Asgård: Et simpelt begynderrollespil
Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 20-03-07 16:14

Jeg har lavet et simpelt rollespil kaldet "Asgård", som er tænkt til
at bruge til at introducere nye spillere til rollespil.

Spillet er dog tilstrækkeligt komplet til, at man kan spille længere
kampagner i systemet. Med reglerne følger en kort beskrivelse af en
spilleverden baseret på nordisk mytologi.

Du kan hente reglerne på
http://www.diku.dk/hjemmesider/ansatte/torbenm/Asgaard/ .

Kommentarer er velkomne.

   Torben

Fra : Jesper Clemmensen

Dato : 20-03-07 22:47

Hej Torben..

Jeg har kun skimmet Asgaard, men det ser spændende ud. Jeg arbejder i en
fritids- og ungdomsklub, hvor jeg spiller (bord)rollespil som en vigtig
del af mit arbejde. Et spil som dit er et kærkommen tiltag for de
medlemmer som allerede har interessen for rollespil. Jeg vil derfor
tillade mig, at vise dem dit værk..

Men jeg tænkte på en ting; jeg synes ikke umiddelbart at jeg kunne se et
karakterark. Findes der et sådan?

Har du tænkt dig at tilføje udvidelser til Asgaard, som f.eks. dyr og
monstre eller andet?

Mvh Jesper

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-03-07 09:27

Jesper Clemmensen <clemmensen@webspeed.dk> writes:

> [...]
> vigtig del af mit arbejde. Et spil som dit er et kærkomment tiltag for
> de medlemmer, som allerede har interessen for rollespil. Jeg vil derfor

Det er helt i orden. Det er den slags, som jeg lavede spillet for.

> Men jeg tænkte på en ting; jeg synes ikke umiddelbart, at jeg kunne se
> et karakterark. Findes der et sådan?

Ikke umiddelbart, men jeg kan da godt strikke et sammen. Forvent ikke
avanceret grafisk layout eller pynt.

> Har du tænkt dig at tilføje udvidelser til Asgaard, som f.eks. dyr og
> monstre eller andet?

Jeg vil nok løbende lave tilføjelser til systemet. Der er en kort
liste af dyr og monstre i reglerne, men der er bestemt plads til
flere.

Turser bruger ifølge beskrivelsen ild- og ismagi, men det er ikke
beskrevet endnu, så det kommer nok også på et tidspunkt.

Torben

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 21-03-07 19:39

God ide, godt system, velskrevet.

Hvis der er en ting jeg synes der mangler, så er det initiativ / fart. Altså
at det at være hurtig betyder noget i kamp, så man kan have stærke krigere
og hurtige krigere. Det kunne ordnes ved at højden på terningeslag betød
noget alligevel, nemlig hvem der kom først, hvor bredden (altså antallet af
ens terninger) afgjorde hvor godt det gik. Så kunne man have en "Hurtig"
evne: Hvis du har slår terninger, tæller de som en højere end de rent
faktisk er.

Ellers synes jeg også at et figur ark er vigtigt (figurarket er ethvert
rollespils sjæl!) og et indeks og / eller en indholdsfortegnelse. Og regler
for drukning/kvælning/røgforgiftning.. Priser på plove m.m. kunne måske så
henvises til et senere supplement kaldet: "Men har du RÅD til en korkprop?"

Hilsen Mads Jakobsen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-03-07 13:03

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> writes:

> God ide, godt system, velskrevet.

Mange tak.

> Hvis der er en ting jeg synes der mangler, så er det initiativ /
> fart. Altså at det at være hurtig betyder noget i kamp, så man kan
> have stærke krigere og hurtige krigere.

Jeg ville ikke gøre systemet for kompliceret, derfor ikke noget
initiativ/fart.

> [...]
> af ens terninger) afgjorde hvor godt det gik. Så kunne man have en
> "Hurtig" evne: Hvis du har slår terninger, tæller de som en højere

"Godlike" rollespillet har et system, der ligner det, du foreslår.
Men terningslagene i Asgård er allerede ved at nå smertegrænsen for
kompleksitet (for et begyndersystem), så jeg vil ikke gøre dem endnu
mere komplicerede. Det er mere sandsynligt, at jeg på et tidspunkt
erstatter systemet med noget enklere.

> Ellers synes jeg også at et figur ark er vigtigt (figurarket er
> ethvert rollespils sjæl!) og et indeks og / eller en
> indholdsfortegnelse.

Indholdsfortegnelse kan jeg nemt lave. Stikordsregister tager lidt
længere, og det samme gælder figurark. Men det skal nok komme.

> Og regler for drukning/kvælning/røgforgiftning.

At lave specifikke regler for alle situationer er håbløst, så det her
vil jeg nok lade være op til spillelederen at finde ud af. Men jeg
kan skrive nogle flere generelle retningslinier til spillelederen.

> Priser på plove m.m. kunne måske så henvises til et senere
> supplement kaldet: "Men har du RÅD til en korkprop?"

Jeg fandt på nettet en liste over autentiske middelalderpriser
(http://www.fordham.edu/halsall/source/medievalprices.html). Mange af
priserne i Asgård er hentet derfra (men justeret lidt imod nordisk
kultur og tidlig middelalder), så det giver lidt overvægt af daglidags
ting og værktøj over "adventuring gear".

Torben

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-03-07 17:38

torbenm@app-0.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> Indholdsfortegnelse kan jeg nemt lave. Stikordsregister tager lidt
> længere, og det samme gælder figurark. Men det skal nok komme.

Indholdsfortegnelse og figurark er nu klar. Se

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-04-07 16:23

Jeg mener, at Politiken har udgivet en lille vikingebog, hvor der er en
meget basal liste over, hvad ting kostede i vikingetiden - omregnet i sølv.

Jeg fik i hvert fald regnet ud, kan jeg huske, at en ringbrynje (noget af
det dyreste på listen) svarede til værdien af 40.000 høns (noget af det
billigste på listen).

Trond Øyvind Hermansen
www.oyvind.dk