C++: Vector og List iteratorer
Fra : Thormod Johansen

Dato : 26-03-07 16:36

Hej,

Jeg sidder og roder lidt med C++ og container-klasserne Vector og List. Er
det rigtigt forstået, at der er forskel på den iterator, man får, fra
henholdsvis vector og list? Så vidst jeg lige har kunne læse mig til, er
vectors iterator en random access iterator, så man kan sige

Vector<int>::iterator iter = vec.begin();
iter += 10;

For at tilgå det 10'ende element i vectoren vec. Det virker ikke som om man
kan det med lists iterator. Der kan jeg kun sige iter++. Hvad har jeg af
muligheder her?

På forhånd tak.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-03-07 18:23

"Thormod Johansen" <test@invalid.invalid> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg sidder og roder lidt med C++ og container-klasserne Vector og List.

Deres navne staves med små bogstaver: "vector" og "list" eller mere præcist
"std::vector" og "std::list"

> Er det rigtigt forstået, at der er forskel på den iterator, man får, fra
> henholdsvis vector og list?

Ja.

> Så vidst jeg lige har kunne læse mig til, er vectors iterator en random
> access iterator, så man kan sige
>
> Vector<int>::iterator iter = vec.begin();

vector<int>

> iter += 10;

Ja (givet der er mere end 10 elementer i vectoren.

> For at tilgå det 10'ende element i vectoren vec. Det virker ikke som om
> man kan det med lists iterator. Der kan jeg kun sige iter++. Hvad har jeg
> af muligheder her?

Iteratoren til "std::list" har egenskaber gældende for bidirectionel
iterator.
Den kan bl.a. både incrementeres (gå fremad) og decrementeres (gå tilbage).
For yderligere information, se f.eks.
http://www.sgi.com/tech/stl/BidirectionalIterator.html
eller søg på Google eller kig i et par gode bøger

Hvis du gerne vil 10 elementer frem i en list, kan man benytte algoritmen
"advance" fra headerfilen "iterator".
Altså:
#include <iterator>
//...