smadret bil
Fra : Frank Johnson

Dato : 29-03-07 20:01

Hej Alle

Min nevø er startet som selvstændig, og kører med aviser for et avis
distibutionsfirma.

Han kører i en bil stillet til rådighed af firmaet. En dag er han uheldig at
bule bilen.

Hvor står han?

a: Skal han betale skaden?
b: Skal avisfirmaets forsikring betale skaden?

Ligeledes har firmaet krævet ham at betale for reparation af nogle bremser
der gik i stykker. Grunden hertil var, at de gik i stykker da han havde
bilen. Kan de de? (Han havde vist ikke sluppet håndbremsen....)

Håber i kan hjælpe? Gerne links til love om ovenstående, da de har
tilbageholdt over 25.000 fra ham (ved godt de ikke må, men det har de).

mvh Frank

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-03-07 20:43

Frank Johnson wrote:

> Min nevø er startet som selvstændig, og kører med aviser for et avis
> distibutionsfirma.
>
> Han kører i en bil stillet til rådighed af firmaet.

Mellem erhvervsdrivende kan man i meget stor udstrækning aftale hvad man
vil, så det er helt afgørende for spørgsmålet hvilken aftale, der er
indgået.
Mon ikke der er skrevet en kontrakt?

> Håber i kan hjælpe? Gerne links til love om ovenstående, da de har
> tilbageholdt over 25.000 fra ham (ved godt de ikke må, men det har
> de).

Hvis aftalen siger, at han skal betale, er der formentlig ikke noget
forkert i, at de modregner beløbet, når de udbetaler hvad han ellers har
til gode.

Jeg synes det lyder lidt tvivlsomt, om han reelt er selvstændig, men jeg
ved ikke, om det evt. kan hjælpe ham.
Prøv at spørge i dk.videnskab.jura, men uden kendskab til aftalen mellem
parterne, bliver det nok svært at sige noget fornuftigt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/