rimeligt, men en stor del af dem æder skattefar jo

Uddrag for deres betingelser for en opsparingskonto:
/"Kontoen kan ikke åbnes medmindre du er bosat og har skattepligt i Danmark
(vi forbeholder os retten til at bede om bevis for, at du har bopæl og
skattepligt i Danmark)". /

Jeg kunne godt finde på at slå et par kolbøtter og smutte udenlands i en
periode for at afsøge nogle muligheder, aå det /kan/ blive et problem, men
så længe jeg har bolig og folkeregisteradresse i danmark, opfylder jeg vel
betingelserne.

Hvis jeg vil overveje denne bank, er der nok nogle ting jeg vil spørge mere
ind til, for de virker helt ukendte på mig, men det kan vi jo vende tilbage
til.

> Derefter, hvis du ønsker at investerer dine penge (går jeg ud fra siden du
> har valgt denne NG) så brug lidt tid på om du vil være kunde hos Saxo Bank,
> Nordnet eller Etrade, og opret dig som kunde

Du taler altså om aktier. Hmmm, det har jeg ingen erfaring med. Da vi for
to år siden købte lejligheden foreslog jeg at vi skulle låne 100.000 ekstra
og købe Vestas-aktier for dem. Konen og bankrådgiveren mente at jeg var
sindssyg (kursen lå på 90 dengang). Efterhånden som kurserne steg, foreslog
jeg flere gange at købe Vestas for 100-200.000, men jeg kunne ikke
overbevise partneren. Nu står aktien i 300. Suk

Jamen det er da være at overveje, men jeg tror ikke at aktiespekulation for
en periode på måske kun et år, er forsvarligt i mit tilfælde. Så skal det i
hvert fald foregå gennem een eller anden form for investeringsselskab.

> [...]
> Det er rart når man har en investering man kan nyde godt af til dagligt som

Mon ikke det kræver indsigt og en længere tidshorisont? Jeg tror det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leonard

Dato : 27-03-07 08:56

On Tue, 27 Mar 2007 09:45:05 +0200, Kurt Hansen wrote:

Hey, hvorfor er der FUT til hardware.drev.dvd ?
Jeg holder dne altså her i investering.

> Efterhånden som kurserne steg, foreslog
> jeg flere gange at købe Vestas for 100-200.000, men jeg kunne ikke
> overbevise partneren. Nu står aktien i 300. Suk

Tjah, men havde du nu været nogle år tidligere ude havde du oplevet det
stik modsatte og måtte enten tage tabet eller vente endnu nogle år ...
sådan er aktieinvestering

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 09:40

On Tue, 27 Mar 2007 09:56:10 +0200, Leonard wrote:

> On Tue, 27 Mar 2007 09:45:05 +0200, Kurt Hansen wrote:
>
> Hey, hvorfor er der FUT til hardware.drev.dvd ?
> Jeg holder dne altså her i investering.

Jeg har ikke (bevidst9 sat fut dertil. jeg abonnerer selv på gruppen og kan
ikke se at der er havnet noget der, såeh ...?

> Tjah, men havde du nu været nogle år tidligere ude havde du oplevet det
> stik modsatte og måtte enten tage tabet eller vente endnu nogle år ...
> sådan er aktieinvestering

Præcist, at jeg /kunne/ have fordoblet eller tredoblet mine talenter i den
aktuelle situation, giver ingen som helst garanti for at jeg har heldet med
mig i andre investeringer.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 27-03-07 16:13

> En sum på 300.000 til give mig knapt 15.000 i afkast det første år. Lyder
> rimeligt, men en stor del af dem æder skattefar jo

Jeg tror kun det er kunst, mønter (du kan få mange mønter for den sum jvf.
http://guldpenge.dk), frimærker o.lign. hvor du kan komme uden om skatten

> [...]
> så længe jeg har bolig og folkeregisteradresse i danmark, opfylder jeg vel

Du må naturligvis gerne rejse imens du har pengene i banken. Jeg er temmelig
sikker på, at det er din folkeregisteradresse de kigger på, ikke hvor du er
henne i verden... men send dem en e-mail eller ling. Better save than sorry.

> [...]
> mere
> ind til, for de virker helt ukendte på mig, men det kan vi jo vende

De startede jo også først op i Danmark i februar. Det er en britisk bank,
som tjener kassen på at låne penge til at briterne kan købe boliger (eller
andet). De er gået ind på det danske marked, for at få flere penge, som de
kan udlåne i Storbritanien. Du får en netbankaftale hvor du kan se hvor
mange penge du har, og hvor du kan lave indlandsbankoverførsler. Alt andet
er skåret væk/ikke oprettet.

De har ingen gebyrer, så du kan hæve og indsætte så meget og ofte du vil.

> [...]
> jeg flere gange at købe Vestas for 100-200.000, men jeg kunne ikke
> overbevise partneren. Nu står aktien i 300. Suk

Når vi befinder os i NG *investering, så er det mest oplagte aktier når du
ikke kender horisonten. Især danske aktier i OMXC20 bliver omsatte så meget,
at du hver dag der er åbent kan få dem solgt igen, og umiddelbart er de
aktier også blandt de mest sikre, men der er altid risiko ved investering.

Aktiekurser går op og ned. Noget vigtigt er ikke at handle i frustration.
Ikke køb aktier fordi du skulle have gjort det, ikke handel aktier fordi man
er frustreret over at man har mistet penge og vil forsøge at tjene det tabte
hjem igen på kort tid.

