Bogføring af parkeringsanlæg
Fra : Karina

Dato : 27-03-07 10:19

Firmaet har netop fået anlagt en parkeringsplads, men hvordan bogføres
udgifterne til en sådan? Hvilken slags konto skal det ind på?

Mvh
Karina

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-03-07 11:41

Karina skrev den 27-03-2007 11:19:
> Firmaet har netop fået anlagt en parkeringsplads, men hvordan bogføres
> udgifterne til en sådan? Hvilken slags konto skal det ind på?

Nu kender jeg ikke jeres nøjagtige kontobetegnelser, men mon ikke, at I
har en konto som vedrører: Vedligeholdelse af Bygning og anlæg.

Parkeringspladsen går så under betegnelsen: anlæg.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Karina

Dato : 27-03-07 15:51

> Nu kender jeg ikke jeres nøjagtige kontobetegnelser, men mon ikke, at I
> har en konto som vedrører: Vedligeholdelse af Bygning og anlæg.
>
> Parkeringspladsen går så under betegnelsen: anlæg.

Under "Lokaleomkostninger" har vi en driftkonto, der hedder "Reparation
og vedligeholdelse" - kan det være sådan en, du tænker på?

Mvh
Karina

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-03-07 20:10

Karina skrev den 27-03-2007 16:51:

> Under "Lokaleomkostninger" har vi en driftkonto, der hedder "Reparation
> og vedligeholdelse" - kan det være sådan en, du tænker på?

Jep.

Medmindre det nye parkeringsanlæg forøger ejendommens værdi, så skal
det under ejendomsværdien (på balancen) og så årligt afskrives som
andre afskrivninger.

Fra : Karina

Dato : 28-03-07 10:16

> Medmindre det nye parkeringsanlæg forøger ejendommens værdi, så skal det
> under ejendomsværdien (på balancen) og så årligt afskrives som andre
> afskrivninger.

Hvordan vurderer man, omd et forbedrer værdien?*g*

Mvh
Karina

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-07 10:29

Karina skrev den 28-03-2007 11:16:

> Hvordan vurderer man, omd et forbedrer værdien?*g*

Der stopper min revisions-viden så.

Princippet er:
Man ser på om en genstand skal bruges over en årerække (og det skal et
parkeringsanlæg vel) og derfor bør anlæggets anskaffelsesværdi stå som
et aktiv i virksomheden med de afskrivninger som er gældende for
området [spørg din revisor].

Såfremt man vælger at skrive anskaffelsen som en driftomkostning, så har
man ikke mulighed for afskrivninger de efterfølgende år. Da man jo
allede har trukket anskaffelsen fra i det år man anskaffede anlægge.