A eller B aktier
Fra : Leonard

Dato : 14-03-07 20:09

Hvorfor har nogle firmaer A og B aktier?
Hvorfor har de forskellig kurs?
Bestemmer A-aktier mere end B-aktier?
- hvis de gør, hvorfor er A så nogengange billigere end B?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-07 20:26

Den 14-03-07 20.08 skrev Leonard følgende:
> Hvorfor har nogle firmaer A og B aktier?

Fordi de oprindelige ejere vil have lov at bestemme mere end de senere
tilkomne.

> Hvorfor har de forskellig kurs?

Fordi ejeren af en A-aktie har flere stemmer en ejeren af en B-aktie.

> Bestemmer A-aktier mere end B-aktier?

Jep.

> - hvis de gør, hvorfor er A så nogengange billigere end B?

Sandsynligvis fordi A-aktier handles sjældnere end B-aktier. Hvis
A-aktien fx ikke er handlet i de seneste tre måneder, og B-Aktien i
samme periode er steget, kan B-aktien tilsyneladende være mere værd end
A-aktien.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : Leonard

Dato : 14-03-07 21:01

On Wed, 14 Mar 2007 20:26:00 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Fordi de oprindelige ejere vil have lov at bestemme mere end de senere
> tilkomne.

Men hvis jeg køber et antal A-aktier får jeg vel samme indflydelse som
de øvrige med ejere af A-aktier?

> [...]
> A-aktien fx ikke er handlet i de seneste tre måneder, og B-Aktien i
> samme periode er steget, kan B-aktien tilsyneladende være mere værd end

Hvis jeg kigger på kurserne idag, fx:

A.P. Møller - Mærsk A -1,97 -1100,00 54300,00
A.P. Møller - Mærsk B -2,07 -1200,00 56600,00
Carlsberg A     -2,97     -16,00    520,00
Carlsberg B     -2,75     -16,00    566,00

så ser det ud til at kurserne har ændret sig for både A og B aktierne i
disse to firmaer og A-aktierne er en hel del lavere i kurs.

Det synes jeg er underligt.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Joakim

Dato : 15-03-07 15:32

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg kigger på kurserne idag, fx:
>
> A.P. Møller - Mærsk A -1,97 -1100,00 54300,00
> A.P. Møller - Mærsk B -2,07 -1200,00 56600,00

Hej

Hvis du kigger på de to aktiers omsættelighed fremgår det, at de er
meget forskellige, mens kursændringerne er nogenlunde identiske.

Omsætningstal, onsdag den 14.03

A.P. Møller - Mærsk A: DKK 56.771.907

A.P. Møller - Mærsk B: DKK 539.638.888

B-aktien handles således næsten 10 gange så meget som A-aktien,
hvilket betyder, at institutionelle investorer kan komme ind og ud af
B-aktien med meget store beløb uden at det medfører alt for store
kursspring. Det kan være svært at opnå for den mindre likvide A-aktie.

Teoretisk set burde A-aktien være højere prisfastsat end B-aktien da
den giver aktionærerne 10 gange flere stemmer. Men investorerne, de
institutionelle, prioriterer altså omsættelighed højere end stemmeret,
hvilket afspejler sig i en højere kurs på B-aktien.

For en privat investor spiller ovennævnte ingen rolle og man kan
derfor lige så godt købe den billigere A-aktie.

Fra : Leonard

Dato : 15-03-07 15:55

On Thu, 15 Mar 2007 15:32:26 +0100, Joakim wrote:

> For en privat investor spiller ovennævnte ingen rolle og man kan
> derfor lige så godt købe den billigere A-aktie.

Men så risikerer man at brænde inde med den eller i hvert fald ikke at
kunne sælge den lige på det tidspunkt man har lyst?

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Joakim

Dato : 15-03-07 19:18

> Men så risikerer man at brænde inde med den eller i hvert fald ikke
> at
> kunne sælge den lige på det tidspunkt man har lyst?

Nej, det er der ingen risiko for. Den mindre A-aktie indgår trods alt
stadig i indekset over de 20 mest handlede selskaber - C20 indekset.