> [...]
> en periode på måske kun et år, er forsvarligt i mit tilfælde. Så skal det
> hvert fald foregå gennem een eller anden form for investeringsselskab.

Jeg skrev jo også "som du vil investerer dine penge i mindst tre år" Man kan
sagtens købe og sælge oftere (og færre gange), det er bare ikke noget jeg
kan få mig selv til at tilråde generelt.

> Mon ikke det kræver indsigt og en længere tidshorisont? Jeg tror det.

Du skal bare finde et flot maleri af en maler som når at dør inden du skal
sælge maleriet igen

Investering er tricky, det er det ved alle former... hvilket så for mange er
en del af fasinationen. "Jeg slog markedet", "Jeg er bedre end de andre"
osv.

--

http://MaxOdds.dk bookmakerguide

Fra : Steen Johansen

Dato : 27-03-07 08:42

"Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå"> skrev i en meddelelse
> [...]
> forventer
> et provenue på minimum 300.000 til os hver, måske endda op mod 400, ved

Behold pengene og hold lapperne i lommen ved opløsning af et langvarrigt
forhold er det ikke de klare tanker der fylder en?
MvH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 10:04

On Tue, 27 Mar 2007 09:41:57 +0200, Steen Johansen wrote:

> Behold pengene og hold lapperne i lommen ved opløsning af et langvarrigt
> forhold er det ikke de klare tanker der fylder en?

Det er sikkert overordnet rigtigt, at jeg med så kort horisont ikke skal
kaste mig ud i noget vildt, men "lommen" giver jo slet ingenting. Det
mindste jeg må kunne forlange, er vel en forrentning på 4-5%, men det kan
jo også opnås flere steder, forstår jeg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leonard

Dato : 27-03-07 08:51

On Tue, 27 Mar 2007 00:14:34 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> gammmel (jeg er selv 53), er den indtil nu kun løbet op på 107.000, da jeg
> kun har kunnet indbetale 5.000 om måneden. Jeg er lønmodtager med en

Find en økonom i din omgangskreds eller hos en revisor, der ikke skal
tjene penge på din opsparing og få en udregning af om det faktisk kan
betale sig for dig at fortsætte den pensionsordning. Skatten æder en hel
del og det er måske ligeså godt eller bedre at at have pengene i en fri
opsparing - så bestemmer du selv hvornår du vil bruge af dem.

Din nuværende formue vil jeg foreslå, enten at købe 2% boligationer for,
med udløb om et år er der typisk 2% at hente i kursgevinst, skattefrit,
det giver dig ca 3% efter skat.
Bankerne har jo gang i en rentekrig for tiden, så det bør ikke være
noget problem at aftale en binding på et år og en rente på 4-4,5%, det
giver lidt mindre efter skat end obligationerne.

Med din alder vil jeg ikke foreslå aktier, der skal du kunne tåle at
pengene står i en længere årrække.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 10:10

On Tue, 27 Mar 2007 09:50:58 +0200, Leonard wrote:

> [...]
> del og det er måske ligeså godt eller bedre at at have pengene i en fri
> opsparing - så bestemmer du selv hvornår du vil bruge af dem.

Jeg har faktisk en dygtig og hæderlig revisor i familien, så det vil nok
være en god ide at tale med ham.

> Din nuværende formue vil jeg foreslå, enten at købe 2% boligationer for,
> med udløb om et år er der typisk 2% at hente i kursgevinst, skattefrit,
> det giver dig ca 3% efter skat.

Jeg er ikke så vaks til det der med renteregning. Er det bedre end 4,75% på
en opsparingskonto? ja, det er det vel, da renterne på en sådan jo er
skattepligtige.

> Bankerne har jo gang i en rentekrig for tiden, så det bør ikke være
> noget problem at aftale en binding på et år og en rente på 4-4,5%, det
> giver lidt mindre efter skat end obligationerne.

Det var forskellige omstændigheder der afgjorde, at vi havde i kløerne på
Nordea for at par år siden. jeg er ikke voldsomt imponeret af deres
resultater på min beskedne pensionsopsparing og da slet ikke deres
personlige rådgivning, så jeg er nok til fals for et andet institut
fremover, men det bliver vel dyrt at flytte eller ophæve pensionsordningen?

> Med din alder vil jeg ikke foreslå aktier, der skal du kunne tåle at
> pengene står i en længere årrække.

Problemet er, at jeg jo - som beskrevet i mit oprindelige indlæg - ikke
kender tidshorisonten. Der /kan/ blibe tale om en længere årrække, men jeg
er nok nødt til at disponere som om det bliver kort - altså 1 eller højst
to år.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leonard

Dato : 27-03-07 21:46

On Tue, 27 Mar 2007 11:10:00 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> personlige rådgivning, så jeg er nok til fals for et andet institut
> fremover, men det bliver vel dyrt at flytte eller ophæve pensionsordningen?

Jeg flyttede hele skidtet til Spar Salling, som betalte alle gebyrer og
omkostninger ved flytningen. Bankerne er generelt glade for at få kunder
og vil gerne hjælpe dig med at blive kunde hos dem.
Vælg et par banker og bed om en snak med dem om hvad det koster og hvad
de vil give og vælg så den hvor du føler dig bedst behandlet.

--
Leonard
http://leonard.dk/